Europaudvalget 2024-25
KOM (2022) 0209
Offentligt
2966676_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. januar 2025
Internationalt kontor
Casper Grue
2024-16364
3555130
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 til KOM (2022) 0209 fra Folketingets Eu-
ropaudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 til KOM (2022) 0209, som
Folketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 9. december
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Peter Hummelgaard
/
Ulrik Enemark Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
kom (2022) 0209 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om hvordan det ungarske formandskab i sit seneste kompromisforslag har sikret overholdelsen af det uskrevne grundlovsforbud
Spørgsmål nr. 6 til KOM (2022) 0209 fra Folketingets Europaudvalg:
”Regeringen
oplyser i sit samlenotat til rådsmødet om indre og
retlige anliggende forud for Europaudvalgets møde den 6. de-
cember 2024, at den finder det afgørende, at forslaget til forord-
ning om forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt misbrug af
børn (CSA-forordningen) er foreneligt med grundloven, herun-
der det uskrevne grundlovsforbud, hvorefter det alene er danske
myndigheder, der er enekompetente til at udøve myndighedsbe-
føjelser på dansk territorium. Ministeren bedes oplyse, hvordan
det ungarske formandskab i sit seneste kompromisforslag har
sikret overholdelsen af det uskrevne grundlovsforbud samt be-
skrive hvordan denne myndighedsbeføjelse helt konkret vil
blive udøvet fremover.”
Svar
:
1.
Udenrigsministeren oversendte den 28. november 2024 et samlenotat til
Folketingets Europaudvalg om de sager på Justitsministeriets område, der
forventedes at skulle behandles på RIA-rådsmødet den 12.-13. december
2024. Samlenotatets dagsordenspunkt 1 vedrører Europa-Kommissionens
forslag til forordning om regler til forebyggelse og bekæmpelse af seksuelt
misbrug af børn (KOM (2022) 209).
Forordningsforslaget
der bl.a. indeholder regler om grænseoverskridende
påbud om fjernelse af materiale, der viser seksuelt misbrug af børn
var på
dagsordenen for rådsmødet med henblik på vedtagelse af en delvis generel
indstilling på baggrund af en samlet kompromistekst fra det ungarske for-
mandskab.
Regeringen finder det afgørende, at forslaget er foreneligt med grundloven,
herunder det uskrevne grundlovsforbud, hvorefter danske myndigheder som
udgangspunkt anses for at være enekompetente til at udøve myndighedsbe-
føjelser inden for det danske territorium. Derfor har regeringen under for-
handlingerne om forslaget arbejdet for, at der ikke stilles krav om, at uden-
landske myndigheder kan udstede bindende påbud direkte til tjenesteudby-
dere i Danmark.
2.
Det ungarske formandskabs kompromistekst indeholder en undtagelse til
den generelle procedure for udstedelse af grænseoverskridende påbud for
medlemsstater, hvor medlemsstatens forfatning kræver det. Undtagelsen in-
debærer, at Danmark for så vidt angår tjenesteudbydere etableret her i landet
Side 2/3
kom (2022) 0209 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om hvordan det ungarske formandskab i sit seneste kompromisforslag har sikret overholdelsen af det uskrevne grundlovsforbud
kan bestemme, at grænseoverskridende påbud skal sendes via den koordi-
nerende myndighed i Danmark. Den koordinerende myndighed vil herefter
skulle videresende påbuddet til udbyderen, medmindre myndigheden vur-
derer, at påbuddet udgør en alvorlig eller åbenbar overtrædelse af forordnin-
gen eller de grundlæggende rettigheder og friheder, der er sikret i
EU’s char-
ter om grundlæggende rettigheder. Påbuddet får først retsvirkning, når den
koordinerende myndighed videresender påbuddet til udbyderen.
Det er på den baggrund vurderingen, at det ungarske formandskabs kom-
promistekst er i overensstemmelse med det uskrevne grundlovsforbud.
3.
Det lykkedes ikke at samle tilstrækkelig opbakning til det ungarske for-
mandskabs kompromistekst blandt medlemsstaterne op til rådsmødet den
12.-13. december 2024, og forslaget er derfor fortsat under forhandling i
Rådet.
Fra dansk side vil der også under den videre behandling af forslaget være
stort fokus på forslagets forenelighed grundloven, herunder det uskrevne
grundlovsforbud.
Side 3/3