Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
Rådsmøde 3901 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2022-17249
Den 6. oktober 2022
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 17. oktober 2022
SAMLENOTAT
1. Ruslands aggression mod Ukraine .................................................................................................... 2
2. Kina ....................................................................................................................................................... 5
Rådsmøde nr. 3901 (udenrigsanliggender) den 17. oktober 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 17/10-22
2633405_0002.png
1. Ruslands aggression mod Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet ventes en drøftelse af Ruslands militære aggression mod Ukraine. Indholdet af drøftelsen vil
afhænge af udviklingen frem mod rådsmødet, men forventes bl.a. at omhandle Ruslands ulovlige annektering af
fire ukrainske regioner, støtte via Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF) samt politisk vedtagelse af EU's
militære træningsmission til støtte for Ukraine (EUMAM).
2. Baggrund
Ruslands omfattende militære aggression mod Ukraine fortsætter på ottende måned. Præsident
Vladimir Putin har meddelt, at Rusland delvist mobiliserer til Ruslands væbnede styrker, og
senest har Rusland formelt annekteret de øst- og sydukrainske regioner Donetsk, Luhansk,
Kherson og Zaporizjzja efter afholdelse af ulovlige folkeafstemninger i regionerne. EU har
fordømt de ulovlige folkeafstemninger og har vedtaget yderligere sanktioner som reaktion
herpå.
Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF) blev vedtaget i marts 2021 og har et budgetloft på ca. 5,7
mia. euro (løbende priser) for perioden 2021-2027.
Gennem EPF’en er der indtil
nu vedtaget 5
trancher af 500 mio. euro (2,5 mia. euro i alt) til Ukraines Væbnede Styrker. De 2,5 mia. euro
finansierer refusion til medlemsstater, der har doneret materiel og våben til Ukraine. Dette har
optaget en væsentlig del af EPF’ens budget. På nuværende tidspunkt er ca. 68 % af EPF’ens
midler godkendt og forpligtiget.
EU’s Fælles Udenrigstjeneste har foreslået at etablere en militær EU-træningsmission
(EUMAM) til støtte for Ukraine. Træningsmissionen forventes i første omgang at have et 2-
årigt
mandat og gennemføres midlertidigt på EU’s eget territorium. Først når
omstændighederne tillader det, vil missionens træningsaktiviteter kunne flyttes til Ukraine.
Ved det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd i maj var der principiel enighed om, at EU
skal støtte genopbygningen i Ukraine. Kommissionen ser det naturligt at lede genopbygningen
givet Ukraines status som kandidatland, men en egentlig struktur for genopbygningsplatformen
og finansieringen af genopbygningsfaciliteten udestår fortsat. Kommissionen har været i tæt
dialog med Ukraine herom, ligesom der også er dialog med andre tredjelande. Det forventes, at
Kommissionen vil præsentere et koncept både for platformens konkrete udformning samt
finansiering af faciliteten i forbindelse med en ekspertkonference arrangeret af Kommissionen
og Tyskland den 25. oktober 2022.
3. Formål og indhold
Indholdet af drøftelsen vil som altid afhænge af udviklingen frem mod rådsmødet, herunder
udfaldet af det uformelle møde i Det Europæiske Råd den 7. oktober 2022. Der ventes dog på
nuværende tidspunkt særligt fokus på Ruslands ulovlige annektering af ukrainske regioner og
sanktioner som reaktion herpå. Herudover ventes en drøftelse af en mulig sjette tranche via
EPF’en,
politisk vedtagelse af EU’s militære træningsmission samt økonomisk støtte og
forberedelse af den forestående genopbygningskonference i Berlin.
Rådsmøde nr. 3901 (udenrigsanliggender) den 17. oktober 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 17/10-22
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have statsfinansielle konsekvenser, lovgivningsmæssige
konsekvenser, erhvervsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
En sjette tranche under EPF kan få statsfinansielle konsekvenser, idet Danmark finansierer ca.
2,4 pct. af det samlede EPF-budget på 5,7 mia. euro (løbende priser) fra 2021-2027. Den danske
andel af en potentiel sjette tranche til Ukraine på 500 mio. euro forventes at svare til ca. 88 mio.
kr.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er fortsat generel enighed om EU’s støtte til Ukraine for så vidt angår sanktioner, militær
støtte og genopbygning.
Der forventes at være opbakning fra medlemslandene til politisk vedtagelse af den militære EU-
træningsmission til støtte for Ukraine og igangsættelse af træningsaktiviteterne hurtigst muligt
derefter. Det forventes, at et flertal af medlemslande vil støtte en sjette tranche af EPF-støtte til
Ukraine. Det forventes ligeledes, at nogle medlemslande vil rejse spørgsmål omkring EPF’ens
fremtidige begrænsede tilbageværende økonomiske råderum, idet der dog ikke ventes truffet
beslutninger herom på Rådsmødet.
