Europaudvalget 2021-22
Videokonference 3/5-22 - økofin Bilag 1
Offentligt
2567069_0001.png
29. april 2022
Samlenotat vedrørende uformel videokonference for EU's øko-
nomi- og finansministre den 3. maj 2022
1) Økonomisk genopretning i EU: Implementering af genopretningsfaciliteten (RRF) og
rådsimplementerende beslutninger om EU-landenes genopretningsplaner
KOM(2020)408, KOM(2022)152, KOM(2022)172
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
Side 2 af 14
Dagsordenspunkt 1:
Økonomisk genopretning i EU:
Rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-
landenes genopretningsplaner
KOM(2020)408, KOM(2022)152, KOM(2022)172
1. Resume
EU’s genopretningsfacilitet trådte i kraft i februar 2021, og
næsten alle EU-lande har offentlig-
gjort deres genopretningsplaner efter en grundig dialog med Kommissionen om planerne.
Kommissionen har siden medio juni 2021 løbende fremlagt forslag til rådsimplementerende beslut-
ninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner, der herefter skal godkendes i ECOFIN med
kvalificeret flertal. ECOFIN har foreløbigt godkendt Kommissionens forslag til rådsimplementer-
ende beslutninger vedr. genopretningsplanerne for 22 lande, herunder rådsbeslutningen vedr. den
danske genopretningsplan.
ECOFIN ventes 3. maj 2022 at godkende Kommissionens forslag til rådsimplementerende be-
slutninger for yderligere 2 lande (Sverige og Bulgarien).
Udbetalinger af midler fra genopretningsfaciliteten til landene vil blive besluttet, når genopretnings-
planerne er godkendt og i takt med, at landene opnår milepæle og målsætninger i deres genopret-
ningsplaner.
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopretningsfaciliteten, der
leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om EU’s flerårige finansielle ramme
og genopretningsinstrument (Next Generation EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten,
der trådte i kraft 19. februar 2021.
Regeringen støtter Rådets ventede vedtagelse af de rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-
landenes genopretningsplaner ifm. ECOFIN 3. maj 2022 på baggrund af Kommissionens forslag
og på basis af en række principper i overensstemmelse med forordningen om genopretningsfaciliteten,
herunder at Kommissionen har tildelt en samlet positiv vurdering af genopretningsplanerne, hvor
karaktererne opfylder minimumskravene i forordningen, som fastlagt i mandatet givet af Folke-
tingets Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s fundamentale rettigheder
og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen anvender alle tilgængelige instru-
menter til at sikre overholdelse heraf.
2. Baggrund
EU-landene har i lyset af COVID-19-krisen aftalt et genopretningsinstrument
(”Next
Generation EU”),
der tilvejebringer finansiering i form af fælles EU-lånopta-
gelse på i alt 750 mia. euro, som udmøntes gennem en række EU-programmer,
særligt en genopretningsfacilitet
(”Recovery
and Resilience Facility”)
på 672,5 mia. euro,
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0003.png
Side 3 af 14
heraf direkte støtte (tilskud) for op til 312,5 mia. euro, som følger en fastlagt forde-
lingsnøgle, og udlån for op til 360 mia. euro (alle 2018-priser). Rammerne for gen-
opretningsfaciliteten er fastlagt i en forordning, som trådte i kraft 19. februar 2021.
Genopretningsplanerne
Arbejdet med at operationalisere genopretningsfaciliteten er i gang. For at modtage
midler fra genopretningsfaciliteten skal EU-landene hver især udarbejde nationale
genopretningsplaner
(”Recovery
and Resilience Plans”),
hvor landene beskriver de tiltag
(reformer og investeringer), som den finansielle assistance fra genopretningsfacili-
teten (direkte støtte og lån) skal finansiere.
Genopretningsplanerne skal bidrage til at adressere landespecifikke anbefalinger
som led i det økonomiske samarbejde i EU (det
europæiske semester),
grøn og digital
omstilling samt til at understøtte vækst, arbejdspladser, økonomisk robusthed og til
økonomisk, social og territorial samhørighed.
1
Alle EU-lande på nær Nederlandene har på nuværende tidspunkt afleveret deres
genopretningsplaner til Kommissionen,
jf. bilag 2.
Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende beslutninger
De afleverede genopretningsplaner skal vurderes af Kommissionen, der herefter
fremlægger juridisk bindende retsakter i form af forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. planernes indhold. Kommissionens forslag til rådsimplementerede
beslutning skal herefter godkendes af ECOFIN med kvalificeret flertal.
For yderligere information om processen for operationalisering af genopretnings-
faciliteten, herunder vedr. udbetalinger og opfølgningen på de milepæle og målsæt-
ninger for reformer og investeringer, som er fastlagt i deres respektive landes gen-
opretningsplaner, henvises til samlenotat forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Der har løbende været en uformel bilateral dialog mellem de enkelte lande og Kom-
missionen om landenes genopretningsplaner, herunder på basis af udkast til genop-
retningsplanerne. Formålet med dialogen har været, at landene har haft mulighed
for at styrke deres genopretningsplaner, forud for at planerne afleveres, herunder
for at sikre, at planerne lever op til de krav, som er fastlagt i forordningen om gen-
opretningsfaciliteten, og at Kommissionen er enig heri.
