Europaudvalget 2021-22
Rådsmøde 3879 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-20252
Den 3. juni 2022
Rådsmåde (udenrigsanliggender
handel) fra den 12. juni - 15. juni 2022
SAMLENOTAT
1. WTO’s 12. ministerkonference (MC12)
........................................................................................2
1
Rådsmøde nr. 3879 (udenrigsanliggender - handel) den 12.-15. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 12-15/6-22
2591358_0002.png
1.
WTO’s 12.
ministerkonference (MC12)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret udgave af samlenotat oversendt forud for rådsmøde (udenrigsanliggender
handel) d. 3. juni 2022.
Ændrede afsnit er markeret med streg i margen.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel),
der afholdes i Genève i forbindelse med WTO’s ministerkonference
(MC12),
forventes en løbende drøftelse af forhandlingssituationen i WTO og EU’s prioriteter.
Herudover
forventes vedtagelse af rådskonklusioner og en rådsafgørelse om EU’s
tilslutning til erklæringer og aftaler, der
måtte opnås enighed om i WTO-kredsen. Forventningerne til MC12 er beherskede, og Ruslands invasion af
Ukraine har skabt yderligere usikkerhed om afviklingen af ministerkonferencen. Der forhandles fortsat på særligt
fire områder: 1) Færdigforhandling af en aftale om miljøskadelige fiskerisubsidier, 2) opnåelse af enighed om
WTO’s bidrag til en mere ligelig global adgang til COVID-19-vacciner,
3) fastsættelse af rammer og retning for
reformarbejdet og 4) opnåelse af resultater på landbrug, herunder i forhold til fødevareforsyningssikkerhed.
Regeringen bakker stærkt op om det multilaterale handelssystem med WTO i centrum og
EU’s
aktive indsats for
at sikre, at MC12 leverer konkrete resultater og sætter retning for reformarbejdet.
2. Baggrund
WTO’s 12. ministerkonference (MC12) skulle have været afholdt i Genève fra den 30. november
- 3. december 2021, men blev udskudt pga. omikron-variantens fremkomst. Ministerkonferencen
ventes i stedet afholdt i Genève fra den 12.-15. juni 2022.
Efter to relativt vellykkede ministerkonferencer i 2013 og 2015 var MC11 i Buenos Aires i 2017
karakteriseret af stilstand og stor politisk uenighed mellem især Trump-administrationen i USA
og udviklingslandene anført af Indien og Sydafrika. Hertil kommer tvistbilæggelsessystemets
krise som følge af amerikansk blokering af appelorganet. Senest har Ruslands invasion af Ukraine
kraftigt påvirket stemningen og forhandlingerne i WTO. Under møder fordømmer EU, USA og
ligesindede lande løbende det russiske angreb på Ukraine, ligesom man undgår at forhandle
direkte med Rusland. Den samme gruppe lande har desuden frataget Rusland den MFN-status
(mestbegunstigelsesstatus), som WTO’s medlemmer ellers nyder i samhandelen
med hinanden.
Med dette som bagtæppe er det forventningen, at MC12 vil blive holdt i et mindre format, og at
omfanget af forhandlinger på selve ministerkonferencen vil blive søgt begrænset. Som en
konsekvens vil man i endnu højere grad end vanligt forsøge at finde mulige landingsbaner i for-
handlingerne forud for konferencen. Omvendt er der risiko for, at man må nedtone
forventningerne og i højere grad lægge op til at gøre status. For EU er det fortsat vigtigt, at
MC12 leverer konkrete resultater og bidrager med fremtidig retning for organisationen, idet
ambitionerne for MC12 primært er fokuseret på fire spor: 1) Færdigforhandling af en aftale om
forbud mod miljøskadelige fiskerisubsidier, 2) indgåelse af en aftale
vedrørende WTO’s bidrag til
en mere ligelig global adgang til COVID-19-vacciner, 3) fastsættelse af mere konkret retning og
rammer for reformarbejdet og 4) opnåelse af resultater på landbrug.
Aftalen om miljøskadelige fiskerisubsidier er den mest vidtrækkende multilaterale aftale for alle
medlemmer, der i øjeblikket er under forhandling i WTO. Forhandlingerne var del af den
oprindelige Doha-runde og sigter mod at forbyde visse former for miljøskadelige fiskerisubsidier.
