Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3863 - RIA Bilag 1
Offentligt
2546721_0001.png
Samlenotat
vedrørende de sager under Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort, der behandles på
indenrigsdelen af rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 28. marts 2022
Europæisk koordinering af modtagelse af flygtninge fra Ukraine
a) Implementering af materiel og finansiel støtte til medlemsstaterne
b) Overvågning og koordinering af vidererejser inden for EU
c) Modtagelse af flygtninge fra Moldova: overvågning af forpligtelser og operatio-
nel gennemførelse
d) Kontrol med de ydre grænser og sikkerhedsspørgsmål
Side
1/5
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3863 (indre anliggender) den 28. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde (RIA) 28/3-22
2546721_0002.png
Europæisk koordinering af modtagelse af flygtninge fra Ukraine
a) Implementering af materiel og finansiel støtte til medlemsstaterne
b) Overvågning og koordinering af rejser inden for EU
c) Modtagelse af personer fordrevet fra Ukraine, der opholder sig i Moldova: overvågning af
forpligtelser, operationel gennemførelse
d) Kontrol med de ydre grænser og sikkerhedsspørgsmål
KOM dokument foreligger ikke
= Drøftelse
Nyt notat
1. Resumé
Det franske formandskab har indkaldt til ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den
28. marts 2022. Formandskabet arbejder fortsat på dagsordenen, men har indikeret, at der lægges
op til en drøftelse af fire komplementære
spørgsmål, der alle kredser om EU’s håndtering af strøm-
men af fordrevne fra Ukraine og opretholdelse af sikkerhed på den ydre grænse. Sagen rejser ikke
spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, retsforbeholdet, gældende dansk ret eller lovgivningsmæs-
sige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Aktuelt (21. marts 2022) er mere end 3,4 millioner personer allerede fordrevet fra Ukraine i løbet af
de første knap fire uger af krigen. Mere end 6 millioner anslås af UNHCR at være internt fordrevet.
Særligt de fire EU-nabolande til Ukraine og Tjekkiet samt Moldova er aktuelt hårdest presset af
strømmen af fordrevne, mens flere andre EU-medlemsstater, herunder Danmark begynder at se mas-
siv sekundær tilstrømning fra frontlinjestaterne.
UNHCR’s seneste estimat indikerer, at samlet 4 mio. fordrevne vil indrejse i EU. UNHCR har dog
ladet forstå, at et nyt opdateret estimat kan være nødvendigt. EU-Kommissionen har hidtil estimeret,
at konflikten vil afstedkomme op til 6,5 mio. fordrevne fra Ukraine.
På baggrund af forslag fra Kommissionen vedtog Rådet (retlige og indre anliggender) den 4. marts
2022 en gennemførelsesafgørelse om for første gang at aktivere direktivet om midlertidig beskyttelse
1
(herefter ”direktivet”). Direktivet er grundlaget for, at EU’s medlemsstater kan tildele midlertidig
beskyttelse til fordrevne ukrainere m.fl. Direktivet er også grundlaget for EU-Kommissionens etab-
lering af en såkaldt solidaritetsplatform.
Rådets direktiv 2001/55/EF af 20. juli 2001 om minimumsstandarder for midlertidig beskyttelse i tilfælde af massetil-
strømning af fordrevne personer og om foranstaltninger, der skal fremme en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne af
indsatsen med hensyn til modtagelsen af disse personer og følgerne heraf.
1
Side
2/5
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3863 (indre anliggender) den 28. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde (RIA) 28/3-22
2546721_0003.png
Danmark deltog ikke i vedtagelsen af rådsafgørelsen, der aktiverede direktivet, og er ikke bundet af
direktivet, grundet retsforbeholdet, men
Folketinget vedtog den 16. marts 2022 en ”særlov”, der på
lange stræk er på linje med direktivet. Den 17. marts var direktivet gennemført i 21 medlemsstaters
nationale ret.
3. Formål og indhold
Dagsordenen for rådsmødet vil lægge op til drøftelse af europæisk koordinering af modtagelse af
flygtninge fra Ukraine, herunder med særlig fokus på implementering af materiel og finansiel støtte
til medlemsstaterne, overvågning og koordinering af fordrevne fra Ukraines vidererejser inden for
EU, modtagelse af flygtninge fra Moldova, herunder overvågning af forpligtelser og operationel gen-
nemførelse og kontrol med de ydre grænser og sikkerhedsspørgsmål.
Det er endvidere forventningen, at der på rådsmødet vil gives en status på situationen i Ukraine samt
en drøftelse af modtagelsen af personer, der er fordrevet fra Ukraine og medlemsstaternes kapacitet
og behov i den forbindelse. Drøftelsen forventes også at omhandle de iværksatte foranstaltninger i
EU i form af Blueprint netværket (videndeling om tilstrømningen og modtagelsen), solidaritetsplat-
formen (vidensdeling om konkrete behov, kapacitet, transportløsninger m.v. i medlemslandene) og
Rådets kriseresponsforum, IPCR.
Implementering af materiel og finansiel støtte til medlemsstaterne
Efterspørgslen på hurtig og fleksibel finansiel støtte til medlemsstaterne har været stor. Hovedsageligt
har medlemsstater efterspurgt både finansiel- og materiel støtte for at kunne opretholde den nødven-
dige modtagerkapacitet.
