Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2661415_0001.png
Et fair Europa
for lønmodtagerne
FH’s europapolitiske sigtelinjer 2025
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0002.png
Indhold
Indledning
En økonomisk politik, der gavner alle
Velfungerende europæisk social dialog
Styrket kamp mod social dumping
Ordentlige vilkår på fremtidens arbejdsmarked
Den sociale søjle som politisk pejlemærke
Bedre arbejdsmiljø
En retfærdig grøn omstilling
Styrket ligestilling
Handelspolitikken skal løfte arbejdstagerrettigheder
Værne om demokrati og retsstat
3
5
6
7
9
11
12
13
14
15
17
Et fair Europa for lønmodtagerne.
FH’s europapolitiske sigtelinjer 2025
Udgivet af FH, Fagbevægelsens Hovedorganisation
Oktober 2022
Layout: FH
Foto: Photo: Istock: Omslag. FH Bruxelles: 5, 7 & 9. Jesper Ludvigsen. 12,13 & 14.
Christian Mang/Imago/Ritzau: 15. FH: 17.
ISBN: 978-87-93822-30-6
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0003.png
Indledning
At binde europæerne sammen i form af
fælles værdier og samarbejde forankret i
europæiske institutioner har siden etable-
ringen af EU været gavnligt for stabilitet,
fred og demokratisk udvikling i Europa.
EU er en værdifuld demokratisk platform
til at sikre fælles, holdbare løsninger på
tværnationale udfordringer. Det euro-
pæiske samarbejde og etableringen af det
indre marked har bidraget til at skabe
vækst og beskæftigelse i Europa.
FH mener således, at et dansk engage-
ment i EU kan bidrage til vækst og be-
skæftigelse i Danmark. Dansk økonomi
nyder godt af den store eksport til resten
af EU, og det skaber arbejdspladser i
Danmark. Danske lønmodtageres ret-
tigheder og beskyttelsesniveau er også
langt hen ad vejen blevet styrket gennem
EU. Det gælder for eksempel ligestilling,
kravene til ligebehandling, grænser for
arbejdstid og kravene til arbejdsmiljø. Det
viser FAOS-rapporten ”EU og den danske
fagbevægelse: Lønmodtagerrettigheder,
indflydelse og dilemmaer” fra 2022. Derfor
er EU vigtigt for Danmark og for danske
lønmodtagere. Og derfor er EU-arbejdet
vigtigt for FH.
FH arbejder for en lønmodtagerdreven
dagsorden, der skaber bedre forhold for
danske og europæiske arbejdstagere, og
som samtidig respekterer den måde, vi
har indrettet os på i Danmark, herunder
parternes autonomi til at aftale, indgå og
håndhæve kollektive aftaler. Det forud-
sætter, at FH går ind i det europæiske for-
handlingsrum med en konstruktiv, kritisk
tilgang fra sag til sag og selv formulerer
konkrete løsningsforslag. Der skal findes
svar på de udfordringer, der kræver en
fælles EU-tilgang for at sikre retfærdige
og ordentlige vilkår for alle arbejdstagere,
opadgående social konvergens og bekæm-
pelse af social dumping.
FH ønsker et EU, der leverer løsninger på
en række af tidens store udfordringer. Det
gælder fremtidens arbejdsmarked, social
dumping, den teknologiske udvikling,
den grønne omstilling og kampen mod
skattesnyd. Det vil kræve en stor indsats
på mange fronter, hvis EU’s klimamål for
2030 skal nås. Det sker ikke uden en tæt
involvering af arbejdsmarkedets parter, så
arbejdstagerne kan bidrage til omstillin-
gen og får de nødvendige kompetencer til
at sikre den grønne omstilling.
FH mener, at den økonomiske integration
i EU bør understøttes af en opadgående
social konvergens, der styrker levevil-
kårene i medlemsstaterne uden at søge
en harmonisering af de enkelte landes
samfunds- og velfærdsmodeller. EU har
sikret arbejdskraftens mobilitet i Europa,
og det har givet os både udfordringer og
gevinster. Den har bidraget til at skabe
øget økonomisk aktivitet i EU, men den
har også ført til social dumping i flere
medlemsstater, hvor lønmodtagere ud-
nyttes, og ordnede løn- og arbejdsvilkår
kommer under pres. EU skal levere løsnin-
ger på problemerne med social dumping
gennem bedre regler og bedre hånd-
hævelse af de eksisterende regler – alt
sammen med klokkeklar respekt for den
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
danske model. Løndannelse, indkomst
og en række arbejdsmarkedsforhold
løses bedst af arbejdsmarkedets parter
på nationalt plan. Balancen mellem
at løfte de europæiske lønmodtagere
og respektere de forskelligartede
aftalemodeller kan lade sig gøre – det har
vi bl.a. set i arbejdsvilkårsdirektivet og
udstationeringsdirektivet.
