Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
2635000_0001.png
Den 17. oktober 2022
MIM
113-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative
stålplader i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative stålplader i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver
tilladelse til fortsat anvendelse til konsortiet af virksomheder Lars Chemie, Castelcrom SRL,
Matridos S.L.U. og Plating BRAP S.A.U. samt virksomheden Steel Color S.p.A. fra henholdsvis
Tjekkiet, Italien, Spanien, Spanien og Italien. Tilladelserne gives efter optag på godkendelseslisten,
bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i perioder indtil udgangen af 2028 eller udgangen
af 2031, afhængig af den specifikke anvendelse. Ansøgernes nuværende anvendelser er dækket af en
fælles ansøgning fra et konsortium om godkendelse til de samme anvendelser, som der endnu ikke er
truffet afgørelse om. Ansøgerne begrunder deres nye ansøgninger med behovet for en længere
overgangsperiode for implementeringen af alternativ teknologi, end der forventes givet under
konsortiets ansøgning. Forslagene har været drøftet på et videomøde i REACH komitéen d. 27. april
2022 og på et yderligere møde d. 22. juni 2022. Forslagene er sat til afstemning på møde i REACH
komitéen d. 27. oktober 2022. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene
forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse
anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug,
eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete sager drejer det sig om blandt andet
dekorative anvendelser af stoffet, hvor der allerede er egnede alternativer tilgængelige i EU. For
konsortiet med fire virksomheder er de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere i EU. Kommissionen har derfor
fastsat yderligere krav i godkendelsen. Det vurderes, at de pålagte krav ikke vil føre til en
tilstrækkelig reduktion af arbejdernes risiko i EU, samt at grundlaget for vurdering af
beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold er utilstrækkeligt, fordi der ikke er redegjort
tilstrækkeligt for forholdene i ansøgningens fire relativt forskellige virksomheder. I ansøgningen fra
Steel Color vurderes de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold at kunne
leve op til de danske arbejdsmiljøkrav. I begge ansøgninger er arbejdstageres risiko estimeret som
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 39: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative stålplader
høj i visse arbejdssituationer og i begge ansøgninger indgår dekorative anvendelser. Endelig er der i
begge Kommissionens forslag stillet krav om, at der gennemføres måleprogrammer for
arbejdstageres eksponering for chromtrioxid. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslagene; idet der for Steel Color ansøgningen lægges vægt på vedtagelse af skærpede krav til
arbejdstageres brug af åndedrætsværn for visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe der
ikke foreligger måledata, som dokumenterer en eksponering, som ligger væsentligt under den
danske grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser; idet der for alle fire virksomheder, som indgår i
konsortiet lægges afgørende vægt på, at der bør redegøres bedre for arbejdsmiljøforholdene; og idet
der for begge ansøgninger lægges afgørende vægt på, at der ikke gives godkendelse til dekorative
anvendelser, hvor der er alternativer. Regeringen vil ikke kunne støtte forslagene, medmindre disse
krav imødekommes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative stålplader.
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene har været drøftet på et videomøde i REACH-komitéen d. 27. april 2022 og på et yderligere
møde d. 22. juni 2022. Forslagene er til sat til afstemning på møde i REACH komitéen d. 27. oktober
2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 39: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative stålplader
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomhederne Lars Chemie, Castelcrom SRL, Matridos
S.L.U., Plating BRAP S.A.U. og Steel Color S.p.A. fra henholdsvis Tjekkiet, Italien, Spanien, Spanien og
Italien om fortsat anvendelse af op til 213 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til ætsning af plastikdele, som forberedende trin i funktionel forkromning med dekorativ
karakter.
2.
Til anvendelse til funktionel forkromning af plastikdele med dekorativ karakter til
bilindustrien og sanitære produkter (Lars Chemie (40 tons), Castelcrom SRL (40 tons),
Matridos S.L.U. (40 tons), og Plating BRAP S.A.U. (90 tons)).
3.
Til anvendelse til farvning og hærdning af rustfaste stålplader (3 tons, Steel Color).