Kommissionen skal i sin vurdering af landenes genopretningsplaner tage hensyn til
11 forordningsbestemte kriterier
2
, herunder om planen kan forventes effektivt at
bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser, økonomiske, instituti-
onelle og sociale robusthed, effektivt vil bidrage til grøn og digital omstilling og til
Link til Kommissionens hjemmeside om genopretningsfaciliteten, herunder retningslinjer for genopretnings-
planer:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-fa-
cility_en.
2
Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
1
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0004.png
Side 4 af 14
at adressere landespecifikke udfordringer identificeret som led i det europæiske se-
mester,
jf. boks 1 og bilag 1.
Boks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Bidrager til de 6 søjler:
i)
grøn omstilling,
ii)
digital omstilling,
iii)
bæredygtig og inklusiv vækst,
iv)
samhørighed,
v)
Sundhedsmæssig robusthed,
vi)
børn og unge
Adresserer anbefalinger i det europæiske semester
Skaber vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
Alle initiativer efterlever "do no significant harm"
Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Genopretningsplanen har varig virkning
Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
Rimelige og plausible omkostningsskøn
Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
Indeholder reformer og investeringer
Anm.: For uddybning af de 11 kriterier,
se bilag 1.
Kilde: Anneks V i
Forordningen om en genopretningsfacilitet,
KOM(2020)408.
For hvert af de 11 kriterier gives enten vurderingen A (høj
grad af opfyldelse),
B (middel
grad af opfyldelse)
eller C (lav
grad af opfyldelse.
En
samlet positiv
vurdering af en genop-
retningsplan tildeles under flg. betingelser:
kriterierne 2, 3, 4, 5, 6 og 10 skal alle tildeles vurderingen A
3
, og
for de øvrige 5 kriterier
skal
der tildeles mindst to
A’er og ingen C’er.
Såfremt Kommissionen tildeler en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen,
vil Kommissionen fremlægge forslag til en rådsimplementerende beslutning.
For yderligere generel information om Kommissionens vurdering og indholdet i
det rådsimplementerende beslutninger henvises til samlenotat forud for ECOFIN
13. juli 2021.
Kommissionen har siden medio juni 2021 løbende fremlagt vurderinger og forslag
til rådsimplementerende beslutninger vedr. de enkelte landes genopretningsplaner.
ECOFIN vedtog 13. juli 2021 rådsimplementerende beslutninger på baggrund af
Kommissionens forslag for de første 12 lande (Portugal, Spanien, Grækenland,
Danmark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien og
Frankrig). ECOFIN vedtog efterfølgende rådsimplementerende beslutninger ifm.
ECOFIN-møder den 26. juli, 6. september, 5. oktober og 28. oktober 2021 for
yderligere hhv. 4 lande (Kroatien, Cypern, Litauen og Slovenien), 2 lande (Irland og
Betingelserne for en samlet positiv vurdering af genopretningsplanen følger generelt af forordningen om
genopretningsfaciliteten, mens kravet om A til kriterie 4 og 10 følger af hhv. taksonomi-forordningen,
KOM(2018)354,
og finansforordningen.
3
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0005.png
Side 5 af 14
Tjekkiet), 1 land (Malta) og 3 lande (Estland, Finland og Rumænien). For informa-
tion om disse lande henvises til samlenotater forud for henholdsvis ECOFIN 13.
juli, 26. juli, 6. september, 5. oktober og 28. oktober 2021.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes 3. maj 2022 på grundlag af Kommissionens forslag at behandle
rådsimplementerende beslutninger for 2 lande (Sverige og Bulgarien) med formel
vedtagelse i efterfølgende skriftlig procedure (idet ECOFIN 3. maj 2022 er et vir-
tuelt møde, hvor der ikke kan træffes formelle beslutninger).
Kommissionens vurderinger og forslag vedr. genopretningsplanerne for hhv. Sve-
rige og Bulgarien er opsummeret nedenfor,
jf. tabel 1 og 2.
Tabel 1
Kommissionens vurdering af 4 EU-landes genopretningsplaner
1. Bidrager til de 6 søjler*
2. Adressere anbefalinger i det europæiske semester
3. Skabe vækst, arbejdspladser, social robusthed mv.
4. Alle initiativer efterlever "do
no significant harm"
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for gennemførelsen
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Samlet positiv vurdering af genopretningsplan
Sverige
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Bulgarien
A
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Ja
Anmk: For uddybning af de 11 kriterier, se bilag 1. *De 6 søjler vedrører i) grøn omstilling, ii) digital omstilling, iii)
bæredygtig og inklusiv vækst, iv) samhørighed, v) Sundhedsmæssig robusthed, vi) børn og unge.
