Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
KOM (2022) 0351 Bilag 1
Offentligt
2635861_0001.png
Notat
Grund- og nærhedsnotat vedr. Kommissionens forslag til
ændringsbudget nr. 5
til EU’s budget for 2022
KOM (2022) 351
Nyt notat
1. Resume
26. oktober 2021
J.nr.
Kommissionen præsenterede d. 5. oktober forslag til ændringsbudget 5 til EU’s 2022-budget.
Forslaget vedrører merbevillinger til en række programmer, herunder af nødhjælpsforanstaltninger
som følge af udbrud af dyresygdomme, fremrykning af investeringer under
EU’s civilbeskyttelses-
mekanisme til håndtering af naturkatastrofer, indarbejdelsen af den foreslåede finansiering til in-
strumentet for fælles forsvarsindkøb for og en styrkelse af Det Europæiske Overvågningscenter
for Narkotika og Narkotikamisbrug. Herudover opjusteres både forpligtelser og betalinger til
den europæiske offentlige administration, som kan henføres til udgiftsstigninger som følge af op-
dateret lønjustering samt stigende energipriser.
Ændringsbudgettet medfører samlet set merbevillinger på 447,5 mio. euro i forpligtelser, samt en
reduktion i betalinger på 741,1 mio. euro.
Endelig indarbejder ændringsbudgettet justeringer på indtægtssiden i form af en opjustering af
toldindtægterne med 3.285 mio. euro i 2022 samt nedjustering på 247 mio. euro som følge af
valutakurser.
Vedtages forslag til ændringsbudget 5 uændret, reduceres det BNI-baserede danske EU-bidrag i
2022 isoleret set med ca. 661,5 mio. kr. Sammenholdt med et øget toldbidrag pba. øgede told-
indtægter skønnes det danske bruttobidrag til EU samlet set at blive reduceret med 173,8 mio.
kr.
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til 2022-
budgettet, men finder det beklageligt, at Kommissionen ikke tidligere foretager mere realistiske
estimater for implementeringsgraden, idet særligt EU’s landdistriktsprogram har en væsentligt
grad af underimplementering.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget for
2022 (KOM (2022) 351). Forslaget fremsættes med hjemmel i Traktaten om den
kom (2022) 0351 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget
2635861_0002.png
Side 2 af 5
Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU) art. 314 vedr. beslutningsproceduren
for budgettet og finansforordningens art. 44
1
.
3. Formål og indhold
Forslaget vedrører justeringer på såvel udgifts-
som indtægtssiden af EU’s 2022-
budget. Samlet er der tale om en nedjustering af udgiftsniveauet på 447,5 mio.
euro i forpligtigelser og 741,1 mio. i betalinger. Nedjusteringen i betalinger medfø-
rer en tilsvarende reduktion af EU-landenes BNI-bidrag. Herudover er det sket en
opjustering på indtægtssiden primært sfa. øgede toldindtægter på samlet 3.038
mio. euro. Eftersom BNI-bidraget
udgør en residual, der skal sikre, at EU’s bud-
get balancerer, medfører denne justering en tilsvarende reduktion af EU-landenes
BNI-bidrag. Samlet set er der tale om en reduktion af BNI-baserede bidrag til
EU-budgettet i 2022 på 3.779,1 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til EU’s 2022-budget
Mio. euro, 2022-priser
Justeringer på udgiftssiden
Justeringer på indtægtssiden
Samlet nedjustering af BNI-bidrag
-741,1
-3.038,0
-3.779,1
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 til EU’s 2022-budget
3.1 Justeringer på udgiftssiden
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 medfører en samlet bruttostigning i
forpligtelser på 460,9 mio. euro,
jf. tabel 1.
Heraf udgør omprioriteringer 13,4 mio.
euro. Nettomerudgiften på 447,5 mio. euro håndteres ved en mobilisering af bud-
gettets margen under udgiftsloftet for de enkelte udgiftsområder.
For så vidt angår betalingsniveauet foreslår Kommissionen en samlet nettoreduk-
tion på 741,1 mio. euro, som kan henføres til mindreudgifter.
