Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2635163_0001.png
Samlenotat:
Implementering af EU-instrument til
understøttelse af nationale
lønkompensationsordninger (SURE)
KOM(2022) 505, 506, 507, 508 og 509
1. Resume
Kommissionen har 28. september
5. oktober 2022 fremsat forslag til ændring af
implementerende retsakter om lån til hhv. Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet
under EU-instrument til finansiel assistance til nationale lønkompensationsordninger mv.
(SURE). Der er tale om forhøjelse af lån og/eller udvidelse af de tiltag, som vil kunne opnå støtte
under SURE.
Forslagene vedtages af Rådet med kvalificeret flertal. EU-landene ventes generelt at støtte
forslagene. Fra dansk side vil man ligeledes kunne tilslutte sig den enighed, der kan opnås om
forslagene.
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og er blevet tildelt lån under SURE for samlet ca.
93,8 mia. euro ud af en samlet pulje på 100 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er
udbetalt. Der kan tildeles nye lån under SURE indtil 31. december 2022.
2. Baggrund
EU-landene vedtog i maj 2020 et nyt EU-finansieringsinstrument til at yde finansiel
assistance til EU-lande, som er økonomisk udfordret i lyset af COVID-19-krisen,
mhp. at understøtte nationale ordninger mod ledighed såsom
lønkompensationsordninger o.l. tiltag (”Support to mitigate Unemployment Risks
in an Emergency” –
SURE).
1
Nationale lønkompensationsordninger kan antage flere former og er generelt
offentlige programmer med tildeling af statslige midler, som tillader virksomheder,
der oplever økonomiske problemer, midlertidigt at reducere deres ansattes
arbejdstimer og stadig betale de ansatte for de timer, der ikke arbejdes.
Et EU-land kan anmode om finansiel assistance under SURE, hvis landets faktiske
og mulige offentlige udgifter er steget pludseligt og betydeligt efter 1. februar 2020
som en
direkte
følge af vedtagelsen af nationale lønkompensationsordninger o.l. til
at adressere økonomiske og sociale konsekvenser af COVID-19.
Den finansielle assistance under SURE kan udgøre op til 100 mia. euro for EU-
landene samlet set, hvilket omfatter alle SURE-lån, inkl. supplerende lån.
Assistancen tager form af lån til EU-lande på favorable vilkår og bliver tilvejebragt
af Kommissionen ved optagelse af lån på kapitalmarkeder mv. (udstedelse af
obligationer mv.) med sikkerhed i garantier fra EU-budgettet og i nationale
garantier fra hvert EU-land til EU-budgettet. De nationale garantier udgør
Link til forordning om SURE vedtaget 19. maj 2020 og Kommissionens hjemmeside om SURE:
https://eur-
lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?qid=1589957881511&uri=CELEX:32020R0672, SURE | Europa-
Kommissionen.
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 45: Samlenotat vedr. ændring af retsakter om lån til hhv. Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet under SURE
2635163_0002.png
Side 2 af 5
tilsammen 25 mia. euro. Danmarks nationale garanti til EU-budgettet udgør ca. 2,3
pct. af 25 mia. euro, dvs. ca. 0,575 mia. euro (svarende til ca. 4,3 mia. kr.).
SURE trådte i kraft i august 2020, efter at EU-landene hver især havde etableret
deres respektive nationale garantier under SURE.
Det bemærkes, at det i SURE-forordningen fremgår, at det lægges til grund, at EU-
lande, som modtager finansiel assistance under SURE, respekterer EU’s
grundlæggende rettigheder. Det omfatter også enhver form for diskrimination.
Kommissionen skal gennemgå de tiltag, som lånene finansierer, mhp. at sikre, at
tiltagene ikke er i strid med EU's grundlæggende rettigheder.
Det bemærkes, at SURE-forordningen ikke muliggør suspendering af midler, hvis
modtagerlandet ikke efterlever retsstatsprincipper.
3. Formål og indhold
Kommissionen har 28. september
5. oktober 2022 fremsat forslag til ændring af
implementerende retsakter om tildeling af SURE-lån til Cypern, Grækenland,
Polen, Portugal og Tjekkiet,
jf. tabel 1.
Lånene forhøjes for Cypern, Grækenland, Portugal og Tjekkiet, hvor de tildelte
midler kan finansiere eksisterende og reviderede tiltag. For Polen revideres de tiltag,
som vil kunne opstå støtte under SURE. Lånebeløbet forhøjes ikke.
