Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2646018_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
12. januar 2023
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-548/21
Titel og kort sagsresumé
Bezirkshauptmannschaft Landeck
Emne:
Spørgsmål:
1) Skal artikel 15, stk. 1 (eventuelt sammenholdt med artikel
5), i direktiv 2002/58 som ændret ved direktiv 2009/136/EF
i lyset af artikel 7 og 8 i chartret om grundlæggende
rettigheder fortolkes således, at offentlige myndigheders
adgang til data, der er lagret på en mobiltelefon, indebærer et
indgreb i de grundlæggende rettigheder vedrørende disse
data, der er fastsat i de nævnte artikler i chartret, som er så
alvorligt, at denne adgang skal begrænses til forebyggelse,
efterforskning, afsløring og retsforfølgning af
straffelovsovertrædelser med henblik på bekæmpelse af grov
kriminalitet?
2) Skal artikel 15, stk. 1, i direktiv 2002/58 som ændret ved
direktiv 2009/136/EF i lyset af artikel 7, 8 og 11 og artikel
52, stk. 1, i chartret om grundlæggende rettigheder fortolkes
således, at den er til hinder for en national lovgivning som §
18 sammenholdt med § 99, stk. 1, i Strafprozessordnung
(strafferetsplejeloven), hvorefter sikkerhedsmyndighederne i
forbindelse med en strafferetlig efterforskning uden
godkendelse fra en domstol eller et uafhængigt
forvaltningsorgan skaffer sig omfattende og ukontrolleret
adgang til alle de digitale data, der er lagret på en
mobiltelefon?
3.) Skal artikel 47, eventuelt sammenholdt med artikel 41 og
52, i chartret om grundlæggende rettigheder henset til den
processuelle ligestilling og adgangen til effektive retsmidler
fortolkes således, at den er til hinder for en lovgivning i
1
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Proces-
skridt
MF
Dato
16.01.23
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0002.png
T-390/20
medlemsstat, der som strafferetsplejelovens § 18
sammenholdt med § 99, stk. 1, muliggør, at en mobiltelefon
udnyttes digitalt, uden at den berørte person forinden eller i
det mindste efter iværksættelsen af foranstaltningen
underrettes herom?
Scandlines Danmark og Scandlines Deutschland mod
Kommissionen
Emne:
Finansiering af Femern Bælt-forbindelsen (statsstøtte)
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse af 20. marts 2020 om
statsstøtte SA.39078
2019/C (ex 2014/N), som Danmark
har iværksat til fordel for Femern A/S med henblik på
planlægningen og anlæggelsen af den faste Femern Bælt-
forbindelse mellem Danmark og Tyskland, annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsøgernes
omkostninger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet (forelagt af
Østre Landsret)
Emne:
Fortabelse af statsborgerskab grundet mangelende ophold i
Danmark
Spørgsmål:
1. Er TEUF artikel 20 sammenholdt med EU-Chartrets
artikel 7 til hinder for en medlemsstats ordning som den i
hovedsagen omhandlede, hvorefter statsborgerskab i denne
medlemsstat som udgangspunkt fortabes ex lege ved det
fyldte 22. år for personer, der er født uden for
medlemsstaten, aldrig har boet i medlemsstaten og heller
ikke har opholdt sig i medlemsstaten under forhold, der
tyder på samhørighed med denne medlemsstat, hvilket for
personer, der ikke også har statsborgerskab i en anden
medlemsstat, medfører fortabelse af deres status som
unionsborger og de dertil knyttede rettigheder, når henses til,
at det følger af den i hovedsagen omhandlede ordning,
a) at samhørighed med medlemsstaten navnlig antages at
foreligge ved samlet 1 års ophold i medlemsstaten,
b) at der, såfremt ansøgning om bevarelse af
statsborgerskabet indgives inden det fyldte 22. år, kan opnås
tilladelse til at beholde statsborgerskabet i medlemsstaten
efter lempeligere betingelser, og de kompetente myndigheder
i den forbindelse prøver følgerne af en fortabelse af
statsborgerskab, og
c) at generhvervelse af et fortabt statsborgerskab efter det
fyldte 22. år alene kan ske ved naturalisation, hvorunder der
stilles en række krav, herunder om et uafbrudt ophold i
medlemsstaten af længere varighed, dog således at kravet til
længden af opholdet i nogen grad kan lempes for tidligere
statsborgere i medlemsstaten?
SCHUFA HOLDING
Emne:
Det nationale råderum til at regulere privates behandling af
personoplysninger (databeskyttelsesforordningens art. 6, stk.