Tabel 2
Kommissionens forslag til ændringsbudget
5 til EU’s 2022-budget,
udgiftsside
Mio. euro, 2022-priser
(A) Bruttomerudgifter
H1
Det indre marked, innovation og det digitale
område
H2 - Samhørighed, resiliens og værdier
H3 - Naturressourcer og miljø
H5
Sikkerhed og forsvar
H7
Europæisk offentlig forvaltning
(B) Omprioriteringer
Forpligtelser
460,9
75,6
138,6
-
83,7
163,0
-13,4
Betalinger
-739,4
1,8
-129,2
-775,0
-
163,0
-1,8
1
Forordning (EU, Euratom) nr. 2018/1046 af 18. juli 2018
kom (2022) 0351 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget
2635861_0003.png
Side 3 af 5
H1
Det indre marked, innovation og det digitale
område
H2b - Samhørighed, resiliens og værdier
(C = A-B) Nettomerudgifter
-5,6
-7,8
447,5
-1,8
-
-741,1
Kilde:
Kommissionens forslag til ændringsbudget 5 for EU’s 2022-budget.
Budgetkategori 1 - Det indre marked, innovation og det digitale område
Under budgetkategori 1 foreslås en styrkelse af nødhjælpsforanstaltninger under
Indre Marked-programmet sfa. udbrud af dyresygdomme, herunder fugleinfluenza
og afrikansk svinepest. Kommissionen forslår at øge forpligtelserne hertil med
73,8 mio. euro, hvoraf 3,8 mio. euro findes via omprioritering. Herudover ompri-
oriteres 1,8 mio. euro fra en reserve til Den Europæiske Unions Luftfartssikker-
heds-agentur til CEF transport.
Budgetkategori 2 - Samhørighed, resiliens og værdier
Kommissionen finder det nødvendigt
at styrke EU’s civilbeskyttelsesmekanisme
til håndtering af naturkatastrofer, herunder til bekæmpelse af skovbrande, ved at
fremskyde en række investeringer for i alt 138,6 mio. euro i forpligtelser. Heraf
findes 7,8 mio. euro via omprioritering fra andre programmer under budgetkate-
gorien.
Fsva. betalinger forslår Kommissionen en reduktion på 129 mio. euro som følge
af underimplementering af EU's sundhedsprogram (EU4Health). Det skyldes
ifølge Kommissionen, at et større investeringsprojekt er blevet forsinket, hvorfor
betalingerne først vil falde i 2023.
Budgetkategori 3 - Naturressourcer og miljø
Kommissionen oplyser, at der pba. medlemsstaternes seneste indmeldinger for-
ventes et mindreforbrug under EU’s landdistriktsprogram. Kommissionen forslår
derfor at sænke betalingsniveauet med 775 mio. euro. Underimplementeringer kan
bl.a. tilskrives, at visse projekter er blevet udskudt eller opgivet som følge af pris-
stigninger.
Budgetkategori 5
Sikkerhed og forsvar
Kommissionens forslag til ændringsbudget
5 til EU’s 2022-budget
indarbejder den
foreslåede finansiering af instrumentet for fælles forsvarsindkøb samt en styrkelse
af Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug. Sam-
let foreslår Kommissionen en stigning i forpligtelser for 83,7 mio. euro. Fsva. for-
pligtelserne til instrumentet for fælles forsvarsindkøb budgetteres disse for nuvæ-
rende på en reserve, idet forslaget fortsat er under forhandling.
Budgetkategori 7 - Europæisk offentlig administration
Kommissionen forslår en stigning på 163 mio. euro i både forpligtelser og betalin-
ger til administrative udgifter under budgetkategori 7. Stigningen kan henføres til
både lønstigninger og ikke-lønrelaterede merudgifter. Fsva. lønudgifterne følger
kom (2022) 0351 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget
2635861_0004.png
Side 4 af 5
det af personalevedtægterne, at disse skal justeres automatisk ud fra en samlet for-
mel, der bl.a. tager højde for inflation og en række referencelande, hvortil der også
skal lægges en lønstigning fra 2019 på 2,5 pct., som er blevet udskudt grundet CO-
VID-krisen. Samlet set er der tale om en stigning på 6,9 pct. Fsva. ikke-lønrelate-
rede merudgifter kan disse særligt henføres til stigende energipriser.