For uddybning af Kommissions vurdering for de enkelte lande henvises til bilag 3
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning for genopretningsplaner
I vurderingen af begge landes genopretningsplan tildeler Kommissionen den høje-
ste karakter A på alle vurderingskriterier undtaget kriteriet vedr. omkostningsskøn,
hvor begge lande gives karakteren B. Kommissionen har fremlagt forslag til råds-
implementerende beslutninger vedr. begge genopretningsplaner på grundlag af en
samlet
positiv
vurdering af planerne.
Kommissionen fremhæver bl.a. i sin vurdering af planerne, at:
Begge
planer vurderes at opfylde kravet om at adressere alle eller størstedelen af
landets
anbefalinger i det europæiske semester
i 2019 og 2020.
Begge
planer vurderes at opfylde
“do-no-significant-harm”-princippet
(dvs.
kravet om, at ingen tiltag må gøre betydelig skade mod EU’s miljø og klimamål).
I
begge
planer udgør skønnede omkostninger til
klimatiltag
forbundet med gen-
opretningsplanen
en større andel
af den direkte støtte end det forordningsfastsatte
krav (minimum 37 pct.). I Sverige udgør klimatiltagene 44 pct. og i Bulgarien
udgør klimatiltagene 59 pct.,
jf. også figur 1.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
Side 6 af 14
Begge
planer indeholder bl.a. tiltag til vedr. fremme af bæredygtig tranport. Den
bulgarske plan har bl.a. også fokus på reduktion af CO2-udledning i energisek-
toren, mens der i den svenske plan bl.a. er fokus på reduktion af CO2-udledning
i industrisektoren.
I
begge
planer udgør de skønnede omkostninger til
digitale tiltag
en større andel
af direkte støtte og lån end det forordningsfastsatte krav (minimum 20 pct.),
idet planerne indeholde digitale tiltag svarende til hhv. 21 og 26 pct. af midlerne
i den svenske og bulgarske plan,
jf. også figur 1.
Begge
planer indeholder bl.a. tiltag vedr. digitalisering af den offentlige sektor
samt digital opkvalificering og uddannelse.
Begge
planer vurderes også at opfylde kravet om
kontrol- og revisionsmeka-
nismer
ifm. implementering af genopretningsplanen, som således vurderes at
være tilstrækkelige til at undgå, forebygge, opdage og rette op på korruption,
svindel og habilitetskonflikter samt undgå dobbeltfinansiering.
Begge
planer vurderes også at opfylde kravet om
effektive mål og milepæle
for
gennemførelsen af genopretningsplanen. Antallet af milepæle og mål er 56 i den
svenske plan og 346 i den bulgarske plan.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0007.png
Side 7 af 14
Tabel 2
Overblik over indhold i genopretningsplanerne
Sverige
Direkte støtte og lån (mia. euro)
1
Direkte støtte
Lån
Initiativer (antal)
Reformer
Investeringstiltag
Mål og milepæle (antal)
2
Milepæle
Mål
3,3
3,3
-
27
15
12
56
23
33
Bulgarien
6,3
6,3
-
103
47
56
346
206
140
Anm.:
1
i løbende priser. 70 pct. af den direkte støtte tilkendes i 2021-22, mens de 30 pct. tilkendes i 2023. Fordelingen
af de 30 pct. afhænger af EU-landenes udvikling i BNP i perioden 2020-21. Den forventede tildeling er baseret
på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige
tildeling fra EU’s genopretningsfacilitet fastlægges i
sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes BNP.
2
Milepæle
er
kvalitative
målsætninger (f.eks. vedtagelse af lovgivning, gennemførelse af et investeringsprojekt
mv.). Mål er
kvantitative
målsætninger (f.eks. antal investeringsprojekter mv.).
Kilde: Kommissions forslag til rådsimplementerende beslutning for de enkelte landes genopretningsplaner.
Figur 1
Genopretningsplanernes klimatiltag og digitale tiltag
Pct. af tilskud og evt. lån
60
55
50
45
Pct. af tilskud og evt. lån
60
55
50
45
40
35
30
25
20
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Sverige
Bulgarien
15
10
5
0
Klimatiltag
Digitale tiltag
Kilde: Kommissionens vurdering af EU-landes indsendte genopretningsplaner, 2021.
Anm.: De skønnede omkostninger til hhv. klimatiltag og digitale tiltag er opgjort som andel af forventede direkte
tilskud og evt. lån.
For en uddybning af Kommissionens vurdering og forslag til rådsimplementerende
beslutning vedr. de enkelte landes genopretningsplaner henvises til bilag 3.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
Side 8 af 14
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig om ECOFIN-drøftelsen om imple-
mentering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godkendelse af Kommissionens
forslag til rådsimplementerede beslutninger for de enkelte landes genopretningspla-
ner. Europa-Parlamentet lægger generelt vægt på, at lande som modtager finansie-
ring fra
genopretningsfaciliteten efterlever EU’s fundamentale rettigheder og rets-
statsprincipper, og at genopretningsplanerne bidrager til bl.a. grøn og digital omstil-
ling, samhørighed samt en styrket krisehåndtering.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten samt Rådets godken-
delse af Kommissionens forslag til rådsimplementerende beslutninger for de en-
kelte landes genopretningsplaner har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekven-
ser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Drøftelserne om implementering af genopretningsfaciliteten har ikke i sig selv stats-
finansielle konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten vil have direkte negative statsfinansielle
konsekvenser for Danmark, idet Danmark ikke vil modtage direkte støtte fra gen-
opretningsfaciliteten i et omfang, som svarer til den andel af den direkte støtte, som
Danmark skal finansiere med genopretningsinstrumentet.
