Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
KOM (2022) 0670 Bilag 1
Offentligt
2635851_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
Nyt notat.
KOM (2022) 670 final
1. Resume
26. oktober 2022
Kommissionen præsenterede d. 7. juni
forslag til EU’s 2023-budget.
Som led i en fast, årlig
praksis, har Kommissionen d. 5. oktober præsenteret et ændringsbrev til det oprindelige budgetfor-
slag. Ændringsbrevet indebærer isoleret set en stigning i det samlede forpligtigelsesniveau på 758,3
mio. euro og en stigning i det samlede betalingsniveau på 2.394,9 mio. euro i forhold til Kommis-
sionens oprindelige forslag til EU’s 2023-budget.
Således udgør Kommissionens opdaterede forslag
et samlet forpligtelsesniveau på ca. 186,3 mia. euro og et betalingsniveau på ca. 168,7 mia. euro.
Ændringsbrevet indeholder bl.a. flere initiativer som tilpasser udgiftsniveauet som varslet ifm.
2023-budgetforslaget. Disse vedrører bl.a. øget humanitær bistand, indarbejdelse af instrumentet
for fælles forsvarsindkøb, øget fleksibilitet i udmøntning af strukturfondene for at afbøde konse-
kvenserne af Ruslands militære aggression (FAST-CARE) samt øgede renteomkostninger ifm.
EU’s genopretningsinstrument.
Såfremt Kommissionens
forslag til EU’s 2023-budget
inkl. ændringsbrev nr. 1 vedtages i sin
nuværende form, skønnes det danske EU-bidrag i 2023 at udgøre ca. 24,7 mia. kr. Der vil bl.a.
på baggrund af en endelig aftale om EU-budgettet kunne komme ændringer til dette skøn.
Der stiles mod afslutning af forhandlingerne
om EU’s
2023-budget i Forligsudvalget mellem Rå-
det og Europa-Parlamentet ifm. ECOFIN-budget d. 11. november 2022.
Rådets position til EU’s 2023-budget
lægger op til et udgiftsniveau på 183,9 mia. euro i forplig-
telsesbevillinger og 165,7 mia. euro i betalingsbevillinger. Europa-Parlamentets position indeholder
forpligtelsesbevillinger for 187,3 mia. euro og betalingsbevillinger for 167,6 mia. euro. Der er
således 3,3 mia. euro i forpligtelser og 1,9 mia. euro i betalinger i forskel mellem Rådet og Europa-
Parlamentets holdninger.
Regeringen vil i forbindelse med forligsproceduren arbejde for, at Rådets position i videst muligt
omfang fastholdes. Det vil være afgørende for Danmark, at helt centrale danske hovedprioriteter
imødekommes i et endeligt kompromis. Dvs., at en endelig budgetaftale bør imødekomme Dan-
mark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau for margen,
udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere udgiftsniveau, modernisering og klimaindsatsen.
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
2635851_0002.png
Side 2 af 8
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde d. 5. oktober 2022 ændringsbrev nr. 1 (KOM (2022) 670)
til EU's budget for 2023 af 7. juni 2022
1
, der skal behandles i henhold til budget-
proceduren. Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure
for budgettet) og finansforordningens artikel 41-42. Dertil kommer, at Kommissi-
onens
forslag til EU’s budget for 2023
er fremlagt med udgangspunkt i rammerne
for den flerårige finansielle ramme for 2021-2027
(MFF’en),
herunder ordningen
for den Europæiske Unions egne indtægter.
Idet Rådet og Europa-Parlamentet
ikke har kunnet opnå enighed om EU’s budget
for 2023, blev der d. 25 oktober indledt en 21 dage lang forligsprocedure med Kom-
missionen i rollen som mægler. Forligsproceduren afsluttes d. 14. november.
3. Formål og indhold
Kommissionen fremsatte d. 7. juni sit oprindelige
forslag til EU’s budget for 2023.
Kommissionen fremlagde d. 5. oktober sit årlige ændringsbrev til budgetforslaget,
der vil indgå som en del af forhandlingerne om 2023-budgettet mellem Rådet og
Europa-Parlamentet.
