Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2635300_0001.png
SAMLENOTAT
19. oktober 2022
2022-5410
Fælles erklæring mellem EU, de kontrahe-
rende parter i transportfællesskabet, Ukraine,
Republikken Moldova og Georgien om et tæt-
tere samarbejde i transportfællesskabet
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag om at integrere Ukra-
ine, Republikken Moldova og Georgien yderligere i EU-Vestbal-
kan-samarbejdet.
EU-Vestbalkan-samarbejdet er et transportfællesskab inden for
vejtransport, jernbanetransport, transport ad indre vandveje og
søtransport. Hensigten er at sikre en integration af seks Vestbal-
kan-landes (Albanien, Bosnien-Hercegovina, Nordmakedonien,
Kosovo, Montenegro og Serbien) transportmarkeder med EU’s
transportmarked.
Europa-Kommissionen foreslår at tildele Ukraine, Republikken
Moldova og Georgien systematisk observatørstatus i EU-Vestbal-
kan-samarbejdet. Den politiske opbakning til forslaget skal følge
af en fælles erklæring, som EU, de seks Vestbalkan-lande, Ukra-
ine, Republikken Moldova og Georgien underskriver i forbindelse
med et ministerrådsmøde den 15. november 2022.
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser
eller væsentlige økonomiske konsekvenser for Danmark.
Regeringen støtter underskrivelsen af en fælles erklæring, der skal
sikre en yderligere integration af Ukraine, Republikken Moldova
og Georgien i EU-Vestbalkan-samarbejdet. Regeringen noterer
sig, at forslaget vil have økonomiske konsekvenser for EU. Rege-
ringen finder det her vigtigt, at omkostningerne finansieres inden
for de eksisterende rammer.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 49: Samlenotat vedr. integration af Ukraine, Moldova og Georgien i EU-Vestbalkansamarbejdet (transportfællesskabet)
2635300_0002.png
Side 2/5
2. Baggrund
Traktaten om oprettelse af et transportfællesskab fastlægger sam-
arbejdet mellem EU og Albanien, Bosnien-Hercegovina, Nordma-
kedonien, Kosovo, Montenegro og Serbien i det såkaldte EU-Vest-
balkan-samarbejdet. Traktaten blev godkendt ved Rådsafgørelse
(EU) 2019/392 af 4. marts 2019.
Kommissionen har den 22. september 2022 fremsat forslag om un-
derskrivelsen af en fælles erklæring, der har til formål at sikre en
tættere integration af Ukraine, Republikken Moldova og Georgien i
EU-Vestbalkan-samarbejdet.
Kommissionen foreslår, at EU, de seks Vestbalkan-lande og Ukra-
ine, Republikken Moldova og Georgien underskriver denne fælles
erklæring ved et ministerrådsmøde den 15. november 2022.
EU’s underskrivelse af en fælles erklæring
er betinget af enstemmig
godkendelse i Rådet.
3. Formål og indhold
Det Europæiske Råds tildelte i juni 2022 Ukraine og Republikken
Moldova status af EU-kandidatland. Ligeledes besluttede Det Eu-
ropæiske Råd at give Georgien mulighed for at blive et EU-kandi-
datland på sigt, når en række prioriteter er opfyldt. EU har på bag-
grund heraf truffet en række foranstaltninger, der skal sikre et tæt-
tere samarbejde mellem EU og de tre lande.
For så vidt angår transportområdet foreslår Europa-Kommissio-
nen at integrere Ukraine, Republikken Moldova og Georgien i EU-
Vestbalkan-samarbejdet.
EU-Vestbalkan-samarbejdet er et transportfællesskab inden for
vejtransport, jernbanetransport, transport ad indre vandveje og sø-
transport. Hensigten med transportfællesskabet er at sikre en inte-
gration af de seks Vestbalkan-landes transportmarkeder i EU's
transportmarked.
For at integrere Ukraine, Moldova og Georgien i EU-Vestbalkan-
samarbejdet hurtigst muligt foreslår Europa-Kommissionen, at de
tre lande tildeles systematisk observatørstatus. Den fælles erklæ-
ring mellem EU, de seks Vestbalkan-lande, Ukraine, Republikken
Moldova og Georgien har til formål at sikre den politiske opbak-
ning til Europa-Kommissionens forslag.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 49: Samlenotat vedr. integration af Ukraine, Moldova og Georgien i EU-Vestbalkansamarbejdet (transportfællesskabet)
2635300_0003.png
Side 3/5
Den fælles erklæring forventes at:
Fremhæve behovet for at sikre og fastholde et godt forhold
mellem Ukraine, Republikken Moldova og Georgien, EU og
de seks Vestbalkan-lande gennem EU-Vestbalkan-samar-
bejdet.
