Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2633191_0001.png
NOTAT
27. september 2022
2021- 3031
FuelEU Maritime
Formål og indhold
Som en del af Kommissionens Fit-for-55-pakke er der den 14. juli
fremsat forslag til en forordning om krav til brug af grønne brænd-
stoffer i søfarten (FuelEU Maritime).
Forslaget til forordningen har til formål at øge brugen af grønne
brændstoffer i søfarten med henblik på at reducere sektorens driv-
husgasemissioner.
Forslaget indeholder derfor krav til drivhusgasintensiteten i det
brændstof, som skibe sejler på. Kravene vil gælde fra 2025 og vil
omfatte skibe med en bruttotonnage på over 5.000, fx cruise- eller
containerskibe, og som sejler mellem to EU-havne samt 50 pct. af
sejladsen til og fra en EU-havn og en havn i et tredjeland. Der stil-
les også krav om, at større container- og passagerskibe skal tilkoble
sig landstrømanlæg, hvis det er tilgængeligt i havnene, eller an-
vende nulemissions-teknologier, når de ligger til kaj.
Regeringens generelle holdning
Regeringen har gennem forhandlingerne forholdt sig positivt til
forslaget og ser det som et potentielt vigtigt skridt i bestræbelserne
for en klimaneutral søfartsindustri.
Det vurderes også positivt, at forslaget indeholder bemærkninger
om, at såfremt lignende globale tiltag for søfarten introduceres (fx i
FN's Søfartsorganisation (IMO)), som har til formål at regulere,
hvilket brændstof skibene skal sejle på, vil den nuværende forord-
ning skulle revideres og tilpasses sådanne globale regler. Regerin-
gen finder det centralt, at forslaget ved at omfatte alle skibe over
5000 bruttoton uanset indregistreret land (flagstat) sikrer lige kon-
kurrencevilkår.
Yderligere finder regeringen det vigtigt, at forslaget indeholder et
sæt fleksibilitetsmekanismer, herunder særligt en puljemekanisme,
EUU, Alm.del - 2022-23 (1. samling) - Bilag 8: Kopi af TRU alm. del (20211) bilag 403: Orientering om baggrundsnotater om aktuelle EU-sager på transportområdet forud for den mundtlige orientering af Transportudvalget 30/9-22
2633191_0002.png
Side 2/2
da denne kan støtte frontløbere i at overgå helt til klimaneutral sej-
lads.
Endvidere bakker regeringen op om, at forslaget inddrager hele
brændstoffets livscyklus, fra ”vugge til grav”, da regeringen mener,
at dette giver et reelt helhedsbillede af det pågældende brændstofs
klimaaftryk samt tager højde for fremtidige e-brændstoffer, der er
klimaneutrale set over hele værdikæden.
Endelig vurderes det positivt, at forslaget introducerer krav til ski-
bes brug af nulemissionsteknologi, når de lægger til kaj i havnene,
da dette vil sikre både drivhusgasreduktioner og forbedre luftkvali-
teten i havnebyer og havnenære regioner.
Forhandlingssituationen
Man nåede på transportrådsmødet den 2. juni 2022 en generel
indstilling i Rådet på FuelEU Maritime. Dette betyder, at trilog-for-
handlingerne om FuelEU Maritime forventes igangsat sent efterår
2022, men man afventer dog stadig, at Europa-Parlamentet får
vedtaget deres indstilling. Fra Regeringens side har man fået en
række prioriteter igennem i den generelle indstilling men ikke alle.
Man har b.la. i den generelle indstilling bevaret den af Kommissio-
nen foreslåede puljemekanisme og livscyklusberegning af drivhus-
gasintensiteten. Desuden har man forsøgt at skabe incitament til at
øge brugen af RFNBO’er (De mest bæredygtige brændstoffer) i
form af en mindre, tidsbegrænset, multiplikator for brugen af
disse. Regeringen havde håbet, at Formandsskabet ville imøde-
komme det danske ønske om at hæve ambitionsniveauet gennem
konkrete højere reduktionskrav i FuelEU Maritime samt indført
endnu stærkere incitamenter for brugen af e-brændstoffer, og rege-
ringen havde gerne undgået de indførte undtagelser for ø-sejlads,
navigation i ishav og for outermost regions, som dog er tidsbe-
grænsede.
Danmark er grundet de manglende ambitioner og de nye undtagel-
ser gået sammen med en række andre ambitiøse medlemsstater om
at skrive en erklæring. I erklæringen understreger medlemssta-
terne ønsket om højere ambitioner, end det der fremgår af den ge-
nerelle indstilling. Forhåbentlig kan erklæringen være med til at
påvirke trilog-forhandlingerne i en mere ambitiøs retning.