Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
2638397_0001.png
Den 18. november 2022
FVM 223
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om ændring og justering af gennemførelsesforord-
ning (EU) 2021/1165 om godkendelse af visse produkter og stoffer til anvendelse
i økologisk produktion og udarbejdelse af en liste over disse i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2018/848 (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har foreslået en opdatering af gennemførelsesforordning (EU) 2021/1165 om godken-
delse af visse produkter og stoffer til anvendelse i økologisk produktion og udarbejdelse af en liste over
disse (økologiforordningens positivlister). Med forslaget justeres bl.a. positivlisterne vedrørende be-
kæmpelsesmidler, gødning, foder, foder til kæledyr og fødevarer, og der godkendes en række ikke-
økologiske produkter til brug i økologisk produktion. Der indføres desuden krav om etablering af en
særlig pesticidovervågning for at undgå pesticidrester i bioaffald. En vedtagelse af forslaget skønnes
ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Komitéen
for Økologisk Produktion den 24. november 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte forsla-
get, idet man lægger afgørende vægt på, at den foreslåede pesticidovervågning præciseres og forenk-
les betydeligt.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om opdatering af lister over godkendte produkter og stoffer til an-
vendelse i
økologisk produktion (”positivlister”).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 24, stk. 9 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/848 (økologiforordningen).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Økologisk Produktion. Afgiver Komi-
téen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen in-
den for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge
forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen
vedtage forslaget eller inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en
måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ
udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalifice-
ret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen ud-
talelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 17: Notat om komitésag om godkendelse af visse produkter og stoffer til anvendelse i økologisk produktion og udarbejdelse af en liste over disse
Forslaget forventes sat til afstemning under et virtuelt møde i Komitéen for Økologisk Produktion den
24. november 2022.
Formål og indhold
Med forslaget godkendes en række ikke-økologiske produkter til brug i økologisk produktion, ligesom
der foretages enkelte opdateringer. Forslaget justerer positivlisterne vedrørende bekæmpelsesmidler,
gødning, foder, foder til kæledyr og fødevarer. Kommissionen har haft forelagt ændringerne for den
uafhængige ekspertgruppe (EGTOP) under Kommissionen og forslaget er hovedsageligt baseret på an-
befalingerne fra denne gruppe.
Plantebeskyttelsesmidler
Med forslaget suppleres listen over basisstoffer med talk. Herudover udvides kategorien af lavrisiko
midler med tre nye midler: vandig ekstrakt af spirede frø af sød Lupinus albus til brug mod svampesyg-
domme, ABE-IT 56 (lysatkomponenter af Saccharomyces cerevisiae stamme DDSF623) til brug mod
svampesygdomme, samt ferripyrop-hosphat mod snegleangreb. Ingen af de tre lavrisikomidler er god-
kendt af Miljøstyrelsen til brug i Danmark.
Gødningsstoffer, jordforbedringsmidler og næringsstoffer
Forslaget lægger op til, at ændre kategorien "Komposteret eller forgæret blanding af husholdningsaf-
fald" til "Komposteret eller forgæret bioaffald". Derved kan husholdningsaffaldslignende affald fra re-
stauranter, cateringfirmaer og detailforretninger, have- parkaffald mv. indgå i kategorien. Anvendelsen
betinges af, at den enkelte medlemsstat etablerer et særligt pesticidovervågningsprogram for at undgå
pesticidrester i bioaffald.
For akvakultur lægges der op til at tillade nitrat-gødning (sodium nitrate) til algedyrkning i lukkede
systemer på land.
Med forslaget optages struvite og kalciumklorid desuden på positivlisten.
Produkter i foderproduktion
Monodicalciumfosfat foreslås optaget som mineralfoder.
Herudover foreslås en række stoffer optaget til brug i økologisk foder til kæledyr: 11.3.19 Pentasodium
triphosphate (STPP), 11.3.27 Disodium dihydrogen di-phosphate (SAPP), E 407 Carrageenan, E 410
Locust bean gum (Carob gum), E 414 Acacia (Gum arabic). Som vitamin i pet-food godkendes 3a370
Taurin, og endvidere som næringsstof til katte 4d7 og 4d8 ammonium klorid.
