Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
KOM (2022) 0781
Offentligt
2660622_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
8. februar 2023
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 1 vedr. KOM(2022)0781
(Alm. del) af 17. januar 2023 stillet efter ønske fra Sofie Carsten
Nielsen (RV)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de
17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse af ubalancernes omfang af
Europa-Kommissionen, herunder problematikken omkring for store overskud på
betalingsbalancerne.
Svar
Kommissionens varslingsrapport (’Alert
Mechanism Report’,
AMR) offentliggøres
som led i
Makroubalanceproceduren
(’Macroeconomic
Imbalance Procedure’,
MIP), der udgør
rammen for det årlige samarbejde i EU om overvågning af makroøkonomiske uba-
lancer, og som er integreret i det europæiske semester. Formålet er på et tidligt tids-
punkt at kunne identificere og forebygge potentielle skadelige interne og eksterne
økonomiske ubalancer, som er ved at udvikle sig, og at kunne gribe ind over for
ubalancer, der har materialiseret sig, med henblik på at korrigere disse.
MIP operationaliseres via en varslingsmekanisme med et
’scoreboard’
bestående af et
antal økonomiske indikatorer, som skal give en indledende indikation på ubalancer.
Det gælder bl.a. indikatorer for betalingsbalancens løbende poster, offentlig brutto-
gæld, finansielle indikatorer, herunder privat kreditgivning og boligprisindeks, samt
en række sociale indikatorer, navnlig erhvervsfrekvensen, langtidsledighed og ung-
domsledighed. For hver indikator er etableret vejledende tærskelværdier, og når
disse overskrides, varsles det i scoreboardet.
På baggrund af varslingsrapporten og Rådets drøftelse af denne vil Kommissionen
foretage dybdegående analyser af de lande, som vurderes at have ubalancer eller
risikerer at opbygge ubalancer. Det bemærkes, at varslingsrapporten ikke er en me-
kanisk øvelse med en automatisk fortolkning af resultaterne i scoreboardet. Et land
kan således godt have indikatorer, der overskrider de vejledende tærskelværdier,
uden at der iværksættes en dybdegående analyse. Kommissionens vurdering af,
hvilke lande der udpeges til dybdegående analyser, er baseret på en samlet økono-
misk læsning og helhedsvurdering af indikatorerne i scoreboardet kombineret med
Click or tap here to enter text.
kom (2022) 0781 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de 17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
2660622_0002.png
Side 2 af 7
evt. anden relevant information. I de dybdegående analyser gennemføres en grun-
digere vurdering af de pågældende landes ubalancer.
Kommissionens varslingsrapport 2023
Kommissionens varslingsrapport for 2023
1
vurderer indikatorernes udvikling i alle
EU-lande og identificerer de lande, som har ubalancer eller risikerer at opbygge
ubalancer,
jf. bilag 1.
Rapporten udpeger 17 lande til dybdegående analyser,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Potentielle ubalancer
Økonomiske udfordringer, der udgør potentielle ubalancer
Lande
Cypern
Estland
Frankrig
Grækenland
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksektoren er udfordret af
en stor andel misligholdte lån.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser.
Høj offentlig og privat gæld samt svag konkurrenceevne.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren er udfordret af en høj
andel misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld, skrøbeligt arbejdsmarked og svagheder i den finansielle
sektor.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt voksende boligpriser.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne samt høje og voksende bo-
ligpriser. Svagheder i banksektoren samt udfordringer ift. konkurrenceev-
nen.
Stort overskud på betalingsbalancen og høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høje og voksende boligpriser.
Svag konkurrenceevne, stort underskud på betalingsbalancen, høj uden-
landsgæld og store offentlige underskud
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser. Høje offentlige underskud.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt høj ledighed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne samt høje og voksende bo-
ligpriser.
Negativ udvikling i lønkonkurrenceevnen samt høje og voksende boligpri-
ser.
Stort overskud på betalingsbalancen samt høje boligpriser.