Det er uklart, om det nuværende budget, der er til rådighed under
EU’s fonde på området for retlige
og indre anliggender, er tilstrækkeligt til at dække de behov for finansiel støtte, der kommer til at
opstå. Kommissionen har opfordret medlemsstaterne til også at gøre brug af finansieringsmuligheder
under EU’s strukturfonde.
Overvågning og koordinering af rejser inden for EU
Der er forventningen, at Kommissionen og formandskabet vil redegøre for igangværende overvejelser
om, hvordan strømmen af fordrevne personer fra Ukraine internt i EU kan overvåges, herunder også
for at skabe et klart billede af medlemsstater under pres.
Modtagelse af personer fordrevet fra Ukraine, der opholder sig i Moldova: overvågning af forpligtel-
ser, operationel gennemførelse
Moldova har modtaget et stort antal fordrevne personer fra Ukraine (ca. 355.000 pr. 17. marts), hvoraf
mange dog er rejst videre eller fået faciliteret videre til Rumænien. Det er forventningen, at formand-
skabet vil lægge op til en drøftelse af, hvordan EU kan bistå landet, der er naboland til EU og grænser
op til Ukraine.
Kontrol med de ydre grænser og sikkerhedsspørgsmål
Kommissionen har den 2. marts 2022 præsenteret operationelle retningslinjer for forvaltningen af
de ydre grænser mellem EU og Ukraine. Retningslinjerne fokuserer på de foranstaltninger, med-
lemsstaterne råder over for at sikre en virkningsfuld og effektiv forvaltning af grænsepassager med
Side
3/5
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3863 (indre anliggender) den 28. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde (RIA) 28/3-22
hensyn til personer, der fordrives fra Ukraine over grænserne til Polen, Slovakiet, Ungarn og Ru-
mænien, og undgå trængsel ved og i nærheden af grænserne, samtidig med at der opretholdes et
højt sikkerhedsniveau for hele Schengenområdet.
For at bevare et højt sikkerhedsniveau ved grænserne har Kommissionen opfordret til, at
effektiv
forvaltning af grænsepassager
fortsat opretholdes ved alle ydre grænser, både af nationale grænse-
vagter og efter behov af Frontex inden for rammerne af Schengengrænsekodeks art. 8, om ind- og
udrejsekontrol af personer, herunder mhp. opslag i Schengeninformationssystemet, SIS. Det bemær-
kes, at den kontrol, der gennemføres i forbindelse med midlertidigt genindført grænsekontrol på de
indre grænser følger samme bestemmelser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske
konsekvenser.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde (SPAIS) den 18. marts
2022.
Dansk Flygtningehjælp (DRC) har opfordret regeringen til at prioritere en række områder for at sikre,
at mennesker, som er flygtet fra Ukraine, får den nødvendige beskyttelse og humanitære hjælp. For
det første opfordres til at støtte nabolande til Ukraine så alle, uanset oprindelse eller nationalitet,
sikres adgang til sikkerhed og beskyttelse i overensstemmelse med princippet om non-refoulement.
Desuden opfordres til at følge Kommissionens retningslinjer for forvaltning af de ydre grænser og
tage hensyn til sårbare grupper, herunder det stigende antal mindreårige, i den humanitære indsats i
grænseområderne. For det andet opfordres til, at værtslande også får støtte gennem solidaritetsmeka-
nismer, og at der sikres levering af rettidig livreddende humanitær bistand, passende modtageforhold
og effektive asylprocedurer og tjenester for alle, og særligt for de mest sårbare, der flygter fra kon-
flikten. DRC opfordrer til en effektiv ansvarsfordeling, der tager hensyn til flygtningenes egne ønsker
i forhold til familie og netværk samt under hensyntagen til værtslandenes kapacitet. I den forbindelse
opfordrer DRC Danmark til, på trods af retsforbeholdet, at indgå i en europæisk ansvarsfordeling
herunder eventuelle omfordelingsmekanismer. DRC anbefaler en fremskyndelse af koordinerings-
indsatsen under solidaritetsplatformen i direktivet om midlertidig beskyttelse (TPD) for at sikre hurtig
adgang til beskyttelse og for at lette presset på medlemsstater, der indtil nu har modtaget mange
ukrainere. DRC anbefaler desuden, at personer, der ikke er omfattet af TPD, som minimum gives
Side
4/5
Ekstraordinært rådsmøde nr. 3863 (indre anliggender) den 28. marts 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinært rådsmøde (RIA) 28/3-22
adgang til at søge asyl og andre opholdstilladelser, samt at der gives processuelt ophold til personer,
der afventer hjemrejsearrangementer. Endelig opfordrer DRC til, at flygtninge får effektiv adgang til
rettigheder såsom sundhedspleje, uddannelse, arbejdsmarked og boliger, som er fastlagt i TPD.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til sagen.
10. Regeringens generelle holdning
EU befinder sig i en helt ekstraordinær situation, og regeringen støtter overordnet et tæt og velkoor-
dineret EU-samarbejde med henblik på en så organiseret og forsvarlig håndtering af situationen som
muligt. Danmark bør i den forbindelse løfte sin rimelige andel af ansvaret. I forhold til forvaltnin-
gen af de ydre grænser er det fra dansk side vigtigt, at der sikres tilstrækkelige ressourcer til opret-
holdelse af grænsekontrol, så der opretholdes de bedst mulige sikkerhedsforanstaltninger i denne
ekstraordinære situation inden for rammerne af landenes international forpligtelser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
5/5