Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2655469_0001.png
Samlenotat vedr. ECOFIN-rådsmøde den
14. marts 2023
1)
Retningslinjer for EU’s budget for 2024
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
1. februar 2023
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Samlenotat vedr. retningslinjer for EU’s budget for 2024
Side 2 af 4
Dagsordenspunkt 1:
Retningslinjer for EU’s budget for 2024
KOM dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resume
Rådet forventes i lighed med tidligere år at drøfte samt vedtage rådskonklusioner om Rådets prio-
riteter for EU’s budget
for det kommende år.
Rådet forventes bl.a. at fremføre, at der i budgettet skal sikres tilstrækkelig margen til lofterne til
håndtering af uforudsete udgifter. Rådet forventes ligeledes at opfordre til ansvarlig budgettering
samt overholdelse af sunde budgetprincipper, herunder med særskilt fokus på, at Kommissionen
skal præsentere forslag, som kan sikre den finansielle holdbarhed af udgiftskategorien for admini-
stration. Rådet forventes endvidere at understrege væsentligheden i forudsigelighed i medlemsstater-
nes bidrag til EU’s budget.
Regeringen agter på det foreliggende grundlag at tilslutte sig rådskonklusionerne om retningslinjerne
for EU’s
2024-budget.
2. Baggrund
Rådet forventes på linje med tidligere år at drøfte Rådets prioriteter for næste års
budget, således at disse kan fremføres i god tid før Kommissionen fremlægger sit
budgetforslag for 2024. Medlemslandene forventes at opnå enighed om konklusio-
nerne på ECOFIN-rådsmødet den 14. februar 2023.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at fremhæve, at budgettet for 2024 spiller en vigtig rolle i at udvikle
og levere på EU’s prioriteter, herunder at vise EU's solidaritet og støtte til Ukraine.
Det forventes, at Rådet vil lægge vægt på, at
alle EU’s institutioner respekterer alle
elementerne i MFF-aftalen. Det forventes ligeledes, at Rådet finder, at det fremsatte
budget skal være i overensstemmelse med de budgetmæssige principper, der frem-
går af
EU’s
finansforordning, herunder princippet om etårighed, sund finansfor-
valtning og gennemsigtighed. Det forventes dertil, at Rådet vil understrege, at der
skal udvises budgetdisciplin og fremhæve, at finansieringen af nødvendige udgifter
skal ske ved prioriteringer i overensstemmelse med de politiske målsætninger.
Rådet forventes at fremhæve, at budgettet for 2024 skal være realistisk, at budget-
teringen skal være hensigtsmæssig, og at der i overensstemmelse med den interin-
stitutionelle aftale med Europa-Parlamentet af 16. december 2020 sikres tilstrække-
lig margen under udgiftslofterne til håndtering af uforudsete udgifter. Det forventes
dertil, at der vil blive lagt vægt på, at der er tilstrækkelige ressourcer til implemente-
ring af EU’s prioriteter og igangsættelse af nye programmer. Dette indebærer, at
budgettet honorerer forpligtigelser fra foregående MFF-periode. Det understreges,
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Samlenotat vedr. retningslinjer for EU’s budget for 2024
Side 3 af 4
at der som led heri skal afdækkes muligheder for finansiering via omprioriteringer.
Samtidig forventes det, at der vil være fokus på kontinuerlig monitorering af ni-
veauet for indgåede forpligtelser, der henstår til betaling.
Det forventes, at Rådet vil fremhæve behovet for forudsigelighed i medlemsstater-
nes bidrag til EU’s budget og i betalingerne fra EU til medlemsstaterne. Rådet frem-
hæver vigtigheden i, at fremskrivninger er pålidelige og præcise, så medlemsstaterne
har mulighed for rettidigt
at håndtere deres bidrag til EU’s budget.
Det forventes, at Rådet understreger, at brugen af ændringsbudgetter bør begræn-
ses, samt at fremsættelse af ændringsbudgetter bør ske rettidigt mhp. at undgå af-
brydelser i EU’s programmer. Rådet inviterer Kommissionen
til at fremsætte æn-
dringsbudgetter vedrørende indtægtssiden særskilt. Rådet understreger sin forplig-
telse til at forholde sig til ændringsbudgetterne så hurtigt som muligt.
