Europaudvalget 2023-24
KOM (2022) 0414
Offentligt
2862397_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2024
Databeskyttelseskontoret
Anne Kirstine Dahl Vind
2024-04891
3235001
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 (KOM (2022) 0414) fra Folketingets Eu-
ropaudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (KOM (2022) 0414), som Fol-
ketingets Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
kom (2022) 0414 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om definitionen af national sikkerhed i Europarådets konvention om kunstig intelligens, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 1 (KOM (2022) 0414) fra Folketingets Europaudvalg:
”Som
opfølgning på mødet i Europaudvalget fredag den 5. april
2024 bedes ministeren redegøre for definitionen af national sik-
kerhed i Europarådets konvention om kunstig intelligens.”
Svar:
Det følger af udkastet til Eurorådets konventionen om kunstig intelligens, at
konventionen ikke finder anvendelse på aktiviteter inden for livscyklussen
af kunstig intelligenssystemer, som er relateret til beskyttelsen af en parts
nationale sikkerhedsinteresser.
Konventionen indeholder ikke en egentlig definition af national sikkerhed.
Det følger dog af konventionen, at når der anvendes kunstig intelligens-løs-
ninger i forbindelse med nationale sikkerhedsinteresser, skal de anvendes på
en sådan måde, at det er i overensstemmelse med gældende international
lov, herunder internationale menneskerettigheder og med respekt for demo-
kratiske institutioner og processer.
Det præciseres i udkast til den forklarende rapport til konventionen, at akti-
viteter til beskyttelse af nationale sikkerhedsinteresser, der griber ind i men-
neskerettighederne, skal være fastsat ved lov, respektere essensen af men-
neskerettighederne og udgøre en nødvendig og forholdsmæssig foranstalt-
ning i et demokratisk samfund. Disse aktiviteter skal også udføres med re-
spekt for parternes demokratiske processer og institutioner som fastsat i de-
res nationale lovgivning i overensstemmelse med gældende international
lov.
Det præciseres endvidere i udkastet til den forklarende rapport, at undtagel-
sen gælder hvis og i det omfang, aktiviteterne vedrører beskyttelse af natio-
nal sikkerhed uanset typen af enhed, der udfører aktiviteterne. Det medfører,
at kunstig intelligenssystemer med et dobbelt anvendelsesområde, som an-
vendes i forbindelse med beskyttelse af nationale sikkerhedsinteresser, men
som også bliver brugt til andre formål, kun er undtaget konventionens an-
vendelsesområde i det omfang, anvendelsen vedrører beskyttelse af natio-
nale sikkerhedsinteresser.
Det følger endelig af den forklarende rapport, at alle almindelige retshånd-
hævelsesaktiviteter til forebyggelse, afsløring, efterforskning og
Side 2/3
kom (2022) 0414 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om definitionen af national sikkerhed i Europarådets konvention om kunstig intelligens, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
retsforfølgning af strafbare handlinger, herunder trusler mod den offentlige
sikkerhed, er omfattet af konventionens anvendelsesområde, hvis og i det
omfang, parternes nationale sikkerhedsinteresser ikke er på spil.
Side 3/3