3.1 Kommissionens ændringsbrev 1
Med Kommissionens ændringsbrev opjusteres det samlede forpligtelsesniveau med
758,3 mio. euro og betalingsniveauet med 2.394,9 mio. euro,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens ændringsbrev 1
Kommissionens oprinde-
lige forslag til 2023-bud-
gettet
Forpligtelser
21,6
70,1
57,2
3,7
1,9
16,8
11,4
182,7
0,5
-
2,9
185,6
0,4
Betalinger
20,9
55,8
57,4
3,1
1,1
13,8
11,4
163,6
0,5
-
2,7
166,3
5,5
Kommissionens forslag til
2023-budget inkl. ÆB1
Forpligtelser
21,6
70,7
57,2
3,7
2,1
16,9
11,3
183,5
0,8
0,5
2,9
186,3
0,4
Betalinger
20,9
58,2
57,4
3,1
1,2
13,9
11,3
166,0
0,7
-
2,7
168,7
3,3
Mia. euro, løbende priser
Budgetkategori
1. Det indre marked, innova-
tion og det digitale område
2. Samhørighed, resiliens og
værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvalt-
ning
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvalt-
ning
I alt budgetkategori 1-7
Heraf fleksibilitetsinstrument
Heraf Single Margin-instr.
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
Ændringsbrev 1
Forpligtelser
-
0,6
-
-
0,2
0,2
-0,1
0,8
0,3
0,5
-
0,8
-0,0
Betalinger
-
2,3
-
-
0,1
0,1
-0,1
2,4
0,2
-
-
2,4
-2,2
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
1
Se tidligere oversendt samlenotat
vedr. EU’s
budget for 2022 af 30. juni 2022.
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
2635851_0003.png
Side 3 af 8
Kilde: Kommissionens ændringsbrev 1 til Kommissions forslag
til EU’s budget for 2023
Budgetkategori 1
Det indre marked, innovation og det digitale område
Kommissionen lægger med ændringsbrev 1 op til, at der ikke foretages justeringer
fsva.
budgetkategori 1
ift. Kommissionens oprindelige forslag til 2023-budgettet.
Budgetkategori
2
-
Samhørighed,
resiliens
og
værdier
Kommissionen foreslår at øge niveauet under
budgetkategori 2
for forpligtelser med
591,4 mio. euro og betalinger med 2.343,0 mio. euro. Forøgelsen i betalinger kan
særligt henføres til præfinansiering under EU’s socialfond, samhørighedsfond og
fond for regionaludvikling sfa. FAST-CARE
2
.
Ændringsbrevet vedrører desuden en stigning i forpligtelser og betalinger på 450
mio. euro til finansieringsomkostninger for EU’s
genopretningsinstrument. For-
øgelsen kan henføres til den øgede volatilitet på markedet og særligt de stigende
renter.
Dertil foreslår Kommissionen at fremrykke bevillinger til Erasmus+ for 100 mio.
euro i forpligtelser og 80 mio. euro betalinger til ukrainske studerende, undervisere
og andre stabsansatte på læreanstalter, som er flygtet fra krigen. Fremrykningen af
midlerne findes gennem brug af den resterende margen samt ved brug af fleksibili-
tetsinstrumentet.
Endelig foreslår Kommissionen at styrke
EU’s civilbeskyttelsesmekanisme med
41,4 mio. euro i forpligtelser og 70 mio. euro i betalinger sfa. en række større red-
ningsaktioner, særligt relateret til skovbrande.
Budgetkategori
3
-
Naturressourcer
og
miljø
Fsva.
Budgetkategori 3
har Kommissionen opdateret skønnene for Den Europæiske
Garantifond for Landbruget på baggrund af de seneste strategiplaner for Den Fæl-
les Landbrugspolitik. Eftersom de formålsbestemte indtægter på området tilsvarer
de angivne behov, har Kommissionen ikke justeret i de samlede bevillinger. Det
samme gælder for de bæredygtige fiskerisamarbejdsaftaler (SFPA), hvor der foreta-
ges en udgiftsneutral overførsel sfa. udviklingen i forhandlingerne med tredjelande.