2 og 3)"
Sagen vedrører:
1. Skal artikel 22, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
Til orientering:
Ministeriet for
Fødevarer,
Landbrug og fiskeri
MF
24.01.23
C-689/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministier
Kammeradvokaten
GA
26.01.23
C-634/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Erhvervsministeriet
Miljøministeriet
Finanstilsynet
MF
26.01.23
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0003.png
C-162/22
T-525/20
af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel
forordning om databeskyttelse, EUT 2016, L 119, s. 1[,
berigtiget i EUT 2018, L 127, s 2]) fortolkes således, at
allerede en automatisk udarbejdelse af en
sandsynlighedsværdi om en registrerets evne til at
tilbagebetale et lån udgør en afgørelse, der alene er baseret på
automatisk behandling, som har retsvirkning eller på
tilsvarende vis betydeligt påvirker den pågældende, hvis
denne værdi, som er beregnet ved hjælp af
personoplysninger om den pågældende, af den dataansvarlige
videregives til en dataansvarlig tredjemand, og denne
tredjemand anvender denne værdi som det afgørende
grundlag for sin beslutning om at indgå, gennemføre eller
afslutte et aftaleforhold med den pågældende?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
artikel 6, stk. 1, og artikel 22 i forordning (EU) 2016/679
(generel forordning om databeskyttelse) fortolkes således, at
de er til hinder for en national bestemmelse, hvorefter
anvendelsen af en sandsynlighedsværdi
i det foreliggende
tilfælde vedrørende en fysisk persons betalingsevne og
betalingsvilje under inddragelse af oplysninger om fordringer
vedrørende en bestemt fremtidig adfærd for en fysisk
person med henblik på beslutningen om at indgå,
gennemføre eller afslutte et aftaleforhold med denne person
(scoring) kun er lovlig, hvis visse yderligere betingelser, som
er nærmere beskrevet i begrundelsen for forelæggelsen, er
opfyldt?
Lietuvos Respublikos generaline prokuratura
Spørgsmål:
Skal artikel 15, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor, sammenholdt med
artikel 7, 8 og 11 samt artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder, fortolkes
således, at disse bestemmelser er til hinder for, at de
kompetente offentlige myndigheder anvender data, som er
lagret af udbydere af elektroniske kommunikationstjenester,
og som kan tilvejebringe oplysninger om en brugers data og
den kommunikation, som denne har foretaget ved hjælp af et
elektronisk kommunikationsmiddel, i efterforskningen af
embedsmisbrug i forbindelse med korruption, uanset om der
i det konkrete tilfælde er givet adgang til de nævnte data med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet og forebyggelse af
alvorlige trusler mod den offentlige sikkerhed?
ITD og Danske Fragtmænd mod Kommissionen
Emne:
Spørgsmål om annullation af Kommissionens afgørelse om
statsstøtte ydet til PostNord
Påstande:
Europa-Kommissionens afgørelse C(2020) 3006 final af
12. maj 2020 i statsstøttesag SA.52489 (2018/FC)
Danmark, og i statsstøttesag SA.52658 (2018/FC)
Sverige
(Påstået statsstøtte til PostNord Logistics) annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsøgernes
omkostninger.
Udlændinge- og
Integrationsministeri
et
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Erhvervsstyrelsen
MF
02.02.23
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Kammeradvokaten
MF
02.02.23
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0004.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
C-807/21
Titel og kort sagsresumé
Deutsche Wohnen
Spørgsmål:
1. Skal artikel 83, stk. 4-6, i databeskyttelsesforordningen fortolkes
således, at den inkorporerer det funktionelle virksomhedsbegreb,
som findes i artikel 101 TEUF og 102 TEUF, og princippet om den
funktionelle enhed i national ret med den konsekvens, at en bødesag
under udvidelse af princippet om den juridiske enhed, som ligger til
grund for § 30 i Gesetz über Ordnungswidrigkeiten (lov om
administrative forseelser), kan føres direkte mod en virksomhed, og
bødepålæggelsen ikke kræver konstatering af en overtrædelse, som
er begået af en fysisk og identificeret person, eventuelt under
opfyldelse af alle subjektive og objektive kriterier for overtrædelsen?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende: Skal
databeskyttelsesforordningens artikel 83, stk. 4-6, fortolkes således,
at virksomheden skal have begået overtrædelsen, som er formidlet
gennem en medarbejder, culpøst (jf. artikel 23 i Rådets forordning
(EF) nr. 1/2003 af 16. december 2002 om gennemførelse af
konkurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82), eller er det i
princippet tilstrækkeligt for at pålægge virksomheden en bøde, at en
objektiv tilsidesættelse af en pligt kan tilregnes denne (»strict
liability«)?