Det drejer sig særligt om subsidier, der bidrager til ulovligt, u-rapporteret og ureguleret fiskeri,
2
Rådsmøde nr. 3879 (udenrigsanliggender - handel) den 12.-15. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 12-15/6-22
2591358_0003.png
samt subsidier, der bidrager til overkapacitet og overfiskeri. Forhandlingsprocessen knytter an til
FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, da delmål 14.6 netop fastsætter en målsætning om
indgåelse af en WTO-aftale om fiskerisubsidier. Mens forhandlingerne om fiskerisubsidier
bevægede sig fremad i efteråret 2021, har de i 2022 været præget af stilstand. EU og ligesindede
medlemmer vil søge at genskabe sidste års momentum frem mod MC12. Det er usikkert, om det
vil lykkes. Hvis der skal kunne landes en aftale på MC12, vil det kræve kompromisser på flere
vanskelige spørgsmål. Nogle af de primære udeståender vedrører udviklingslandenes forpligtelser
(såkaldte SDT-bestemmelser), aftalens påvirkning af brændstof-subsidier og fiskeripart-
nerskabsaftaler samt omfanget af de såkaldte
”bæredygtighedsundtagelser”, der tillader fortsat
subsidiering, såfremt fiskeriet sker på tilstrækkelig bæredygtig vis. På flere af disse spørgsmål kan
der opstå et vist pres på EU for at give indrømmelser. Herudover har USA fremsat forslag om,
at aftalen også skal adressere tvangsarbejde i fiskerierhvervet; forslaget støttes af EU.
For så vidt angår
WTO’s respons på COVID-19-pandemien,
har der siden foråret 2020 pågået
drøftelser, hvor især Indien og Sydafrikas forslag fra oktober 2020 om en ”TRIPS waiver” har fået
meget opmærksomhed. EU har i 2021 fremsat forslag om smidigere og mere effektiv brug af
tvangslicenser samt andre handelspolitiske tiltag. EU, USA, Indien og Sydafrika har i 2022
udarbejdet et tekstforslag til et muligt kompromis vedr. intellektuelle ejendomsrettigheder og
COVID-19-vacciner. EU har tilkendegivet at kunne acceptere forslaget, men det afventer endnu
formel godkendelse fra USA, Indien og Sydafrika. I maj d.å. blev forslaget delt med den fulde
WTO-medlemskreds, og der pågår nu forhandlinger og yderligere justeringer af teksten frem mod
MC12. Med kompromisforslaget vil udviklingslandene få nemmere adgang til at producere og
eksportere COVID-19-vacciner uden patenthavers samtykke. Forslaget vil ekstraordinært og i en
tidsbegrænset periode skabe simplere procedurer end under det nuværende tvangslicenssystem.
Samtidig lægger forslaget op til, at der fortsat skal ydes en rimelig kompensation for brug af
patentet til patenthaveren, ligesom den grundlæggende beskyttelse af patentrettigheder, som
fastlagt i TRIPS-aftalen, ikke ophæves. Kompromisforslaget omfatter kun COVID-19-vacciner,
men lægger op til, at det inden for et halvt år skal besluttes, om anvendelsesområdet skal udvides
til terapeutisk behandling og diagnosticering. En række udviklingslande finder, at
kompromisforslaget ikke er tilstrækkeligt vidtgående, og ønsker bl.a. udvidelse af
anvendelsesområdet til også at omfatte terapeutisk behandling og diagnosticering og sikring af at
forslagets bestemmelser får permanent karakter. Andre medlemmer er modstandere af undtagelser
til TRIPS-reglerne og finder, at kompromisforslaget går for vidt i retning af at underminere
patentrettigheder. Hertil kommer forhandlinger om den nærmere afgrænsning af kredsen af
udviklingslande, som gives adgang til at benytte undtagelsesbestemmelserne.
Vigtigheden af reformarbejdet understreges af, at WTO står ved en skillevej: Hvis der i de kom-
mende år ikke gøres fremskridt med reformer inden for alle tre sider af organisationens virke
(forhandling af nye aftaler, tvistbilæggelse og administration af de eksisterende aftaler), kan den
gå i stå og miste terræn som central ramme for international handelspolitik. Den relativt nye
generaldirektør Ngozi Okonjo-Iweala tiltrådte sin stilling i februar i 2021 og har understreget
nødvendigheden af reformer. USA har under Biden-administrationen taget initiativ til at
igangsætte en bred dialog mellem medlemslandene om reform af tvistbilæggelsessystemet efter
lang tids begrænset engagement i WTO, men det reelle amerikanske engagement er fortsat uklart.