Budgetkategori
4
-
Migration
og
grænseforvaltning
Kommissionen lægger med ændringsbrev 1 op til, at der ikke foretages justeringer
fsva.
budgetkategori 4
ift. Kommissionens oprindelige forslag til 2023-budgettet.
Budgetkategori
5
Sikkerhed
og
forsvar
Fsva.
budgetkategori 5
lægger Kommissionen op til at oprette to budgetlinjer ifm.
udgifterne forbundet med forslaget om et fælles forsvarsindkøbsinstrument
(EDIRPA) i perioden 2022-2024. Kommissionen forslår at øge forpligtelser hertil
2
Se oversendt samlenotat af 4. juli 2022.
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
2635851_0004.png
Side 4 af 8
for 157 mio. euro samt øge betalingerne med 72 mio. euro, som findes via brug af
margen samt mobilisering af fleksibilitetsinstrumentet.
Budgetkategori
6
Naboområder
og
verden
Kommissionen foreslår at øge forpligtelser med 150 mio. euro og betalingerne med
120 mio. euro til humanitær bistand og adressering af den globale fødevarekrise. I
fraværet af yderligere margener under
budgetkategori 6,
foreslår Kommissionen at be-
nytte fleksibilitetsinstrumentet til at dække de yderligere udgifter.
Budgetkategori
7
Europæisk
offentlig
forvaltning
I lyset af de seneste justerede forbruger- og prisindeks har Kommissionen ift. sit
oprindelige forslag reduceret lønstigningstaksten fra 8,6 pct. til 6,9 pct. Hertil redu-
ceres anmodningen for udgifter relateret til pensioner og europaskolerne. Samlet
reduceres forpligtelser og betalinger under
budgetkategori 7
med 140,1 mio. euro,
hvorfor det tidligere forslag om brug af fleksibilitetsinstrumentet ikke længere er
nødvendigt.
Decentrale agenturer og CERT-EU
Der foretages en række udgiftsneutrale justeringer for et antal decentrale agenturer
mhp. at tilpasse niveauet for forpligtelser og antallet af ansatte i agenturerne, her-
under EASA, EEA, CEPOL, EPPO, ACER, eu-LISA og ESMA.
Dertil kommer en styrkelse af CERT-EU, som bygger på Kommissionens forslag
fra marts 2022
3
, som har til formål at øge cybersikkerheden i en række EU institu-
tioner, organer og agenturer. Merbevillingen på 2 mio. euro finansieres via over-
førsler fra institutionernes respektive IT-budgetter.
3.2 Forhandlingssituationen
Tabel 2 giver et overblik over udgiftsniveauerne i Kommissionens opdaterede bud-
getforslag, Rådets holdning og Europa-Parlamentets holdning til EU's budget for
2023.
Tabel 2
Institutionernes position til EU’s 2023-budget
Kommissionens
forslag til 2023-
budget inkl. ÆB1
Forpl.
21,6
70,7
57,2
3,7
Bet.
20,9
58,2
57,4
3,1
Europa-Parla-
mentet
Bet.
20,5
55,8
57,4
3,0
Forpl.
22,3
70,4
57,3
3,8
Bet.
21,6
56,0
57,5
3,1
Forskel ml. EP
og Rådet
Forpl.
1,9
0,5
0,1
0,1
Bet.
1,1
0,2
0,0
0,1
Mia. euro, løbende priser
Budgetkategori
1. Det indre marked, innovation og det
digitale område
2. Samhørighed, resiliens og værdier
3. Naturressourcer og miljø
4. Migration og grænseforvaltning
Rådet
Forpl.
20,3
69,8
57,2
3,7
Forsvarsministeren orienterede om forslaget (KOM (2022) 122 final, 22. marts 2022.) på møde den 12. maj
2022.
