Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
KOM (2022) 0549 Bilag 2
Offentligt
2635245_0001.png
Skriftlig forelæggelse af forhandlingsoplæg om nye tiltag til
håndtering af høje energipriser
Europa-Kommissionen har den 18. oktober 2022 fremsat en ny ener-
gipakke, der supplerer allerede vedtagne tiltag til håndtering af de ud-
fordringer, som høje og svingende energipriser giver for de europæi-
ske borgere og virksomheder.
Pakken består af en meddelelse, der udstikker retning for mulige kom-
mende initiativer og et konkret forordningsforslag, der med hjemmel i
EU-Traktatens krisebestemmelse (artikel 122) har til hensigt at indføre
en række midlertidige tiltag til håndtering af situationen. Forslaget skal
vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.
Energipakken forventes i generelle vendinger at blive drøftet på mødet
i Det Europæiske Råd (DER) den 20.-21. oktober 2022, hvor håndte-
ring af energikrisen er på dagsordenen. Der ventes vedtaget konklusi-
oner fra mødet, herunder om energidrøftelsen.
Selve behandlingen af det konkrete forordningsforslag vil dog først ske
efterfølgende i Rådet. Det tjekkiske formandskab har allerede indike-
ret, at de forventer at indkalde til et ekstraordinært energirådsmøde
den 24. november med henblik på vedtagelse af forslaget. Formand-
skabet har desuden d.d. sat energipakken på energirådsmødet den
25. oktober til præsentation og politisk drøftelse.
I forbindelse med forberedelserne af DER er der fra DER-formandens
side lagt op til, at DER skal nå til politisk enighed om hovedelemen-
terne i en række af de indsatser, der er skitseret i Kommissionens
pakke, samt
foreslå
visse andre. Der er imidlertid pres fra en række
lande for en mere forpligtende beslutning om, at DER skal nå til prin-
cipiel politisk enighed om at indføre eller implementere bestemte for-
slag. Dette gælder bl.a. forslag om indførsel af en prisloftsmodel, som
der pt. alene i konklusionerne er
lagt op til bør ”foreslås” nærmere.
Såfremt der under forhandlingerne på DER måtte være opbakning til
en forpligtende beslutning på dette punkt eller andre, kan det ikke ude-
lukkes, at dette vil være af større rækkevidde. Sagen forelægges der-
for til forhandlingsoplæg.
Dato
19. oktober 2022
Side 1/5
kom (2022) 0549 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. nye tiltag til håndtering af høje energipriser (energipakke)
2635245_0002.png
Det skal understreges, at der alene er tale om et forhandlingsoplæg til
brug for det kommende møde i DER på baggrund af en pakke fra Kom-
missionen, der først er fremsat tirsdag den 18. oktober. Det har på den
baggrund ikke været muligt at kortlægge de potentielt vidtrækkende
konsekvenser af pakken endnu. Mandatet forholder sig også derfor
alene overordnet til pakkens elementer til brug for drøftelsen på DER.
Forelæggelsen fungerer dog også som orientering af udvalget om
energipakken forud for energirådsmødet den 25. oktober.
Der vil derfor som sædvanligt blive forelagt forhandlingsoplæg om re-
geringens stillingtagen til det konkrete forslag efterfølgende som led i
energiministrenes behandling af forslaget. Jeg vil også her kunne re-
degøre mere detaljeret for regeringens vurdering af forslagets konse-
kvenser og regeringens holdning til de enkelte dele.
Energipakken
EU har allerede vedtaget en række tiltag med henblik på at forberede
sig på den kommende vinter. På trods af fyldte gaslagre samt redukti-
onsmål på gas- og elforbruget vil der stadig være behov for at forbe-
rede sig på mulige afbrydelser af bl.a. gasforsyningerne samt lægge
fundamentet frem mod næste vinter (2023/2024). Det gælder særligt i
forhold til fyldning af EU’s gaslagre.