Genopretningsplanerne kan have afledte positive statsfinansielle konsekvenser, i
det omfang de opnår formålet med genopretningsfaciliteten, herunder økonomisk
genopretning, grøn og digital omstilling samt vækst og arbejdspladser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om forberedelse af EU-landenes genopretningsplaner har ikke i sig
selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Kommissionen skønner, at EU-genop-
retningsfonden samlet set kan løfte det danske BNP med 0,4-0,6 pct. i 2024 og øge
beskæftigelsen med 8.000 personer.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten kan have positive samfundsøkonomiske
konsekvenser, i det omfang planerne opnår formålet med genopretningsfaciliteten.
Midler til Danmark som led i udmøntningen af genopretningsinstrumentet kan un-
derstøtte vækst, arbejdspladser samt grøn og digital omstilling i Danmark.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
Side 9 af 14
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Drøftelserne om forberedelse af EU-landenes genopretningsplaner har ikke er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
Udmøntningen af genopretningsfaciliteten forventes at have positive erhvervsøko-
nomiske konsekvenser, omend det nærmere omfang vil afhænge af den konkrete
implementering. Der vurderes at være et stort potentiale for danske eksportvirk-
somheder i forbindelse med udmøntning af midler fra genopretningsfaciliteten i
andre EU-lande.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte de rådsimplementerende beslutninger vedr.
alle EU-landes genopretningsplaner på baggrund af Kommissionens forslag og vur-
deringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på, at der sikres effektiv implementering af genopret-
ningsfaciliteten, der leverer på aftalen af 21. juli 2020 i Det Europæiske Råd om
EU’s flerårige finansielle ramme
og genopretningsinstrument (Next Generation
EU) samt forordningen om genopretningsfaciliteten, der trådte i kraft 19. februar
2021.
Regeringen støtter Rådets ventede vedtagelse af de rådsimplementerende beslutnin-
ger vedr. EU-landenes genopretningsplaner ifm. ECOFIN 3. maj 2022 på baggrund
af Kommissionens forslag og på basis af en række principper i overensstemmelse
med forordningen om genopretningsfaciliteten, herunder at Kommissionen har til-
delt en samlet positiv vurdering af genopretningsplanerne, hvor karaktererne opfyl-
der minimumskravene i forordningen, som fastlagt i mandatet givet
af Folketingets
Europaudvalg 8. juli 2021 forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Regeringen finder det generelt vigtigt, at modtagerlandene efterlever EU’s funda-
mentale rettigheder og retsstatsprincipper og lægger stor vægt på, at Kommissionen
anvender alle tilgængelige instrumenter til at sikre overholdelse heraf.
For danske generelle prioriteter vedr. genopretningsfaciliteten henvises til samleno-
tater og forelæggelser, herunder forhandlingsoplægget i Folketingets Europaudvalg
16. juni 2020 og forelæggelsen forud for ECOFIN 6. oktober 2020.
For danske generelle prioriteter vedr. implementering af genopretningsfaciliteten
og rådsimplementerende beslutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner hen-
vises til samlenotatet og forelæggelse af forhandlingsoplæg i Folketingets Euro-
paudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
Side 10 af 14
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af genopretningsfaciliteten og rådsimplementerende be-
slutninger vedr. EU-landenes genopretningsplaner blev forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli forud for ECOFIN 13. juli 2021.
Sagerne vedr. hidtidige rådsimplementerende beslutninger blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg forud for ECOFIN 13. juli 2021 (Portugal, Spanien, Græken-
land, Danmark, Luxembourg, Østrig, Letland, Slovakiet, Tyskland, Italien, Belgien
og Frankrig), ECOFIN 26. juli (Kroatien, Cypern, Litauen og Slovenien), ECOFIN
6. september (Irland og Tjekkiet), 5. oktober (Malta) og 28. oktober 2021 (Estland,
Finland og Rumænien).
Samlenotat om genopretningsfaciliteten tilgik Folketingets Europaudvalg forud for
ECOFIN 9. juni 2020, forud for forelæggelse til forhandlingsoplæg 16. juni 2020,
og forud for ECOFIN 6. oktober 2020, 19. januar, 16. februar, 16. marts, 16. april
og 18. juni 2021.
Grund- og nærhedsnotat om genopretningsfaciliteten blev oversendt til Europaud-
valget 25. juni 2020.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0011.png
Side 11 af 14
Bilag 1: Vurderingskriterierne for genopretningsplaner fastsat i forordningen for
EU's genopretningsfacilitet
Bilagboks 1
Vurderingskriterier for genopretningsplaner fastsat i forordningen for EU's genopretningsfacilitet
1.