I 2024 er der valg til Europa-Parlamentet,
og der skal vælges en ny Kommissionen.
I andet halvår af 2025 har Danmark for-
mandskabet for EU’s Ministerråd. Det er
tid til at påvirke den kommende dagsor-
den i EU. Det vil FH gøre med udgangs-
punkt i vores ti europapolitiske sigtelinjer:
En økonomisk politik, der gavner alle
Velfungerende europæisk social dialog
Styrket kamp mod social dumping
Ordentlige vilkår for fremtidens ar-
bejdsmarked
Den sociale søjle som politisk pejle-
mærke
Bedre arbejdsmiljø
En retfærdig grøn omstilling
Styrket ligestilling
Handelspolitikken skal løfte arbejdsta-
gerrettigheder
Værne om demokrati og retsstat.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0005.png
En økonomisk politik,
der gavner alle
En stærk og sund økonomi i EU er til gavn
for alle medlemsstater, og dansk økonomi
er afhængig af en velfungerende økonomi
i hele Europa. Derfor skal der etableres
rammer, som sikrer en sund og holdbar
økonomi i Europa, men som samtidig
giver medlemsstaterne mulighed for at
føre en politik, der understøtter en bære-
dygtig vækst og beskæftigelse. Det er først
og fremmest det enkelte lands opgave at
sørge for økonomisk vækst. Men EU spiller
en vigtig rolle, når det gælder rammerne
for styring af særligt eurolandenes økono-
mi, og når det gælder muligheden for at
etablere ambitiøse investeringsplaner og
investeringsfonde. Håndteringen af den
finansielle og økonomiske krise i slutnin-
gen af 2000’erne tjener som eksempel på,
hvordan ensrettede og rigide regler med
fokus på offentlige underskud og gælds-
niveauer forværrede situationen i flere
medlemsstater. Det gjorde det svært for
landene at foretage de investeringer, der
kunne sætte gang i økonomien og få lande
på fode igen.
EU har under COVID-19-krisen valgt en
anden model, der i højere grad ser ud til
at holde hånden under medlemsstaterne
gennem en udfordrende tid. Med oprettel-
sen af en genopretningsfond på i alt 750
mia. euro bestående af både lån og bidrag
uden tilbagebetalingspligt har fokus været
på at understøtte medlemsstaternes øko-
nomier og sætte skub i vækst og beskæf-
tigelse. En fond, der også skal bidrage til
den grønne, digitale omstilling.
Også fremover bør EU arbejde for at sikre
sunde og holdbare offentlige finanser i
medlemsstaterne samtidig med, at lande-
ne skal have mulighed for at gennemføre
tiltag, der sikrer vækst og velstand.
FH mener, at:
EU skal understøtte, at medlemssta-
terne kan føre en politik, der skaber en
bæredygtig vækst og beskæftigelse i
det enkelte land. Der findes ikke én løs-
ning, der passer alle, og EU skal i sine
anbefalinger til landene tage højde for
dette.
EU skal via sine støtteprogrammer
bidrage til, at de fattigste regioner i
medlemsstaterne får et løft gennem
støtte til efter- og videreuddannelse,
beskæftigelse samt fattigdomsbekæm-
pelse, så der skabes en opadgående
konvergens, når det gælder leve- og
indkomstvilkår.
Arbejdsmarkedets parter skal reelt og
systematisk inddrages i udarbejdelsen,
implementeringen og overvågningen
af de nationale reformplaner under det
europæiske semester.
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0006.png
Velfungerende europæisk
social dialog
En stærk og velfungerende social dialog
er et centralt værktøj, hvis målene i den
europæiske søjle for sociale rettigheder
skal realiseres. Hvis der skal sikres ordent-
lige lønninger og gode arbejdsvilkår i hele
Europa, så kommer man ikke udenom, at
arbejdsmarkedets parter spiller en vigtig
rolle. Som repræsentanter for henholdsvis
lønmodtagere og arbejdsgivere har parterne
en forståelse for vilkårene og rammerne på
arbejdsmarkedet, som fx lovgiver ikke har.
Dog er forudsætningerne for social dialog
i medlemsstaterne meget forskellige, både
hvad angår organiseringsgraden og rela-
tionerne mellem arbejdstagere og arbejds-
givere. Det gør det vanskeligt at løfte nogle
af målene i den sociale søjle. Og det van-
skeliggør også et løft af den sociale dialog
på europæisk plan, som der er behov for.
Derfor er det positivt, at forordningen for
Socialfonden stiller krav til medlemssta-
terne om, at de skal afsætte midler til ka-
pacitetsopbygning af den sociale dialog.