Steel Color S.p.A. og konsortiet bestående af virksomhederne Lars Chemie, Castelcrom SRL, Matridos
S.L.U. og Plating BRAP S.A.U. fremsendte den 25. november 2019 ansøgninger om godkendelse af
chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgerne er en del af et konsortium om anvendelse til
forkromning af dekorativ karakter (anført af Chemservice GmbH (tidl. Lanxess)), hvor der endnu ikke
er truffet afgørelse. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 2. og 5. juni 2021 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC udtrykte bekymring over, at effektiviteten af ansøgernes
risikohåndteringsforanstaltninger er væsentligt forskellige. RAC anbefalede at arbejdstageres
eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i et måleprogram for at sikre, at der ikke er
grundlag for at begrænse arbejdstageres risiko yderligere. Endvidere anbefaledes et måleprogram
for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC bemærkede, at
alternative teknologier vil blive teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøger, såfremt der
tillades tilstrækkelig tid til implementering, samt at ansøger ikke finder den forventede
godkendelsesperiode for det konsortium, som de deltager i, tilstrækkelig til implementering af
alternativ teknologi. Udvalget bemærkede desuden, at ansøgernes substitutionsplan er troværdig.
SEAC har konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at
fristen for fornyet vurdering sættes til udgangen af 2031 for anvendelse 1 og til udgangen af 2028
for anvendelse 2 og 3.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved udgangen af 2031 for anvendelse 1 og udgangen af 2028 for anvendelse 2 og 3 for de
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 39: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative stålplader
beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at Lars Chemie,
Castelcrom, Matridos og Plating BRAP uddanner arbejdstagere i at udføre tjek af om masker sidder
tætsluttende ved brug. Endelig er det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse og udledningen til miljøet.
Kommissionen har i sine forslag ikke præciseret de ansøgte anvendelsesområder for at udelukke
dekorative anvendelser og har ikke taget højde for SEACs vurdering af den ansøgning fra det
konsortium, som ansøgerne er en del af, og som udgør det juridiske grundlag for ansøgernes fortsatte
produktion, indtil der træffes afgørelse om de individuelle ansøgninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte retsvirkning i
Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser. En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte
ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
Høring
Et notat om forslagene har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der kan bakke op om at støtte forslagene på
de angivne betingelser. Dog mener FH, at fristen for fornyet godkendelse bør forkortes til 5 år.
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes
under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie
Agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne, og at ansøgerne
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslagene.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 39: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til forkromning af plastikdele og dekorative stålplader
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Det bemærkes, at i begge ansøgninger er de beregnede estimater af ansattes udsættelse for chrom(VI) i
arbejdsmiljøet i visse tilfælde er højere end den danske grænseværdi på 1 µg Cr(IV)/m
3
, og at de målte
niveauer generelt ikke er væsentligt under den danske grænseværdi. I en enkelt arbejdsmiljøsituation
er der også målt et niveau over den danske grænseværdi i Steel Color ansøgningen. Der bør derfor i
begge ansøgninger fremlægges mere præcis dokumentation for ansattes udsættelse, for at det kan
afklares, om der er behov for skærpede krav i forhold til beskyttelsesforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene hos de ansøgende virksomheder. Regeringen vil derfor for Steel Color
ansøgningen lægge vægt på, at der vedtages skærpede krav til arbejdstageres brug af åndedrætsværn
for visse arbejdsprocesser med høj eksponering. Regeringen vil for ansøgningen med konsortiet af fire
virksomheder lægge afgørende vægt på, at der tilvejebringes bedre dokumentation af om
beskyttelsesforanstaltninger mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav, og at disse er tilstrækkelige
til at sikre en eksponering af de ansatte, som ligger væsentligt under den danske grænseværdi for
chrom(VI)-forbindelser. Det vurderes endvidere, at begge ansøgningers anvendelser bør indsnævres,
idet der bør tages højde for konklusionen om, at der er kommercielt tilgængelige alternativer for visse
anvendelser i EU, og at der ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser, hvor den primære
funktion er at opnå en blank overflade, som f.eks. pyntelister, emblemer og dekorative stålplader til
arkitektoniske anvendelser. Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der ikke gives
godkendelse til dekorative anvendelser.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene; idet der for Steel Color ansøgningen
lægges vægt på vedtagelse af skærpede krav til arbejdstageres brug af åndedrætsværn for visse
arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe der ikke foreligger måledata, som dokumenterer en
eksponering, som ligger væsentligt under den danske grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser; idet
der for alle fire virksomheder, som indgår i konsortiet, lægges afgørende vægt på, at der bør redegøres
bedre for arbejdsmiljøforholdene; og idet der for begge ansøgninger lægges afgørende vægt på, at der
ikke gives godkendelse til dekorative anvendelser. Regeringen vil ikke kunne støtte forslagene,
medmindre disse krav imødekommes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5