Genopretningsplanen indebærer en fyldestgørende og tilstrækkelig afbalanceret reaktion på den økonomi-
ske og sociale situation og bidrager derved på behørig vis til de seks søjler 1) grøn omstilling, 2) digital om-
stilling, 3) smart, bæredygtig og inklusiv vækst, herunder økonomisk samhørighed, arbejdspladser, produkti-
vitet, konkurrenceevne, forskning, udvikling og innovation og et velfungerende indre marked med stærke
SMV'er, 4) social og territorial samhørighed, 5) Sundhedsmæssig og økonomisk, social og institutionel ro-
busthed, herunder med henblik på øget krisereaktionskapacitet og kriseberedskab, og 6) politikker for den
næste generation, børn og unge, herunder uddannelse og færdigheder, idet der tages højde for de berørte
EU-landes specifikke udfordringer og det økonomiske tilskud fra genopretningsfaciliteten til det pågældende
EU-land.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at adressere landets udfordringer som identificeret
i anbefalingerne til landet som led i det europæiske semester.
Genopretningsplanen kan forventes effektivt at bidrage til at styrke et lands vækstpotentiale, arbejdspladser,
økonomiske, institutionelle og sociale robusthed, bidrage til implementeringen af den europæiske søjle for
sociale rettigheder, herunder gennem fremme af politikker for børn og unge, imødegå økonomiske og soci-
ale konsekvenser af krisen, og dermed fremme økonomisk, social og territorial samhørighed samt konver-
gens.
Reformer og investeringer inkluderet i genopretningsplanerne må
ikke gøre betydelig skade mod EU’s miljø
og klimamål (“do-no-harm”-princip).
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som udgør effektive bidrag til den grønne omstilling og til udfordrin-
ger forbundet hermed. Klimatiltag skal udgøre mindst 37 pct. af de skønnede omkostninger forbundet med
genopretningsplanen. Eksempler herpå kan fx være energieffektivisering, udvikling og omlægning til vedva-
rende energi, bæredygtig industri, herunder landbrug og transport mv.
Genopretningsplanen indeholder tiltag, som effektivt bidrager til den digitale omstilling og til udfordringer
forbundet hermed. Digitaliseringstiltag skal udgøre mindst 20 pct. af de skønnede omkostninger forbundet
med genopretningsplanen. Det kan fx være digitale netværk og infrastruktur, cybersikkerhed eller digitalise-
ring og udvikling af offentlig administration.
Genopretningsplanen kan forventes at have en varig virkning for det pågældende land.
De af landet foreslåede tiltag er tilstrækkelige til at sikre en effektiv overvågning og gennemførelse af gen-
opretningsplanen, herunder milepæle og mål.
Et lands begrundelse for, at størrelsen af finansieringsbehovet forbundet med dets genopretningsplan er
rimeligt og plausibelt, er på linje med principper om omkostningseffektivitet og står mål med den forventede
nationale økonomiske og sociale effekt.
De ordninger, der foreslås af det pågældende EU-land ift. tilsyn og kontrol, forventes at forhindre, afsløre og
udbedre korruption, svig og interessekonflikter ifm. udmøntningen af genopretningsmidlerne, herunder dob-
beltfinansiering fra andre EU-programmer.
Genopretningsplanen indeholder tiltag til at gennemføre reformer og investeringer, der repræsenterer sam-
hørighedsfremmende tiltag.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Kilde: Anneks V i Forordningen om en genopretnings- og resiliensfacilitet, KOM(2020)408
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0012.png
Side 12 af 14
Bilag 2: Status for EU-landenes genopretningsplaner
Bilagstabel 1
Status for EU-landenes genopretningsplaner
ultimo 2021
Mulig finansiel assistance
(mia. euro)
Land
BE
BG
CY
DK
EE
FI
FR
EL
IE
IT
HR
LV
LT
LU
MT
NL
PL
PT
RO
SK
SI
ES
SE
CZ
DE
HU
AT
3. maj 2021
22. april 2021
31. maj 2021
29. april 2021
30. april 2021
30. april 2021
28. maj 2021
2. juni 2021
28. april 2021
12. maj 2021
30. april 2021
21. juni 2021
16. juni 2021
27. september 2021
21. juni 2021
2. juli 2021
16. juni 2021
29. marts 2022
19. juli 2021
22. juni 2021
Plan afleveret
30. april 2021
15. oktober 2021
17. maj 2021
30. april 2021
18. juni 2021
27. maj 2021
29. april 2021
28. april 2021
28. maj 2021
30. april 2021
15. maj 2021
30. april 2021
15. maj 2021
30. april 2021
13. juli 2021
Beslutningsforslag
1
23. juni 2021
7. april 2022
8. juli 2021
17. juni 2021
5. oktober 2021
4. oktober 2021
23. juni 2021