Produkter i produktion af forarbejdede økologiske fødevarer
Anvendelse af fødevaretilsætningsstoffet E 418 Gellan Gum forlænges et år til 1. januar 2024, hvorefter
det skal anvendes på økologisk form. Guar gum og talkum godkendes med tilbagevirkende kraft fra 5.
august 2021.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 17: Notat om komitésag om godkendelse af visse produkter og stoffer til anvendelse i økologisk produktion og udarbejdelse af en liste over disse
2638397_0003.png
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke direkte implementering og har ikke lovgivningsmæssige konse-
kvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umid-
delbart gældende i Danmark.
Indførelse af et særskilt pesticidovervågningsprogram for bioaffald, der skal bruges på økologiske area-
ler, kan muligvis, hvis Miljøstyrelsens kontrol af miljøfremmede stoffer ikke direkte vil kunne rumme
kravet, medføre behov for, at Landbrugsstyrelsen etablerer retslig adgang til at forestå en sådan prøve-
tagning.
Konsekvenser
Forslaget har ikke større samfundsøkonomiske konsekvenser, men vurderes at kunne medføre statsfi-
nansielle konsekvenser og kunne indebære administrative konsekvenser for erhvervet.
Forslaget vurderes at kunne indebære unødige administrative, tidsmæssige og økonomiske byrder for
Fødevareministeriet, idet der muligvis kan være behov for, at Landbrugsstyrelsen skaffer sig retslig ad-
gang til at forestå prøvetagning i forbindelse med det særlige pesticidovervågningsprogram. Miljøstyrel-
sen varetager kontrol af miljøfremmede stoffer i henhold til Affald til jord bekendtgørelsen. Der er i
denne udmøntning pt. ikke noget specifikt krav om pesticidovervågning. Der vil være behov for en ana-
lyse af, i hvor høj grad Miljøstyrelsens kontrol af miljøfremmede stoffer direkte vil kunne rumme kravet
om pesticidovervågning. Denne analyse udestår pt.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte mi-
nisteriers eksisterende bevillingsramme, jf. budgetvejledningens bestemmelser herom.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
Økologisk Landsforening kan støtte, at husholdningsaffald omdøbes til bioaffald. Kravet om pesticid-
overvågning er som sådan fornuftigt. Men det er problematisk, at der kommer et ekstra økologikrav,
hvis det betyder, at bioaffald ikke bliver udbudt til økologer, fordi man ikke vil etablere overvågningen,
eller det bliver dyrere for økologer end ikke økologer at få adgang til disse produkter. Omkostningen ved
at have pesticidrester i bioaffaldet bør lægges på kilden til affaldet. En overvågning for pesticidrester bør
derfor indføres som et generelt krav og ikke et særligt økologikrav og bruges som grundlag for at forbyde
de pågældende pesticider, hvis de kan genfindes i bioaffaldet og dermed gør recirkulering umuligt.
I forhold til nitratgødning (sodium nitrate) til algedyrkning har foreningen ikke haf tid til at drøfte det.
Økologisk Landsforening havde dog gerne set, at man i stedet arbejdede for at tillade N fra N-stripping,
så man kunne håndhæve princippet om recirkulering. Økologisk Landsforening finder det også udfor-
drende at tillade dette med tanke på, at det er første skridt til at tillade hydroponiske systemer, som
ellers er direkte forbudt i forordningen. Vedrørende kaliumklorid som gødning har Økologisk Landsfor-
ening ikke haft tid til at vurdere dette. Økologisk Landsforening er ikke stødt på en efterspørgsel fra
erhvervet i Danmark og noterer sig det ikke tidligere har været tilladt i EU og at det ikke er tilladt efter
de amerikanske økologiregler. Foreningen bakker op om de øvrige ændringer, men anfører dog, at der
ikke har været tid til at vurdere de foreslåede produkter til foder til kæledyr og de foreslåede lavrisiko
bekæmpelsesmidler.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 17: Notat om komitésag om godkendelse af visse produkter og stoffer til anvendelse i økologisk produktion og udarbejdelse af en liste over disse
2638397_0004.png
Landbrug & Fødevarer bemærker, at de opdaterede positivlister indeholder en række positive ændrin-
ger, særligt muligheden for at anvende fosfor i form af Struvite og forlængelsen af muligheden for at
anvende ikke-økologisk Gellan Gum i et år.