De oprindelige lån var til rådighed for udbetaling for Cypern, Grækenland, Portugal
og Tjekkiet i en periode på 18 måneder fra vedtagelsen (25. september 2020). Med
forslagene forlænges rådighedsperioden fra 18 til 39 måneder fra 25. september
2020, dvs. til udgangen af 2023. For Polen ændres rådighedsperioden ikke.
Landene kan, som øvrige modtagerlande, generelt anvende SURE-lån til
finansiering af nationale midlertidige lønkompensationsordninger mv. etableret i
lyset af COVID-19, herunder sundhedsrelaterede udgifter.
Tabel 1
SURE-lån til Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet (mia. euro)
Ændringsforslag
fremsat
28. september 2022
28. september 2022
5. oktober 2022
28. september 2022
3. oktober 2022
Tidligere
tildelte SURE-
lån
0,60
5,27
11,24
5,93
2,00
Forhøjelse af
SURE-lån
0,03
0,90
0,00
0,30
2,50
Samlede SURE-
lån
0,63
6,17
11,24
6,23
4,50
Rådigheds-
periode
Udgangen af
2023
Udgangen af
2023
Udgangen af
marts 2022
Udgangen af
2023
Udgangen af
2023
Land
Cypern
Grækenland
Polen*
Portugal
Tjekkiet
Anm.:
Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. euro. * For PL udestår udbetaling
af 1,5 mia. euro af lånet på 11,24 mia. euro. Kommissionen oplyser, at beløbet
ventes udbetalt i løbet af de kommende måneder, når Rådet har godkendt
ændringsforslaget. Udbetalingen kan ifølge Kommissionen gennemføres uden
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 45: Samlenotat vedr. ændring af retsakter om lån til hhv. Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet under SURE
2635163_0003.png
Side 3 af 5
forlængelse af rådighedsperioden, fordi lånet knytter sig til låneoptag, som
Kommissionen gennemførte i oktober 2020.
Kilde:
Kommissionen
Modtagerlandene ventes generelt via SURE-lånene at kunne opnå finansiering på
mere attraktive vilkår, end de vil kunne på egen hånd. Renten, modtagerlandene
betaler for lånene, svarer således til renten, som Kommissionen skal betale for at
fremskaffe lånene gennem udstedelse af obligationer mv., hvilket generelt sker på
attraktive vilkår, givet sikkerhedsstillelsen fra alle EU-lande. Derudover betaler
modtagerlandene gebyrer og andre omkostninger forbundet med finansieringen.
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og er tildelt lån under SURE for samlet
ca. 93,8 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er udbetalt,
jf. bilag 1.
Når
forhøjelsen af det tildelte lånebeløb til Cypern, Grækenland, Portugal og Tjekkiet er
godkendt af Rådet, vil det samlede tildelte lånebeløb udgøre ca. 98,2 mia. euro. Det
omfatter også en endnu ikke godkendt forhøjelse af lån til Kroatien og Litauen som
beskrevet i samlenotat ifm. ECOFIN 4. oktober 2022.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet er ikke medlovgiver på SURE-forordningen eller forslag til
implementerende retsakter vedr. SURE-lån til modtagerlande.
Rådet orienterer Europa-Parlamentet om konkrete beslutninger om finansiel
assistance til EU-lande.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser (herunder konsekvenser for regioner og kommuner)
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv statsfinansielle
konsekvenser. SURE-forordningen beror på garantistillelse, hvor der ikke på
forhånd er en forventning om aktivering af garantien og tab som følge heraf, og har
ikke i sig selv direkte statsfinansielle konsekvenser. Hvis modtagerlande ikke
tilbagebetaler deres lån under SURE, og garantien aktiveres, vil garantistillelsen have
negative statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslag om implementerende retsakter har ikke i sig selv samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
SURE-forordningen
kan
have
positive
samfundsøkonomiske
og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i andre EU-lande og styrke det indre marked i
sin helhed, hvilket kan have positive afsmittende effekter i Danmark.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 45: Samlenotat vedr. ændring af retsakter om lån til hhv. Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet under SURE
2635163_0004.png
Side 4 af 5
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at støtte forslagene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tilslutte sig den enighed om ændring af beslutninger om SURE-lån
til Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet, der kan opnås på grundlag af
Kommissionens forslag.
Grundlæggende er det positivt for Danmark, at økonomierne i de øvrige EU-lande
kommer bedst muligt ud af COVID 19-krisen. SURE kan bidrage til økonomisk
stabilitet og til at mindske de økonomiske konsekvenser af krisen i modtagerlande.
