Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
2650640_0001.png
Notat
20. januar 2023
J.nr. 2022 - 13078
Kontor:
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg om undta-
gelse vedr. importkontrolsystemet (ICS2)
Om forslag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (intet KOM-nr.) om undtagelse,
der tillader Østrig, Belgien, Kroatien, Danmark, Estland, Frankrig, Grækenland, Luxem-
bourg, Nederlandene, Rumænien og Sverige at anvende andre midler til udveksling og lag-
ring af oplysninger i importkontrolsystemet (ICS2) end elektroniske databehandlingstek-
nikker i forbindelse med varer transporteret med fly.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesafgørelse om, at ovennævnte medlemslande undtages fra
EU-fristen, der er fastlagt i EU-toldkodeks (EUTK) i forhold til anden del af det fælleseuropæiske im-
portkontrolsystem (ICS2) (komitésag). Den nuværende EU-frist for implementering af det nye importkon-
trolsystem er den 1. marts 2023. Danmark har søgt om udskydelse af fristen til den 31. oktober 2023.
Forslaget til afgørelse udskyder EU-fristen for anden del af det fælleseuropæiske importkontrolsystem indtil
den 30. juni 2023. Derudover indebærer det, at en række informationer midlertidigt vil skulle sendes
mellem de involverede toldmyndigheder, samt at medlemsstater, der er omfattet af afgørelsen, herunder Dan-
mark, løbende skal indrapportere til Kommissionen om fremdriften i forhold til implementeringen af de nye
systemer. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Gennemførelses-
afgørelsen behandles efter vejledningsproceduren (komitologi), og der forventes generel opbakning fra med-
lemsstaterne.
Afstemning i komitéprocedure forventes gennemført den 31. januar 2023
Forslaget kan støttes fra dansk side.
2. Baggrund
It-implementeringsarbejdet af EUTK har gennem en årrække været udfordret på grund af
forskellige hændelser som fx Brexit, Covid 19 pandemien og krigen i Ukraine mv. Dertil
kommer, at implementeringen af EUTK for mange medlemsstater er
en stor og kompleks
opgave med mange gensidige afhængigheder. På den baggrund
tilkendegav en række
EU-medlemsstater, herunder Danmark og flere ligesindede, i foråret 2022 over for Kom-
missionen, at de var udfordret med at implementere EUTK inden for EU’s frister. EU-
Kommissionen har som følge heraf og efter tæt dialog med medlemsstaterne på teknisk
niveau indbudt medlemsstaterne til at søge Kommissionen om undtagelse i forhold til kon-
krete dele af it-understøttelsen i henhold til EUTK artikel 6, st. 4. Forslaget imødekommer
delvist specifikke medlemsstaters anmodninger om udskydelse af EU-fristen for det nye
International Koordinering
[IKO]
Initialer:
MES
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Notat om komitésag om undtagelse vedr. importkontrolsystemet (ICS2)
2650640_0002.png
fælleseuropæiske importkontrolsystem (ICS2), idet der ikke gives den fulde ansøgte udsky-
delse.
Afstemning i komitéprocedure forventes gennemfør den 31. januar 2023.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til gennemførelsesafgørelse undtager 11 medlemsstater fra at im-
plementere anden del af det nye fælleseuropæiske importkontrolsystem (ICS2) inden for
den EUTK-fastsatte frist, der er den 1. marts 2023. Med forslaget udsættes EU-fristen for
implementeringen med fire måneder frem til den 30. juni 2023. Forslaget indebærer endvi-
dere, at en række informationer midlertidigt vil skulle sendes mellem de involverede told-
myndigheder, hvilket vil ske via en eksisterende it-løsning.
Derudover indebærer forslaget, at de omfattede medlemslande, herunder Danmark, skal
indrapportere fremdrift i deres respektive it-projekter til Kommissionen. Dog skal indrap-
porteringen ske sammen med den indrapportering, der i forvejen foregår i medfør af
EUTK artikel 278 a.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesafgørelse på baggrund af en allerede vedtaget retsakt,
hvorfor det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekven-
ser for Danmark, herunder for erhvervslivet eller andre EU-medlemslande. Den midlerti-
dige håndtering af informationer via en eksisterende it-løsning forventes umiddelbart un-
derstøttet helt eller delvist af manuelle processer. Skatteforvaltningen er i dialog med EU-
Kommissionen ift. at få udfoldet den midlertidige håndtering, som det på det foreliggende
grundlag ikke er muligt at vurdere det eksakte omfang af. Forslaget vurderes ligeledes ikke
at have væsentlige konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU i forhold til i
dag.
8. Høring
Forslaget har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være bred opbakning til forslaget blandt medlemsstaterne på trods af, at
flere lande, herunder Danmark, har bedt om undtagelse for en længere periode.
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 156: Notat om komitésag om undtagelse vedr. importkontrolsystemet (ICS2)
2650640_0003.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens gennemførelsesafgørelse forventes generelt støttet fra dansk side. Tids-
mæssigt svarer forslaget dog ikke til det, der fra dansk side blev ansøgt om, idet Danmark
ansøgte om undtagelse frem til den 31. oktober 2023. Danmark er løbende og systematisk
i dialog med EU-Kommissionen på teknisk niveau med henblik på at aftale mitigerende
tiltag frem mod idriftsættelse af anden del af importkontrolsystemet (ICS2), herunder i for-
hold til at afsøge mulighederne for yderligere undtagelser fra EU-fristen. Endvidere er Skat-
teforvaltningen i løbende dialog med en række af de øvrige EU-medlemslande, herunder
en række ligesindede, der ligeledes er udfordret i forhold til EU-fristerne.
Danmark er i dialog med Kommissionen om udeståender i forhold til implementeringen
af det nye fælleseuropæiske importkontrolsystem (ICS2) samt afklaring af yderligere tekni-
ske spørgsmål herom.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret ved EUU alm. del bilag 793 30. september 2022
og ved EUU Alm. del bilag 96 22. december 2022. Endvidere blev udvalget henholdsvis
den 12. og 14. december 2022 orienteret om følgende fire forslag til undtagelsesafgørelser,
som EU-Kommissionen vedtog den 16. december 2022: EUU Alm. del bilag 76, 77, 83 og
84. EUU Alm. del bilag 96.
Side 3 af 3