Arbejdsmarkedets parter på europæisk
plan spiller en vigtig rolle som hørings-
part, når det gælder social- og beskæftigel-
sesområdet i EU
1
. Denne rolle skal fortsat
styrkes, og det er en vigtig opgave for både
de europæiske lovgivere og for arbejds-
markedets parter.
FH mener, at:
Europa-Kommissionen skal understøtte
den europæiske sociale dialog – både
den tværsektorielle og den sektorielle
– ved at sikre tilstrækkelig finansiering
1)
TFEU-artikel 154.
med respekt for arbejdsmarkedets par-
ters autonomi.
Social dialog skal indgå i Europa-Kom-
missionens konsekvensanalyser i
forbindelse med udarbejdelsen og
fremlæggelsen af nye politiske forslag
og initiativer.
At arbejdsmarkedets parters særlige
høringsret, som det fremgår af art. 154,
skal respekteres af Kommissionen, Rå-
det og Parlamentet.
Arbejdsmarkedets parter bør også
inddrages på andre relevante lovgiv-
ningsområder, end dem der er omfattet
af art. 154.
Arbejdsmarkedets parter skal inddra-
ges i arbejdet med at sikre den grønne
omstilling. Fx i EU’s Komité for social
dialog.
Der skal udpeges en ”Ombudsmand
for social dialog”, der skal rapportere til
EU’s Komité for Social Dialog om udfor-
dringer med social dialog i medlems-
landene på opfordring af de nationale
parter.
Der er behov for en stærkere repræsen-
tation af de europæiske og nationale
arbejdsmarkedsparter i EU-agenturer,
myndigheder, udvalg og institutioner
med henblik på at sikre praksisnære
løsninger, der tager hensyn til de forskel-
ligartede europæiske arbejdsmarkeder
og arbejdsmarkedsmodeller.
6
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0007.png
Styrket kamp mod
social dumping
Arbejdskraftens frie bevægelighed i EU
og et mere globaliseret arbejdsmarked
betyder, at der kommer en øget andel
af udenlandsk arbejdskraft til særligt de
nord- og vesteuropæiske lande i EU. Samti-
dig udflyttes et stigende antal opgaver fra
Norden til lande uden organisering eller
overenskomster. I Danmark udgør uden-
landsk arbejdskraft en stigende andel
af den samlede arbejdskraft, og antallet
af udenlandske arbejdstagere har været
støt stigende de seneste ti år
2
. Andelen af
beskæftigede udlændinge i 2020 svarer til
godt 10 pct. af alle fuldtidsbeskæftigede
i Danmark. Arbejdskraftens frie bevæge-
lighed kan bidrage til at skabe vækst og
beskæftigelse i Europa, men den medfører
også en række udfordringer.
For lande med stor tilvækst af udenlandsk
arbejdskraft, særligt i Nordeuropa, resul-
terer udviklingen i social dumping og et
voldsomt nedadgående pres på løn- og ar-
bejdsvilkår i udvalgte brancher
3
. Bekæm-
pelse af social dumping kræver en effektiv
indsats fra både myndigheder, lovgivere
og arbejdsmarkedets parter.
FH støtter arbejdskraftens frie bevægelig-
hed, men det skal ske på ordnede vilkår. Vi
ser alt for ofte, at udenlandsk arbejdskraft
arbejder på vilkår og til en løn, som ligger
langt fra almindelige danske standarder.
2)
I 2011 var antallet af fuldtidsbeskæftigede uden-
landske statsborgere 135.121, og i 2020 var det
tilsvarende tal på 231.426. I 2011 var antallet af
fuldtidsbeskæftigede udenlandske arbejdstagere fra
EU-11 29.935, og i 2020 var det tilsvarende tal 69.996.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(2020).
3) Det gælder særligt byggeri- og anlægsbranchen,
transportbranchen samt landbrug- og fødevaresek-
toren.
7
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
Det skal ikke være muligt at konkurrere
på at underbyde ordentlige arbejdsvilkår.
Det indebærer bl.a., at de faglige og kollek-
tive rettigheder ikke må være underord-
net de økonomiske friheder i EU. Retten
til at organisere sig og retten til kollektiv
forhandling samt kollektive kampskridt er
ligeså vigtig som retten til den frie bevæ-
gelighed.
Det bagvedliggende problem ved social
dumping er de forskelle i leve- og ind-
komstvilkår i EU, som er steget i takt med
udvidelsen af medlemslande. På den lan-
ge bane er det afgørende, at der sker en
opadgående konvergens i levestandarden
i EU, hvis vi skal problemet til livs. Men vi
er også nødt til at sætte ind her og nu.