Fremhæve nødvendigheden af en mere systematisk invol-
vering af Ukraine, Republikken Moldova og Georgien i EU-
Vestbalkan-samarbejdet.
Invitere det permanente sekretariat for EU-Vestbalkan-
samarbejdet til at reflektere over de nødvendige admini-
strative tilpasninger for at sikre en mere systematisk delta-
gelse af Ukraine, Republikken Moldova og Georgien.
Understege vigtigheden af et tættere samarbejde, hvilket på
sigt kan resultere i, at Ukraine, Republikken Moldova og
Georgien tildeles fuldt medlemskab i EU-Vestbalkan-sam-
arbejdet.
Det bemærkes, at en eventuel tildeling af permanent medlemskab
til Ukraine, Moldova og Georgien vil kræve en ændring af Trakta-
ten om oprettelse af et transportfællesskab.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke aktuelt, idet den fælles
erklæring alene en hensigtserklæring, der skal afsøge mulighe-
derne for at sikre et tættere samarbejde med Ukraine, Republikken
Moldova og Georgien i regi af EU-Vestbalkan-samarbejdet.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 49: Samlenotat vedr. integration af Ukraine, Moldova og Georgien i EU-Vestbalkansamarbejdet (transportfællesskabet)
2635300_0004.png
Side 4/5
Økonomiske konsekvenser
Kommissionen skønner, at tildelingen af systematisk observatør-
status til Ukraine, Republikken Moldova og Georgien koster op til
820.000 EUR årligt. Tildeling af fuldt medlemskab til de tre lande
medfører en forøgelse af det eksisterende budget på 50 pct. sva-
rende til en stigning i budgettet på ca. 2 mio. EUR årligt.
Kommissionen har ikke fremlagt den endelige finansieringsmodel
for forslaget. Kommissionen har dog understreget, at tildelingen af
systematisk observatørstatus ikke fører til økonomiske konsekven-
ser for Vestbalkan-landene. Omkostningerne hertil skal dermed
forventeligt finansieres via
omprioritering af EU’s budget.
Dan-
mark finansierer ca. 2 pct. fa EU's budget.
Forslaget forventes ikke at have væsentlige erhvervsmæssige, stats-
finansielle eller samfundsmæssige konsekvenser for Danmark.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at have andre konsekvenser eller konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
Kommissionens forslag er drøftet i Rådet den 23. og 27. september
2022.
Alle medlemsstater har udtrykt opbakning til at sikre et tættere
samarbejde med Ukraine, Republikken Moldova og Georgien på
transportområdet gennem EU-Vestbalkan-samarbejdet.
En række medlemsstater har dog efterspurgt yderligere informa-
tion omkring finansieringsgrundlaget.
For så vidt angår de seks Vestbalkan-lande har Kommissionen in-
formeret om, at den indledende holdning fra deres side har været
positiv.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 49: Samlenotat vedr. integration af Ukraine, Moldova og Georgien i EU-Vestbalkansamarbejdet (transportfællesskabet)
2635300_0005.png
Side 5/5
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag, herunder, at EU, de
seks Vestbalkan-lande, Ukraine, Republikken Moldova og Geor-
gien underskriver en fælles ministererklæringen i forbindelse med
ministerrådsmødet den 15. november 2022.
Krigen i Ukraine understreger vigtigheden af at integrere EU’s na-
bolandes transportmarkeder
med EU’s transportmarked. Derfor
finder regeringen det fornuftigt, at EU søger at integrere Ukraine,
Republikken Moldova og Georgien yderligere i EU’s transportsam-
arbejde ved at tildele de tre lande systematisk observatørstatus i
EU-Vestbalkan-samarbejdet.
Regeringen noterer sig, at der er visse økonomiske omkostninger
forbundet med Kommissionens forslag om tildeling af systematisk
observatørstatus til Ukraine, Republikken Moldova og Georgien.
Regeringen finder det her vigtigt, at udgifterne finansieres inden
for de eksisterende rammer.
For så vidt angår tildelingen af et fremtidigt permanent medlem-
skab til Ukraine, Moldova og Georgien finder regeringen det ligele-
des vigtigt, at eventuelle omkostninger forbundet hermed finansie-
res inden for de allerede eksisterende rammer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Euro-
paudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.