Udfordringer vedr. gældsholdbarhed, betalingsbalancen, konkurrenceev-
nen og boligprisudviklingen.
Italien
Letland
Litauen
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
1
Kilde: https://commission.europa.eu/system/files/2022-11/COM_2022_781_1_EN.pdf
kom (2022) 0781 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de 17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
2660622_0003.png
Side 3 af 7
Kilde: Kommissionens varslingsrapport for 2023 af 22. november 2022.
Der er bl.a. tale om de 10 lande, der blev vurderet til at have ubalancer i Kommis-
sionens dybdegående analyser fra maj 2022 (Cypern, Frankrig, Grækenland, Italien,
Nederlandene, Portugal, Rumænien, Spanien, Sverige og Tyskland), som generelt
vurderes udfordret af de samme ubalancer, som blev identificeret i de dybdegående
analyser. Der er bl.a. tale om ubalancer vedr. privat og offentlig gæld, betalingsba-
lancer
2
og huspriser.
Derudover er der tale om 7 lande (Estland, Letland, Litauen, Luxembourg, Slova-
kiet, Tjekkiet og Ungarn), der vurderes at have risiko for udvikling af nye makro-
økonomiske ubalancer. Det er særligt konkurrenceevnen og boligpriserne, som vur-
deres at udfordre landene med risici for nye ubalancer. I Tjekkiet og Letland vur-
deres der at være risici vedr. både konkurrenceevnen og boligpriserne. I Estland,
Litauen og Slovakiet er det primært konkurrenceevnen, der udgør en risiko for ud-
viklingen af makroøkonomiske ubalancer, mens det i Luxembourg primært er bo-
ligpriserne. Foruden udviklingen i konkurrenceevnen og boligpriserne vurderes Un-
garn også udfordret af svage offentlige finanser og underskud på betalingsbalancen.
Specifikt om store betalingsbalanceoverskud
Betalingsbalancen afspejler nettoværdien af et lands løbende transaktioner med ud-
landet i en given periode og er per definition lig med forskellen mellem den samlede
opsparing og de samlede investeringer. Et betalingsbalanceoverskud indebærer så-
ledes en løbende nettoindtjening over for udlandet, der afspejler at den samlede
opsparing overstiger de samlede indenlandske investeringer.
Som udgangspunkt kan overskud og underskud på betalingsbalancen således være
udtryk for, at opsparing investeres der, hvor den gør mest gavn og skaber størst
afkast, og at forskelle i konjunkturudviklingen mellem lande udlignes. Både store
overskud og store underskud kan dog også være tegn på underliggende ubalancer.
Et højt betalingsbalanceunderskud kan fx signalere ubalancer og svaghedstegn for
en økonomi, hvis der er tale om konkurrenceevneproblemer eller uholdbar gælds-
opbygning. Modsat vil høje betalingsbalanceoverskud f.eks. kunne indikere struk-
turelle udfordringer i form af for lave investeringer eller for høj opsparing, der f.eks.
kan have baggrund i tilrettelæggelsen af den økonomiske politik eller rammevilkå-
rene i økonomien. Det er også årsagen til, at der under makroubalanceproceduren
er fastlagt tærskelværdier for størrelsen af både betalingsbalanceover- og underskud
på hhv. 6 og 4 og pct. af BNP. Tærskelværdierne afspejler, at store betalingsbalan-
ceunderskud i højere grad vurderes uhensigtsmæssige sammenlignet med store
overskud.
2
Betalingsbalancen anvendes her som forkortelse for betalingsbalancens løbende poster.
kom (2022) 0781 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de 17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
2660622_0004.png
Side 4 af 7
Af de 17 EU-lande, der er udpeget til dybdegående analyser, har to lande, Tyskland
og Nederlandene, betalingsbalanceoverskud, der overtiger tærskelværdien på 6 pct.
af BNP.
For at vurdere om et stort overskud på betalingsbalancen er begrundet i sunde fun-
damentale forhold og strukturer eller ej, er der behov for at kigge på de bagvedlig-
gende årsager.
