Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0442
Offentligt
2657690_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 2
I brev af 12. januar 2023 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thule-
sen Dahl (DD) stillet mig følgende spørgsmål:
KOM (2022) 0442
Forslag til RÅDETS HENSTILLING om revisionen af Barcelonamå-
lene for førskoleundervisning og børnepasning
Alm. del
spørgsmål 2:
I forlængelse af svaret på spørgsmål 1 bedes ministeren oplyse, hvorfor
EU overhovedet beskæftiger sig med Barcelona-målene for førskoleun-
dervisning og børnepasning samt kommer med rådshenstillinger om at
efterleve disse mål, når området suverænt hører under medlemsstaternes
kompetence?
Svar:
Kommissionen kan på områder med national kompetence som eksem-
pelvis uddannelse og dagtilbud komme med forslag til rådshenstillinger.
Den konkrete rådshenstilling om Barcelona-målene har hjemmel i artikel
292 i Lissabontraktaten (Traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde), der omhandler, at Rådet kan vedtage henstillinger på Kom-
missionens forslag,
og artikel 153, der handler om EU’s mulighed for at
støtte medlemsstaternes indsats bl.a. for så vidt angår lige muligheder for
mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.
Jævnfør mit svar på spørgsmål 1 er en rådshenstilling en juridisk ikke-
bindende retsakt. Det betyder, at det juridisk set er op til medlemssta-
terne, om de ønsker at følge henstillingen, og i givet fald hvordan de vil
forvalte den nationalt.
Det er således muligt i EU at samarbejde ved at udveksle viden og finde
inspiration i hinandens forskellige tilgange til området, og rådshenstillin-
ger kan være et redskab i den forbindelse. Det gælder også Barcelona-
målene for førskoleundervisning og børnepasning (dagtilbud), som har
26. januar 2023
Sagsnr.: 23/00861
kom (2022) 0442 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om hvorfor EU overhovedet beskæftiger sig med Barcelona-målene for førskoleundervisning og børnepasning, til børne- og undervisningsministeren, kopi til udenrigsministeren
eksisteret siden 2002, hvor de indgik i konklusionerne fra Det Europæi-
ske Råds møde i Barcelona i marts 2002. Der er med den nye rådshen-
stilling således tale om en opdatering af eksisterende målsætninger. Når
det er relevant at udveksle erfaringer på dette område, skyldes det, som
nævnt i mit svar på spørgsmål 1, at forskning peger på, at dagtilbud af
høj kvalitet har en markant positiv betydning for især børn fra hjem,
hvor forældrene ikke i tilstrækkelig grad kan stimulere og støtte børnene.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2