Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2656941_0001.png
Europaudvalget
Referat af 9. europaudvalgsmøde
Mødedato:
fredag den 27. januar 2023
Tidspunkt:
kl. 08.45
Sted:
vær. 2-133
Dagsorden
L
Den 26. januar 2023
1. Fortsat drøftelse af nedsættelse af arbejdsgruppe vedr. europæisk energi- og klimapolitik
med første fokus på REPowerEU
KOM (2022) 0231
Bilag 4 (revideret forslag om en arbejdsgruppe om EU's
klima- og energipolitik)
2. Meddelelser fra formanden
3. Rådsmøde nr. 3929 (landbrug og fiskeri) den 30. januar 2023
Forelæggelse ved ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
EUU alm. del (20222)
Bilag 161 (kommenteret dagsorden)
L
L
4. Eventuelt
Der vedlægges foreløbig oversigt over det under punkt 3 nævnte møde.
Praktiske oplysninger:
Hvor intet andet er angivet, afholdes Europaudvalgets ordinære møder for åbne døre. Tilmelding for tilhørere skal ske
senest kl. 12.00 dagen inden mødet
ved Europaudvalgets sekretariat ([email protected]; tlf. +45 33 37 36 10).
Der vil være pladsbegrænsning.
Anvendte forkortelser:
FF =Forventet forhandlingsoplæg
FO =Forhandlingsoplæg
FL =Forventet lukket behandling
L
=Lukket behandling
Side 332
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
9. europaudvalgsmøde 27/1 2023
Rådsmøde nr. 3929 (landbrug og fiskeri) den 30. januar 2023
1. Formandskabets arbejdsprogram for første halvår 2023
Præsentation fra formandskabet
Rådsmøde 3929
Bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20222)
Bilag 162 (henvendelse af 26/1-23 fra NOAH m.fl.)
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Information fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3929
Bilag 1 (samlenotat side 4)
EUU alm. del (20222)
Bilag 128 (udvalgsmødereferat side 251, senest
behandlet i EUU 9/12-22)
3. Bioøkonomiens muligheder i lyset af aktuelle udfordringer med særlig vægt på
landdistrikterne
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3929
Bilag 1 (samlenotat side 9)
4. Eventuelt
5. Siden sidst
Alle punkterne hører under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Side 333
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
2656941_0003.png
Europaudvalget
Referat af 9
.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 27. januar 2023
kl. 08.45
vær. 2-133
Kasper Sand Kjær (S), næstformand, Henrik Møller (S), Kim Valentin
(V), Erling Bonnesen (V), Karin Liltorp (M), Jens Henrik Thulesen
Dahl (DD), Charlotte Munch (DD), Alexander Ryle (LA), Alex Ah-
rendtsen (DF), Marianne Bigum (SF), Sofie Carsten Nielsen (RV) og
Theresa Scavenius (ALT).
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen.
Desuden deltog:
L
Punkt 1. Fortsat drøftelse af nedsættelse af arbejdsgruppe vedr. europæisk energi- og
klimapolitik med første fokus på REPowerEU
KOM (2022) 0231
Bilag 4 (revideret forslag om en arbejdsgruppe om EU's
klima- og energipolitik)
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 334
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
9. europaudvalgsmøde 27/1 2023
L
Punkt 2. Meddelelser fra formanden
Punktet blev behandlet for lukkede døre.
Side 335
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
9. europaudvalgsmøde 27/1 2023
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3929 (landbrug og fiskeri) den 30. januar 2023
EUU alm. del (20222)
Bilag 161 (kommenteret dagsorden)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Alle punkter forelægges til orientering.
1. Formandskabets arbejdsprogram for første halvår 2023
Præsentation fra formandskabet
Rådsmøde 3929
Bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (20222)
Bilag 162 (henvendelse af 26/1-23 fra NOAH m.fl.)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Hovedfokus for det svenske EU-formandskab vil
være fødevareforsyning i lyset af krigen i Ukraine, hvilket fortsat har store konsekvenser.
Derudover vil fokus være på at forhandle en række forslag, hvor formandskabet bl.a. håber at
kunne lande et kompromis om fiskerikontrolforordningen.
Medlemmerne havde ingen kommentarer til dette punkt.