Tyskland
Det tyske betalingsbalanceoverskud har været højt i mange år. Det skyldes bl.a., at
tysk konkurrenceevne og eksport har været stærk. Overskuddet skyldes bl.a. også,
at man har reduceret offentlig gæld, at investeringsniveauet har været relativt lavt,
og at opsparingen blandt tyske virksomheder og husholdninger har været relativt
høj.
I Kommissionens seneste analyser
3
fremhæves bl.a. flg. om det tyske betalingsba-
lanceoverskud:
Tysklands betalingsbalanceoverskud var på 7,4 pct. af BNP i 2021. Over-
skuddet afspejler afdæmpede private og offentlige investeringer på trods af
gunstige finansieringsbetingelser. Covid19-pandemien og forsyningsmangel
har samtidig begrænset forbrugsmulighederne og forhøjet husholdninger-
nes opsparing.
I 2022 ventes betalingsbalanceoverskuddet betydeligt reduceret til under
tærskelværdien på 6 pct. af BNP for første gang siden 2010. Det afspejler
særligt stigende energi- og råvarepriser og tilhørende forringelse af byttefor-
holdet
4
samt relativt robust indenlandsk efterspørgsel. Overskuddet forven-
tes at stige igen i 2023, men at forblive under 6 pct. af BNP.
Ifølge Kommissionen er betalingsbalanceoverskuddet i Tyskland generelt
væsentligt over, hvad underliggende økonomiske forhold kan forklare (de-
mografi mv.).
Kommissionen vurderer, at betalingsbalanceoverskuddet i Tyskland fortsat
vil relatere sig til et relativt lavt investeringsniveau, som særligt begrænses af
administrative barrierer. Både de samlede investeringer og de offentlige in-
vesteringer som andel af BNP er fortsat under EU-gennemsnittet, om end
stigende i de seneste år. Det relativt lave investeringsniveau har ifølge Kom-
missionen konsekvenser for Tysklands potentielle vækst, ligesom det har
afsmittende effekt på de øvrige EU-lande.
Kommissionen bemærker, at Tyskland har taget nogle skridt ift. at fremme
både offentlige og private investeringer og adressere investeringsbarrierer,
Kommissionens varslingsrapport for 2023, Kommissionens landerapport og dybdegående analyse vedr.
Tyskland for 2022.
4
Bytteforholdet måler den relative udvikling i priserne på eksport og import.
3
kom (2022) 0781 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de 17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
2660622_0005.png
Side 5 af 7
herunder i regi af den tyske genopretningsplan. Kommissionen bemærker
dog samtidig, at der vil være behov for en øget indsats og effektiv imple-
mentering ift. at fremme investeringerne i Tyskland. Den tyske regering har
samtidig de seneste år gennemført nationale støttetiltag for at afbøde effek-
terne for virksomheder og husholdninger dels af Covid19-pandemien dels
af Ruslands invasion af Ukraine.
Nederlandene
Nederlandene har haft overskud på betalingsbalancen i de seneste tre årtier. Det
skal bl.a. ses i lyset af et vedvarende højt overskud på handelsbalancen som følge af
stærk vareeksport, høj opsparing blandt husholdninger og virksomheder samt rela-
tivt lave indenlandske investeringer blandt ikke-finansielle virksomheder.
I Kommissionens seneste analyser
5
fremhæves bl.a. flg. om det nederlandske beta-
lingsbalanceoverskud:
Nederlandenes betalingsbalanceoverskud var på 7,2 pct. af BNP i 2021.
Ifølge Kommissionen afspejler det høje betalingsbalanceoverskud, at op-
sparingen vedvarende ligger på et relativt højt niveau sammenlignet med
investeringsniveauet. Der er særligt høj opsparing og lave indenlandske in-
vesteringer blandt ikke-finansielle virksomheder, idet flere multinationale
virksomheder har hovedsæde i Nederlandene. Dertil kommer, at hushold-
ningernes opsparing understøttes af bl.a. betydelig obligatorisk pensionsop-
sparing, ligesom Covid19-pandemien har begrænset husholdningernes for-
brug.