17. juni 2021
16. juli 2021
22. juni 2021
8. juli 2021
22. juni 2021
2. juli 2021
18. juni 2021
16. september 2021
Direkte støtte
2
5,9
6,3
1,0
1,6
1,0
2,1
39,4
17,8
1,0
68,9
6,3
2,0
2,2
0,1
0,3
6,0
23,9
13,9
14,2
6,3
1,8
69,5
3,3
7,1
25,6
7,2
3,5
Lån
3
32,4
4,2
1,5
21,3
1,9
16,4
164,9
12,5
24,2
121,7
3,7
2,1
3,3
4,3
0,9
55,1
36,2
14,5
15,2
6,4
3,3
84,6
32,2
15,2
234,5
9,9
27,0
23,9
13,9
14,3
6,6
1,8
69,5
3,3
7,0
27,9
7,2
4,5
12,1
2,7
15,0
0,0
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,5
-
0,9
2,3
-
-
1,8
1,9
0,8
0,2
9,0
0,4
0
-
0
-
10,0
Ansøgt finansiel assistance
(mia. euro)
4
Direkte støtte
5,9
6,9
1,0
1,6
1,0
2,1
40,9
17,8
1,0
68,9
6,3
1,8
2,2
0,1
0,3
Lån
0,0
0,0
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
12,7
0,0
122,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0
9,0
0,8
0,2
0,3
0,01
0,04
16,0
-
-
-
-
10,0
11,0
5,1
2,3
-
1,7
7,4
1,7
1,8
0,1
0,2
6
0,1
0,03
-
-
Forudbetalinger
(mia. euro)
Direkte støtte
0,8
Udbetalinger
5
(mia. euro)
Lån Direkte støtte Lån
-
Anm.:
1
Kommissionens forslag til rådsbeslutninger om genopretningsplaner. Forslag, hvor dato for fremlæggelse er markeret med kursiv, er også rådsgod-
kendt på ECOFIN.
2
Fordelingen af direkte støtte er baseret på Kommissionens efterårsprognose, oktober 2020, for udviklingen i EU-landenes
BNP 2020-21.
Den endelige tildeling fra EU’s genopretningsfacilitet fastlægges i sommeren 2022 pba. den faktiske udvikling i EU-landenes
BNP.
Fordelingskriterierne fremgår af forordningen om genopretningsfaciliteten samt
https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/health/coronavirus-
response/recovery-plan-europe/pillars-next-generation-eu_en.
3
Lån til et land kan som udgangspunkt udgøre op til 6,8 pct. af dets BNI i 2019.
4
Baseret på Kommissionens offentliggjorte forslag til rådsimplementerende beslutninger om genopretningsplaner, hvor muligt.
5
Udbetalinger på
baggrund af opfyldte milepæle og mål (dvs. i tillæg til forudbetalinger).
6
Knap 1,5 mia. kr. udbetalt af Komissionen 2. september 2021.
Kilde: Komissionens pressemeddelelser om indleverede genopretningsplaner og udbetalinger samt Kommissionens genopretningsscoreboard:
http://www.ec.europa.eu/economy_finance/recovery-and-resilience-scoreboard/.
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0013.png
Side 13 af 14
Bilag 3: Kommissionens vurdering og forslag vedr. genopretningsplaner
Kommissionens vurdering af Sveriges genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Sveriges genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 3,3 mia. euro (heraf finansierer RRF et tilsvarende
beløb i tilskud
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 1,5 og 0,7 mia. euro.
Planen har også fokus på bl.a. beskæftigelse, uddannelse og opkvalificering, pension og sundhed.
NGEU
4
skønnes at løfte Sveriges BNP med 0,2-0,3 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med mere end 4.000 personer.
Klimatiltag udgør 44 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 1.1
Lokale og regionale klimainvesteringer
(811 mio. euro). Fx
investeringer produktion af biogas, ladestationer til elektriske køretøjer
og udskiftning af olie med fjernvarme.
Nr. 1.2
Klimainvesteringer i industrisektoren
(261 mio. euro). Fx
tilskud til forskning og udvikling i ny teknologi med nul eller lav drivhus-
gasudledning.
Nr. 1.4
Styrkelse af jernbanenetværket
(148 mio. euro). Fx investe-
ringer i bæredygtig jernbaneinfrastruktur.
Digitaliseringstiltag udgør 21 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 4.2 -
Udbredelse af bredbånd
(464 mio. euro). Fx finansiel støtte
til at accelerere udbredelsen af bredbånd i tyndt befolkede områder.
Nr. 2.4
Finansiering til uddannelsesinstitutioner
(123 mio. euro).
Fx støtte til programmer og kurser, der øger digitale færdigheder.
Nr. 2.3
Flere studiepladser til erhvervsuddannelser
(42 mio. euro).
Fx investeringer mhp. at øge antallet af studiepladser til uddannelser
som i særlig grad kan bidrage til den digitale omstilling.
Nr. 4.1
Fælles offentlig forvaltning og digital infrastruktur
(21
mio. euro). Fx investeringer til fremme af offentlige digitale ydelser og
modernisering af eksisterende digitale ydelser.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Håndtering af demografiske udfordringer
bl.a. ved gradvist at øge pensionsalderen mhp. at gøre pensionssystemet mere holdbart.