FH mener, at:
EU skal bidrage til, at den frie bevæge-
lighed af tjenesteydelser og arbejds-
kraft sker på ordnede vilkår.
EU’s lovgivere skal inddrage social
dumping-perspektivet i al relevant lov-
givning.
Der skal sikres ordentlig håndhævelse i
alle medlemsstater af eksisterende og
ny EU-regulering om den frie bevæge-
lighed. Oprettelsen af den europæiske
arbejdsmarkedsmyndighed (European
Labour Authority, ELA) er et skridt i den
rigtige retning.
ELA skal bidrage til overholdelse af
eksisterende nationale og europæiske
overenskomst- og lovgivningsmæssige
regler med respekt for parternes cen-
8
trale rolle i håndhævelsen, tilgængelig
information for nationale parter og med
en effektiv reaktionshastighed.
EU skal introducere et europæisk ID-
kort med information om løn, arbejdstid,
arbejdsgiver skat, social sikring mv.,
som konkret håndhævelsesværktøj til
at sikre lønmodtagernes kendskab til
deres rettigheder. Det kan også styrke
myndigheder og arbejdsmarkedets
parters forudsætninger for at håndhæ-
ve gældende regler og dermed reel lige
løn for lige arbejde på samme arbejds-
plads.
EU’s udbudsdirektiv bør revideres, så
det fremmer brug af arbejdsklausuler
med henblik på at styrke respekten for
kollektive aftaler og løn- og arbejdsvil-
kår.
Der skal indføres sociale betingelser, så
det bliver en forudsætning for at mod-
tage midler fra EU’s Socialfond, at der
er ordnede arbejdsvilkår og ordentligt
arbejdsmiljø.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0009.png
Ordentlige vilkår på
fremtidens arbejdsmarked
Arbejdsmarkedet er under forandring
blandt andet på grund af den øgede digita-
lisering, kunstig intelligens og udbredelse af
atypiske beskæftigelsesformer. Forandrin-
gerne har været undervejs længe, og vi ved
ikke med sikkerhed, hvordan den vil forme
vores fremtidige arbejdsliv. Men vi ser ind i
en fremtid med nye og atypiske beskæftigel-
sesformer, flere digitale arbejdsformer og ar-
berjdspladser og øget brug af kunstig intel-
ligens og overvågning. Det er en udvikling,
som finder sted i alle medlemsstater, og FH
mener derfor, at EU skal bidrage til at finde
løsninger på en række af udfordringerne.
De digitale virksomheder har let adgang til
det globale marked. De kan flytte
arbejdspladser derhen, hvor det er mest
gavnligt eller konkurrencemæssigt nød-
vendigt. Der bør derfor være øget fokus på
at modvirke, at it- og tech-virksomheder
”udflages” til lande, hvor skatter og afgifter
er meget lave, og hvor beskyttelsen af ar-
bejdstagerrettigheder er ringe. For at sikre,
at Danmark og den danske model fortsat
spiller en central rolle i fremtidens digitale
arbejdsmarked, vil FH have fokus på de
langsigtede konsekvenser af digitalisering.
Det skal sikres, at nye ansættelsesformer
ikke skaber en ny underklasse af arbejdsta-
gere, der arbejder under dårlige arbejdsvil-
kår og uden rettigheder. Nye ansættelsesfor-
mer kan give fleksibilitet for arbejdstagere
og arbejdsgivere, men det bør ske på ordne-
de vilkår.
Kunstig intelligens giver både muligheder
og udfordringer for fremtidens arbejdsmar-
ked. Investeringer i kunstig intelligens kan
skabe vækst i særligt fremstillingsindustrien
og føre til nye job, men det kan i lige så høj
grad føre til udfasning af arbejdspladser.
Derudover giver kunstig intelligens en ræk-
ke udfordringer, når det gælder behandling
af arbejdstagernes data og overvågning på
arbejdspladsen.
EU bør bidrage til at sikre, at udviklingen
indenfor digitalisering og kunstig intel-
ligens ikke fører til unødig overvågning
og udnyttelse af arbejdstagerne. Det er
afgørende, at brugen af kunstig intelligens
på arbejdspladsen er fuldstændig trans-
parent og bygger på et afstemt dataetisk
grundlag.
9
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
FH mener, at:
Der skal være en klar og rimelig af-
grænsning af, hvem der reelt er arbejds-
tagere både nationalt og europæisk, og
der bør ikke etableres en tredje kategori
af atypisk ansatte hverken direkte eller
indirekte.
Et tredje arbejdsmarked bør modvirkes
på både nationalt- og EU-plan, når det
fx gælder atypisk ansatte og platforms-
ansatte.