3
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
2635851_0005.png
Side 5 af 8
5. Sikkerhed og forsvar
6. Naboområder og verden
7. Europæisk offentlig forvaltning
I alt budgetkategori 1-7
Andre særlige instrumenter
I alt
Margen
2,1
16,9
11,3
183,5
2,9
186,3
0,4
1,2
13,9
11,3
166,0
2,7
168,7
3,3
1,9
16,8
11,4
181,1
2,9
183,9
2,0
1,1
13,8
11,4
163,1
2,7
165,7
6,0
2,0
17,2
11,4
184,4
2,9
187,3
-
1,2
14,1
11,4
164,9
2,7
167,6
4,4
0,1
0,5
0,1
3,3
-
3,3
-2,0
0,0
0,4
0,1
1,9
-
1,9
-1,6
Anm.: Afvigelse i summer skyldes afrunding.
Kilde: Kommissionens
overblik over positioner til EU’s budget for 2023.
Rådets position af 6. september indebærer en reduktion af udgiftsniveauet ift. Kom-
missions forslag til EU’s budget for 2023 med henblik på at sikre en forsigtig og
realistisk budgettering, tilvejebringe tilstrækkelige midler til at håndtere uforudsete
begivenheder som konsekvenserne af Ruslands invasion af Ukraine samt støtte til
fastsatte prioriteter. Rådets position til 2023-budgettet indebærer et udgiftsniveau
på 183,9 mia. euro i forpligtelser og 165,7 mia. euro i betalinger.
Europa-Parlamentets position indebærer et forpligtelsesniveau på 187,3 mia. euro
og 167,6 mio. euro i betalinger.
Såvel Rådets som Europa-Parlamentets position er baseret på Kommissionens op-
rindelige budgetforslag og tager således ikke højde for Kommissionens ændrings-
brev.
Den samlede forskel mellem Rådets og Europa-Parlamentets position til EU's
2023-budget er 3,3 mia. euro i forpligtigelsesbevillinger og 1,9 mia. euro i betalings-
bevillinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet
vedtog d. 19. oktober 2022 sin position for EU’s budget for
2023. Europa-Parlamentet har på størstedelen af udgiftsområderne under udgifts-
loftet forøget udgiftsniveauet ift. Kommissionens oprindelige forslag, jf. ovenfor.
For de tematiske særlige instrumenter accepterer Europa-Parlamentet det samme
udgiftsniveau, som Kommissionen og Rådet foreslår. Dertil fastholder Europa-Par-
lamentet ønsket om yderligere 52 administrativt ansatte til cybersikkerhed samt
yderligere 116 akkrediterede parlamentariske assistenter.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet et forslag i relation til
EU’s budget kun kan behandles på EU-niveau.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2023, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2023, der vil blive opført på finansloven for 2023.
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
Side 6 af 8
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Såfremt Kommissionens forslag vedtages i sin nuværende form, skønnes det danske
EU-bidrag i 2023 at udgøre ca. 24,7 mia. kr. Der kan komme ændringer til skønnet,
herunder som følge af budgetforhandlingerne med Europa-Parlamentet og
Kommissionen, evt. ændringsbudgetter, ændrede skøn for toldindtægter, BNI,
momsberegningsgrundlag, niveau for genanvendt plastemballage, bødeindtægter
mv.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder, vurderes forslaget til EU’s
2023-budget at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ej relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene
vedtog d. 13. juli 2022 med enstemmighed Rådets position til EU’s
2023-budget. Der er generelt fortsat opbakning til Rådets position, herunder de
udgiftspolitiske prioriteringer, forøgelse af margen samt Rådets kritiske erklæring
vedr.
budgetkategori 7
administration,
de mekaniske lønjusteringer samt EP’s ønske
om yderligere administrativt personale.
I de videre forhandlinger forventes en række budgetansvarlige lande at fokusere på,
at EU’s budget skal være retvisende og afspejle
det faktiske udgiftsbehov. Endvi-
dere ventes samme gruppe af lande at argumentere for at sikre tilstrækkelig manøv-
rerum til uforudsete begivenheder såvel som håndtering af evt. konsekvenser af
krigen i Ukraine. Samtidig forventes en anden gruppe af lande at arbejde for at sikre
tilstrækkelige betalingsbevillinger til at dække det faktiske behov, herunder særligt
til samhørighedspolitikken.