Rumænien mod Kommissionen
Påstande:
—Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2020/1734 af 18.
november 2020 om udelukkelse fra EU-finansiering af visse
udgifter, som medlemsstaterne har afholdt inden for rammerne af
Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) og Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne
(ELFUL) (1), annulleres delvist, for så vidt angår de omkostninger,
der beløber sig til i alt 18 717 475,08 EUR, som er afholdt af det
betalingsorgan, der er godkendt i Rumænien og som er anmeldt
inden for rammerne af ELFUL, hvilke omkostninger udgør en fast
korrektion (25 %), der blev anvendt på udgifter afholdt i
regnskabsårene 2017, 2018, 2019 vedrørende foranstaltning 215,
delforanstaltning 1a, under det nationale program for udvikling af
landdistrikterne (PNDR) 2007-2013.
—Kommissionen
tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Unilever Italia Mkt. Operations
Sagen vedrører:
1) Bortset fra tilfældene af kontrol med selskaber, hvilke kriterier er
da relevante for at afgøre, om aftalemæssig samordning mellem
formelt selvstændige oguafhængige erhvervsdrivende giver
anledning til én enkelt økonomisk enhed som omhandlet i artikel
101 TEUF og 102 TEUF, og kan især en vis grad af indflydelse på
en anden virksomheds forretningsmæssige beslutninger, hvilket er
typisk for forretningssamarbejdet mellem en producent og dennes
distributionsformidlere, anses for at være tilstrækkelig til at
kvalificere disse personer som tilhørende den samme økonomiske
enhed, eller er det nødvendigt, at der foreligger en »hierarkisk«
forbindelse mellem de to virksomheder, hvilket kan konstateres, når
der foreligger en aftale, på grundlag af hvilken flere selvstændige
selskaber »underkaster« sig et af disses styring og samordning,
således at konkurrencemyndighederne skal løfte beviset for, at der
foreligger en række systematiske og kontinuerlige retningsgivende
handlinger, som kan påvirke virksomhedens driftsmæssige
beslutninger, dvs. de strategiske og operative beslutninger af
finansiel, industriel og forretningsmæssig karakter?
2) Skal artikel 102 TEUF i forbindelse med afgørelsen af, om der
foreligger
misbrug
af
dominerende
stilling
gennem
eksklusivitetsbetingelser,
fortolkes
således,
at
konkurrencemyndighederne har pligt til at vurdere disse betingelsers
Interessent
Justitsministeriet
Sags-
type
F-sag
Proces
-skridt
MF
Dato
17.01.23
T-33/21
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
18.01.23
C-680/20
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
F-sag
Dom
19.01.23
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0005.png
C-147/21
C-162/21
C-228/21,
C-254/21,
C-297/21,
C-315/21
og C-
328/21
C-495/21
og C-
496/21
evne til at udelukke lige så effektive konkurrenter fra markedet og
pligt til at foretage en grundig vurdering af de af virksomheden
indgivne økonomiske analyser vedrørende den fastlagte adfærds
reelle evne til at udelukke lige så effektive konkurrenter fra markedet,
eller har konkurrencemyndighederne med hensyn til
eksklusivitetsbetingelser med udelukkelsesvirkning eller praksis
kendetegnet ved mange forskellige former for misbrug
(loyalitetsrabatter og eksklusivitetsbetingelser) ingen lovbestemt
pligt til at fastlægge overtrædelsen af konkurrenceretten på grundlag
af kriteriet vedrørende den lige så effektive konkurrent?
CIHEF e.a.
Spørgsmål:
Er forordning af 22. maj 2012 om tilgængeliggørelse på markedet og
anvendelse af biocidholdige produkter til hinder for, at en
medlemsstat af hensyn til folkesundheden og miljøet vedtager
restriktive regler for handelspraksis og annoncering som dem, der er
fastsat i miljølovens artikel L. 522-18 og L. 522-5-3? På hvilke
betingelser kan en medlemsstat i påkommende tilfælde vedtage
sådanne foranstaltninger?
Pesticide Action Network Europe e.a.
