Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0457
Offentligt
2725547_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
[Dato
udfyldes af MS]
Folketingets Europaudvalg har 22. maj 2023, efter ønske fra Søren Søndergaard (Ø),
stillet mig følgende spørgsmål nr. 3 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
I forlængelse af ministerens forelæggelse den 12. maj redegøre for, om Kommissionens
forslag, såfremt det gennemføres som foreslået og med hjemmel i TEUF art. 114 om det
indre marked, vil kunne betyde, at man fra dansk side ikke vil kunne forhindre, at dan-
ske medier opkøbes af andre EU-medlemslande, der måtte anvende mediet til propa-
gandaformål.
Svar:
Først skal det bemærkes, at forslaget om en ny europæisk mediefrihedslov stadig er un-
der forhandling. Derfor foreligger der endnu ikke en endelig forordning. Som det ser ud
nu, vil forslaget ikke fratage medlemsstaternes kompetence til at overvåge og regulere
medieopkøb.
I dag vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fusioner og træffer afgørelse om,
hvorvidt en fusion skal godkendes eller forbydes i henhold til konkurrencelovgivningen.
Det gælder også for fusioner med medievirksomheder, herunder opkøb fra virksomhe-
der i andre EU-medlemslande i det omfang de er over konkurrencelovens tærskler for,
hvornår en fusion skal anmeldes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Derudover screener Erhvervsstyrelsen på baggrund af investeringsscreeningsloven
udenlandske investeringer i danske virksomheder. Dette omfatter blandt andet virk-
somheder inden for kritisk infrastruktur, som er nødvendige for at opretholde sam-
fundsvigtige funktioner, herunder inden for nyhedsformidling omfattet af public service
forpligtelser efter lov om radio-og fjernsynsvirksomhed. Formålet med screeningen er at
forhindre trusler mod national sikkerhed og offentlig orden. Trusler mod offentlig orden
er nærmere defineret i investeringsscreeningsloven og omfatter bl.a. handlinger, der
ikke har en sådan karakter, at de berører den nationale sikkerhed, men alligevel påvir-
ker samfundets generelle funktionsdygtighed, f.eks. ved påvirkning af kritisk infra-
struktur eller som truer den frie mediedannelse og presse.
Dok. nr. 107397
kom (2022) 0457 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om udenlandsk opkøb af danske medier, til kulturministeren, kopi til udenrigsministeren
Det nye i forordningsforslaget er, at medlemslandene fremadrettet skal vurdere medie-
markedsfusioner og opkøb ud fra deres konsekvenser for mediepluralisme og redaktio-
nel frihed. Denne vurdering vil ifølge forordningsforslaget være forskellig fra konkur-
renceretlige vurderinger og vil blive foretaget af den nationale medietilsynsmyndighed.
Det europæiske medieråd, som etableres i forbindelse med forslaget, vil blive konsulte-
ret, såfremt den nationale tilsynsmyndighed vurderer, at en mediefusion vil have bety-
delige negative konsekvenser, både for det pågældende medlemsland og det indre mar-
ked. Medierådet kan tilføje en selvstændig udtalelse om vurderingen, i tilfælde hvor fu-
sionen vil have en betydelig negativ effekt på det indre marked. Sådanne udtalelser vil
ifølge forordningsforslaget kun være vejledende og ikke bindende.
Medierådets udtalelser vil ikke have retsvirkning i Danmark, og det vil stadig være de
nationale tilsynsmyndigheders ansvar at vurdere, om en fusion eller et opkøb kan gen-
nemføres.
Slutteligt bemærkes det, at også udenlandsk opkøbte medievirksomheder i Danmark
skal følge den gældende lovgivning på medieområdet for så vidt angår indholdet, der
publiceres, herunder fx lov om radio- og fjernsynsvirksomhed mv., medieansvarsloven
og straffeloven.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2