Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2633186_0001.png
NOTAT
27. september 2022
2021 - 3031
AFIR
Formål og indhold
Europa-Kommissionen offentliggjorde den 14. juli 2021 forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering af infra-
struktur for alternative brændstoffer. Forslaget er en del af Europa-
Kommissionens Fit for 55-lovpakke og skal erstatte det nuværende
AFI-direktiv.
Med forslaget foreslår Europa-Kommissionen bindende nationale
mål for udrulningen af tank- og ladeinfrastruktur for alternative
drivmidler i EU til køretøjer, til skibe i havne og strømforsyning til
stationære fly i lufthavne.
Forslaget opstiller en række krav til afstand, effekt for ladeparker
langs TEN-T-vejnettet (primært statsvejnettet) samt et generelt ka-
pacitetskrav, som betyder, at medlemsstaterne skal sikre 1 kW of-
fentligt tilgængelig ladeeffekt for elbiler og 0,66 kW offentligt til-
gængelig ladeeffekt for plug-in hybridbiler, som er indregistreret i
medlemsstaterne.
Derudover stiller forslaget krav om etablering af brintinfrastruktur,
infrastruktur til flydende naturgas (LNG) i havne samt LNG-infra-
struktur på vejen, såfremt det er økonomisk og miljømæssigt hen-
sigtsmæssigt. Der skal endvidere etableres elforsyning til statio-
nære fly ved lufthavne på TEN-T-nettet.
Forhandlingssituation
Der blev på Rådsmødet den 2. juni 2022 opnået generel indstilling
om forslaget. Forhandlingerne i Rådet op til den generelle indstil-
ling har i høj grad drejet sig om ambitionsniveauet i forslaget. Dan-
mark har her arbejdet for det højest mulige ambitionsniveau såle-
des, at AFIR-forslaget bedst muligt bidrager til at nå EU’s kli-
mamål. Det vanskeligste tema har dog omhandlet ladeinfrastruk-
tur til tunge køretøjer, da der her er betydelig usikkerhed med hen-
syn til markeds- og teknologiudviklingen.
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 8: Kopi af TRU alm. del (20211) bilag 403: Orientering om baggrundsnotater om aktuelle EU-sager på transportområdet forud for den mundtlige orientering af Transportudvalget 30/9-22
2633186_0002.png
Side 2/2
Trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet forventes igangsat i
oktober 2022, idet det tjekkiske formandskab har afventet behand-
lingen af forslaget i Europa-Parlamentet. Det forventes, at Europa-
Parlamentet vil forsøge at øge ambitionsniveauet i forslagets krav.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forslagets overordnede målsætning. Danmarks
høje ambitionsniveau for den grønne omstilling betyder, at fælles-
europæiske krav kan være en markant fordel for Danmark, idet
ambitiøse EU-krav kan bidrage til at drive den teknologiske udvik-
ling og derigennem medvirke til en mere omkostningseffektiv om-
stilling, samtidig med at der sikres mere ligeværdige konkurrence-
vilkår for erhvervslivet. Det er afgørende, at den grønne omstilling
understøttes fra europæisk side med ambitiøse krav for udrulning
af alternativ drivmiddelinfrastruktur i EU, dog bør kravene udar-
bejdes, så de i et vist omfang tager højde for lokale forhold i med-
lemsstaterne.