Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2644904_0001.png
NOTAT
DocumentDate
2022 - 16014
miy
Orienteringsnotat til Folketinget om dansk høringssvar vedrørende
Europa-Kommissionens høring over udkast til revision af Kommissi-
onens forordning om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde på de minimis-støtte (de mi-
nimis-forordningen).
Kommissionens generelle de minimis-forordning
1
på statsstøtteområdet
fastsætter reglerne for, hvornår offentlige myndigheder kan tildele mindre
støttebeløb til virksomheder uden at det vil udgøre statsstøtte i EUF-Trak-
tatens artikel 107, stk. 1s forstand. Den gældende forordning indebærer, at
virksomheder kan modtage op til 200.000 euro over en periode på tre regn-
skabsår pr. medlemsstat
2
uden at det indebærer statsstøtte, der skal anmel-
delses og godkendes af Kommissionen. Støtten kan ydes som de minimis
støtte under forudsætning af, at de formelle kriterier i forordningen over-
holdes. Dette inkluderer bl.a., at virksomheder skal underskrive en såkaldt
”de
minimis-erklæring”, hvor tidligere modtaget de minimis-støtte skal an-
gives. Denne erklæring skal lægges til grund ved afgørelsen af, om den
konkrete virksomhed har nået loftet i de minimis-forordningen.
Den gældende forordning blev vedtaget i 2013 og udløb oprindeligt den 31.
december 2020. Forordningens anvendelsesperiode blev efterfølgende for-
længet til og med den 31. december 2023 i 2020.
3
Kommissionen har den 15. november 2022 sendt et udkast til en ny generel
deminimis forordning i offentlig høring.
Kommissionens forslag til ny forordning lægger op til at forøge de minimis
loftet fra 200.000 euro over en periode på tre regnskabsår til 275.000 euro
over en periode på tre regnskabsår. Forøgelsen er begrundet i den økono-
miske udvikling siden 2006, hvor det gældende loft blev fastsat første gang.
1
Der findes desuden de minimis-forordninger på fiskeri- og akvakulturområdet samt landbrugsom-
rådet.
2
Loftet på 200.000 euro blev fastsat ved Kommissionens forordning nr. 1998/2006 og har fundet
anvendelse siden den 1. januar 2007.
3
Ved Kommissionens forordning nr. 2020/974.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Notat om høringssvar til Kommissionens offentlige høring om minimis-forordningen
2/2
Derudover lægger Kommissionen i forslaget op til at indføre et obligatorisk
register til indberetning af tildelt de minimis-støtte. Registeret skal være
med til at sikre overholdelse af støtteloftet, og det vil være den støtteydende
myndigheds ansvar at indberette den relevante data i registeret.
Kommissionens udkast til ny forordning indeholder derudover en forøgelse
af loftet for de minimis-støtte til virksomheder, der udfører vejgodstrans-
port for fremmed regning samt for de minimis-støtte i form af lån og ga-
rantier.
Kommissionen foreslår en periode på 6 måneder fra forordningens ikraft-
trædelse til implementering af et nyt register.
Regeringens holdning
Af høringssvaret fremgår, at regeringen støtter en mindre forøgelse af støt-
teloftet til 275.000 euro over en periode på tre regnskabsår pr. medlemsstat.
Der gøres i den forbindelse opmærksom på, at det er vigtigt for regeringen,
at loftet ikke sættes unødigt højt, da det potentielt kan forvride konkurren-
cen på det indre marked og komme virksomheder i medlemsstater med
mindre statslige budgetter (såsom Danmark) til skade. Det bemærkes der-
for, at loftet kun bør forøges i takt med den økonomiske udvikling og tage
udgangspunkt i objektive økonomiske forhold. Det er regeringens vurde-
ring, at den foreslåede forøgelse af loftet vil leve op til dette.
Regeringen fremhæver desuden i høringssvaret, at en forpligtelse til at ind-
berette data om støtte, som tildeles efter de minimis-forordningen, i et re-
gister, som indføres enten på EU- eller nationalt niveau, vil være byrdefuldt
for den enkelte støtteydende myndighed. Det bemærkes dog samtidig, at
øget transparens på statsstøtteområdet er ønskeligt og vil gøre det lettere
for de enkelte virksomheder at danne sig et overblik over modtaget de mi-
nimis-støtte.
Slutteligt fremhæver regeringen behovet for en længere implementerings-
periode. Der foreslås en implementeringsperiode på 12 måneder.