Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
KOM (2021) 0812 Bilag 7
Offentligt
2633703_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
7. oktober 2022
2021-911
Europa-Kommissionens ændringsforslag til
Europa-Parlamentet og Rådets forordning om
Unionens retningslinjer for udvikling af det
transeuropæiske transportnet (ændringsfor-
slag til revision af TEN-T-forordning)
KOM (2022) 384.
Nyt notat.
1. Resume
Europa-Kommissionen fremsatte den 27. juli 2022 ændringsfor-
slag til forordning om revision af det transeuropæiske transport-
net (TEN-T).
Med forslaget foretager Europa-Kommissionen en række justerin-
ger i det oprindelige forslag til revision af TEN-T-forordning som
fremsat den 14. december 2021.
Europa-Kommissionen har valgt at fremsætte forslaget som følge
af Ruslands invasion af Ukraine. Formålet med ændringsforsla-
get er tredelt. For det første ønsker Europa-Kommissionen at
styrke samarbejdet med Ukraine og Republikken Moldova ved at
integrere de to lande yderligere i TEN-T-samarbejdet. For det an-
det ønsker Europa-Kommissionen at ophæve samarbejdet med
Rusland og Ukraine på TEN-T-området. For det tredje ønsker Eu-
ropa-Kommissionen at øge interoperabiliteten på TEN-T-jernba-
nenettet ved at stille øgede krav til brugen af den fælleseuropæi-
ske sporvidde på TEN-T-jernbanenettet.
Ændringsforslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige el-
ler økonomiske konsekvenser.
Regeringen støtter, at man også på TEN-T-området styrker sam-
arbejdet med Ukraine og Republikken Moldova. Regeringen for-
dømmer på det stærkeste Ruslands invasion af Ukraine, hvorfor
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0002.png
Side 2/8
regeringen støtter, at man ophæver samarbejdet med Rusland og
Belarus.
Regeringen noterer sig, at der i ændringsforslaget stilles krav om
brugen af den fælleseuropæiske standard for sporvidden på jern-
baneskinner. Regeringen bemærker, at kravet ikke har betydning
for Danmark, idet den fælleseuropæiske standard allerede benyt-
tes i dag.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM (2022) 384 af 27. juli 2022
fremsat ændringsforslag til forslag til forordning til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning om Unionens retningslinjer for ud-
vikling af det transeuropæiske transportnet. Den danske sprogver-
sion er sendt til Rådet den 4. oktober 2022.
Med ændringsforslaget foretager Europa-Kommissionen visse ju-
steringer i det oprindelige forslag til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning om Unionens retningslinjer for udvikling af det
transeuropæiske transportnet, som fremsat den 14. december
2021. Ændringsforslaget er fremsat som følge af Ruslands invasion
af Ukraine. Grund- og nærhedsnotat for det oprindelige forslag er
forelagt Folketingets Europaudvalg den 18. februar 2022. Trans-
portministeren tog forhandlingsoplæg på forslaget den 5. maj
2022.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unionens funktionsmåde (TEUF), artikel 170-172 og skal behand-
les efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Europa-Kommissionens formål med ændringsforslaget er at sikre
bedre sammenhæng mellem EU og Unionens nabolande, Ukraine
og Republikken Moldova. Hertil ønsker Europa-Kommissionen at
øge interoperabiliteten på det europæiske jernbanenet. Endeligt
ønsker Europa-Kommissionen at ophæve TEN-T-samarbejdet med
Rusland og Belarus.
Europa-Kommissionen fremsætter med ændringsforslaget fem ju-
steringer til det oprindelige TEN-T-forslag.
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0003.png
Side 3/8
For det første foreslår Europa-Kommissionen, at fire europæiske
transportkorridorer udvides til også at omfatte Ukraine og Repu-
blikken Moldova.
For det andet ønsker Europa-Kommissionen at ophæve samarbej-
det med Rusland og Belarus ved at fjerne de to lande fra det geo-
grafiske TEN-T-net. Af Europa-Kommissionens forslag følger det,
at samarbejdet med Belarus på TEN-T-området kan genoptages i
fremtiden, såfremt en demokratisk transition finder sted i landet.
For det tredje vil det, som følge af Europa-Kommissionens ønske
om at ophæve TENT-samarbejdet med Rusland og Belarus, ikke
længere være en høj prioritet at opgradere
EU’s
grænseoverskri-
dende forbindelser til Rusland og Belarus. Europa-Kommissionen
foreslår derfor, at nedgradere en række TEN-T-strækninger fra
Finland, Estland, Letland, Litauen og Polen til disse to tredjelande.
