Europaudvalget 2022-23 (1. samling)
Rådsmøde 3900 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
2634357_0001.png
Den 12. oktober 2022
FVM 217
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI) DEN
17.-18. OKTOBER 2022
Der afholdes rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17.-18. oktober 2022. Der henvises til samlenotatet,
som er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. oktober 2022. Punkt 1 om fiskerimuligheder i
Østersøen for 2023 forelægges til forhandlingsoplæg. De øvrige punkter forelægges til orientering.
1. Fiskerimuligheder i Østersøen for 2023
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17.-18. oktober 2022 med henblik på
politisk enighed.
Bestandssituationen i Østersøen er fortsat alvorlig. Der er mange andre forhold end fiskeriet, som påvir-
ker bestandssituationen negativt. De betydelige tiltag, som allerede er taget, har ikke endnu haft den
ønskede virkning. Forslaget indeholder kvoter for 10 bestande. Kommissionen lægger i sit forslag op til,
at kvoterne for flere bestande skal forblive på samme lave niveau som i år. For vest-torsk, øst-torsk, vest-
sild og laks foreslår Kommissionen uændrede kvoter i forhold til i 2022 i det erhvervsmæssige fiskeri.
Disse kvoter må fortsat kun anvendes til bifangst.
Lukkeperioderne i torskens gydeperioder videreføres uændret. I den vestlige Østersø vil der i ICES
1
un-
derområde 22 og 23 være lukket for fiskeri med alle typer redskaber fra den 15. januar til 31. marts, og i
ICES underområde 24 fra 15. maj til 15. august. I den østlige Østersø i ICES underområde 25 og 26 vil
der være lukket for fiskeri med alle typer redskaber fra den 1. maj til 31. august. Der vil dog være visse
begrænsede undtagelser til at kunne fiske i lukkeperioderne. Kommissionen har i sit forslag anlagt en
forsigtig tilgang. For vest-torsk henvises der særligt til usikkerhed om bestandssituationen. For andre
bestande henviser Kommissionen til det blandede fiskeri med behov for beskyttelse af særligt torsk. Så-
ledes har den biologiske rådgivning lagt op til, at der ville kunne fastsættes højere kvoter, end Kommis-
sionen har foreslået, på vest-torsk, central-sild og rødspætte, ligesom reduktionen for brisling kunne
være mindre.
For det rekreative fiskeri efter torsk og laks foreslår Kommissionen at videreføre de nuværende restrik-
tioner. Det indebærer, at den enkelte lystfisker må tage én torsk med i land pr. dag i den vestlige Østersø.
Dertil kommer, at der ikke må være rekreativt fiskeri efter torsk i lukkeperioden. I den østlige Østersø
(ICES underområde 25 og 26) er der forbud mod rekreativt fiskeri efter torsk. I det rekreative fiskeri
efter laks må hver rekreativ fisker dagligt tage én fedtfinneklippet laks med i land. Vilde laks skal genud-
sættes.
For sperling i Nordsøen og Skagerrak vil der skulle fastsættes en TAC
2
forud for fiskeriårets start 1. no-
vember 2022.
1
2
ICES: Det Internationale Havundersøgelsesråd.
TAC: Samlede tilladte fangstmængder.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
Rådsmøde nr. 3900 (landbrug og fiskeri) den 17.-18. oktober 2022 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af landbrug og fiskeri 17-18/10-22
2634357_0002.png
Der forudses et forhandlingsresultat, som ligger tæt op ad Kommissionens forslag.
Regeringens forhandlingsoplæg går ud på, at man fra dansk side tilslutter sig forslaget til fiskerimulig-
heder for 2023 eller et kompromisforslag, der kan opnås enighed om, idet man;
lægger stor vægt på, at kvoterne for 2023 som udgangspunkt fastsættes i overensstemmelse med det
generelle princip om, at fiskerimulighederne fastsættes på grundlag af forvaltningsplaner, den vi-
denskabelige rådgivning og målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY),
generelt støtter Kommissionens forslag, idet man kan acceptere ændringer, der ligger inden for den
biologiske rådgivning,
lægger vægt på, at der for bestande med bifangstkvoter er løsninger, der sikrer fortsat fiskeri efter
andre bestande,
støtter fastsættelse af restriktioner for det rekreative fiskeri så som "bag limit" og lukkeperioder på
EU-niveau for bestande, som er i meget dårlig tilstand,
lægger vægt på, at der i det rekreative fiskeri ikke skelnes mellem en fedtfinneklippet laks og en
vildlaks,
generelt støtter, at supplerende tiltag er målrettede og afbalancerede og tager højde for bestandssi-
tuationen,
lægger vægt på, at der fastsættes en TAC for sperling i Nordsøen og Skagerrak fra 1. november 2022
under hensyntagen til den biologiske rådgivning, og
lægger vægt på, at der fastsættes en EU-TAC for lodde, når et eventuelt tilbud fra Grønland forelig-
ger.
2. Fiskerimuligheder for makrel i 2022
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til et revideret forhandlingsoplæg den 23.
september 2022 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022, jf. samlenotat over-
sendt til Folketingets Europaudvalg den 15. september 2022. Det kan ikke udelukkes, at makrel inddra-
ges som en del af forhandlingerne om fiskerimuligheder i Østersøen for 2023. Sagen forventes at kunne
have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Regeringen henholder sig det reviderede forhand-
lingsoplæg af 23. september 2022.
3. Årsmøde i Den Internationale Kommission for bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlan-
terhavet
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet med henblik på udveksling af synspunkter. EU er medlem af
Den Internationale Kommission for bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT), som er
ansvarlig for bevaring af tunarter i Atlanterhavet og Middelhavet. ICCAT’s
årsmøde
afholdes den 14.-21.
november 2022. Regeringen støtter generelt bestræbelserne på at sikre et bæredygtigt fiskeri efter tun
og andre bestande inden for ICCAT’s forvaltningsområde. Regeringen følger
desuden løbende det vi-
denskabelige arbejde med at skabe mere information om tunens udbredelse i Skagerrak og Kattegat.
4. Markedssituationen for landbrugsvarer
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet med henblik på information fra Kommissionen og udveksling
af synspunkter. Den russiske invasion af Ukraine påvirker markedssituationen for landbrugsvarer på en
række områder med stigende priser på både fødevarer, foder, handelsgødning og energi. Regeringen
arbejder for at understøtte en markedsorienteret og konkurrencedygtig landbrugssektor og et velfunge-
rende indre marked. Regeringen lægger vægt på, at Kommissionen overvåger markedssituationen for
landbrugsvarer som følge af Ruslands invasion af Ukraine. Regeringen støtter, at EU understøtter ek-
sport af korn fra Ukraine.
2
Rådsmøde nr. 3900 (landbrug og fiskeri) den 17.-18. oktober 2022 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af landbrug og fiskeri 17-18/10-22
5. Internationale handelsaftaler og -forhandlinger på landbrugsområdet
Sagen er på dagsordenen for rådsmøde med henblik på information fra Kommissionen og udveksling af
synspunkter. Kommissionen orienterer generelt en gang i kvartalet om status
for EU’s regionale og bi-
laterale handelsaftaler og -forhandlinger samt multilaterale forhandlinger på landbrugsområdet. Fra
dansk side bakker man op om en åben, fair og bæredygtig handelspolitik baseret på respekt for bære-
dygtig udvikling, miljø, klima og arbejdstagerrettigheder.
3