I lyset af den krise, som EU står overfor, og det betydelige pres, der er
på borgere og virksomheder som følge af de høje priser, er regeringen
generelt positiv over for indførsel af nye fælleseuropæiske tiltag, der
kan hjælpe til med at håndtere de høje energipriser.
Regeringen ser det som nødvendigt, at EU og medlemsstaterne står
sammen i den aktuelle situation, og af den grund er det meget vigtigt,
at nye tiltag samtidig er med til at sikre
EU’s forsyningssikkerhed,
ikke
øger gasforbruget, ikke har uhensigtsmæssige finansielle konsekven-
ser for medlemsstaterne eller skader integriteten af det indre marked.
Regeringen forfølger derfor en positiv, løsningsorienteret og budget-
ansvarlig dansk linje sammen med ligesindede lande.
Regeringen hilser generelt energipakken velkommen. De enkelte ele-
menter i forordningsforslaget er ved at blive analyseret nærmere, og
forslaget vil blive forelagt for udvalget til forhandlingsoplæg på et se-
nere tidspunkt
.
Side 2/5
kom (2022) 0549 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. nye tiltag til håndtering af høje energipriser (energipakke)
2635245_0003.png
Det konkrete forordningsforslag har bl.a. fokus på: a) tiltag til koordina-
tion af gasindkøb på EU-niveau,
herunder i forhold til fyldning af EU’s
gaslagre, b) obligatoriske solidaritetsbestemmelser i tilfælde af gas-
mangel i enkelte EU-lande, c) håndtering af høje gaspriser via udar-
bejdelse af nyt benchmark for LNG (flydende gas) samt d) beføjelser
til Kommissionen til at fremsætte forslag til en priskorridormekanisme
på TTF, hvis gaspriserne bliver ekstremt volatile og høje.
TTF (”Title
Transfer Facility”) er den toneangivende gasbørs i Europa.
Kommissionen har derudover siden starten af 2022 intensiveret kon-
takten til pålidelige gas- og LNG-leverandører som f.eks. USA, Canada
og Norge. Kommissionen lægger med energipakken op til at fortsætte
arbejdet hermed. Det gælder også i forhold til at fortsætte engagemen-
tet og solidariteten med øvrige lande på Balkan og det Østlige Partner-
skab i forhold til
EU’s energiplatform,
synkronisering af elnettene og
udbygning af gasforbindelser.
Regeringen støtter op herom og lægger derfor stor vægt på, at dialo-
gen med pålidelige tredjelande om gasforsyninger mv. fortsættes og
intensiveres med henblik på at sikre lave energipriser og EU’s forsy-
ningssikkerhed.
Fsva. EU’s energiplatform foreslår Kommissionen
bl.a. at operationa-
lisere platformen. Hensigten hermed er bl.a. at sikre de rette lovgiv-
ningsmæssige rammer for håndtering af fælles gasindkøb på EU-ni-
veau, men først og fremmest at få koordineret fyldningen af gaslagrene
i overensstemmelse med det allerede vedtagne fyldningsmål for 2023
på 90 pct.
Regeringen er generelt positiv over for at se nærmere på, hvordan
EU’s energiplatform
kan operationaliseres og anvendes med henblik
på at sikre, at de kommercielle gasaktører ikke overbyder hinanden og
dermed presser gaspriserne op. Det gælder også i forhold til fyldning
af gaslagre, hvor det er vigtigt at sikre, at gaslagre ikke fyldes på
samme tid. Den høje efterspørgsel efter gas over sommeren kan såle-
des have været en medvirkende årsag til, at gaspriserne blev øget til
et ekstraordinært højt niveau. Gaspriserne er efterfølgende faldet. Re-
geringen vil analysere forslagets bestemmelser om fælles gasindkøb
nærmere og lægger i den forbindelse generelt vægt på, at forpligtelser
til at indgå i fælles gasindkøb ikke griber uhensigtsmæssig ind i de
gaskontrakter, som kommercielle gasaktører har indgået allerede.
