Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0583
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
13. marts 2023
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2022)0583 (Alm. del)
af 15. februar 2023 stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Er Kommissionens forslag i meddelelsen om revision af
EU’s finanspolitiske og økonomiske
rammer om anvendelse af udgiftslofter ikke skåret over nogenlunde den samme model, som
blev brugt under gældskrisen i relation til Grækenland?
Svar
Kommissionen offentliggjorde i november 2022 en meddelelse med et overordnet udspil til
en reform af
EU’s
finanspolitiske regler. Kommissionen foreslår bl.a., at samarbejdet om
reglerne og kravene til EU-landenes finanspolitik forankres i nationale, mellemfristede pla-
ner for finans- og strukturpolitik. I de mellemfristede planer fastsætter landene selv årlige
udgiftslofter, som skal sikre en holdbar gældsudvikling, samt investeringer og reformer, der
i visse tilfælde kan medføre lempeligere krav til landenes finanspolitik og længere tid til fi-
nanspolitisk tilpasning. Udspillet lægger op til, at Kommissionen fastlægger en form for ret-
ningslinjer for landenes udgiftslofter for lande, der vurderes at have såkaldt
moderate
eller
væ-
sentlige gældsudfordringer.
Samarbejdet og overvågningen af landenes efterlevelse af reglerne
skal i høj grad fokusere på, om landene overholder deres egne udgiftslofter, hvor de gæl-
dende regler i høj grad fokuserer på, om landene overholder deres mellemfristede mål for
den strukturelle saldo. Kommissionen ventes senere at fremlægge konkrete lovforslag til
ændringer af de finanspolitiske regler.
Kommissionens udspil
til en reform af EU’s finanspolitiske regler
er af overordnet karak-
ter, og der er mange spørgsmål, der vil skulle afklares, før der er klarhed over udspillet.
Overordnet set vurderes udspillet dog generelt at medføre mere fleksible rammer for tilret-
telæggelsen af de nationale finanspolitikker end de eksisterende finanspolitiske regler.
EU’s finanspolitiske regler udgør en overordnet ramme for de offentlige finanser i EU-lan-
dene, hvor det er landenes eget ansvar at tilrettelægge deres finanspolitik inden for disse
rammer. Reglerne vedrører således den offentlige saldo og gæld, ligesom de gældende regler
vedrører den strukturelle saldo, mens Kommissionens udspil til nye regler i stedet vedrører
et mål for de offentlige nettoudgifter som grundlag for landenes udgiftslofter. Hverken de
gældende regler eller udspillet til nye regler vedrører derimod konkrete udgifter og indtæg-
ter eller reformer m.v. Reglerne gælder generelt for alle lande og hen over konjunkturcykler,
blandt andet med det formål at sikre sunde offentlige finanser i landene, der understøtter
lave renter, forebygger gældskriser og dermed fremmer vækst og beskæftigelse.
kom (2022) 0583 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om EU’s finanspolitiske og økonomiske rammer om anvendelse af udgiftslofter, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
2674230_0002.png
Under gældskrisen modtog Grækenland en række låneprogrammer.
Låneprogrammer skal generelt håndtere udfordringer for et land i en krisesituation, hvor
landet er i økonomiske problemer, og statsgældsrenterne fx er steget markant og landet evt.
helt har mistet adgang til lån på de finansielle markeder. Låneprogrammer sikrer således lån
til udfordrede lande på favorable vilkår under betingelser målrettet det enkelte land, fx til-
pasning af landets finanspolitik og reformer, der forbedrer landets økonomi. Betingelserne
skal blandt andet sikre, at landet bliver i stand til at tilbagebetale sit lån og igen får adgang
til at optage lån på almindelige vilkår på de finansielle markeder.
Der er således en grundlæggende forskel mht. formål og midler samt anvendelsesområde
på dels finanspolitiske regler og dels låneprogrammer.
Ifm. gældskrisen havde Grækenland anmodet om lån fra eurolandene og IMF, idet landet
pga. store økonomiske vanskeligheder havde mistet adgang til finansiering på de private ka-
pitalmarkeder. Da Grækenland havde betydelige underskud på de offentlige finanser, stod
Grækenland således overfor enten at skulle reducere forskellen mellem de offentlige udgif-
ter og indtægter markant og hurtigt, eller modtage lån fra andre lande eller internationale
institutioner uden om de private kapitalmarkeder.
