Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2634938_0001.png
Den 17. oktober 2022
MIM 112-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 om
kviksølv for så vidt angår midlertidig oplagring af kviksølvaffald i flydende form
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til en delegeret retsakt om forlængelse af perioden med 3 år for
muligheden for midlertidig oplagring af kviksølvaffald i flydende form i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 om kviksølv. Den delegerede retsakt har ikke
lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser for Danmark og påvirker ikke
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod
udstedelsen af den delegerede retsakt. Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer
skal fremsendes til Rådssekretariatet senest den 26. oktober 2022.
Baggrund
EU-Kommissionen har den 27. september 2022 fremsat forslag til en delegeret forordning om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 for så vidt angår midlertidig oplagring af
kviksølvaffald i flydende form.
Den delegerede forordning er fremsat med hjemmel i artikel 13, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning 2017/852 om kviksølv og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1102/2008.
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2017/852 om kviksølv og om ophævelse af forordning (EF) nr. 1102/2008 som en delegeret retsakt.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Medlemslandenes eventuelle indsigelser eller kommentarer skal fremsendes til Rådssekretariatet
senest den 26. oktober 2022.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 37: Notat om delegeret retsakt om midlertidig oplagring af kviksølvaffald i flydende form
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/852 om kviksølv (kviksølvforordningen) har til
formål at beskytte menneskers sundhed og miljøet mod menneskeskabte emissioner og udslip af
kviksølv. Kviksølvforordningen fastsætter blandt andet, at kviksølvaffald i flydende form skal
omdannes, inden det bortskaffes permanet. Ved omdannelse forstås en kemisk forandring af kviksølvs
fysiske tilstand fra flydende til en fast form, som er mere stabil eller mindre vandopløselig, og som ikke
udgør nogen større fare for miljø eller sundhed (eksempelvis ved fordampning). Da
kviksølvforordningen blev vedtaget, var man klar over, at der i EU var mere kviksølvaffald i flydende
form, end der var kapacitet til at behandle. Man blev derfor enige om at tillade midlertidig oplagring af
flydende kviksølvaffald under miljømæssigt forsvarlige forhold, mens det flydende kviksølvaffald
afventede endelig omdannelse. Denne undtagelse udløber 1. januar 2023. Kommissionen har i henhold
til kviksølvforordningen beføjelse til ved en delegeret retsakt at forlænge denne periode med op til 3 år.
Det har vist sig, at der stadig er behov for midlertidig oplagring af kviksølvaffald i flydende form forud
for endelig omdannelse.
Den delegerede retsakt har til formål at forlænge perioden, hvor midlertidigt oplagring af
kviksølvaffald i flydende form er tilladt, til den 31. december 2025.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har ikke særlige nationale regler for midlertidige oplagring kviksølvaffald i flydende form.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringen af forordningen har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ændringen har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Ændringen
har endvidere hverken samfundsøkonomiske eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget påvirker ikke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget i perioden 6. oktober
12. oktober 2022.
Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen foretog ved skriftlig henvendelse d. 12. april 2022 en høring blandt medlemslandene,
om de stadig havde midlertidig lagre af kviksølvaffald i flydende form. Af høringen fremgik det, at der
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 37: Notat om delegeret retsakt om midlertidig oplagring af kviksølvaffald i flydende form
stadig oplagres mere end 2.300 ton kviksølvaffald i flydende form i deponeringsanlæg i EU. Desuden
at det ikke ville være muligt at få alt affaldet klargjort/omdannet inden d. 1. januar 2023 til endelig
behandling.
En uformel EU ekspertgruppe har bistået Kommissionen med at udarbejde den delegerede retsakt. I
den forbindelse bakkede eksperter fra Spanien, Ungarn, Slovenien, Tjekkiet og Nederlandene op om
Kommissionens forslag.
På den baggrund forventes der at være opbakning til den foreslåede ændringen blandt
medlemslandene, og at Rådet derfor ikke vil gøre indsigelse over for udstedelsen af den delegerede
retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3