Side 3/5
kom (2022) 0549 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. nye tiltag til håndtering af høje energipriser (energipakke)
2635245_0004.png
Forordningsforslaget indeholder ikke egentlige prisloftsmodeller på
hhv. engrosmarkedet eller på elektricitet produceret på gas
(den ”ibe-
riske model”).
Kommissionen foreslår for indeværende, at der som supplement til det
toneangivende prisindeks, TTF, for gaspriser udvikles et supplerende
prisindeks for LNG, som kan udgøre en mere præcis basis for LNG-
transaktioner. TTF reflekterer særligt situationen i Nordvesteuropa,
hvor der pt. ses mangler i gasforsyningen og infrastrukturflaskehalse,
men den har også en vis effekt på priserne på langsigtede kontrakter
uden for Nordvesteuropa og LNG-kontrakter.
Det foreslås desuden, at Kommissionen får beføjelser til at fremsætte
et forslag, der i tilfælde af høje gaspriser, midlertidigt kan indføre en
begrænsning på gaspriserne på TTF via en priskorrektionsmeka-
nisme. Effekten heraf vil være som et prisloft, som først aktiveres, når
særlige forhold gør sig gældende.
Regeringen er åben over for at se nærmere på muligheden for at ud-
arbejde en ny benchmark for LNG, men lægger vægt på, at det ikke
må skade EU’s forsyningssikkerhed.
Regeringen noterer sig samtidig, at der foreslås indført en mulighed
for at indføre midlertidige prisbegrænsninger på TTF, hvis gaspriserne
tilsiger dette. Regeringen lægger i den forbindelse stor vægt på, at ind-
førsel af en sådan mekanisme ikke må skade
EU’s forsyningssikker-
hed eller gasforsyninger på tværs af EU-landene, øge det europæiske
gasforbrug, at det ikke bør føre til kompensationskrav eller skade inte-
griteten af det indre marked. En forøgelse af det europæiske gasfor-
brug vil i en situation, som den nuværende ikke være hensigtsmæssig.
Regeringen ønsker derfor alene, at der først træffes konkrete beslut-
ninger om indførelse af yderligere prislofter, når der foreligger et oplyst
beslutningsgrundlag, hvor konsekvenserne er belyst og tilstrækkeligt
funderet.
Regeringen lægger derfor stor vægt på, at hvis der på europæisk ni-
veau skal indføres en prisloftsmodel som fx den iberiske model, at så
bør tiltaget så vidt muligt
ikke skade EU’s forsyningssikkerhed,
føre til
en forøgelse af det europæiske gasforbrug eller øge gaspriserne på
gas, der anvendes til opvarmning eller industri. Tiltaget bør heller ikke
medføre behov for yderligere europæisk finansiering, herunder særligt
Side 4/5
kom (2022) 0549 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse vedr. nye tiltag til håndtering af høje energipriser (energipakke)
2635245_0005.png
yderligere fælleseuropæisk gældsstiftelse med henblik på tilskud
idet
lånemodeller evt. kan overvejes, såfremt der er behov og under en
række specifikke betingelser. Det er også vigtigt, at tiltaget ikke fører
til kompensationskrav fra el- og gasaktører, der pga. allerede indgåede
aftaler står til at tabe profit på indførsel af et prisloft, ligesom det ikke
må øge risikoen for, at EU-lande finansierer billig elektricitet i tredje-
lande i forbindelse med eksport af elektricitet via eksisterende elforbin-
delser
.
Samtidig tilsiger den seneste tids fald i de europæiske gaspri-
ser, at beslutninger om konkrete prisloftmodeller ikke forceres ufor-
holdsmæssigt taget de uafklarede, men potentielt vidtrækkende risici i
betragtning.
Side 5/5