Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2635198_0001.png
NOTAT
19. oktober 2022
2022-5674
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketin-
gets Transportudvalg og Folketingets Er-
hvervsudvalg om intervention i Rettens sag T-
334/22, Danske Fragtmænd mod Kommissio-
nen
Danske Fragtmænd A/S har den 1. juni 2022 anlagt sag mod Kom-
missionen ved Retten med påstand om, at Kommissionens statsstøt-
teafgørelse af 10. september 2021 vedrørende kapitaltilførsler fra
den danske og svenske stat til PostNord AB og fra PostNord AB til
Post Danmark A/S
1
annulleres.
2
Den anfægtede kommissionsafgørelse og Dan-
ske Fragtmænd A/S’s anbringender
Søgsmålet udspringer af den politiske aftale, der blev indgået af
Danmark og Sverige den 20. oktober 2017 om PostNord AB, og som
indeholdte forskellige foranstaltninger angående PostNord AB og
Post Danmark A/S. Efter aftalen var indgået, klagede ITD over en
række foranstaltninger til fordel for Post Danmark A/S
herunder
dem, der var omfattet af den nævnte politiske aftale. Kommissionen
besluttede at opdele sin behandling af foranstaltningerne i to. Den
første afgørelse traf Kommissionen den 28. maj 2018, hvor Kom-
missionen godkendte kompensation for befordringspligten til Post
Danmark A/S i perioden 2017-2019 samt fandt, at forskellige andre
foranstaltninger (statsgaranti til tjenestemænd, portoudlægsreglen,
fejlallokeringen af omkostninger og kapitaltilførslen af 23. februar
2017 fra PostNord AB til Post Danmark A/S) ikke indebar stats-
støtte. Kommissionens afgørelse blev anfægtet ved Retten, som ved
Kommissionens afgørelse af 10.9.2021 vedrørende statsstøtte
SA.49668 og SA.53403 gennemført af Danmark og Sverige for Post-
Nord AB og Post Danmark A/S, EUT L 93 65/146, 22.03.2022.
1
Et resumé af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions
Tidende, C 326/19, 29.08.2022.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 48: Notat om dansk intervention i Rettens sag T-334/22, Danske Fragtmænd mod Kommissionen
2635198_0002.png
Side 2/3
dom af 5. maj 2021 opretholdte statsstøttegodkendelsen af kompen-
sationen for befordringspligten i 2017-2019.3 Retten bekræftede li-
geledes, at statsgarantien og anbringendet om allokeringen af om-
kostninger ikke indebar statsstøtte. ITD appellerede Rettens dom
for så vidt angår disse punkter til EU-Domstolen, som afsiger dom
den 10. november 2022. Retten annullerede derimod Kommissio-
nens afgørelse for så vidt angår portoudlægsreglen samt kapitaltil-
førslen. Kommissionen forventes derfor at indlede formel undersø-
gelsesprocedure, jf. artikel 108, stk. 2, TEUF, for så vidt angår disse
to punkter.
Den anden afgørelse traf Kommissionen den 10. september 2021 ef-
ter en formel undersøgelse, jf. artikel 108, stk. 2, TEUF. Det er første
del af denne anden afgørelse, der nu anfægtes af Danske Fragtmænd
A/S med stævningen. I denne del af afgørelsen forholdt Kommissi-
onen sig til en kapitaltilførsel fra PostNord Group AB til Post Dan-
mark A/S på i alt DKK 2,339 mia. Kapitaltilførslen blev ikke anmeldt
til Kommissionen, da det efter staternes vurdering var en disposi-
tion, som PostNord Group AB foretog på markedsvilkår. I afgørelsen
bekræfter Kommissionen, at kapitaltilførslen var på markedsvilkår
og dermed ikke indebar statsstøtte til Post Danmark A/S.
Danske Fragtmænd A/S har gjort gældende, at alle foranstaltnin-
gerne i aftalen af 20. oktober 2017 skal ses som en samlet foranstalt-
ning, der udgør statsstøtte, fordi visse af delelementerne udgør
statsstøtte (kompensation for befordringspligten og staternes kapi-
taltilførsler til PostNord AB). Og selv hvis foranstaltningerne i afta-
len ikke skal betragtes som en helhed, gøres (subsidiært) gældende,
at den interne kapitaloverførsel fra PostNord AB til Post Danmark
A/S på DKK 2,339 mia. ikke skete på markedsvilkår og derfor udgør
statsstøtte.
Regeringens interesse i sagen
Kapitaltilførslen på i alt DKK 2,339 mia., som PostNord AB foretog
til fordel for Post Danmark A/S, var en forudsætning for, at Post
Danmark A/S kunne gennemføre en nødvendig transformation af
virksomheden. For regeringen er transformationen af Post Dan-
mark A/S, som nu er gennemført, vigtig og nødvendig. Hvis Danske
Fragtmænd A/S får ret i, at kapitaltilførslen til Post Danmark A/S
var ulovlig statsstøtte, vil det bringe denne transformation i fare.
Derfor har regeringen en interesse i, at Kommissionens afgørelse på
dette punkt opretholdes.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 48: Notat om dansk intervention i Rettens sag T-334/22, Danske Fragtmænd mod Kommissionen
2635198_0003.png
Side 3/3
Hertil kommer,
at Danske Fragtmænd A/S’ første anbringende
handler om, hvorvidt de foranstaltninger, der omtales i aftalen mel-
lem den danske og svenske stat af 20. oktober 2017, skal bedømmes
som samlede eller separate foranstaltninger. Regeringen er af den
opfattelse, at offentlige virksomheder som PostNord AB bør have
mulighed for at disponere markedsmæssigt i en situation som den
foreliggende, hvor der foreligger en politisk aftale. Regeringen har
af disse grunde en mere principiel interesse i, at Kommissionens af-
gørelse opretholdes på dette punkt.
Regeringen agter på den baggrund at intervenere i sagen til støtte
for Kommissionen.