Europaudvalget 2023-24
KOM (2022) 0540
Offentligt
2891380_0001.png
Dato: 16. maj 2024
Sagsbeh: Henning Mørk Jørgensen
[email protected]
+45 3119 3235
Danmarks Naturfredningsforening (DN) har følgende kommentarer til det fremsendte
samlenotat vedr.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om ændring af direktiv 2000/60/EF om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger, direktiv 2006/118 om
beskyttelse af grundvandet mod forurening og forringelse og direktiv
2008/105/EF om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
Kommissionens forslag har til formål at fastsætte nye kvalitetskrav for en række
problematiske kemiske stoffer for at bekæmpe kemisk forurening af vand; sikre dynamiske
og ajourførte oplysninger om vandets tilstand og skabe en mere fleksibel ramme for at
adressere nye og eksisterende miljøfarlige forurenende stoffer, herunder for at EU kan
reagere hurtigere over for nye risici. Disse formål opnås ved at ajourføre listerne over
forurenende stoffer, der påvirker overfladevand og grundvand, at overvågningen forbedres
og ved at sikre, at reglerne fremover kan tilpasses til den videnskabelige udvikling
hurtigere og mere effektivt.
Af samlenotatet fremgår desuden at der foretages nødvendige justeringer i
Vandrammedirektivet som en følge af de udvidede lister af miljøfarlige stoffer og deres
grænseværdier, men også at ’kemisk tilstand’ udvides til også at omfatte de nationalt
udpegede
’vandområdespecifikke forurenende stoffer’, som fremadrettet skal indgå i den
kemiske tilstandsvurdering, hvor de i dag indgår i den økologiske tilstandsvurdering
ligesom de også skal indgå i forpligtelsen til gradvist at reducere tilførslen af disse stoffer.
Det bifalder DN.
Grundlæggende ser regeringen ud til at støtte det fremlagte forslag til revidering af
stoflister og kvalitetskrav, hvilket DN finder positivt.
Det fremgår dog at DK ikke vil støtte følgende:
”Fastlæggelse af en samlet sum for alle pesticider i overfladevand og fastlæggelse af
kvalitetskrav for individuelle ikke-relevante pesticidnedbrydningsprodukter samt sum af
ikke-relevante pesticidnedbrydningsprodukter i grundvand er en vigtig del af forslaget.
Regeringen er kritisk overfor forslaget om en samlet sum for alle pesticider i
overfladevand. Giftigheden af pesticider over for vandorganismer er forskellige mellem de
enkelte stoffer, og et miljøkvalitetskrav for summen af alle pesticider i overfladevand giver
ikke videnskabelig mening. Regeringen vil derfor arbejde for, at en samlet sum tages ud af
forslaget. Sekundært, at en samlet sum kun skal gælde for grupper af nært beslægtede
pesticider med ensartet kemisk struktur og egenskaber.”
DN er enig i at en samlet sum for alle pesticider ikke giver videnskabelig mening, MEN en
samlet sum for grupper af nært beslægtede pesticider med ensartet kemisk struktur og
egenskaber giver absolut god mening og DN skal derfor kraftigt anbefale at DK ikke ser det
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
kom (2022) 0540 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om opsummering af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening i regeringens samlenotat af 22. maj 2024
2891380_0002.png
Dato: 16. maj 2024
Sagsbeh: Henning Mørk Jørgensen
[email protected]
+45 3119 3235
som sin opgave at gå mod ideen om en samlet sum generelt, men derimod arbejder
specifikt for en række af sumværdier for netop beslægtede grupper af pesticider. Uden
sådanne kan eksisterende skadelig brug af et stof nemt risikere at udskiftes med et andet
ligeså skadeligt.
Det fremgår også at DK har betænkeligheder ved følgende:
”Skærpelse af visse kvalitetskrav, herunder for f.eks. tributyltin, kan få betydning for
håndtering af opgravet sediment. Regeringen finder det vigtigt, at danske havne og
sejlrender også fremadrettet kan fungere sikkert og effektivt, med respekt for vandmiljøet.