Side 336
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
9. europaudvalgsmøde 27/1 2023
2. Markedssituationen for landbrugsvarer
Information fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3929
Bilag 1 (samlenotat side 4)
EUU alm. del (20222)
Bilag 128 (udvalgsmødereferat side 251, senest
behandlet i EUU 9/12-22)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
De globale fødevarepriser faldt generelt lidt i de-
cember i forhold til november. De er nu tilbage på samme niveau som i starten af 2022, altså før
Ruslands angreb på Ukraine. Dog er priserne fortsat på et historisk højt niveau.
Gasprisen er også faldet markant siden sommeren 2022. Det er med til at stabilisere markedet for
handelsgødning, da der bruges store mængder gas i produktionen af handelsgødning. Der er dog
stadig en bekymring for, hvordan situationen udvikler sig.
Da der fortsat er store udfordringer, kommer drøftelsen i Rådet bl.a. til at handle om, hvorvidt EU
skal aktivere den såkaldte landbrugsreserve i 2023. Det er en reserve på 450 mio. euro, der er af-
sat på det årlige landbrugsbudget. Sidste år blev reserven anvendt til krisestøtte. Generelt er vi fra
dansk side tilbageholdende med at bruge reserven.
Det er til gengæld vigtigt, at EU fortsat bakker aktivt op om eksporten af korn fra Ukraine. Både for
at hjælpe den ukrainske økonomi, men ikke mindst for at hjælpe de lande i Afrika og Mellemøsten,
som er afhængige af import af korn fra Ukraine. Heldigvis ser det ud til, at der er et større udbud af
korn samt faldende priser på verdensmarkedet.
Theresa Scavenius:
Hvordan vil regeringen drøfte dette i Rådet? Hvordan er fødevaresituatio-
nen? Jeg er særlig interesseret i, om vi bruger for meget korn til foder i forhold til mad. Der er sult-
katastrofer i Nordafrika. Det er vigtigt, at vi begynder at diskutere, om det i en krisesituation kan
blive nødvendigt at reducere den animalske produktion og prioritere mad til mennesker.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
Fra dansk side har vi fremsat L 12, Lov om Fon-
den for Plantebaserede Fødevarer, som udspringer af landbrugsaftalen. Det er et eksempel på,
hvordan Danmark går til arbejdet på området, og disse tanker kan vi jo tage med til drøftelsen i Rå-
det.
Side 337
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
9. europaudvalgsmøde 27/1 2023
3. Bioøkonomiens muligheder i lyset af aktuelle udfordringer med særlig vægt på
landdistrikterne
Udveksling af synspunkter
Rådsmøde 3929
Bilag 1 (samlenotat side 9)
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
I 2012 lancerede Kommissionen en strategi for
bioøkonomi, som blev opdateret i 2018. Den har bl.a. fokus på forskning og udvikling som en motor
for bioøkonomien. I juni sidste år kom Kommissionen med en statusrapport om strategien. Rappor-
ten fandt bl.a., at flere og flere medlemslande har egne bioøkonomistrategier. Det er med til at
skabe fremdrift. I Danmark har vi siden 2013 haft et nationalt bioøkonomipanel. Det kommer lø-
bende med anbefalinger, som regeringen følger op på.
Det svenske formandskab sigter mod, at der skal vedtages rådskonklusioner om bioøkonomi på et
kommende rådsmøde. Drøftelsen på dette rådsmøde skal spille ind i udarbejdelsen af konklusio-
nerne.
Danmark støtter fuldt ud op om bioøkonomien. Ressourcer som træ, græs og slam kan være bæ-
redygtige alternativer til mindre miljøvenlige brændsler og materialer. Danmark har en international
førerposition inden for biosolutions som f.eks. enzymer. Sådanne avancerede biobaserede løsnin-
ger er en vigtig katalysator for bioøkonomien. Det kan hjælpe os med at få mest mulig værdi ud af
ressourcerne, f.eks. gennem grøn bioraffinering.
Sofie Carsten Nielsen:
Der er meget store potentialer i biosolutions. Er der en strategi på vej fra
regeringen på det område? Erhvervene investerer massivt i biosolutions
det kan vi bl.a. se i
Vestjylland lige nu. Der er også masser af private investorer. Jeg tror derfor ikke, at der er et stort
behov for offentlig støtte. Jeg tror til gengæld, at der er brug for at anskue området med nogle lidt
andre briller. Indtil nu har vi
med god ret
reguleret biosolutions som farlig kemi. Biosolutions er
vigtige for grønne løsninger, så en ventetid på 7 år for at få en godkendelse af nye biosolutions er
alt for lang tid. Hvad gør ministeren sig af tanker om det?