Desværre indeholder Kommissionens forslag også et kritisk forslag om, at medlemsstaterne skal etab-
lere et særligt pesticidovervågningsprogram for at undgå pesticidrester i biomasse til biogasanlæg. Dette
er ikke en del af EGTOPs anbefalinger, og det er uklart hvordan overvågningsprogrammet skal udføres,
hvilke grænseværdier der skal gøres gældende, og hvordan programmerne kan harmoniseres mellem
medlemsstaterne. Landbrug & Fødevarer frygter, at kravet kan få afgørende negativ betydning for øko-
logernes adgang til recirkuleret biomasse, som Landbrug & Fødevarer forventer bliver et afgørende in-
put i økologernes fremtidige næringsstofforsyning.
På baggrund af dette og i lyset af den korte høringsfrist, vil Landbrug & Fødevarer opfordre til, at Dan-
mark stemmer imod forslaget med mindre, at forslaget om pesticidovervågningsprogrammer tilpasses
eller præciseres i et omfang, der fjerner usikkerheden for økologernes adgang til recirkulerede biomas-
ser. Her bør der bl.a. være fokus på grænseværdier og potentielle administrative byrder, der kan risikere
at forfordele økologerne i fordelingen af biomasse til gødning.
DI Fødevarer er glade for at se, at fristen for brug af Gellan Gum fra økologisk produktion er udsat fra 1.
januar 2023 til 1. januar 2024. De bemærker, at bibetingelsen for Gellan Gum "kun
fra økologisk pro-
duktion"
helt bør udgå af forslaget. I øvrigt bemærkes, at Gellan gum fremstilles ved en fermenterings-
proces under anvendelse af en konventionel mikroorganisme og derfor ikke er et produkt af landbrugs-
oprindelse, hvilket er i overensstemmelse med forordning (EU) 2021/1165, bilag V. Tilsætningsstofferne
angivet i bilag V, som er af landbrugsoprindelse, er markeret i tabellen med en asterisk (*). Gellan Gum
er opført uden asterisk. Forordningen kan skabe præcedens, da den kræver, at fra den 1. januar 2023
(nu 1/1/2024) skal 1 ud af 47 ingredienser med ikke-landbrugsoprindelse i bilag V opfylde kravene i
forordningen, som fastsætter økologiske kriterier for ingredienser af landbrugsoprindelse.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Forslaget forventes umiddelbart vedtaget med kvalificeret flertal.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag om en opdatering af positivlisterne under økologi-
forordningen.
Regeringens finder, at forslaget bør justeres, så den foreslåede pesticidovervågning præciseres og for-
enkles betydeligt. Ved at indføre et sådan krav specifikt i økologilovgivningen, risikerer økologiske pro-
ducenter at pålægges flere administrative byrder, og de kan i sidste ende være dårligere stillet i adgangen
til næringsstoffer end øvrige producenter, ligesom forslaget kan medføre statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen ser herudover gerne, at alternativer til brug af nitratgødning til algeproduktion afdækkes
yderligere, da man foretrækker gødninger, der er mere i overensstemmelse med de økologiske princip-
per. Endvidere finder regeringen, at kaliumklorid ikke bør optages, da nødvendigheden ikke anses for
at være tilstrækkelig dokumenteret.
Regeringen ser gerne, at der gives mere tid end ét år til at anvende Gellan gum på ikke økologisk form,
så der gives passende tid til at afklare om det er muligt at producere Gellan Gum som økologisk, sekun-
dært, at erhvervet får passende til at udvikle alternative løsninger.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 17: Notat om komitésag om godkendelse af visse produkter og stoffer til anvendelse i økologisk produktion og udarbejdelse af en liste over disse
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at den fore-
slåede pesticidovervågning præciseres og forenkles betydeligt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5