Regeringen arbejdede i forhandlingerne om SURE-forordningen for danske
interesser iht. Folketingets Europaudvalgs mandat af 6. april 2020. I den forbindelse
har regeringen sikret, at det lægges til grund, at EU-lande, som modtager den
finansielle assistance,
respekterer EU’s grundlæggende rettigheder, som også
omfatter enhver form for diskrimination.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til SURE-forordning er forelagt Folketingets Europaudvalg til
forhandlingsoplæg 6. april forud for udvidet eurogruppe 7. april 2020 og til
orientering 19. maj forud for ECOFIN 19. maj 2020.
Forslag til implementerende retsakter vedr. SURE-lån til modtagerlande er forelagt
Folketingets Europaudvalg i form af skriftlige orienteringer 17. september 2020, 22.
oktober 2020, 23. november 2020 og 9. september 2022 samt i kraft af samlenotat
ifm. ECOFIN 16. marts, 16. april 2021, 18. januar 2022, 12. juli og 4. oktober 2022.
Status på gennemførelse af SURE er forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering ifm. ECOFIN 5. oktober 2021.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 45: Samlenotat vedr. ændring af retsakter om lån til hhv. Cypern, Grækenland, Polen, Portugal og Tjekkiet under SURE
2635163_0005.png
Side 5 af 5
Bilag 1
SURE
tildeling og udbetaling af lån til modtagerlande
I alt har 19 EU-lande indtil videre ansøgt om og modtaget lån under SURE for
samlet ca. 93,8 mia. euro, hvoraf aktuelt ca. 91,8 mia. euro er udbetalt,
jf. tabel 2.
SURE-lånene er tildelt via rådsbeslutninger om de respektive landes lån truffet i
perioden september 2020
juli 2022. Der kan, inden for rammen på 100 mia. euro,
tildeles nye lån under SURE indtil 31. december 2022.
Hvert modtagerlands lån under SURE skal have en gennemsnitlig løbetid på højst
15 år og udbetales i rater. Lånene er som udgangspunkt til rådighed for udbetaling
i en periode på 18 måneder fra rådsbeslutningen om SURE-lån.
Tabel 2
SURE
tildeling og udbetaling af lån til modtagerlande, september 2022
Oprindelig
rådsbeslutning om Tildelte SURE-lån Udbetalte SURE-lån Andel af udbetalte SURE-lån
SURE-lån
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
22. marts 2021
25. september 2020
4. december 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
25. september 2020
23. oktober 2020
-
8,20 mia. euro
0,97 mia. euro
0,60 mia. euro
0,23 mia. euro
5,27 mia. euro
2,47 mia. euro
27,44 mia. euro
1,02 mia. euro
0,31 mia. euro
0,96 mia. euro
0,42 mia. euro
11,24 mia. euro
5,93 mia. euro
3,00 mia. euro
0,63 mia. euro
1,11 mia. euro
21,32 mia. euro
2,00 mia. euro
0,65 mia. euro
93,78 mia. euro
8,20 mia. euro
0,51 mia. euro
0,60 mia. euro
0,23 mia. euro
5,27 mia. euro
2,47 mia. euro
27,44 mia. euro
1,02 mia. euro
0,31 mia. euro
0,96 mia. euro
0,42 mia. euro
9,74 mia. euro
5,93 mia. euro
3,00 mia. euro
0,63 mia. euro
1,11 mia. euro
21,32 mia. euro
2,00 mia. euro
0,65 mia. euro
91,81 mia. euro
100 pct.
53 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
87 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
98 pct.
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern*
Estland
Grækenlan
d*
Irland
Italien
Kroatien*
Letland
Litauen*
Malta
Polen*
Portugal*
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Tjekkiet*
Ungarn
SAMLET
Anm.:
Alle tal er afrundet til nærmeste 10 mio. euro. * Tal indeholder ikke
forslagene om forhøjelse af lånebeløb til Cypern, Grækenland, Portugal og Tjekkiet,
hvor rådsbeslutning endnu udestår. Det samme gælder for Kroatien og Litauen, jf.
samlenotat ifm. ECOFIN 4. oktober 2022. Forhøjelsen af lån til disse lande er samlet
4,42 mia. euro. De samlede lån under SURE, efter godkendelse, bliver ca. 98,20
mia. euro.
Kilde:
Kommissionen og egen tilvirkning.