Tak for spørgsmålet. Altså, først og fremmest tror jeg, det er vigtigt lige at fokusere på, hvad opgaven er her, og hvad det er, lovforslag L 106 egentlig går ud på. Opgaven er netop at tilpasse regler og praksis, så de fordele, den danske stand still-ordning giver kunstnere i form af momsfritagelse, kan opretholdes – i modsætning til de mange andre lande, der ikke har lignende ordninger. Der er altså ikke tale om, som det lyder i spørgsmålet, et ønske om at opgive stand still-ordningen, men derimod at bevare stand still-ordningen.
Med andre ord er jeg bestemt ikke indstillet på at opgive stand still-ordningen på kunstneriske ydelser i momsloven, og det er heller ikke det, der foreslås med L 106. Med L 106 bliver kunstneriske ydelser ikke momspligtige; det, der bliver momspligtigt, er, når forvaltnings- og medlemsorganisationerne giver virksomheder m.fl. lov til at udnytte kunstneres ophavsrettigheder kommercielt.
Lad mig slå fast, at jeg synes, at momsfritagelsen for kunstneriske ydelser er en glimrende ordning, og med den nye formulering foreslået i L 106 vil det med loven blive klart for enhver, hvad momsfritagelsen rent faktisk omfatter. Og desuden vil ordlyden blive bragt i overensstemmelse med den bagvedliggende direktivbestemmelse, netop så vi kan opretholde stand still-ordningen for fremtiden. Jeg vil gerne pointere, at Gorrissen Federspiel er enig i, at forslaget til præcisering af momsfritagelsen betyder, at den danske ordlyd af fritagelsesbestemmelsen kommer i bedre overensstemmelse med momsdirektivets stand still-bestemmelse.
Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmål 87 til L 106, hvor jeg blev bedt om at kommentere på redegørelsen fra Gorrissen Federspiel. Af mit svar fremgår det, at Skatteministeriet ikke er enig i konklusionen om, at det ikke er nødvendigt at ændre momsfritagelsen. Det er fortsat Skatteministeriets opfattelse, at forvaltningsorganisationerne ikke kan omfattes af momsfritagelsen. Den vurdering er såvel den tværministerielle arbejdsgruppe som Justitsministeriet enig i.