Sagen vedrører:
1. »Skal artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv
79/117/EØF og 91/414/EØF fortolkes således, at en medlemsstat
under visse betingelser kan meddele en godkendelse vedrørende
behandling, salg eller såning af frø, der er behandlet med
plantebeskyttelsesmidler?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, kan
førnævnte artikel 53 da under visse betingelser finde anvendelse på
plantebeskyttelsesmidler, der indeholder aktivstoffer, for hvilke det
gælder, at markedsføring eller anvendelse heraf er begrænset eller
forbudt på Den Europæiske Unions område?
3. Omfatter de »særlige omstændigheder«, der kræves efter
førnævnte forordnings artikel 53, situationer, for hvilke det gælder,
at det ikke er sikkert, men kun sandsynligt, at der opstår en fare?
4. Omfatter de »særlige omstændigheder«, der kræves efter
førnævnte forordnings artikel 53, situationer, for hvilke det gælder,
at det er forudsigeligt, sædvanligt og endog tilbagevendende, at der
opstår en fare?
5. Skal formuleringen »som ikke kan bekæmpes på nogen anden
rimelig måde«, der anvendes i førnævnte forordnings artikel 53,
fortolkes således, at denne formulering, henset til ordlyden af
ottende betragtning til forordningen, tillægger dels den
omstændighed at sikre et højt niveau for beskyttelse af både
menneskers og dyrs sundhed og miljøet, dels den omstændighed at
sikre, at Fællesskabets landbrug er konkurrencedygtigt, lige stor
betydning?«
Ministero dell’Interno m.fl.
Sagen vedrører:
1) Skal artikel 4 i forordning (EU) nr. 604/2013 fortolkes således, at
det i den klage, der i overensstemmelse med forordningens artikel
27 kan indgives over en afgørelse om overførsel, som en
medlemsstat har truffet efter proceduren i forordningens artikel 26
og på grundlag af tilbagetagelsespligten i henhold til forordningens
artikel 18, stk. 1, litra b), kun er muligt at påberåbe sig, at den
medlemsstat, der har truffet afgørelsen om overførsel, ikke har
udleveret den i forordningens artikel 4, stk. 2, fastsatte
informationsfolder?
2) Skal forordningens artikel 27, sammenholdt med 18. og 19.
betragtning til samt artikel 4 i forordningen, fortolkes således, at en
domstol som et effektivt retsmiddel i tilfælde af konstateret
tilsidesættelse af de i artikel 4 fastsatte forpligtelser har pligt til at
beslutte at annullere afgørelsen om overførsel?
3) Såfremt spørgsmål 2) besvares benægtende, skal forordningens
artikel 27, sammenholdt med 18. og 19. betragtning til samt artikel 4
i forordningen, da fortolkes således, at en domstol som et effektivt
retsmiddel i tilfælde af konstateret tilsidesættelse af de i artikel 4
fastsatte forpligtelser har pligt til at vurdere relevansen af denne
tilsidesættelse i lyset af de af klageren anførte omstændigheder og
kan stadfæste afgørelsen om overførsel i alle situationer, hvor der
ikke fremkommer grunde til at træffe en afgørelse om overførsel
med andet indhold?
Bundesrepublik Deutschland m.fl.
Sagen vedrører:
Miljøministeriet
O-sag
Dom
19.01.23
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
19.01.23
Miljøministeriet
O-sag
GA
19.01.23
Sundhedsministeriet
Lægemiddelstyrelsen
O-sag
Dom
19.01.23
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0006.png
C-558/21 P
C-559/21 P
C-721/21
1) Kan et stofs forventede hovedvirkning også være farmakologisk
som omhandlet i artikel 1, nr. 2), litra a), i direktiv 93/42/EØF, når
den ikke beror på en receptorformidlet virkemåde og stoffet heller
ikke absorberes af det menneskelige legeme, men forbliver på
overfladen af eksempelvis slimhinder og reagerer på dette plan?
Efter hvilke kriterier skal der i etsådant tilfælde sondres mellem ad
farmakologiske og ikke-farmakologiske, navnlig fysisk-kemiske,
veje?
2) Kan et produkt anses for at være materielt medicinsk udstyr som
omhandlet i artikel 1, stk. 2, litra a), i direktiv 93/42/EØF, når
produktets virkemåde på baggrund af de foreliggende videnskabelige
oplysninger er uafklaret og det derfor ikke kan afklares endeligt, om
den forventede hovedvirkning opnås ad farmakologisk eller fysisk-
kemisk vej?