I 2022 forventes betalingsbalanceoverskuddet indsnævret pga. forværring
af bytteforholdet forårsaget af stigende energi-, fødevare- og råvarepriser,
og sfa. flytningen af det multinationale olie- og gasselskab Shell til Storbri-
tannien (selskabet havde indtil 1. januar 2022 base i Nederlandene). Over-
skuddet forventes dog at forblive over 6 pct. af BNP i 2022 og 2023.
Ifølge Kommissionen er betalingsbalanceoverskuddet i Nederlandene ge-
nerelt væsentligt over, hvad underliggende økonomiske forhold (demografi
mv.) kan forklare. Kommissionen bemærker, at det store betalingsbalance-
overskud i Nederlandene har relevans for euroområdet som helhed.
Kommissionen bemærker, at den nederlandske regering i de seneste år har
ført en ekspansiv finanspolitik for at støtte husholdninger og virksomheder,
og at den ekspansive finanspolitik formentlig fortsættes i 2023. Kommissi-
onen påpeger, at den nederlandske pensionsreform, der bl.a. skal sikre et
mere fleksibelt pensionssystem, og som træder i kraft i 2027, ikke i væsentlig
grad påvirker husholdningernes høje obligatoriske pensionsopsparinger.
Kommissionens varslingsrapport for 2023, Kommissionens landerapport og dybdegående analyse vedr. Ne-
derlandene for 2022.
5
kom (2022) 0781 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de 17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 6 af 7
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Økonomiminister
kom (2022) 0781 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om karakteren af de makroøkonomiske ubalancer i de 17 EU-lande, der er udtaget til en nærmere undersøgelse, til økonomiministeren, kopi til udenrigsministeren
2660622_0007.png
Bilag 1
Scoreboard i Kommissionens varslingsrapport for 2023
Bilagstabel 1: Makroubalanceprocedurens scoreboard for Kommissionens varslingsrapporten 2023
Eksterne ubalancer og konkurrenceevne
Interne ubalancer
Beskæftigelsesindikatorer
Betalingsbalancens løbende
År 2021
poster - % af BNP (3-årigt gen-
nemsnit)
Nettostilling overfor
udlandet, NIIP (% af
BNP)
Effektiv valutakurs
42
handelspartnere, HICP
deflator (3-årlig % æn-
dring)
Eksportmarkeds
Nominelle enheds-
Boligprisindeks,
deflateret (1 år-
lig % ændring)
Kapitalindstrømning
i den private sektor,
konsolideret (% af
BNP)
Gæld i den pri-
vate sektor, kon-
solideret (% af
BNP)
Offentlig
bruttogæld
(% af BNP)
Ledigheds-
procent (3-årligt
gennemsnit)
Samlede passiver i den
finansielle sektor, ikke-
konsolideret (1% årlig
ændring)
Erhvervsfrekvens
blandt de 15-64-
årige (3-årlig æn-
dring i pp.)
Langtidsledighed
% af Ungdomsarbejdsløshed -
arbejdsstyrken blandt
de 15-74-årige (3-årlig
ændring i pp.)
% af arbejdsstyrken
blandt de 15-24-årige (3-
årlige ændring i pp.)
andel
% af glo- omkostninger for ar-
bal eksport (5 år- bejdskraft (3 årlig %
lig % ændring
ændring)
Bund/top-grænse
-4/+6%
-35%
±5% (EA)
±11% (Non-EA)
0,6
3,8
5,0
-1,1
0,5
1,9
-2,6
-3,1
-0,5
-0,4
-1,5
-1,8
-2,4
2,3
4,4
0,6
-4,1
-1,2
2,2
1,2
-0,4
-2,8
1,0
-0,4
3,1
-0,7
2,1
-6%
9% (EA)
12% (Non-EA)
5,4p
16,4
13,9
6,1
7,4p
10,7
-7,9
4,0p
12,3p
4,6p
6,4p
4,6
4,1p
14,5
19,2
11,2p
12,4p
12,9
11,2p
9,9
9,9b
12,5p
14,4p
12,8
14,1
6,0
5,5
6%
14%
133%
60%
10%
16,5%
-0,2 pp.