Et flertal af medlemslande prioriterer, at relevante internationale aktører inkluderes i
koordinationsstrukturen for genopbygningsplatformen, mens enkelte har udtrykt opbakning til
EU’s
ledende rolle.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter de hårdest mulige sanktioner, der kan opnås enighed om, som reaktion på
Ruslands ulovlige folkeafstemninger og annekteringer af ukrainske regioner i Øst- og
Sydukraine.
I forlængelse af regeringens forhandlingsoplæg den 30. september 2022 støtter regeringen
vedtagelsen af den militære EU-træningsmission til støtte for Ukraine, der kan styrke ukrainerne
i deres kamp mod den russiske invasionsmagt. Samtidig er det vigtigt, at der sikres
komplementaritet til andre eksisterende træningsindsatser, ligesom at EPF-rådsbeslutningen af
22. marts 2021 overholdes. Regeringen bakker op om vedtagelsen af sjette tranche under
EPF’en.
Rådsmøde nr. 3901 (udenrigsanliggender) den 17. oktober 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 17/10-22
Danmark støtter, at EU indtager en ledende rolle i tæt samarbejde med ukrainske og
internationale partnere, hvor strukturen for platformen samt finansieringsmodellen skal
tilskynde involveringen af udviklingsbankerne, private donorer, internationale organisationer og
tredjelande. Det er afgørende at undgå parallelle strukturer. Midler til Ukraine bør knyttes til
konditionaliteter, hvor udbetaling følger mål og milepæle, der understøtter Ukraines tilnærmelse
til EU’s
værdier og standarder samt reformproces og god regeringsførelse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 14. juli 2022 i
forbindelse med skriftlig forelæggelse af rådsmødet (udenrigsanliggender) den 18. juli 2022.
Rådsmøde nr. 3901 (udenrigsanliggender) den 17. oktober 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 17/10-22
2633405_0005.png
2. Kina
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der forventes en bred drøftelse af Kina, herunder Kinas manglende stillingtagen til krigen i Ukraine,
spændingerne i Taiwan-strædet, den nylige OHCHR-rapport om menneskerettighedssituationen i Xinjiang, men
også EU’s afhængighed af Kina på kritiske områder samt sikring af EU’s forsyningskæder. Regeringen bakker
op om EU’s tilgang til Kina, idet sammenhold i håndteringen af udfordringer fra Kina er vigtigt.
2. Baggrund
EU anser Kina for en partner, bl.a. når det kommer til klima, handel og investeringer, men også
for en økonomisk konkurrent og en systemisk rival. Udfordringerne i relationen har domineret
både økonomisk og politisk, herunder med hensyn til sikkerhed, menneskerettigheder samt i
opfattelsen af Kinas bredere internationale ageren. Kinas manglende fordømmelse af Ruslands
angrebskrig mod Ukraine har forstærket den tendens. EU har på et virtuelt topmøde med
Kinas præsident og premierminister i april 2022 meget klart givet udtryk for EU’s forventninger
til Kina. EU’s sanktioner mod Kina på grund af
menneskerettighedskrænkelser i Xinjiang
forventes forlænget for endnu et år inden årets udgang. EU kritiserede sammen med G7-
partnere Kinas eskalerende og truende handlinger over for Taiwan i august 2022.
Kommissionsformand Ursula von der Leyen fokuserede i sin State of the Union-tale den 14.
september 2022 bl.a.
på nødvendigheden af at opbygge robusthed i EU’s forsyningskæder samt
sikre forarbejdningen af kritiske ressourcer, herunder sjældne jordartsmetaller. Et område, som
Kina for nuværende dominerer. Derudover har Kinas diplomatiske og økonomiske pres på
Litauen i 2021, herunder igennem import- og eksportrestriktioner, understreget behovet for, at
EU står sammen, og at EU har effektive (defensive) handelsinstrumenter.
3. Formål og indhold
Formålet med
drøftelsen er at diskutere EU’s fælles tilgang til Kina på baggrund af nyeste
udviklinger. Som aktuelle konkrete temaer kan særligt fremhæves Kinas syn på krigen i Ukraine
og afledte geopolitiske konsekvenser, spændingerne i Taiwan-strædet, den nylige rapport fra
FN’s højkommissær for menneskerettigheder (OHCHR)
om Kinas brud på
menneskerettighederne i Xinjiang, samt økonomiske emner, herunder EU’s robusthed i
forsyningskæder, strategiske afhængigheder og EU’s reaktion
på økonomisk pres fra kinesisk
side mod Litauen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Rådsmøde nr. 3901 (udenrigsanliggender) den 17. oktober 2022 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 17/10-22
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om vigtigheden af EU-sammenhold i håndteringen af
udfordringer fra Kina, sikring af europæiske interesser og fremme af universelle værdier, i
overensstemmelse med EU’s strategiske tilgang fra 2019.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at EU i fællesskab håndterer de stigende udfordringer, som Kinas
internationale ageren skaber for Danmark og resten af EU, når det gælder sikkerhed,
økonomisk samarbejde og menneskerettigheder. EU skal samtidig fortsat afsøge muligheder for
samarbejde med Kina, både globalt og bilateralt, hvor det er muligt og i overensstemmelse med
EU's interesser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt.