Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
NOTAT
27. september 2022
2021 - 3031
ReFuelEU Aviation
Formål og indhold
Forslaget til forordning blev fremsat som del af Kommissionens Fit
for 55-pakke den 14. juli 2021. Forslaget forhandles af Klima-,
energi- og forsyningsministeriet.
Forordningen indeholder et forslag om et europæisk iblandings-
krav af bæredygtigt flybrændstof med underkrav om iblanding af
syntetiske brændstoffer. Forpligtelsen til iblanding pålægges
brændstofleverandører i europæiske lufthavne. Iblandingskravet
starter i 2025 på 2 pct. og stiger gradvist til 63 pct. i 2050, men un-
derkrav om syntetisk brændstof starter i 2030 på 0,7 pct. stigende
til 28 pct. i 2050.
Kravet til brændstofleverandører gælder fra 2025 og skal sikre, at
al flybrændstof, der stilles til rådighed for luftfartsoperatører i en
lufthavn i EU, indeholder en minimumsandel af bæredygtigt fly-
brændstof, herunder en mindsteandel af syntetiske flybrændstof-
fer. Kravene gælder for brændstofleverandører, som forsyner
større luftfartsoperatører i større lufthavne.
Endvidere er der krav til luftfartsoperatører om, at minimum 90
pct. af brændstofbehovet på ruter med start i EU-lufthavne er tan-
ket i EU-lufthavne. Ligeledes er der krav til lufthavne om at stille
den nødvendige infrastruktur til rådighed til levering, opbevaring
og tankning af bæredygtige flybrændstoffer.
Forslaget skal ses som bidrag til EU’s klimamål om mindst 55 pct.
reduktion i CO
2
-udledninger i 2030 og klimaneutralitet senest i
2050. Forslaget vurderes at kunne medføre både erhvervs- og sam-
fundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
Rådets generelle indstilling