Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 38
Offentligt
2634992_0001.png
Den 17. oktober
MIM 116-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af
motorsavskæder i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til overfladebehandling af motorsavskæder i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat
anvendelse til den svenske virksomhed Husqvarna AB. Tilladelsen gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil udgangen af 2032.
Forslaget forventes drøftet og er sat til afstemning på møde i REACH-komitéen d. 27. oktober.
Forslaget forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der
ikke findes alternativer. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
tilstrækkelige til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Endvidere vurderes
beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav.
Endelig er der i Kommissionens forslag stillet krav om måleprogrammer for udledningen til miljøet
og for arbejdstagere. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af motorsavskæder.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 38: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af motorsavskæde
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes drøftet og er sat til afstemning på møde i REACH-komitéen d. 27. oktober.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte
”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den svenske virksomhed Husqvarna AB om fortsat anvendelse af
op til 20 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af motorsavskæder.
Husqvarna AB fremsendte den 10 juli 2021 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte
anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk
vurdering, SEAC, som den 16. august 2021 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden, at udledning til miljøet og arbejdstageres
eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 38: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af motorsavskæde
o
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC finder ansøgers
substitutionsplan troværdig og bemærker, at substitutionsplanen er omfattende og tydeligt redegør
for de nødvendige trin og deres varighed. Ansøger har undersøgt muligheden for substitution siden
2012 og bl.a. fået produceret motorsavskæder med alternativ teknologi hos andre virksomheder,
som i tests har vist, at kæderne med alternative overfladebehandlinger hurtigt blive sløve under
brug og ikke kan files skarpe igen. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele på mindst 1 mio. euro om året opvejer de risici for menneskers sundhed
eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen for fornyet vurdering
sættes til udgangen af 2032.
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved udgangen af 2032 under forudsætning af anvendelse af de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en
forudsætning, at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for
udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget. 3F støtter regeringens holdning med
opfordring til, at der udvikles et alternativt produkt samt en fornyet vurdering inden år 2032.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 38: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af motorsavskæde
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakten tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold for
arbejdstagere er svarende til de danske arbejdsmiljøkrav. Regeringen finder endvidere, at der ikke
findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse.
Regering agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4