Folketingets Europaudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 3657
Doknr.
536792
Dato
29-08-2022
Endeligt svar på spørgsmål fra Søren Søndergaard (EL) stillet den 4. juli 2022.
KOM (2022) 0144 - Spørgsmål nr. 2:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning artikel 84 i EU-Kommissionens
for-
slag til ny byggevareforordning vil have for muligheden for at stille krav om miljømær-
kede byggevarer i offentlige udbud, herunder betydningen for regeringens strategi for
offentlige grønne indkøb, hvor målsætningen er, at alle offentlige indkøb
–
hvor mu-
ligt
– skal være med miljømærker som f.eks. Svanemærket.”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen hentet bidrag fra Bolig- og Planstyrelsen, der oplyser
følgende:
”Det
kan indledningsvist oplyses, at forslag til revision af byggevareforordningen på
nuværende tidspunkt præsenteres på orienteringsmøder i Rådet. I forbindelse med de
kommende forhandlinger forventes det at blive besluttet, om man går videre med for-
slaget og hvilke ændringer, der vil blive foretaget i udkastet. Bolig- og Planstyrelsen
bemærker endvidere, at artikel 84 kun omhandler Kommissionens mulighed for at
fastsætte krav til medlemsstaters offentlige indkøb.
Styrelsen opfatter forslaget til artikel 84 som muligheden for at indføre minimumskrav
på EU-niveau, men ikke som noget, der selvstændigt berører medlemsstaters mulig-
hed for at tage egne initiativer i forbindelse med offentlige indkøb.
Medlemsstaternes mulighed for at indføre incitamenter i offentlige indkøb er behand-
let i forslagets artikel 83. Det vil i forbindelse med forhandlinger blive afsøgt nærmere,
hvordan dette konkret kan få indflydelse på type-1 mærker.”
Jeg har endvidere hentet bidrag fra Erhvervsministeriet, som oplyser følgende:
’’Udbudsloven
regulerer processen om, hvordan det offentlige skal købe varer, tjene-
steydelser og bygge- og anlægsopgaver. Formålet med reglerne er bl.a. at sikre ligebe-
handling og transparens og at understøtte fair og effektiv konkurrence om offentlige
kontrakter, herunder at danske virksomheder har adgang til markedet for offentlige
kontrakter i EU.
Med de seneste ændringer af udbudsloven, som er trådt i kraft den 1. juli 2022, er der
hjemmel til, at erhvervsministeren kan indføre et ”køb grønt eller forklar”-krav,
så of-
fentlige ordregivere i forbindelse med relevante udbud fremadrettet skal forklare, hvis
deres udbud ikke bidrager til at reducere CO2-udledningen, eller hvis deres udbud
ikke stiller krav om mærkning eller lignende. Såfremt der i et udbud ikke er indført et
grønt krav eller forklaret, hvorfor der ikke er indført et grønt krav, kan ordregiven på-
lægges en økonomisk sanktion.