3) Skal produktet i et sådant tilfælde klassificeres som lægemiddel
eller medicinsk udstyr på grundlag af en samlet betragtning, der også
omfatter produktets øvrige egenskaber og alle andre
omstændigheder, eller skal produktet anses for at være et lægemiddel
efter betegnelse som omhandlet i artikel 1, nr. 2), litra a), i direktiv
2001/83/EF, når det er beregnet til forebyggelse, behandling eller
lindring af sygdomme, uanset om det angives at have en specifik
terapeutisk virkning eller ej?
4) Gælder lægemiddelbestemmelsernes forrang i henhold til artikel
2, stk. 2, i direktiv 2001/83/EF også i et sådant tilfælde?
Global Silicones Council m.fl. mod Kommissionen (appel)
Påstande:
—Rettens
dom i sag T-226/18 ophæves.
—Den
anfægtede retsakt (1) annulleres.
—Subsidiært
hjemvises sagen til Retten med henblik på
realitetsbehandling af appellanternes annullationssøgsmål.
—Indstævnte
tilpligtes at betale sagsomkostningerne, herunder
omkostningerne i forbindelse med sagen for Retten.
Global Silicones Council m.fl. mod ECHA (appel)
Påstande:
—Rettens
dom i sag T-519/18 ophæves.
—Den
anfægtede afgørelse annulleres (1).
—Subsidiært
hjemvises sagen til Retten med henblik på
realitetsbehandling af appellanternes annullationssøgsmål.
—Indstævnte
tilpligtes at betale sagsomkostningerne, herunder
omkostningerne i forbindelse med sagen for Retten og
intervenienternes omkostninger.
Eco Advocacy
Spørgsmål:
i) Har det generelle princip om EU-rettens forrang og/eller om
samarbejde i god tro den konsekvens, at når en part enten generelt
eller i en specifik miljøretlig kontekst anlægger sag om gyldigheden
af en administrativ foranstaltning ved udtrykkeligt eller implicit at
henvise til et bestemt EU-retligt instrument uden at angive hvilke
bestemmelser i instrumentet, der er tilsidesat, eller ved at henvise til
den eksakte fortolkning, skal eller kan den nationale domstol, hvor
sagen er anlagt, behandle søgsmålet, uagtet at der måtte være en
national retsplejeregel, som foreskriver, at de pågældende konkrete
tilsidesættelser skal anføres i partens processkrifter?
ii) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, er
konsekvensen af artikel 4, stk. 2, 3, 4 og/eller 5, i og/eller bilag III
til VVM-direktiv 2011/92 og/eller dette direktiv i lyset af princippet
om retssikkerhed og retten til god forvaltning i henhold til artikel 41
i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, at
der skal være en udtrykkelig, separat og/eller konkret angivelse af,
hvilke specifikke dokumenter der indeholder en kompetent
myndigheds begrundelser, når den kompetente myndighed beslutter
ikke at få foretaget en miljøkonsekvensvurdering for at kunne
udstede byggetilladelse?
iii) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende,
erkonsekvensen af artikel 4, stk. 2, 3, 4 og/eller 5, i og/eller bilag III
til VVM-direktiv 2011/92 og/eller dette direktiv i lyset af princippet
om retssikkerhed og retten til god forvaltning i henhold til artikel 41
i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder, at
der er en forpligtelse til udtrykkeligt at anføre overvejelser
vedrørende alle konkrete kriterier og underkriterier fra bilag III til
VVM-direktivet af mulig relevans for byggetilladelsen, når en
kompetent myndighed beslutter ikke at få foretaget en
miljøkonsekvensvurdering for at kunne udstede byggetilladelse?
iv) Skal artikel 6, stk. 3, i direktiv 92/43/EØF fortolkes således, at
den kompetente myndighed i en medlemsstat i forbindelse med
anvendelsen af princippet om, at det ikke er relevant i
Miljøministeriet
O-sag
GA
19.01.23
Miljøministeriet
O-sag
GA
19.01.23
Miljøministeriet
O-sag
GA
19.01.23
6
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0007.png
C-141/22
T-163/21
C-205/21
screeningsfasen at tage højde for foranstaltninger, der har til hensigt
at undgå eller begrænse en plans eller et projekts skadelige virkninger
på den pågældende lokalitet, for at kunne afgøre, om det
efterfølgende er nødvendigt at foretage en vurdering i henhold til
habitatdirektivet, har ret til at tage højde for elementer i planen eller
projektet, der indebærer en fjernelse af forurenende stoffer, som kan
have den virkning, at det reducerer skadelige virkninger på det
berørte europæiske beskyttelsesområde, alene med den begrundelse,
at disse elementer ikke er beregnet som afbødningsforanstaltninger,
selv om de har denne virkning, og at de i projektudformningen ville
være blevet indarbejdet som standardelementer uanset eventuelle
konsekvenser for det pågældende europæiske beskyttelsesområde?
