Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
KOM (2022) 0349 Bilag 3
Offentligt
2633553_0001.png
Skriftlig forelæggelse af forhandlingsoplæg om forslag til forord-
ning om ’oprettelse
af et instrument til styrkelse af den europæi-
ske forsvarsindustri gennem fælles indkøb’
7. oktober 2022
Den 19. juli 2022 fremsatte Kommissionen forslag til en forordning om
’oprettelse
af et instrument til styrkelse af den europæiske forsvarsindustri gennem fælles ind-
køb’. Forhandlingerne påbegyndte primo september 2022. Udvalget fik en tidlig
orientering under siden sidst om sagen den 23. september.
Der sigtes efter hurtig vedtagelse af forslaget. Der er således lagt op til, at forslaget
skal være vedtaget og instrumentet oprettet allerede i indeværende år. Henset til
det forventede korte forhandlingsforløb tages et tidligt forhandlingsoplæg på for-
slaget allerede nu.
Nedenfor gennemgås sagen med henblik på at forelægge regeringens forhandlings-
oplæg.
Forslag til oprettelse af et instrument til fælles indkøb
Forslaget skal ses i lyset af de betydelige konsekvenser som Ruslands brutale krig
mod Ukraine har, herunder også for europæisk forsvar. Den militære støtte til
Ukraine har betydet en væsentlig reduktion af medlemsstaternes våbenlagre, hvil-
ket sætter pres på både nationale- og internationale beredskaber.
Formålet med tiltaget er at skabe incitamenter for medlemsstaterne til at foretage
fælles indkøb af forsvarsmateriel med henblik på at genopfylde de vigtigste våben-
lagrene hurtigst, og billigst muligt, men også for at øge europæisk produktionska-
pacitet.
Krigen i Ukraine og eftervirkningerne fra COVID-pandemien har skabt udfor-
dringer i de globale forsyningskæder. Sammenholdt med den generelle oprustning
på forsvarsområdet er konkurrencen om produktionskapaciteten høj, hvilket af-
føder forhøjede priser og længere leveringstid. Dette rammer mindre lande som
Danmark, der ikke har den samme indkøbsmagt, som større lande.
Regeringen støtter derfor det overordnede formål med forslaget. Forslaget kan
styrke danske anskaffelser af kritiske mangler ved at øge købe- og forhandlings-
kraften over for leverandører og derved sikre lavere priser og kortere leveringstid.
Herudover kan det understøtte danske deltagelse i europæisk samarbejde inden
for udvikling af forsvarsmateriel.
Regeringen støtter generelt initiativer, der skal udvide den koordinerende indsats
mellem medlemsstater ift. nationale forsvarsudviklings- og investeringsplaner.
Side 1 af 2
kom (2022) 0349 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af Kommissionens forslag til forordning om oprettelse af et instrument til styrkelse af den europæiske forsvarsindustri gennem fælles indkøb (EDIRPA)
Det er i den forbindelse vigtigt, at implementeringen af instrumentet sker med øje
for små- og mellemstore virksomheder, der er essentielle for at understøtte en
innovativ og konkurrencedygtig forsvarsindustri.
I lyset af de væsentlige øgede nationale investeringer og forsvarsbudgetter, som
mange medlemsstater allerede har udmeldt, er det uklart, hvor meget merværdi
yderligere finansiering fra det fælles budget vil bidrage med. Regeringen er derfor
optaget af, at Kommissionen skal retfærdiggøre, hvilken merværdi denne finansie-
ring vil have.
Yderligere finder regeringen, at der under forhandlingerne af forslaget skal tages
behørigt hensyn til at sikre sammenhæng til eksisterende NATO-indsatser. For-
slaget bør således være et supplement til NATO-landenes arbejde med at under-
støtte fælles forsvarsindkøb.
Regeringen stiller sig dog kritisk over for den foreslåede finansiering via margen.
Regeringen lægger derfor vægt på, at forslaget bør finansieres via omprioriteringer,
således at margen kan fastholdes til finansiering af uforudsete udgifter.
På den baggrund er det regeringens forhandlingsoplæg:
At man fra dansk side:
støtter forslagets overordnede formål om at få genopfyldt europæiske vå-
benlagre hurtigst muligt og omkostningseffektivt
lægger stor vægt på, at Kommissionen skal retfærdiggøre, hvordan man er
kommet frem til et finansieringsbehov for 500 mio. euro, herunder hvor-
for forslaget ikke kan gennemføres uden EU-støtte
lægger vægt på, at forslaget bør finansieres via omprioritering, således der
ikke pålægges yderligere nationale omkostninger i form af øgede EU-bi-
drag
lægger vægt på, at der tages hensyn til små- og mellemstore virksomheder
i forbindelse med implementering af instrumentet
lægger vægt på, at forslaget ikke duplikerer NATO-indsatser
arbejder for ovenstående i tæt samarbejde med ligesindede lande.
Side 2 af 2