Europa har brug for at følge med vores
globale konkurrenter, når det gælder
teknologi, forskning og kunstig intelli-
gens. En teknologisk førerposition er
afgørende for, at der er gode arbejds-
pladser på europæiske hænder i frem-
tiden.
Brugen af kunstig intelligens og algorit-
meledelse skal være fuldstændig trans-
parent og bygge på et afstemt data-
etisk grundlag, der løbende afstemmes
mellem parterne.
Brugen af kunstig intelligens og algorit-
meledelse skal reguleres med respekt
for menneskers frihed, værdighed og
autonomi, så arbejdstagere ikke bliver
udsat for overvågning, der er unødven-
dig og i uoverensstemmelse med grund-
læggende rettigheder.
EU bør arbejde for løsninger, der sikrer
et bæredygtigt digitalt arbejdsmarked,
så der ikke konkurreres på skatter og
afgiver samt arbejdsforhold
Der bør i EU-regi etableres en formod-
ningsregel, en omvendt bevisbyrde og
så bredt et anvendelsesområde som
muligt, der kan fungere i samspil med
den danske model og anvendes ved
indgåelse og håndhævelse af overens-
komster mv. og i øvrigt lægges til grund
ved enhver myndighedsbeslutning.
Europa-Kommissionens forslag til
retningslinjer for soloselvstændiges
adgang til at indgå kollektive aftaler bør
kun give de mest repræsentative fagli-
ge organisationer ret til at anvende en
sådan adgang til at forhandle kollektive
aftaler for soloselvstændige.
Personer, som EU-Domstolen eller
danske domstole definerer som falske
selvstændige, bør ikke kunne indgå
overenskomster som soleselvstændi-
ge. FH vil arbejde for, at de personer
bliver omfattet af overenskomster for
arbejdstagere og i øvrigt kan opnå fulde
arbejdstagerrettigheder.
Muligheden for at etablere et generelt
arbejdstagerbegreb i EU skal undersø-
ges under hensyntagen til den danske
arbejdsmarkedsmodel. Det bør omfatte
platformsarbejdere og andre atypisk
ansatte, som ikke reelt nyder den selv-
stændiges rettigheder.
10
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
Den sociale søjle
som politisk pejlemærke
FH ønsker at fremme kollektive forhand-
linger nationalt, bekæmpe social dumping
og sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår i
hele Europa.
Den sociale søjle er et skridt i den rigtige
retning for at skabe et mere socialt balan-
ceret Europa. Den indeholder ambitiøse
mål for at fremme velfærd og velstand i
EU. Målet om ordentlige løn- og arbejds-
vilkår bør gælde for alle europæiske
arbejdstagere. Men det er afgørende for
FH, at søjlen fungerer som et politisk kom-
pas og ikke gøres bindende. Med politisk
kompas mener FH, at de initiativer, der
finder inspiration i søjlen, skal respektere
kompetencefordelingen og de nationale
aftalemodeller og forhold.
I kollektive arbejdsmarkedsmodeller, som
den danske og svenske, giver fleksible
overenskomster udstrakt mulighed for,
at de enkelte virksomheder kan tilpasse
deres aftaler til virksomheders og medar-
bejderes behov. Det har vi på baggrund af
et ligeværdigt forhold mellem parterne,
baseret på rettigheder i overenskomster-
ne. Det er langt fra tilfældet i alle EU’s
medlemsstater. Hvis EU skal bidrage til en
højere løn eller bedre social beskyttelse i
de enkelte lande, skal det derfor ske med
klokkeklar respekt for traktatens kompe-
tencedelingsbestemmelser og for de en-
kelte medlemsstaters respektive arbejds-
markedsmodeller og velfærdsordninger.
Særligt siden den finansielle krise i slut-
ningen af 2000’erne er der sket en udbre-
delse af lave lønninger, usikre ansættelser
og dårlige arbejdsvilkår i mange med-
11
lemsstater. Denne udvikling har særligt
ramt de unge og de grupper, som i forve-
jen var mest udsatte. I FH ønsker vi, at EU
udstikker nogle pejlemærker for at sikre
bedre arbejdsvilkår især for de mest sår-
bare grupper på arbejdsmarkedet.
FH vil også arbejde for, at Folketinget i
fremtiden sikrer en bedre implemente-
ring af EU-regler og rådshenstillinger un-
der den sociale søjle, som bredt set tjener
lønmodtagernes interesser.
FH mener, at:
Udmøntningen af den social søjles prin-
cipper skal respektere EU-kompetence-
fordelingen og parternes autonomi.
Søjlen skal anvendes kritisk og kon-
struktivt til at løfte de områder, hvor
EU-samarbejdet har en vigtig rolle at
spille, blandt andet via det europæiske
semester.
Arbejdsmarkedets parter skal reelt og
systematisk inddrages i implementerin-
gen af den sociale søjle både på euro-
pæisk og nationalt niveau.