v) Skal artikel 6, stk. 3 i direktiv 92/43/EØF fortolkes således, at
den kompetente myndighed i en medlemsstat skal give en tydelig og
detaljeret begrundelse, der kan fjerne enhver rimelig faglig tvivl om
konsekvenserne af de påtænkte anlægsarbejder på det berørte
europæiske beskyttelsesområde, og som udtrykkeligt og særskilt i
hver enkelt tilfælde afklarer de tvivlsspørgsmål, der er opstået herom
under inddragelse af offentligheden, såfremt den pågældende
myndighed til trods for de spørgsmål eller betænkeligheder, som
ekspertorganer har givet udtryk for i screeningsfasen, finder, at der
ikke er behov for en vurdering i henhold til habitatdirektivet.
vi) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, er
konsekvensen af artikel 6, stk. 3, i habitatdirektiv 92/43 og/eller
dette direktiv i lyset af princippet om retssikkerhed og retten til god
forvaltning i henhold til artikel 41 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, at der skal være en udtrykkelig,
separat og/eller konkret angivelse af, hvilke specifikke dokumenter
der indeholder en kompetent myndigheds begrundelse, når den
kompetente myndighed beslutter ikke at få foretaget en vurdering i
henhold til habitatdirektivet for at kunneudstede byggetilladelse?
TLL The Longevity Labs
Spørgsmål:
1.) Skal artikel 3, stk. 2, litra a), nr. iv), i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning af 25. november 2015 om nye fødevarer fortolkes
således, at »boghvedekimmel med højt spermidinindhold« udgør en
ny fødevare, hvis kun boghvedekimmel med et ikke forhøjet
spermidinindhold før den 15. maj 1997 i nævneværdigt omfang blev
anvendt til konsum i Unionen eller derefter har en
anvendelseshistorie som sikker fødevare, uafhængigt af, hvordan
spermidinen kommer ind i boghvedekimmelet?
2.) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal artikel 3,
stk. 2, litra a), nr. vii), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
af 25. november 2015 om nye fødevarer fortolkes således, at
begrebet fremstillingsproces til fødevarefremstilling også omfatter
processer i primærproduktionen?
3.) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende: Er det
afgørende for spørgsmålet om, hvorvidt en fremstillingsproces er ny
som omhandlet i artikel 3, stk. 2, litra a), nr. vii), i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning af 25. november 2015 om nye
fødevarer, om selve fremstillingsprocessen ikke tidligere er blevet
anvendt til nogen fødevare, eller om den ikke er blevet anvendt til
den fødevare, som skal vurderes?
4.) Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende: Er spiring af
boghvedefrø i en spermidinholdig næringsopløsning en proces, der
hører til primærproduktionen vedrørende en plante, og som de
fødevareretlige bestemmelser, navnlig Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2015/2283 af 25. november 2015 om nye
fødevarer, ikke finder anvendelse på, da planten ikke er en fødevare,
før den høstes [artikel 2, litra c), i forordning (EF) nr. 178/2002]?
5.) Gør det en forskel, om næringsopløsningen indeholder naturligt
eller syntetisk spermidin?
De Capitani mod Rådet
Påstande:
Rådets afgørelse om afslag på aktindsigt i visse dokumenter, hvori
der var begæret aktindsigt i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-
Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter, som meddelt
sagsøgeren ved brev af 14. januar 2021 med referencen SGS
21/000067, med bilag, annulleres.
Rådet tilpligtes at betale sagsøgerens omkostninger i henhold til
artikel 134 i Rettens procesreglement, herunder eventuelle
intervenerende parters omkostninger.
Ministerstvo na vatreshnite raboti, Glavna direktsia za borba s
organiziranata prestapnost
Sagen vedrører:
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
19.01.23
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
25.01.23
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Justitsministeriet
O-sag
Dom
26.01.23
7
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0008.png
C-403/21
C-817/21
1. Gennemføres artikel 10 i direktiv 2016/680 korrekt, idet der i den
nationale lov
artikel 25, stk. 3, og artikel 25a i Zakon za
ministerstvo na vatresjnite raboti [lov om indenrigsministeriet]
henvises til den lignende bestemmelse i artikel 9 i forordning
2016/679?