I et anneks til sin nye handelspolitiske strategi fra februar 2021 har EU på sin side fremlagt et
omfattende
reformforslag, der sigter på reform inden for alle WTO’s funktionsområder. Hvad
angår forhandlinger af nye aftaler, foreslås det bl.a. at gøre plurilaterale aftaler, dvs. aftaler blandt
et udsnit af WTO’s medlemmer,
til en integreret del af organisationens regelsæt. Det vil i givet
3
Rådsmøde nr. 3879 (udenrigsanliggender - handel) den 12.-15. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 12-15/6-22
2591358_0004.png
fald styrke de bestræbelser, EU og ligesindede p.t. gør sig for at modernisere
WTO’s
regelsæt
med aftaler om den moderne økonomi, ikke mindst digital handel. Inden for tvistbilæggelse
lægger reformpapiret op til et forlig med
USA om reformer af WTO’s appelorgan, og i forhold til
administration af eksisterende aftaler foreslås bl.a. styrkede krav til gennemsigtighed og
notifikation af nationale handelsregulerende tiltag. Endelig er der ambitiøse forslag om styrkelse
af bæredygtig handel inden for WTO og om
revision af WTO’s regler om subsidier og statsejede
virksomheder, så de bedre kan imødegå negative effekter af f.eks. den kinesiske statskapitalisme.
Landbrug er et kerneområde i WTO, og pga. krigen i Ukraine er fokus nu særligt på
fødevareforsyningssikkerhed, herunder emner som eksportrestriktioner og transparens
vedrørende landbrugsregulering. Udviklingslandene ønsker også resultater på vanskeligere emner,
bl.a. offentlige fødevareopkøbsprogrammer. Andre medlemmer ønsker mere markedsadgang og
afvikling af landbrugssubsidier. Medlemmerne står således langt fra hinanden, og det ventes, at
MC12 kun i begrænset omfang vil kunne levere resultater på landbrugsområdet, om end der
arbejdes for et delresultat ift. fødevareforsyningssikkerhed.
Det er ikke forventningen, at der i forbindelse med MC12 vil være stort fokus på igangværende
plurilaterale forhandlinger, efter at der i december 2021 blev opnået resultater inden for flere
sådanne spor, ikke mindst indgåelse af en aftale om national regulering af tjenesteydelser. Mindre
grupper af medlemmer, herunder EU, vedtog også politiske erklæringer, der forhåbentlig vil bane
vejen for konkrete tiltag i WTO-regi inden for handel og klima/miljø om bl.a. reform af
subsidier til fossile brændstoffer og liberalisering af handel med grønne varer og tjenesteydelser.
Forhandlingerne om en plurilateral aftale om investeringslettelse til gavn for udvikling skrider
fremad i et pænt tempo, og der skønnes mulighed for at afslutte forhandlingerne ultimo 2022.
Et yderligere forhandlingsemne vedrører det såkaldte e-handelsmoratorium. Siden 1998 har
WTO midlertidigt forlænget toldfriheden for handel med digitale produkter ved alle sine
ministerkonferencer. Indien, Sydafrika og Indonesien har med støtte fra et antal udviklingslande
talt for, at toldfriheden ikke forlænges ved MC12. EU, USA og samtlige industrilande støtter en
forlængelse af toldfriheden. Udfaldet af disse forhandlinger er fortsat uvist.
3. Formål og indhold
Rådsmødet starter den
12. juni og vil formelt set først slutte ved MC12’s afslutning.
Rådet ventes
på baggrund af orienteringer fra Kommissionen løbende at drøfte forhandlingssituationen i
WTO samt EU’s prioriteter og strategi i forhold til MC12.
Der ventes desuden vedtagelse af rådskonklusioner og en rådsafgørelse om
EU’s prioriteter samt
tilslutning til erklæringer og aftaler, der måtte opnås enighed om i WTO-kredsen. I de foreløbige
udkast udtrykkes der støtte til, at der på MC12 opnås enighed om en ambitiøs og realistisk
resultatpakke bestående af konkrete resultater vedrørende bl.a. fiskerisubsidier, handel og
sundhed/COVID-19-vacciner, igangsættelse af en reformproces, landbrug,
fødevareforsyningssikkerhed og forlængelse af e-handelsmoratoriet. I udkastet til
rådskonklusioner udtrykkes der desuden solidaritet med Ukraine og kritik af Ruslands militære
aggression.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog en resolution om MC12 (2021/2769(RSP)) i november 2021.
