Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
NOTAT
27. september 2022
2021- 3031
FuelEU Maritime
Formål og indhold
Som en del af Kommissionens Fit-for-55-pakke er der den 14. juli
fremsat forslag til en forordning om krav til brug af grønne brænd-
stoffer i søfarten (FuelEU Maritime).
Forslaget til forordningen har til formål at øge brugen af grønne
brændstoffer i søfarten med henblik på at reducere sektorens driv-
husgasemissioner.
Forslaget indeholder derfor krav til drivhusgasintensiteten i det
brændstof, som skibe sejler på. Kravene vil gælde fra 2025 og vil
omfatte skibe med en bruttotonnage på over 5.000, fx cruise- eller
containerskibe, og som sejler mellem to EU-havne samt 50 pct. af
sejladsen til og fra en EU-havn og en havn i et tredjeland. Der stil-
les også krav om, at større container- og passagerskibe skal tilkoble
sig landstrømanlæg, hvis det er tilgængeligt i havnene, eller an-
vende nulemissions-teknologier, når de ligger til kaj.
Regeringens generelle holdning
Regeringen har gennem forhandlingerne forholdt sig positivt til
forslaget og ser det som et potentielt vigtigt skridt i bestræbelserne
for en klimaneutral søfartsindustri.
Det vurderes også positivt, at forslaget indeholder bemærkninger
om, at såfremt lignende globale tiltag for søfarten introduceres (fx i
FN's Søfartsorganisation (IMO)), som har til formål at regulere,
hvilket brændstof skibene skal sejle på, vil den nuværende forord-
ning skulle revideres og tilpasses sådanne globale regler. Regerin-
gen finder det centralt, at forslaget ved at omfatte alle skibe over
5000 bruttoton uanset indregistreret land (flagstat) sikrer lige kon-
kurrencevilkår.
Yderligere finder regeringen det vigtigt, at forslaget indeholder et
sæt fleksibilitetsmekanismer, herunder særligt en puljemekanisme,