2. Er betingelsen i artikel 10, litra a), i direktiv 2016/680,
sammenholdt med chartrets artikel 52 og artikel 3 og 8, om, at en
begrænsning i den personlige integritet og i beskyttelsen af
personoplysninger skal være hjemlet i lovgivning, opfyldt, når der
findes indbyrdes modstridende nationale retsforskrifter vedrørende
behandlingen af genetiske og biometriske data med henblik på
politimæssig registrering?
3. Er en national lov
artikel 68, stk. 4, i lov om indenrigsministeriet
–hvorefter
retten er forpligtet til at træffe afgørelse om obligatorisk
indsamling af personoplysninger (optagelse af kartoteksfotografier
og fingeraftryk, prøvetagning med henblik på at lave en DNA-
profil), når en person, som er sigtet for at have begået en forsætlig
strafbar handling, nægter at medvirke frivilligt til indsamlingen af
disse personoplysninger, uden at retten kan vurdere, om der er
væsentlig grund til at tro, at personen har begået den strafbare
handling, som vedkommende er sigtet for, forenelig med artikel 6,
litra a), i direktiv 2016/680, sammenholdt med chartrets artikel 48?
4. Er en national lov
artikel 68, stk. 1-3, i lov om
indenrigsministeriet
–hvorefter
optagelse af kartoteksfotografier og
fingeraftryk og prøvetagning med henblik på at lave en DNA-profil
skal foretages for alle personer, som er sigtet for at have begået en
forsætlig strafbar handling, forenelig med artikel 10, artikel 4, stk. 1,
litra a) og c), og artikel 8, stk. 1 og 2, i direktiv 2016/680?
NV Construct
Sagen vedrører:
1) Skal bestemmelserne i artikel 58 i direktiv [2014/24],
proportionalitetsprincippet og princippet om ansvar fortolkes
således, at den ordregivende myndighed med hensyn til aktiviteter,
som inden for rammerne af kontrakten har en mindre vægt, er
berettiget til at fastsætte kriterierne for den tekniske formåen, dvs. at
vurdere nødvendigheden af i udbudsdokumenterne at lade indgå
eller ikke at lade indgå kriterier for teknisk og faglig formåen og den
evne til at udføre teknisk og faglig aktivitet, der følger af
bestemmelser i særlovgivningen[?]
2) Er gennemsigtighedsprincippet og proportionalitetsprincippet til
hinder for, at den ordregivende myndighed i udbudsdokumenterne
fuldt ud lader indgå kvalifikationskriterier, som følger af den
særlovgivning, der finder anvendelse på de aktiviteter, der er knyttet
til den kontrakt, der skal tildeles, og som ikke er fastsat i
udbudsdokumenterne, og som den ordregivende myndighed har
besluttet ikke at pålægge de økonomiske aktører[?]
3) Er direktivets artikel 63 og proportionalitetsprincippet til hinder
for, at en tilbudsgiver
der ikke ved navn har udpeget en aktør som
underleverandør med henblik på at godtgøre, at visse kriterier
vedrørende teknisk og faglig formåen og evnen til at udføre teknisk
og faglig aktivitet, som følger af særlovgivningen, og der ikke er
fastsat i udbudsdokumenterne, er opfyldt
udelukkes fra
[udbuds]proceduren, når den pågældende tilbudsgiver har valgt en
anden kontraktform for deltagelse af specialister i udbuddet, dvs. [et]
udbud om levering af tjenesteydelser, eller har fremlagt [en]
erklæring, om at disse specialiser står til rådighed[?] Tilkommer
retten til at bestemme organisationen og kontraktforholdene inden
for koncernen den økonomiske aktør, idet det muligt at inddrage
visse tjenesteydere/leverandører i kontrakten, når den pågældende
tjenesteyder ikke er en del af de enheder, hvis formåen
tilbudsgiveren ønsker at gøre gældende med henblik på at godtgøre,
at de relevante kriterier er opfyldt[?]