Det europæiske semester skal under-
støtte en infrastruktur, der skaber lige
adgang til dagtilbud og uddannelse af
høj kvalitet.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0012.png
Bedre arbejdsmiljø
Det skal være sikkert og sundt for alle
europæiske arbejdstagere at gå på arbejde,
og dårlige arbejdsmiljøstandarder bør
ikke være et konkurrenceparameter for
europæiske lande eller virksomheder. Fæl-
les EU-regulering på arbejdsmiljøområdet,
en fælles EU-arbejdsmiljøstrategi samt
mere ensartet implementering og styrket
håndhævelse i medlemsstaterne er afgø-
rende for at sikre, at danske virksomheder
opererer på et marked, hvor der er lige
vilkår for alle virksomheder, og hvor der
ikke konkurreres på dårligt arbejdsmiljø.
Udviklingen i EU’s arbejdsmiljøregulering
har i en årrække næsten været gået i stå.
De senere år er der dog sket fremskridt
med fastsættelse af grænseværdier for
kemiske stoffer og et arbejde er i gang
med at modernisere direktiverne om faste
arbejdssteder og skærmarbejde. Men der
mangler stadig ambitiøs lovgivning på
en række områder, herunder ikke mindst
psykisk arbejdsmiljø og ergonomisk ar-
bejdsmiljø. Herudover mangler der fokus
på det ændrede arbejdsmarked, herunder
ikke mindst ændringer i ansættelsesfor-
mer, som bl.a. platformsarbejde og øget
brug af falske selvstændige.
FH mener, at:
Håndhævelsen af EU’s arbejdsmiljøre-
gulering i medlemsstaterne skal styrkes,
så virksomheder ikke kan konkurrere på
dårligt arbejdsmiljø.
EU’s arbejdsmiljølovgivning skal være
dækkende for alle beskæftigede, inklu-
siv solo-selvstændige og platformsar-
bejdere.
EU skal sikre bedre arbejdsmiljøre-
gulering på områder såsom psykisk
arbejdsmiljø muskel- og skeletbesvær,
samt reproduktionsskadende og kræft-
fremkaldende stoffer.
EU skal sikre et bedre beredskab i for-
hold til fremtidige pandemier, herunder
medvirke til at forbedre samarbejdet og
koordinationen mellem især arbejdsmil-
jø- og sundhedsmyndigheder i forhold til
fremtidige pandemier.
12
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0013.png
En retfærdig grøn omstilling
Den grønne omstilling skal være socialt
retfærdig. Det er en forudsætning for at
sikre en langsigtet opbakning til de foran-
dringer, der vil have stor indflydelse på ar-
bejdspladserne og i vores dagligdag. Løn-
modtagerne er i centrum for omstillingen,
og derfor er det vigtigt, at de inddrages
tæt i beslutningerne – både på nationalt
niveau og på lokale arbejdspladser.
Nogle lønmodtagere vil opleve nye job-
muligheder og gevinster, mens andre vil
miste jobbet. Endnu flere vil opleve et
behov for nye kompetencer, selv hvis de
ikke skifter job. Samtidig vil omstillingen
indebære en ændring i vaner og forbrug.
EU-samarbejdet er afgørende for Dan-
marks grønne omstilling og de tab og
gevinster, vi vil opleve. For det første fordi
dansk konkurrenceevne, eksport – og
dermed arbejdspladser – har gavn af et
højere ambitionsniveau. For det andet
fordi EU-regulering ofte sætter rammerne
for dansk klimapolitik, fx når det gælder
kvotemarkedet og en række forordninger.
For det tredje fordi EU de kommende år
investerer milliarder i en grøn omstilling.
EU’s politik på klimaområdet og tilknytte-
de områder som fx uddannelse, beskæfti-
gelse og arbejdsmiljø er således afgørende
for FH.
For FH er det afgørende, at EU sætter
ambitiøse klimamål, inddrager lønmod-
tagerne i den grønne omstilling og sikrer
en social balanceret omstilling, hvor ud-
dannelse, omskoling og et sikkert og sundt
arbejdsmiljø udgør centrale elementer.
FH mener, at:
En retfærdig omstilling skal have et
bredt fokus, der også hjælper de fag-
grupper, der berøres indirekte af omstil-
lingen.
Der skal fokuseres på generel videreud-
dannelse af høj kvalitet for lønmodtage-
re og ikke kun på omskoling af dem, der
har mistet deres arbejde.
Arbejdsmiljøet skal sikres i den grønne
omstilling.
EU skal bidrage til videndeling om ind-
dragelse af lønmodtagerne i den grøn-
ne omstilling.