Theresa Scavenius:
Hvad siger man om bioøkonomi i Bruxelles? Og hvad har vi egentlig gjort
herhjemme? Ministeren siger, at regeringen støtter fuldt op om bioøkonomien, på trods af at vi stort
set ikke har gjort noget inden for dette område. En masse andre lande har lavet bedre strategier
end Danmark. I rapporten er Danmark blevet tildelt en anden farve end de fleste andre vesteuro-
pæiske lande. Skal vi ikke ændre strategi og faktisk bakke fuldt op om dette? Vi kan f.eks. selv be-
gynde at udarbejde ressourceregnskaber, som er sindssyg vigtige
både for vores måde at drive
landbrug på i Danmark, men også for at undgå, at vi underminerer hele vores naturgrundlag.
Skulle vi ikke sætte penge af til det, etablere et kontor i Bruxelles og indrapportere data, ligesom
andre lande gør? Emnet skal muligvis også drøftes i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget og an-
dre udvalg for at få regeringen til at arbejde mere med det.
Jeg er også meget interesseret i at begynde at diskutere GMO.
Marianne Bigum:
Vores naturressourcer er under pres
brugen af bioressourcer er ikke bære-
dygtig i dag, og efterspørgslen på bioressourcer vil stige i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at det sty-
Side 338
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 200: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/1-23
9. europaudvalgsmøde 27/1 2023
rende princip er at bruge så lidt som muligt samt først og fremmest at bruge restprodukter. Bioøko-
nomi er ikke nødvendigvis cirkulær, bæredygtig eller grøn, bare fordi der bruges bioressourcer. Det
er vigtigt at lave en livscyklusvurdering
også inden for dette område. Der er tale om værdifulde og
knappe ressourcer, og derfor skal vi tage Kommissionens opfordring til at arbejde mere med bære-
dygtige forbrugsmønstre til efterretning. Det bør være en nøglekomponent i en eventuel kom-
mende dansk strategi. Der skal mere lederskab til at vise forbrugerne, hvad god bioøkonomi er, så
vi kan anvende ressourcerne på en måde, der giver mest mulig mening for klima, miljø og natur.
Det tager for lang tid for ikkeanimalske fødevarer at komme ind på markedet på grund af novel
food-forordningens regler for optag af nye fødevarer. Vi mener ikke, at lovgivningen kan følge med
fødevaremarkedets innovation. Vil I drøfte en eventuel revision af novel food-forordningen i forbin-
delse med drøftelsen af bioøkonomistrategien?
Regeringen ønsker at fremme alternative gødningsformer, men det tager rigtig lang tid at få god-
kendt de biobaserede alternativer til pesticider. Det er enormt vigtigt, at vi sikrer de bedste ramme-
vilkår for, at erhvervslivet vælger grønne løsninger. Hvordan vil regeringen forbedre denne proces,
så vores virksomheder hurtigere kan komme ind på et blomstrende marked?
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri:
EU har haft en bioøkonomistrategi siden 2012, og
en lang række lande har siden præsenteret forskellige nationale strategier. Vi har i Danmark arbej-
det med bioøkonomi i mange forskellige spor uden en decideret strategi. I forbindelse med aftalen
om landbrugets grønne omstilling i 2022 lancerede vi et nationalt bioøkonomipanel, som har offent-
liggjort sine anbefalinger til brugen af bioressourcer. Hovedparten af disse anbefalinger vil indgå i
opfølgningen på landbrugsaftalen, f.eks. i forbindelse med grønne proteiner, tekniske reduktionspo-
tentialer og en ny reguleringsmodel. I forlængelse af det arbejde vil regeringen også vurdere, om
der er behov for en national bioøkonomistrategi, så indsatsen samles frem for at køre i forskellige
spor.
Vi har tidligere aftalt i dansk regi, at de bæredygtige pesticider skal fremmes, og at der skal være
mulighed for fast track-godkendelser, så vi ikke bliver ved med at stå bagerst i køen på det punkt.
Det samme gælder for novel food. Men det kræver selvfølgelig, at det ikke går hurtigere, end at vi
er sikre på, at det holder vand.
4. Eventuelt
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
5. Siden sidst
Ministeren havde ingen bemærkninger til dette punkt.
Mødet sluttede kl. 09.18.
Side 339