Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2650307_0001.png
23. januar 2023
Skriftlig orientering til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen og Folketin-
gets Europaudvalg vedrørende gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordninger nr. (EU) 2019/817 og (EU) 2019/818 (interoperabilitetsforord-
ningerne)
Folketingets Europaudvalg blev den 6. oktober 2022 i forbindelse med rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 13.-14. oktober 2022 skriftligt orienteret om, at
det som led i gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordninger (EU)
2019/817 af 20. maj 2019 og (EU) 2019/818 af 20. maj 2019 (interoperabilitetsfor-
ordningerne), der udgør en udbygning af Schengen-reglerne, har vist sig, at gen-
nemførelsen kræver lovændring i form af bl.a. indsættelse af en henvisning til for-
ordningerne i udlændingelovens § 2 a, idet interoperabilitetsforordningerne skal
gennemføres i national ret på et retligt bindende grundlag.
De to forordningsforslag blev fremsat af Kommissionen i december 2017, og de blev
endeligt vedtaget i maj 2019. Forordningerne er omfattet af det danske retsforhold,
og Danmark deltog derfor ikke i vedtagelsen af forordningerne, der ikke er bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark. Da dele af forordningerne imidlertid
udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark, inden seks måne-
der efter vedtagelsen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre forordnin-
gerne i dansk ret.
Som det fremgik af den skriftlige orientering, var det forud for forordningernes ved-
tagelse i 2019 ministeriets vurdering, at forslagene ikke havde lovgivningsmæssige
konsekvenser og ikke i øvrigt var af større rækkevidde eller væsentlige. På den bag-
grund fandtes der på daværende tidspunkt ikke anledning til at forelægge forhand-
lingsoplæg for udvalget.
Danmark tilkendegav ved brev af 23. oktober 2019 til Rådet og EU-Kommissionen,
at Danmark vil gennemføre interoperabilitetsforordningerne i dansk ret. Det var
heller ikke Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering på dette tidspunkt,
at forslagene ville have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Udlændingesamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 2731
2171214
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 152: Skriftlig orientering om gennemførelsen af interoperabilitetsforordningerne
Meddelelsen til Rådet og Europa-Kommissionen om, at Danmark vil gennemføre
interoperabilitetsforordningerne i dansk ret, medfører, at Danmark på mellem-
statsligt grundlag har forpligtet sig til at foretage de nødvendige skridt med henblik
på bl.a. at kunne anvende de it-løsninger, forordningerne foreskriver. Som følge
heraf har Danmark påbegyndt et arbejde med at udvikle disse it-løsninger i over-
ensstemmelse med EU's frister for udviklingen heraf. Forordningernes bestemmel-
ser vedrørende de forskellige systemer finder anvendelse, efterhånden som syste-
merne idriftsættes. Idriftsættelsen af de enkelte it-løsninger er endnu ikke påbe-
gyndt.
Folketingets Europaudvalg blev forud for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 2.-3. december 2019 orienteret om, at regeringen havde besluttet, at Danmark
ville gennemføre interoperabilitetsforordningerne i dansk ret.
Som det fremgik af den skriftlige orientering af 6. oktober 2022 til Folketingets Eu-
ropaudvalg, har det imidlertid i forbindelse med implementeringen af forordnin-
gerne vist sig, at implementeringen forudsætter bl.a. den ovenfor nævnte lovæn-
dring og har statsfinansielle konsekvenser. Hvis det på tidspunktet for forhandlin-
gerne og forud for vedtagelsen af forordningerne i 2019 havde stået klart, at gen-
nemførelsen ville kræve en lovændring og have statsfinansielle konsekvenser, ville
det selvfølgelig have været forelagt forhandlingsoplæg for udvalget.
Som følge af, at det blev vurderet, at gennemførelsen af forordningsforslagene ikke
havde lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, blev der endvidere
ikke indhentet et samtykke fra Folketinget i medfør af grundlovens § 19, stk. 1,
forud for meddelelsen til Rådet og Europa-Kommissionen om, at Danmark ville gen-
nemføre interoperabilitetsforordningerne i dansk ret.
Såfremt ministeriet havde været opmærksom på, at gennemførelsen af forord-
ningsforslagene ville have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser for
Danmark, ville ministeriet selvfølgelig skulle have søgt samtykke fra Folketinget
forud for meddelelsen til Rådet og Europa-Kommissionen om, at Danmark ville gen-
nemføre forordningerne i dansk ret.
Som nævnt i den skriftlige orientering til Folketingets Europaudvalg af 6. oktober
2022, vil der blive fremsat et forslag til den nævnte ændring af udlændingeloven, i
2023.
Jeg skal over for Folketinget beklage forløbet.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
2/2