Lånene fra eurolandene og IMF havde til formål at muliggøre en mere gradvis finanspoli-
tisk og økonomisk tilpasning i stedet for bratte konsolideringer i Grækenland samt at undgå
spredning af krisen og den finansielle usikkerhed til de øvrige EU-lande. Grækenland mod-
tog flere låneprogrammer
1
:
Det
første låneprogram
blev indgået i maj 2010 og udgjorde 110 mia. euro, heraf 80 mia.
euro bilateralt fra eurolandene og 30 mia. euro fra IMF.
Det
andet låneprogram
blev indgået i marts 2012 og indebar yderligere 144,7 mia. euro i
låneassistance fra eurolandene via EFSF (eurolandenes midlertidige krisehåndterings-
mekanisme,
European Financial Stability Facility).
Det
tredje låneprogram
blev godkendt af eurolandene i august 2015 og indebar yderligere
finansiel assistance i form af lån på 86 mia. euro fra ESM (euroområdets permanente
krisehåndteringsmekanisme,
European Stability Mechanism).
I de græske låneprogrammer blev der, som det er normal praksis ved lån fra IMF og lån fra
EU (herunder til tredjelande), aftalt finanspolitiske tilpasninger og reformer som betingelse
for lånene. Ifm. det første låneprogram blev der fastsat et overordnet mål om at reducere
underskuddet på den faktiske saldo i Grækenland til under 3 pct. af i 2014. Ifm. det andet
Første græske låneprogram:
https://ec.europa.eu/economy_finance/publications/occasional_pa-
per/2010/pdf/ocp61_en.pdf.
Andet græske låneprogram:
https://ec.europa.eu/economy_finance/publications/occasional_pa-
per/2012/pdf/ocp94_en.pdf.
Aftalememorandum vedr. det tredje græske låneprogram:
https://economy-finance.ec.europa.eu/system/files/2017-
01/01_mou_20150811_en1.pdf.
1
kom (2022) 0583 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om EU’s finanspolitiske og økonomiske rammer om anvendelse af udgiftslofter, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
låneprogram til Grækenland blev der fastsat mål om at sikre et underskud på den primære
saldo, der ikke oversteg 1 pct. af BNP i 2012, og en efterfølgende udvikling i de offentlige
finanser, der ville sikre et overskud på den primære saldo på 4,5 pct. af BNP i 2014. Ifm.
det tredje låneprogram blev Grækenland pålagt at sikre en primær saldo på - 0,25; 0,5; 1,75
og 3,5 pct. af BNP i hhv. 2015, 2016, 2017 og 2018.
For at understøtte de overordnede saldokrav blev der i låneaftalerne samtidig fastlagt en
række konkrete finanspolitiske tiltag og reformer mhp. at styrke de offentlige finanser i pro-
grammerne og som grundlag for overvågning af Grækenlands implementering af program-
merne. På udgiftssiden blev der aftalt flere konkrete budgetforbedringer, herunder fx fast-
læggelse og implementering af udgiftslofter i de forskellige offentlige sektorer, privatiserin-
ger af offentlige selskaber, generelle effektiviseringer i den offentlige administration, fast-
frysning af indekseringen af pensionsudbetalinger, effektiviseringer af systemer for sociale
ydelser, budgetforbedringer i sundhedsvæsenet samt strammere udgiftslofter på forsvars-
området. På indtægtssiden blev der tilsvarendende aftalt konkrete tilpasninger, herunder fx
en udvidelse af momsskattebasen, en tilbagerulning af ordninger for refusion af visse
brændstofafgifter, udrulning af nye ejendomsvurderinger mhp. at forbedre skattegrundlaget
og tiltag mhp. at styrke skatteopkrævningen.
Foruden finanspolitiske tiltag indeholdt de græske låneprogrammer også reformer mhp. at
styrke vækstpotentialet og økonomiens robusthed mere generelt. Der var bl.a. tale om re-
former af den offentlige administration, arbejdsmarkedet og produktmarkederne.
Der er således generelt flere grundlæggende forskelle mellem de græske låneprogrammer og
Kommissionens udspil til nye generelle finanspolitiske regler i EU. Mens de græske låne-
programmer indeholdt aftaler om konkrete finanspolitiske tilpasninger, herunder tiltag på
både udgiftssiden og indtægtssiden, samt reformer, lægger Kommissionens forslag til fi-
nanspolitiske regler op til overordnede rammer for national tilrettelæggelse af dels finans-
politikken og dels eventuelle reformer og investeringer. Låneprogrammerne til Grækenland
indeholdt stramningskrav vedr. den faktiske og primære saldo. I Kommissionen udspil til
EU-regler lægges der op til EU-retningslinjer for landenes fastsættelse af udgiftslofter mhp.
efterlevelse af mål for holdbar gældsudvikling.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fungerende økonomiminister