0,5 pp.
2 pp.
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
HR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
0,5
0,5
0,5
8,5
7,3
-0,1
-4,2
-5,0
1,2
-0,3
1,8
3,4
-7,5
-0,7
4,0
4,2
-1,9
-0,8
6,4
1,9
0,3
-0,6
-5,7
5,8
-1,8
0,3
5,6
59,9
-18,4
-15,6
77,0
70,7
-13,0
-145,5
-171,9
-71,5
-32,1
-35,1
8,1
-117,8
-27,4
-7,4
30,6
-53,1
52,8
93,0
14,7
-39,5
-94,7
-47,2
-6,8
-61,0
-1,4
21,2
2,4
12,2
-1,1
6,5
-5,9
17,8
39,9
9,6
-10,5
-11,4
7,9
-6,2
24,9
13,4
37,9
13,1
0,0
-0,9
1,1
-2,
24,9
-5,3
10,6
11,6
-2,9
4,9
-1,0
4,5
2,5p
16,4
9,5
8,2p
10,4
4,2
6,4e
1,5
4,7
4,5
0,9
-4,3
7,3
11,0
12,4
10,0p
3,8p
11,2p
9,9
3,7
7,9
-1,1
7,8
3,0
2,8
8,1
3,8p
4,4
2,9
12,3
5,7p
6,5
2,6p
-0,1p
2,5p
6,5p
3,0p
3,3
4,3p
0,9
5,9
53,9p
12,7p
9,4
11,7p
7,4
4,0
4,0p
3,8p
3,5
5,5
6,1
16,6
169,0p
84,4
78,8
214,4p
120,4p
95,3
168,1p
120,7p
139,1p
167,8p
88,5p
113,5
248,4p
58,0
53,9
340,6p
80,5p
131,8
229,3p
129,7
71,6
156,9p
48,1p
66,4
95,0
150,1
215,2
109,2
23,9
42,0
36,6
68,6
17,6
55,4
194,5
118,3
112,8
78,4
150,3
101,0
43,6
46,7
24,5
76,8
56,3
52,4
82,3
53,8
125,5
48,9
74,5
62,2
72,4
36,3
5,9
5,5
2,5
5,2
3,4bp
5,9
5,7
16,7
14,8d
8,1d
7,2
9,6
7,4
7,3
7,3
5,9
3,8
3,8
4,5
5,7
3,3
6,8
5,5
4,7
6,4
7,4
8,1b
7,5
9,5
7,9
11,7
7,2
17,5
18,8p
14,3
6,6
7,3p
11,7
6,2
-0,8
13,2
25,2
11,4
16,4
7,7
-0,3p
8,0
13,6
7,1
14,3
14,1
24,0
9,4
10,9
1,1
0,9
0,0
1,4
1,2
-0,2
1,8
-0,8
0,0d
0,2d
2,4
-1,1
1,7
-1,8
0,9
2,1
2,1
3,5
1,0
0,1
3,4
0,7
3,2
0,6
0,2
1,8
0,6b
0,0
-1,0
-0,1
0,0
-0,2
0,3
-0,3
-3,3
-0,2d
-0,2d
-0,6
-1,1
-0,1
-1,1
0,6
0,4
-0,1
-0,9
-0,4
0,3
-0,1
-0,3
-0,2
-0,3
-0,8
-0,2
0,2
2,2
-0,1
1,5
0,3
0,3
4,7
0,7
-5,7
0,5d
-3,1d
-1,8
-2,5
-3,1
2,6
3,2
2,7
3,6
0,3
0,4
1,0
0,1
3,1
0,5
3,9
4,8
-0,2
7,9
Anm.: b angiver brud i data. e angiver, at data er et estimat. p angiver, at der tale om foreløbige tal. Markerede tal indikerer, at tærskelværdien er overskredet.
Kilde: Kommissionens varslingsrapport for 2023.
Click or tap here to enter text.