Det er afgørende med den nødvendi-
ge finansiering af en socialt retfærdig
omstilling, så omstillingen ikke rammer
skævt.
13
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0014.png
Styrket ligestilling
FH arbejder for at skabe større ligestilling
mellem kønnene på både nationalt og
europæisk niveau. Det gælder i særdeles-
hed, når det gælder lige vilkår på arbejds-
markedet og lige løn for lige arbejde. Lige-
løn mellem mænd og kvinder for samme
arbejde eller arbejde af samme værdi er en
grundlæggende rettighed, som skal frem-
mes i hele Europa. Det forudsætter bl.a.
større løngennemsigtighed og en klarere
definition af arbejde af samme værdi samt
en styrket indsats for at åbne det kønsop-
delte arbejdsmarked. Det forudsættes også,
at der er lige adgang til uddannelsessyste-
met fra førskoleområde til efter- og vide-
reuddannelsesområdet. Det Europæiske
Semester har tydeligt vist, at der er store
divergenser i EU, når det handler om lige
adgang til uddannelse for alle.
EU spiller en vigtig rolle, når det gælder
opgaven med at sætte retning for am-
bitionerne om fuld ligestilling i Europa.
Men det skal ske med respekt for, at til-
tag, der vedrører arbejdsmarkedet, skal
tilrettelægges og udmøntes i de enkelte
medlemsstater. Det er vigtigt, at regler og
rettigheder, som følger af EU-initiativer,
skal respektere arbejdsmarkedets parters
rolle og den måde, vi har indrettet det
danske arbejdsmarked på. Som led i Det
Europæiske Semester og EU’s målsætnin-
ger om uddannelse, et godt børneliv og
livslang læring bør EU være medaktør i at
sikre lige og let adgang til uddannelse og
dagtilbud i EU.
FH mener, at:
EU skal være retningsgivende, når det
gælder målsætningen om at sikre bedre
ligestilling på arbejdsmarkedet.
EU skal fremme kvinders rettigheder og
retten til ligestilling mellem kønnene bl.a.
ved at sikre beskyttelse mod forskels-
behandling på arbejdspladsen pga.
køn, etnicitet/race, religion/tro, handi-
cap, alder og seksuel orientering.
EU skal fortsat sikre videndeling om,
hvordan man fremmer ligestilling på
arbejdsmarkedet på tværs af medlems-
landene.
Det europæiske semester skal bidrage
til at sikre lige adgang til dagtilbud og
social investering på ungdomsområdet.
14
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0015.png
Handelspolitikken skal
løfte arbejdstagerrettigheder
Danmark er en lille, åben økonomi, som
er afhængig af vores handel med omver-
denen både indenfor og udenfor EU. Øget
eksport og samhandel kan skabe vækst
og beskæftigelse til gavn for danske løn-
modtagere. Derfor ønsker FH, at EU skal
arbejde for ordnede rammer og aftaler
for verdenshandlen gennem WTO. Det
giver Danmark og danske virksomheder et
bedre udgangspunkt i samhandlen med
andre lande.
Handelskrigen mellem USA og Kina,
Brexit, coronapandemien og Ruslands
invasion af Ukraine har vist, at handel
på tværs af landegrænser og regioner er
udsat, og at handelspolitik også er sik-
kerhedspolitik. Men det er vigtigt, at EU’s
målsætning om at styrke sin strategiske
autonomi ikke svækker EU’s eksport til
resten af verden. Med strategisk autonomi
menes bestræbelserne på at gøre EU mere
uafhængig af tredjelande, når det gælder
fx fødevarer, energi, teknologi og kritiske
materialer. Men også EU’s indre marked
skal fortsat vedligeholdes og beskyttes, så
udefrakommende kriser ikke kan bruges
som anledning til at lukke de enkelte
EU-landes grænser overfor handel med
andre EU-lande.
Det er vigtigt, at handelspolitikken anven-
des som redskab til at løfte en mere bæ-
redygtig verden med fokus på ordentlige
løn- og arbejdsvilkår. EU’s handelsaftaler
med andre lande skal bruges som løfte-
15
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
stang til at sikre arbejdstagerrettigheder.
EU skal bruge sin indflydelse til fx at få
indarbejdet standarder for arbejdsvilkår,
herunder ILO’s kernekonventioner og
arbejdsmiljø, i handelsaftalerne og hånd-
hævelsen af disse.
FH anser handlingsplanen for økonomisk
diplomati og den tredobbelte bundlinje,
hvor vækst og jobskabelse går hånd i
hånd med en bæredygtig omstilling og
en styrkelse af arbejdstageres vilkår, som
central for dansk handelspolitik. Det er
et godt udgangspunkt for at kunne præge
den næste generation af globaliseringen
– en mere bæredygtig globalisering, der
tager højde for WTO-reglerne, ILO-konven-
tionerne og øvrige standarder.
