Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2634922_0001.png
Bæredygtigt Miljø og
Produktion
J.nr. 2022-10282
Ref. KAASM
Den 12. oktober 2022
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af delegeret forordning (EU) 2017/655 for så vidt angår tilpasning
af bestemmelserne om overvågning af emissioner af forurenende luftarter fra
ibrugtagne forbrændingsmotorer, der er monteret i mobile ikke-vejgående
maskiner, så de omfatter motorer med en effekt på mindre end 56 kW og mere
end 560 kW (delegeret retsakt)
KOM C (2022) 6046
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret retsakt om ændring af delegeret forordning (EU)
2017/655 for så vidt angår tilpasning af bestemmelserne om overvågning af emissioner af
forurenende luftarter fra ibrugtagne forbrændingsmotorer, der er monteret i mobile ikke-vejgående
maskiner, så de omfatter motorer med en effekt på mindre end 56 kW og mere end 560 kW
(delegeret retsakt)
. Den delegerede retsakt vurderes generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den
delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal indsendes til rådssekretariatet
senest den 30. oktober 2022.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af delegeret forordning (EU) 2017/655 for så vidt
angår tilpasning af bestemmelserne om overvågning af emissioner af forurenende luftarter fra
ibrugtagne forbrændingsmotorer, der er monteret i mobile ikke-vejgående maskiner, så de omfatter
motorer med en effekt på mindre end 56 kW og mere end 560 kW
(delegeret retsakt)
.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 19(2) i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
1628/2016 om krav vedrørende emissionsgrænser for forurenende luftarter og partikler for og
typegodkendelse af forbrændingsmotorer til mobile ikke-vejgående maskiner, om ændring af
forordning (EU) nr. 1024/2012 og (EU) nr. 167/2013 og om ændring og ophævelse af direktiv
97/68/EF.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 1628/2016 som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 36: Notat om delegeret retsakt om tilpasning af bestemmelserne om overvågning af emissioner af forurenende luftarter fra ibrugtagne forbrændingsmotorer
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-
Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om
indsigelse med kvalificeret flertal.
Forslaget ventes sat på dagsordenen i Rådet i løbet af efteråret med henblik på godkendelse af
delegationen.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal indsendes til rådssekretariatet senest
den 30. oktober 2022.
Formål og indhold
Efter Forordning (EU) 2016/1628 artikel 19(1) og 60(3) skal Kommissionen senest den 31. december
2025 forelægge en rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om resultater af overvågningen for hver
motorkategori med henblik på at fastsætte, i hvilket omfang de målte emissioner fra
prøvningscyklussen svarer til de emissioner, der måles under reel drift. Grundet den relativt korte
tidsfrist ift. de mange motoreffektgrupper i mobile ikke-vejgående maskiner og Covid-19 forstyrrelser
af fabrikanternes produktion og mulighed for at foretage ibrugtagningstest er der i første omgang
udført ibrugtagningstest af NRE-v-5 og NRE-v-6. Med andre ord motorer med variabel driftshastighed
på mellem 56-560 kW.
Kommissionen har i samarbejde med fabrikanter udført pilotprogrammer for supplerende
ibrugtagningstest med henblik på at vurdere egnetheden af at monitere emissioner under reel drift
over deres normale driftscyklusser fra mobile ikke-vejgående maskiner vedrørende andre motorer end
underkategorierne NRE-v- 5 og NRE-v-6.
Formålet med forslaget er at få fastsat procedure og krav til måling og test af motorer for de øvrige
motorkategorier på baggrund af erfaringerne fra pilotprogrammerne. Årsagen til, at der udføres test af
ibrugtagne maskiner, er at vurdere om motorerne overholder deres emissionsholdbarhedskrav. Disse
test foretages af fabrikanten som en del af typegodkendelsen.
Hermed fastsætter forslaget egnetheden af de overvågningsprøver og dataanalyser, der er fastsat i
Kommissionsforordning (EU) 2017/655 til at udføre vurdering af emissioner fra motorer installeret i
mobile ikke-vejgående maskiner under reel drift over deres normale driftscyklusser for de øvrige
motoreffektgrupper. Kravene om udtagning og test af ibrugtagne maskiner påhviler fabrikanten og
testresultater skal oplyses til den typegodkendende myndighed.
Der typegodkendes ikke mobile ikke-vejgående motorer i Danmark.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 36: Notat om delegeret retsakt om tilpasning af bestemmelserne om overvågning af emissioner af forurenende luftarter fra ibrugtagne forbrændingsmotorer
2634922_0003.png
Gældende dansk ret
Nærværende forslag er en ændring af Kommissionsforordningen, som har direkte retsvirkning for
Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for
EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Grønland har skrevet, at de ikke har noget at
bemærke.
Følgende interessenter har sendt et samlet høringssvar: Dansk Agroindustri, Dansk
Maskinhandlerforening, Danske Kartofler, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske
Sukkerroedyrkere, Landbrug & Fødevarer og SEGES Innovation. Det påpeges, at emissionskravene
alene bør omfatte nye mobile ikke- vejgående maskiner. Erstatningsmotorer til ældre mobile ikke-
vejgående køretøjer bør ikke mødes med et krav om forøget emissionskrav, i forhold til køretøjets
emissionskrav på fremstillingstidspunktet. Der peges i øvrigt på problemstillinger ifht. gældende EU
lovgivning i høringssvaret som ikke vedrører nærværende forslag. Følgende interessenter har sendt et
samlet høringssvar: Dansk Agroindustri, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Kartofler, Danske
Maskinstationer & Entreprenører, Danske Sukkerroedyrkere, Landbrug & Fødevarer og SEGES
Innovation. Det påpeges, at emissionskravene alene bør omfatte nye mobile ikke- vejgående maskiner.
Erstatningsmotorer til ældre mobile ikke- vejgående køretøjer bør ikke mødes med et krav om forøget
emissionskrav, i forhold til køretøjets emissionskrav på fremstillingstidspunktet. Der peges i øvrigt på
problemstillinger ifht. gældende EU lovgivning i høringssvaret som ikke vedrører nærværende forslag.
Miljøministeriet noterer, at forslaget alene berører en pligt for fabrikanten til at udtage stage V
motorer til test med henblik på at vurdere det emissionsbegrænsende udstyrs holdbarhed.
Miljøministeriet vurderer dermed, at høringssvaret ikke giver anledning til fornyede overvejelser i
relation til regeringens holdning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 36: Notat om delegeret retsakt om tilpasning af bestemmelserne om overvågning af emissioner af forurenende luftarter fra ibrugtagne forbrændingsmotorer
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser positivt på forslaget om at få gennemført prøvningsprocedurer af emissioner for
ibrugtagne maskiner, da man finder det væsentligt at overvåge udledning af forurenede luftarter under
reel drift. Regeringen viser forståelse for, at visse test er lettere forsinket grundet covid-19.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4