I lyset af udgiftspresset på udgiftskategorien for administration, herunder som følge
af et øget antal ansatte ved særligt Europa-Parlamentet samt den mekaniske lønre-
gulering for EU-ansatte, opfordres Kommissionen til at præsentere tiltag, der kan
sikre holdbarheden af udgiftskategorien samt sikre at de særlige fleksibilitetsinstru-
menter ikke skal anvendes hertil. Herudover opfordrer Rådet til, at der sikres en
koordineret tilgang til cybersikkerhed mhp. at modgå finansielle byrder.
Rådet forventes at opfordre Kommissionen til rettidigt at fremsætte budgetforslaget
for 2024, således Rådet har mulighed for at analysere forslaget og foretage en grun-
dig forberedelse af sin position. Kommissionen opfordres ligeledes til at fortsætte
sine bestræbelser for at forbedre de forklarende dokumenter, der ledsager budget-
forslaget, ved at gøre dem simplere, mere præcise og mere transparente. Kommis-
sionen anmodes om at stille det fulde sæt af dokumenter til rådighed, som retnings-
linjerne i artikel 41 i finansforordningen foreskriver. Dette gælder også vedrørende
midler under EU’s genopretningsinstrument.
Rådet forventes ligeledes at anmode Kommissionen om løbende at informere om
formålsbestemte indtægter, der tilføres EU-budgettet,
herunder midler under EU’s
genopretningsinstrument samt rentebetalingerne hertil.
Endelig forventes det, at Rådet vil opfordre alle institutioner til at sikre en effektiv
og konstruktiv budgetprocedure i overensstemmelse med de frister, der fremgår af
Traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TFEU). I særdeleshed invi-
teres Kommissionen til at spille rollen som ærlig mægler under hele budgetproce-
duren og understøtte forligsproceduren ved at sikre rettidig levering af udkastene
for fælles konklusioner med al relevant information.
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Samlenotat vedr. retningslinjer for EU’s budget for 2024
Side 4 af 4
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Rådets retningslinjer medfører isoleret set ingen statsfinansielle konsekvenser, sam-
funds-, erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser. Retningslinjerne er
vejledende for Rådets position til EU’s 2024-budget,
som forventeligt vil have kon-
sekvenser for det danske EU-bidrag.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er overordnet set delt i to grupper af lande: På den ene side lægger en
gruppe af lande vægt på budgetdisciplin og sikring af tilstrækkelige margener til brug
for håndtering af eventuelle uforudsete udgifter. På den anden side lægger en
gruppe af lande vægt på, at der i budgettet sikres et tilstrækkeligt niveau for betalin-
ger, herunder særligt til samhørighedspolitikken. Der ventes generelt bred støtte til
ønsket om tiltag til at sikre den finansielle holdbarhed af udgiftskategorien for ad-
ministration.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det centralt, at det fremgår af retningslinjerne, at der sikres til-
strækkelige margener under udgiftslofterne til håndtering af uforudsete udgifter, og
at budgettet overholder sunde budgetprincipper. Regeringen finder det i forlængelse
heraf vigtigt, at der er fokus på, at merudgifter finansieres via omprioriteringer.
Regeringen finder det ligeledes væsentligt, at Kommissionen opfordres til at frem-
sætte effektive forslag, der kan håndtere udgiftspresset under udgiftskategorien for
administration mhp. at sikre den finansielle holdbarhed, herunder ved at alle insti-
tutioner overholder den interinstitutionelle aftale om et stabilt antal ansatte. Rege-
ringen støtter, at Kommissionen fremlægger opdateret information om renteudgif-
terne under genopretningsinstrumentet samt de makrofinansielle lån til Ukraine.
På ovenstående baggrund forventes det, at man fra dansk side kan tilslutte sig det
foreliggende udkast
til retningslinjer for EU’s 2024-budget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.