Strækningerne nedgraderes fra at være strækninger på TEN-T-ho-
vednettet til at være strækninger på det samlede TEN-T-net.
For det fjerde ønsker Europa-Kommissionen at tilpasse de geogra-
fiske TEN-T-kort for Ukraine, som besluttet ved KOM (2022)
5056.
For det femte foreslår Europa-Kommissionen at indsætte en ny be-
stemmelse i TEN-T-forordning om, at alle nye jernbanestræknin-
ger skal udvikles med den fælleseuropæiske sporvidde. Hertil skal
de lande, der benytter en anden sporvidde end den fælleseuropæi-
ske sporvidde (Finland, Estland, Letland, Litauen, Portugal og Spa-
nien) udarbejde en overgangsplan, der redegør for, hvordan de på-
gældende lande vil opgradere eksisterende jernbanestrækninger til
den fælleseuropæiske standard for sporvidder. Irland, der også be-
nytter en anden sporvidde, er undtaget fra kravet, idet Irland ikke
har en fysisk landbaseret grænser til andre medlemsstater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivnings-
procedure (TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke
en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører i sine indledende bemærkninger til
forslaget følgende om nærhedsprincippet:
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0004.png
Side 4/8
I henhold til TEUF er formålet med de transeuropæiske net at gøre
det muligt for EU-borgerne, de erhvervsdrivende og de regionale
samfund at få fuldt udbytte af et område uden indre grænser. Med
disse net vil der også blive taget hensyn til behovet for at styrke den
økonomiske, sociale og territoriale samhørighed i Unionen og be-
hovet for at fremme en harmonisk udvikling af Unionen som hel-
hed.
TEN-T-politikken er således i sagens natur en politik, der rækker
ud over medlemsstaternes grænser, da der med denne politik foku-
seres på en fælleseuropæisk netordning på tværs af grænserne. Et
net af denne art kan naturligvis ikke etableres af en medlemsstat
alene.
Tilsvarende er en bedre sammenkobling af Unionens transportnet
med tilgrænsende tredjelande såsom Ukraine og Republikken Mol-
dova mere effektiv, hvis den gennemføres på EU-plan og ikke indi-
viduelt på nationalt plan.
Det samme gælder Unionens reaktion på Ruslands angrebskrig
mod Ukraine, som indebærer, at transportforbindelserne med Rus-
land og Belarus nedprioriteres. Dette kræver også en koordineret
tilgang i hele Unionen.
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet, idet artikel 171 i TEUF fastslår, at Unionen skal op-
sætte et sæt retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske
transportnet. Af artikel 171 fremgår det ligeledes, at Unionen skal
iværksætte enhver form for aktion, som måtte være nødvendig for
at sikre nettenes interoperabilitet, navnlig inden for harmonisering
af tekniske standarder. Samtidig følger det af artikel 171, at Unio-
nen kan beslutte at samarbejde med tredjelande for at fremme pro-
jekter af fælles interesse og sikre nettenes interoperabilitet.
Regeringen finder på baggrund heraf, at Europa-Kommissionen
har beføjelser til at fremsætte forslag for så vidt angår det transeu-
ropæiske transportnet, hvori der fastsættes bestemmelser om fæl-
leseuropæiske tekniske standarder på jernbaneområdet og samar-
bejde med tredjelande.
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0005.png
Side 5/8
6. Gældende danske ret
Den nuværende TEN-T-forordning (EU) 1315/2013, som regulerer
udviklingen og implementeringen af TEN-T-nettet, er direkte gæl-
dende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ændringsforslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige kon-
sekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Ændringsforslaget forventes ikke at have statsfinansielle, sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Ændringsforslaget forventes ikke at have andre konsekvenser eller
konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for transport den
22. august 2022.
Transportministeriet har modtaget følgende høringssvar:
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har modtaget høringen i EU-Specialudvalget for
Transport den 22. august 2022.
Ændringsforslaget har blandt andet til formål at sikre forsynings-
sikkerheden imellem EU og Ukraine og EU og Moldova ved at ud-
vide fire europæiske transportkorridorer til de to nævnte lande.
Herudover har ændringsforslaget til formål at sikre ens standarder
for de anvendte mål for jernbanenettet, idet forskellige mål hindrer
interoperabiliteten på tværs af landegrænser.
Dansk Erhverv støtter ændringsforslaget til TEN-T-forordningen,
da det bidrager til at styrke samhandelen mellem Ukraine og Mol-
dova og EU samt at sikre forsyningssikkerheden både til og fra EU
og videre til verdensmarkedet.