Inspectia Judiciara
Spørgsmål:
Skal artikel 2 og artikel 19, stk. 1, andet afsnit, i traktaten om Den
Europæiske Union, beslutning 2006/928 (om oprettelse af en
mekanisme for samarbejde og kontrol vedrørende Rumæniens
fremskridt med opfyldelsen af specifikke benchmarks på områderne
retsreform og bekæmpelse af korruption) samt de garantier for
uafhængighed og upartiskhed, som kræves efter EU-retten, fortolkes
således, at de er til hinder for en national lovgivning, ifølge hvilken
retsinspektoratets chefinspektør kan udstede administrative
retsakter af regulerende karakter (trinlavere end en lov) og/eller af
individuel karakter, hvormed denne selvstændigt bestemmer
organiseringen af retsinspektoratets institutionelle ramme for
udvælgelse af retsinspektører og evalueringen af disses arbejde,
Erhvervsministeriet
O-sag
Dom
26.01.23
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
O-sag
GA
26.01.23
8
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 12/1-23
2646018_0009.png
C-682/21
C-649/20 P
C-658/20 P
C-662/20 P
gennemførelsen af inspektionsaktiviteterne samt udnævnelsen af
den assisterende chefinspektør, såfremt disse personer i henhold til
den relevante organiske lov er de eneste, som har beføjelse til at
gennemføre, godkende eller anfægte foranstaltninger bestående i
disciplinære undersøgelser af chefinspektøren?
HSC Baltic e.a.
Spørgsmål:
1. Skal artikel 18, stk. 1, artikel 57, stk. 4, litra g), o artikel 57, stk. 6,
i direktiv 2014/24 og artikel 1, stk. 1, fjerde afsnit, og artikel 1, stk.
3, i direktiv 89/665 (sammen eller hver for sig, men ikke begrænset
til disse bestemmelser) fortolkes således, at en ordregivende
myndigheds afgørelse, hvorefter en relevant økonomisk aktør
optages på listen over upålidelige leverandører og dermed i en vis
periode er forhindret i at udnytte muligheden for at deltage i
udbudsprocedurer, der bekendtgøres efterfølgende, som følge af
væsentlig misligholdelse fra den relevante økonomiske aktørs side af
en kontrakt, der er indgået med samme ordregivende myndighed, er
en foranstaltning, der kan prøves ved en domstol?
2. Hvis det første spørgsmål besvares bekræftende, skal de
ovennævnte EUretlige forskrifter (sammen eller hver for sig, men
ikke begrænset til disse bestemmelser) da fortolkes således, at disse
bestemmelser er til hinder for nationale bestemmelser og en praksis,
hvorefter: a) den ordregivende myndighed i tilfælde, hvor den
opsiger en offentlig indkøbskontrakt som følge af væsentlig
misligholdelse af denne, ikke træffer en formel (særskilt) afgørelse
om at optage økonomiske aktører på listen over upålidelige
leverandører; b) en økonomisk aktør ikke på forhånd informeres om
den efterfølgende optagelse på listen over upålidelige leverandører
og derfor ikke har mulighed for at indgive relevante oplysninger og
dermed reelt gøre indsigelse mod optagelsen; c) den ordregivende
myndighed ikke foretager en konkret vurdering af
omstændighederne for mangelfuld opfyldelse af en kontrakt,
hvorved den økonomiske aktør, der bærer det retlige ansvar for
misligholdelsen i tilfælde, hvor den offentlige indkøbskontrakt er
blevet retmæssigt opsagt som følge af væsentlig misligholdelse af
denne, automatisk optages på listen over upålidelige leverandører?
3. Hvis de to første spørgsmål besvares bekræftende, skal de
ovennævnte EUretlige forskrifter da (sammen eller hver for sig, men
ikke begrænset til disse bestemmelser) fortolkes således, at partnere
i en fælles aktivitet (enheder, der udgør en fælles leverandør) under
opfyldelsen af en offentlig indkøbskontrakt, der retmæssigt opsiges
som følge af væsentlig misligholdelse, kan godtgøre, at de er
pålidelige og dermed opnå at blive fjernet fra listen over upålidelige
leverandører, begrundet i bl.a. deres andel (værdi) af den udførte
kontrakt, den ledende partners insolvens, denne partners handlinger
og den ordregivende myndigheds medvirken til den manglende
opfyldelse af kontrakten?
Kongeriget Spanien m.fl. mod Europa-Kommissionen
Påstande:
Rettens dom af 23. september 2020, Kongeriget Spanien m.fl.
mod Kommissionen, forenede sager T-515/13 RENV og T-719/13
RENV, EU:T:2020:434, ophæves.
Kommissionens afgørelse 2014/200/EU af 17. juli 2013 om
Spaniens støtteordning SA.21233 c/11 (ex NN/11, ex CP 137/06)
Skatteordning for finansielle leasingaftaler, også kendt som den
spanske leasingbeskatningsordning, annulleres.
Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
O-sag
Dom
26.01.23
Skatteministeriet
O-sag
Dom
02.02.23
9