3.2 Justeringer på indtægtssiden
Kommissionen har opjusteret forventningen til niveauet for toldindtægter med
3.285 mio. euro. Stigningen skyldes, at toldindtægterne har været højere end skøn-
net pba. den første halvdel af året samt at en række underevalueringssager vedr.
fastslåede af toldværdien ved import af vare er afgjort ved EU-domstolen. Herud-
over skønnes dog mindreindtægter på told for 247 mio. euro grundet udsving i va-
lutakurser.
Tabel 2
Samlet justering af EU-budgettets indtægtskilder sfa. forslag til ændringsbudget 5
Mio. euro, 2022-priser
Told
Udsving i valutakurser
I alt
3.285
-247
3.038
Kilde: Kommissionens forslag til
ændringsbudget 5 til EU’s 2022-budget.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et for-
slag vedrørende EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En vedtagelse af forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
For et givent finansår er det alene ændringer i betalingsniveauet på EU-budgettet,
der påvirker det danske EU-bidrag.
Vedtages ændringsbudgettet uændret skønnes det at reducere det danske BNI-ba-
serede bidrag i 2022 med 661,5 mio. kr., mens toldbidraget vil stige med 487,7
mio. kr. sfa. øgede toldindtægter. Samlet reduceres det dansk EU-bidrag i 2022
med 173,8 mio. kr.
Øvrige konsekvenser
Ændringsbudgettet har ikke erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske kon-
sekvenser. Forslaget har ikke konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
kom (2022) 0351 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til ændringsbudget nr. 5 til EU’s budget
Side 5 af 5
8. Høring
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning til Kommissionens forslag til ændringsbudget 5.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan som udgangspunkt støtte Kommissionens forslag til ændrings-
budget 5.
Forebyggelse af udbrud af dyresygdomme, herunder fugleinfluenza og afrikansk
svinepest, er vigtigt for at sikre fødevaresikkerheden. Regeringen støtter derfor en
styrkelse af nødhjælpsforanstaltninger under Indre Marked-programmet. Tilsva-
rende støtter regeringen styrkelsen af EU’s civilbeskyttelsesmekanisme til håndte-
ring af naturkatastrofer, herunder bekæmpelse af skovbrande.
Regeringen anerkender de lovbundne krav forbundet med lønudgifter, men fin-
der, at der generelt for budgetkategori 7 (administration) bør anlægges en stram og
budgetansvarlig linje, herunder at antallet af ansatte stabiliseres, og at stigende løn-
omkostninger adresseres.
Regeringen bemærker mindreforbruget under budgetkategori 3 som følge af un-
derimplementering. Regeringen finder, at Kommissionen bør foretage mere reali-
stiske estimater for implementering af EU-programmer mhp. at sikre forudsigelig-
hed i EU-bidraget. Tilsvarende finder regeringen det beklageligt, at Kommissio-
nen ikke tidligere har været opmærksom herpå, hvilket særligt skal ses i lyset af, at
regeringen løbende har fremført synspunkt om behov for omprioriteringer til æn-
dringsbudgetterne.
Fsva. de justerede indtægter imødeser regeringen de tekniske korrektioner af
skønnene, men finder, at Kommissionen bør afklare behov for evt. yderligere ju-
steringer hertil.
Regeringen anerkender, at merudgifterne i forslaget til ændringsbudget 5 delvist
modgås ved omprioriteringer og mindreforburg inden for de i 2022-budgettets
fastsatte bevillinger. Regeringen ser dog gerne mulighederne for yderligere ompri-
oriteringer udforsket nærmere. Således vil regeringen - i stil med andre merudgif-
ter på EU-budgettet - søge at finansiere disse ved omprioriteringer frem for ved
merbidrag fra medlemslandene.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.