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0006.png
Side 6/8
Vi har ingen yderligere bemærkninger.
Dansk Industri
DI Transport har modtaget ovennævnte høring vedr. EU-Kommis-
sionens ændringsforslag til forslag til forordning om Unionens ret-
ningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (for-
slag til revision af TEN-T-forordning), som offentliggjort den 14.
december 2021.
DI Transport kan støtte ændringsforslaget og den tilpasning, der
følger af såvel forordningen som de relevante TEN-T hovednets-
korridorer og kort i bilagene. Det skønnes hensigtsmæssigt at
bringe forordningen på linje med EU-Kommissionens meddelelse
af 12. maj
2022 vedr. ”Solidarity Lanes”.
Forslagets bestemmelser vil endvidere styrke det europæiske jern-
banenet, herunder fsva den europæiske standard nominelle spor-
vidde på 1 435 mm.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk velkommer Kommissionens ændringsforslag
til forordning om Unionens retningslinjer for udvikling af det
transeuropæiske transportnet med henblik på at understøtte og af-
hjælpe situationen i Ukraine.
Forbrugerrådet Tænk har ingen yderligere bemærkninger ud over
de tidligere fremsendte bemærkninger af 14. januar 2022, men står
til rådighed ved yderligere spørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdnin-
ger
I de indledende forhandlinger har alle medlemsstater overordnet
set udtrykt støtte til at tilpasse hovednetkorridorerne på TEN-T-
nettet med henblik på at inkludere Ukraine og Republikken Mol-
dova yderligere i TEN-T-samarbejdet.
For så vidt angår Europa-Kommissionens forslag om brugen af den
fælleseuropæiske standard for sporvidder på TEN-T-jernbanenet-
tet, har flere af de medlemsstater, der benytter en anden sporvidde
end den fælleseuropæiske standard, i varierende grad udtrykt en
vis skepsis over for de nye krav.
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0007.png
Side 7/8
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Europa-Kommissionens ændringsforslag vel-
komment og støtter, at fire af de i alt ni hovednetkorridorer på
TEN-T-nettet justeres med det formål at integrere Ukraine og Re-
publikken Moldova yderligere i TEN-T-samarbejdet. Krigen i
Ukraine har været med til at tydeliggøre behovet for etablering af
fælleseuropæiske transportstandarder
med EU’s nabolande, hvor-
for man fra regeringens side finder det fornuftigt at integrere Ukra-
ine og Republikken Moldova yderligere med henblik på at sikre et
øget samarbejde og fælles transportstandarder.
Regeringen fordømmer på det stærkeste Ruslands invasion af
Ukraine. Regeringen støtter derfor også Europa-Kommissionens
forslag om at fjerne Rusland og Belarus fra det geografiske TEN-T-
net, idet et samarbejde med Rusland og Belarus om TEN-T-politik-
ken ikke er ønskværdigt.
Regeringen noterer sig, at Europa-Kommissionen med forslaget
stiller krav om brugen af den fælleseuropæiske standard for spor-
vidder ved etablering af nye jernbanestrækninger på TEN-T-nettet.
Regeringen bemærker, at Danmark allerede i dag benytter den fæl-
leseuropæiske standard.
Regeringen finder, at et krav om brugen af en fælleseuropæisk
sporvidde til udviklingen af nye jernbanestrækninger kan være
med til at øge interoperabiliteten på TEN-T-jernbanenet. Regerin-
gen bemærker dog, at der samtidig kan være større økonomiske
omkostninger forbundet med kravet for de medlemsstater, der i
dag på dele eller hele deres jernbanenet benytter en anden stan-
dard en den fælleseuropæiske. Ligesom for alle andre infrastruk-
turkrav, som fremsat i det oprindelige forslag til revision af TEN-T-
forordning, finder regeringen det vigtigt, at der foretages en pro-
portionalitetsafvejning mellem kravets økonomiske konsekvenser
og den EU-merværdi, som kravet medfører.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg
Ændringsforslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaud-
valg.
Der er sendt samlenotat til Folketingets Europaudvalg for det op-
rindelige forslag til revision af TEN-T-forordning (KOM (2021)
812) den 27. april 2022.
kom (2021) 0812 - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om Unionens retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet (ændringsforslag til revision af TEN-T-forordning)
2633703_0008.png
Side 8/8
Der er sendt grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
for det oprindelige forslag til revision af TEN-T-forordning (KOM
(2021) 812) den 18. februar 2022.