Fremme af beskæftigelsen
bl.a. ved at investere i erhvervsuddannelser mhp. at øge beskæftigelsesegnetheden (196 mio. euro).
Yderligere tiltag til
bekæmpelse af hvidvask og finansiering af terrorisme.
Fokus på
social- og sundhedsområdet
bl.a. ved opkvalificering og uddannelse af personale i ældreplejecentre (452 mio. euro).
Investeringer i
forskning og videregående uddannelse
bl.a. ved at investere i bedre uddannelsesmuligheder på universiteter og andre videregå-
ende uddannelsesinstitutioner mhp. at takle udfordringer på arbejdsmarkedet (308 mio. euro).
Øget boligbyggeri og forbedret effektivitet på boligmarkedet
bl.a. ved at øge udbuddet af lejeboliger med en lav husleje for at afhjælpe bolig-
mangel samt ved at mindske flaskehalse ift. byggetilladelser (296 mio. euro).
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever
”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Planen bidrager balanceret til alle
søjler, herunder ift. klima og digitalisering, men også ift. sundhed, social samhørighed, holdbar
og inklusiv vækst og uddannnelse.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, sundhedsmæssig robusthed, og forskning od udvikling. Anbefalingen relateret til
makroøkonomiske ubalancer på det svenske boligmarked er kun delvist adresseret.
NGEU
4
, herunder især Sveriges genopretningsplan, skønnes at øge Sveriges BNP med 0,2-0,3
pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med 4.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 1,5 mia. euro svarende til 44,4 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 0,7 mia. euro svarende til ca. 20,5 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration samt tiltag vedr. bl.a. grøn omstilling, digitale færdigheder, udrulning af bredbånd,
uddannelse, innovation og pensionssystemet.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv. Dog skal de relevante
retlige mandater for eller opgaver til de myndigheder, der er involveret i koordinering, overvåg-
ning, kontrol og revision af planen være besluttet inden første udbetaling.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere de vigtigste udfordringer.
A
A
A
A
A
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s.35 og 37.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Sverige:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en
Videokonference (økonomi og finans) den 3. maj 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. ekstraordinær uformel videokonference for EU's økonomi- og finansministre 3/5-22
2567069_0014.png
Side 14 af 14
Kommissionens vurdering af Bulgariens genopretningsplan
Kommissionen har en positiv vurdering af Bulgariens genopretningsplan, der indeholder tiltag for i alt 6,9 mia. euro (heraf finansierer RRF 6,3 mia.
euro i tilskud
1
).
Planen bidrager til grøn og digital omstilling med tiltag, der udgør hhv. 3,7 og 1,6 mia. euro.
Planen har bl.a. også fokus på at investeringer i uddannelse og arbejdsstyrkens færdigheder, social inklusion, sundhed og korruptionsbekæmpelse.
NGEU
4
skønnes at løfte Bulgariens BNP med 1,9-3,0 pct. frem mod 2026 og øge beskæftigelsen med op til 36.000 personer.
Klimatiltag udgør 59 pct.
2
Komponenter med størst klimabidrag
3
:
Nr. 4
Lavemissionsøkonomi
(2.613 mio. euro). Fx fokus på at acce-
lerere den grønne omstilling af energisektoren ved bl.a. at fastsætte
frist for udfasning af kul samt energieffektivisering af bygninger.
Nr. 8
Bæredygtig transport
(552 mio. euro). Fx fremme af elbilmobi-
liteten ved opførelse af 10.000 ladestationer og køb af nulemissions of-
fentlige transportkøretøjer.
Nr. 3
Smart industri
(181 mio. euro). Fx støtte til små og mellem-
store virksomheder til at modernisere teknologi til den grønne omstil-
ling.
Digitaliseringstiltag udgør 26 pct.
2
Komponenter med størst digitalt bidrag
3
:
Nr. 4
Lavemissionsøkonomi
(395 mio. euro). Fx digitalisering af el-
systemer og tilhørende processer og støtte til el-lagringssystemer.
Nr. 7
Digital forbindelse
(372 mio. euro). Fx fokus på øget bred-
båndsdækning med investeringer i højkapacitetsnetværk samt forbed-
ret og udvidet dækning af det statslige netværk til alle kommuner.
Nr. 1
Uddannelse og færdigheder
(299 mio. euro). Fx støtte til ud-
vikling af digitale færdigheder, herunder ved oprettelse af en national
online platform for voksenlæring.
Nr. 8
Bæredygtig transport
(203 mio. euro). Fx digitalisering af jern-
banenetværket.
Udvalgte tiltag (reformer og investeringer) for at styrke social og økonomisk modstandsdygtighed
Fokus på
retsvæsen og erhvervsklima
bl.a. ved anti-korruptionstiltag, øget gennemsigtighed og konkurrence ifm. offentlige udbud og bedre styring
af statsejede virksomheder (71 mio. euro).