5. Nærhedsprincippet
4
Rådsmøde nr. 3879 (udenrigsanliggender - handel) den 12.-15. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 12-15/6-22
2591358_0005.png
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forhandlingsemnerne i WTO forventes at vedrøre områder reguleret af EU.
7. Konsekvenser
Generelt ventes global handelsliberalisering i regi af WTO at få positive samfundsøkonomiske
og erhvervsøkonomiske konsekvenser for bl.a. eksport, vækst og beskæftigelse.
En eventuel aftale om fiskerisubsidier forventes at få positive konsekvenser for miljøet. En aftale
kan få begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred opbakning til, at EU fortsat skal arbejde aktivt for et stærkt
og regelbaseret multilateralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle i reform af WTO,
og at EU derfor også skal bidrage konstruktivt til et positivt resultat fra MC12.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker stærkt op om det multilaterale handelssystem med WTO i centrum.
Regeringen støtter, at EU skal presse på for at sikre, at MC12 leverer konkrete resultater, herun-
der særligt om miljøskadelige fiskerisubsidier, COVID-19-vacciner og
fødevareforsyningssikkerhed, og at MC12 herudover bidrager med retning for det fremadrettede
reformarbejde.
Fsva. fiskerisubsidier er det vigtigt, at en eventuel aftale især begrænser de mest miljøskadelige
fiskerisubsidier og hermed giver et meningsfuldt bidrag til FN Verdensmål 14 om bæredygtighed
i havene. En aftale vil herudover have systemisk betydning som den første omfattende multilate-
rale aftale i WTO-regi i længere tid og som den første WTO-aftale på bæredygtighedsområdet.
Fsva. COVID-19-vacciner ønsker regeringen, at WTO leverer konkrete resultater, der kan bi-
drage til øget global adgang til vacciner, og er rede til at drøfte alle forslag til det formål. På den
baggrund støtter regeringen forslaget fra EU, USA, Indien og Sydafrika som basis for et kompro-
mis i WTO. Regeringen vurderer, at et kompromis på dette grundlag i betragtning af den ekstra-
ordinære situation skabt af COVID-19 vil hjælpe udviklingslandene med at adressere konkrete
udfordringer, f.eks. med brugen af tvangslicenser. Samtidig vil den grundlæggende beskyttelse af
intellektuelle ejendomsrettigheder fortsat blive respekteret, da aftalen ikke ophæver disse ret-
tigheder, men alene ophæver og forenkler procedurekrav ved brug af patenter uden patentsha-
vers samtykke ift. COVID-19-vacciner. Det er dog vigtigt, at kompromisløsningen ikke danner
præcedens. Endvidere bør den efter regeringens opfattelse ledsages af andre handelspolitiske
tiltag, der adresserer de væsentligste udfordringer for global vaccineadgang,
jf. EU’s konkrete
forslag om nedbringelse af eksportrestriktioner, fremme af hurtig toldbehandling mm. Hertil
kommer udviklingspolitiske initiativer uden for WTO-regi om at understøtte udrulning af
vacciner f.eks. i forhold til svage sundhedssystemer og vaccineskepsis.
5
Rådsmøde nr. 3879 (udenrigsanliggender - handel) den 12.-15. juni 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender - handel 12-15/6-22
2591358_0006.png
Fsva. landbrug støtter regeringen, at der på MC12 fokuseres på fødevareforsyningssikkerhed
samt åbne fødevareforsyningskæder. Regeringen ønsker, at EU bidrager konstruktivt til
forhandlingerne om landbrug, også når det kommer til mere vanskelige spørgsmål. For mange
udviklingslande er resultater på landbrug en central prioritet, og hvis der ikke sikres løbende
fremskridt, kan det være med til at bremse arbejdet i WTO mere generelt.
Regeringen støtter, at den nuværende toldfrihed for handel med digitale produkter forlænges på
MC12.
Regeringen støtter et ambitiøst reformspor i WTO med opdatering af de fælles handelsregler, så-
ledes at disse i højere grad fremmer international handel, der er fri, fair og bæredygtig og baseret
på lige globale konkurrencevilkår. I forhold til bæredygtighed ønsker regeringen større fokus i
WTO på klima- og miljømæssige spørgsmål og på fremme af arbejdstagerrettigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forberedelse af MC12 har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25.
maj 2022. Forhandlingerne i Doha-udviklingsrunden blev forelagt for Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg den 7. oktober 1999, den 26. oktober 2001 og den 13. juni 2008.
6