10. Regeringens generelle holdning
Ruslands invasion af Ukraine og de afledte konsekvenser heraf samt den høje infla-
tion udgør store usikkerhedsmomenter for de europæiske økonomier. Det under-
streger samtidig nødvendigheden af at sikre tilstrækkelige margener til, at der kan
tages højde for uforudsete udgifter, som måtte opstå i løbet af året. Regeringen
finder derfor, at der er behov for en større margen i 2023-budgettet, så EU hurtigt
kan reagere, hvis der opstår uforudsete behov.
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
Side 7 af 8
EU’s budget for 2023 skal bringes i spil til at understøtte den fortsatte genopretning
og udvikling af de europæiske økonomier. Samtidig skal budgettet adressere de stør-
ste grænseoverskridende udfordringer, som EU står overfor. Her er det særligt vig-
tigt, at understøttelse af den grønne omstilling prioriteres højt, samt at der fokuseres
på politikker, der har størst dokumenteret effekt ift. den grønne omstilling. Det
kræver bl.a., at udgifterne fokuseres på de områder, hvor en fælleseuropæisk indsats
har størst merværdi, mens andre udgiftsområder bør reduceres
også for at be-
grænse belastningen af medlemslandenes offentlige finanser, som er under pres i
lyset af stigende inflation og konsekvenserne af krigen i Ukraine. Det indebærer
bl.a. at de fortsatte stigninger til administrationsområdet adresseres.
Fra regeringens side finder man det helt centralt, at der i budgetforhandlingerne
foretages samme konsolideringsbestræbelser og vanskelige prioriteringer, som ud-
gør rammerne for den nationale budgetlægning i medlemslandene. Der skal dermed
foretages reelle udgiftspolitiske prioriteringer og realistisk budgettering frem for til-
førsel af nye udgifter, således at der sikres et samlet set lavere udgiftsniveau, en
modernisering af budgettet og større margen til håndtering af evt. uforudsete ud-
gifter.
Inden for ovennævnte ramme vil Danmark vægte følgende mere specifikke priori-
teter:
Budgetkategori 1 det indre marked, innovation og det digitale område
skal indebære en
prioritering af midler til excellencebaseret forskning og digitalisering.
Budgetkategori 2 samhørighed, resiliens og værdier
skal bidrage til en samlet reduktion
af udgiftsniveauet. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den grønne
omstilling samt dokumentarbare og omkostningseffektive resultater.
Budgetkategori 3 naturressourcer og miljø
skal indeholde realistiske bevillinger til land-
brugspolitikken. Dertil prioriteres det højt, at midler anvendes til den grønne
omstilling og bidrager til faktiske og dokumenterbare klima- og miljøforbedrin-
ger.
Budgetkategori 4 migration og grænseforvaltning
skal indebære en betydelig prioritering
af midler til migrationsindsatsen, som bl.a. skal bidrage til arbejdet for et mere
retfærdigt og humant asylsystem.
Budgetkategori 5 sikkerhed og forsvar
skal indeholde realistiske bevillinger i tråd med
målet om en samlet reduktion i forhold til Kommissionens forslag.
Budgetkategori 6 naboområder og verden
skal prioritere Ukraine, Afrika og nærområ-
derne for at adressere de grundlæggende årsager til migration og fødevareusik-
kerhed. Dertil skal den humanitære bistand og Grønlandsinstrumentet priorite-
res.
kom (2022) 0670 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens ændringsbrev 1 til EU's 2023-budget
Side 8 af 8
Fsva.
budgetkategori 7 europæisk offentlig forvaltning
anlægges en stram og budgetan-
svarlig linje, herunder at antallet af ansatte stabiliseres, og at stigende lønom-
kostninger adresseres.
Det vil være centralt for Danmark, at danske hovedprioriteter i videst mulige om-
fang imødekommes. Dvs., at en endelig budgetaftale, bør imødekomme Danmark
og andre budgetansvarlige lande
på de væsentligste spørgsmål om især niveau
for margen, udgiftspolitiske prioriteringer, samlet set lavere udgiftsniveau, moder-
nisering og klimaindsatsen.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg 8. juli
2022.