Fokus på
smart industri
bl.a. ved støtte til udvikling af infrastruktur i industriparker (801 mio. euro).
Modernisering af
uddannelse
og fremme af
forskning og innovation
bl.a. ved uddannelsesreform, der dækker førskoleundervisning, skole og
videregående uddannelse (748 mio. euro).
Fremme af
social inklusion
bl.a. ved modernisering og videreudvikling af langtidspleje med særlig fokus på ældre og mennesker med handicap
samt ved at øge tilstrækkeligheden af de sociale ydelser under minimumsindkomstordningen og sikre, at ordningen er tilgængelig for flere (440 mio.
euro).
Forbedret adgang til
sundhedspleje
bl.a. ved modernisering af hospitaler og oprettelse af ambulante afdelinger i fjerntliggende områder og under-
bemandede regioner (372 mio. euro).
Kommissionens vurdering af kriterierne fastsat i genopretningsfaciliteten
RRF-forordningens vurderingskriterier
1. Bidrager til de 6 søjler: i) grøn omstilling, ii)
digital omstilling, iii) bæredygtig og inklusiv
vækst, iv) samhørighed, v) sundhedsmæssig
robusthed, vi) børn og unge.
2. Adresserer anbefalinger i det europæiske
semester fra 2019 og 2020.
3. Skaber vækst, arbejdspladser, social ro-
busthed mv.
4. Alle initiativer efterlever
”do no significant
harm”
5. Klimatiltag udgør mindst 37 pct.
6. Digitaliseringstiltag udgør mindst 20 pct.
7. Genopretningsplanen har varig virkning
8. Effektive mål og milepæle for
gennemførelse
9. Rimelige og plausible omkostningsskøn
10. Tilstrækkelige kontrol- og
revisionsmekanismer
11. Indeholder reformer og investeringer
Karakter
A
Kommissionens begrundelse
Planen indeholder initiativer, der bidrager til alle seks søjler. Der er fokus på især klima,
digitalisering samt bæredytig og inklusiv vækst, men også betydelige bidrag til de øvrige søjler.
Planen adresserer størstedelen af anbefalingerne, herunder bl.a. via tiltag vedr. grøn og digital
omstilling, transport, digital infrastruktur, social inklusion, uddannelse, sundhed, forskning,
erhvervsklima samt korruptionsbekæmpelse.
NGEU
4
, herunder især Bulgariens genopretningsplan, skønnes at øge Bulgariens BNP med 1,9-
3,0 pct. frem mod 2026 og potentielt øge beskæftigelsen med op til 36.000 personer.
Alle tiltag overholder princippet om ”do
no significant harm”.
Klimatiltagene udgør i alt ca. 3,7 mia. euro svarende til 58,9 pct. af det samlede tilskud fra RRF
til planen.
Digitaliseringstiltagene udgør i alt ca. 1,6 mia. euro svarende til ca. 25,8 pct. at det samlede
tilskud fra RRF til planen.
Planen vurderes at have varig virkning, herunder via strukturelle ændringer af den offentlige
administration og insititutionerne samt tiltag vedr. bl.a. grøn og digital omstilling, udvikling i
industrisektor, bæredygtigt landbrug, uddannelse og korruptionsbekæmpelse.
Planen opstiller effektive, relevante og robuste mål og milepæle samt verifikationsmekanismer.
Omkostningsskønnene vurderes generelt delvist plausible og realistiske.
Der er foreslået tilstrækkelige kontrol- og revisionsmekanismer til at undgå, forebygge og
opdage svindel, korruption, habilitetskonflikter, dobbeltfinansiering mv. Dog skal en række
milepæle være opfyldt før første udbetalingsanmodning, herunder vedr. endelig vedtagelse af
kontrol- og revisionssystemer, operationalisering af IT- og datasystemer og værktøjer til styring
og overvågning af planens implementering samt en analyse vedr. administrativ kapacitet.
Der er god sammenhæng og balance mellem reformerne og investeringerne, der understøtter
planens fokus på at håndtere de vigtigste udfordringer.
A
A
A
A
A
A
A
B
A
A
Anm.:
1
Der er tale om forventet tildeling baseret på Kommissionens efterårsprognose 2020. Den endelige tildeling fastlægges i sommeren 2022.
2
Skønnede omkostninger forbundet med genopretningsplanen til klimatiltag hhv. digitale tiltag ift. forventet direkte tilskud.
3
En fuldkommen liste over de enkelte
tiltags
bidrag til klima og digitalisering kan findes i bilaget til Kommissionens
staff working document (SWD).
Komponenternes
bidrag til hhv. klima og digitalisering findes i SWD på s.62 og 67.
4
Genopretningsfaciliteten udgør ca. 90 pct. af NGEU, som også omfatter andre EU-tiltag, herunder InvestEU.
Kilde: Kommissionens forslag til rådsimplementernende beslutning om genopretningsplanen, tilhørende
staff working document
og faktaark for Bulgarien:
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/recovery-coronavirus/recovery-and-resilience-facility/recovery-and-resilience-plans-assessments_en