Ved flytning af sediment sker der en midlertidig frigivelse af en mindre del af stofferne i
sedimentet til vandsøjlen, men samlet set tilføres der ikke nye stofkoncentrationer. Det vil
derfor være nyttigt, hvis der introduceres fleksibilitet i situationer, hvor der kun flyttes
rundt på sediment, som indeholder forurening fra ophørte aktiviteter i form af
allestedsværende stoffer, som f.eks. tributyltin.”
DN finder ovenstående ræsonnement forkert. Flytning af sediment fører ofte til at stoffer,
som ligger uaktive i dybere sedimenter, nu introduceres og bliver biologisk aktive i
vandsøjlen eller øvre sedimentlag og hermed kan den føre til koncentrationsstigninger i
vand, aktive sedimentlag og biota. Sandt nok er de samlede mængder i havmiljøet ikke
ændret ved en flytning, men koncentrationerne og tilgængeligheden har ændret sig. Derfor
holder den danske argumentation ikke fagligt og DK bør derfor ikke støtte den nævnte
fleksibilitet eftersom det indebærer risiko for forringede forhold og kemisk tilstand for
havnaturen.
Det fremgår imidlertid ikke af samlenotatet, at en række lande har arbejdet på at benytte
lejligheden ved denne direktivbundne revision af listerne over prioriterede miljøfarlige
stoffer og deres grænseværdier, til at ændre på vandrammedirektivet med det formål at
komme uden om EU domstolens afgørelser vedr. fortolkningen af direktivets
forringelsesbestemmelser.
Det sker med udgangspunkt i et non-paper rundsendt af NL med støtte fra Tyskland,
Danmark, Finland og Luxemburg tidligere i februar 2024, hvori der argumenteres med at
domstolens fortolkning står i vejen for nye projekter.
Det forlyder at det belgiske formandskab agter at inddrage non-paperet i den aktuelle
revision selvom det ingenlunde er en del af opdraget for revisionen og såvel det seneste
som tidligere fitness check af vandrammedirektivet netop har foreslået at det er fuldt ud fit
for purpose.
DN finder det stærkt bekymrende at DK er med i et sådant initiativ til at svække de
grundlæggende bestemmelser i vandrammedirektivet og det er med stor undren at det ikke
fremgår af samlenotatet såfremt ovennævnte er en del af den pakke regeringen skal
forholde sig til.
Yderligere forlyder det at det kompromisforslag som samlenotatet retter sig imod også
indeholder forslag om at de ny prioriterede stoffer først skal opnå deres kvalitetskrav i
2039 med mulighed for at udsætte yderligere to planperioder, altså til 2051.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
kom (2022) 0540 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om opsummering af høringssvar fra Danmarks Naturfredningsforening i regeringens samlenotat af 22. maj 2024
2891380_0003.png
Dato: 16. maj 2024
Sagsbeh: Henning Mørk Jørgensen
[email protected]
+45 3119 3235
Såfremt det er tilfældet finder DN det særdeles underligt at det forhold ikke omtales i
samlenotatet og DN skal på det kraftigste advare mod at tilslutte sig en sådan udsættelse af
indlysende helt nødvendige forbedringer af vandmiljøet.
Èt er at DK ikke har taget indsatsen mod miljøfarlige stoffer alvorligt før her ved
indgangen til vandområdeplan 2021-27, men forsøg på underminering af de
fælleseuropæiske beslutninger i vandrammedirektivet og kravet om at have iværksat alle
de nødvendige indsatser for at nå god økologisk og kemisk tilstand senest 2027 er helt og
aldeles uacceptabelt.
DN er bekendt med at de permanente repræsentationer i Brussel i morgen forventeligt
modtager en opfordring fra de europæiske NGO-sammenslutninger til ikke at bevæge sig i
retning af en sådan underminering af Vandrammedirektivet.
På vegne af Danmarks Naturfredningsforening
Henning Mørk Jørgensen
Havbiolog og vandpolitisk rådgiver i DN
31193235
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]