Derudover mener FH, at EU’s udviklings-
politik skal prioritere at stille midler til
rådighed til støtte af kapacitetsopbyg-
ningen af civilsamfundet i de lande, EU
indgår handelsaftaler med. Det skal sikre,
at civilsamfundet bliver bedre rustet til
at holde regeringen ansvarlig for de bære-
dygtighedskapitler, de har underskrevet.
Der er også et behov for, at EU får en
stærkere involvering af arbejdsmarkedets
parter i udviklingen af den fremtidige
handelspolitik.
Handel med tjenesteydelser udgør en vok-
sende andel af den samlede verdenshan-
del, hvilket har stor betydning for indhol-
det i EU’s bilaterale handelsaftaler. Det er
afgørende for FH, at der sker en afgræns-
ning af, hvilke typer af tjenesteydelser der
er omfattet af handelsaftalerne af hensyn
til at beskytte offentlige tjenesteydelser
fra at blive markedsgjort og dermed po-
tentielt blive privatiseret.
FH mener, at:
EU skal indgå handelsaftaler, der ska-
ber arbejdspladser og styrker arbejds-
tagernes rettigheder.
I forhandlinger om handelsaftaler skal
der stilles krav om at opfylde interna-
tionale standarder for arbejdstager-
rettigheder, arbejdsmiljø og miljø som
betingelse for aftalen. Kravene skal
modsvares af løfter om markedsad-
gang, bistand og teknisk ekspertise
samt ledsages af mærkbare sanktioner
og grundig overvågning med inddragel-
se af arbejdsmarkedets parter.
Handelspolitikken og EU’s arbejde
med due diligence skal fremme en for-
retningsmodel, som er bæredygtig og
ansvarlig, både når det gælder arbejds-
tagerrettigheder, arbejdsmiljø, miljø og
klimapåvirkning.
Der skal introduceres redskaber til for-
håndsgodkendelse i de handelsaftaler,
som EU indgår for derved at sikre reel
håndhævelse af arbejdstagerrettighe-
der, før en aftale ratificeres og træder i
kraft.
16
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0017.png
Værne om demokrati og retsstat
Demokrati, grundlæggende menneske-
rettigheder og retsstaten er en grundsten
i vores samfund, som vi skal værne om.
Værdierne er indskrevet i EU-traktaten og
skal derfor respekteres af alle medlems-
stater
4
.
Det har vist sig vanskeligt for EU at hånd-
tere brud på fundamentale principper,
selvom traktaten indeholder sanktions-
muligheder i sådanne sager
5
. Der er mu-
lighed for at rejse sag ved overtrædelse af
EU’s grundlæggende rettigheder. Bestem-
melsen giver blandt andet mulighed for
at fratage et land stemmeretten i Rådet.
EU har også gjort respekten for retsstats-
principper til en betingelse for udbetaling
af midlerne fra Genopretningsfonden
4) Traktatens artikel 2.
5) Traktatens artikel 7.
efter COVID-19-krisen, ligesom det er et
krav i landbrugsforordningen.
Selvom EU’s værktøjskasse indeholder
redskaber til at sikre respekten for de-
mokrati og retsstaten i medlemslandene,
er det en grundlæggende udfordring, at
der skal være et ønske om forandring i de
medlemsstater, der træder rettighederne
under fode. I processen frem mod opta-
gelsen af nye medlemsstater er udsigten
til et EU-medlemskab en vigtig faktor i at
få gennemført reformer i de pågældende
lande. Men når først et land er optaget,
er det en vanskelig og langstrakt proces
at skabe den nødvendige enighed blandt
medlemslandene, der kan sikre overhol-
delsen af EU’s grundlæggende principper.
17
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0018.png
Der er ingen lette løsninger i sigte, men
EU-samarbejdet kan i længden ikke holde
til, at der er lande, som ikke respekterer
vores fælles værdier og spilleregler.
FH mener, at:
EU er en værdifuld platform til at sikre
værdier som demokrati, menneskeret-
tigheder og retsstat, og fagbevægelsen
og danske politikere har et fælles an-
svar for at kommunikere om nuancerne
ved EU-samarbejdet herunder både
fordele og ulemper.
Der skal gøres større brug af mulig-
hederne for at koble udbetalingen af
EU-midler til respekten for EU’s grund-
læggende værdier.
Det skal overvejes, om nye redskaber
kan tages i brug overfor de medlems-
stater, som ikke overholder EU’s grund-
læggende værdier.
Der skal reageres med konsekvens, og
der skal reageres markant, når vores
grundlæggende værdier ikke respekte-
res af de enkelte medlemslande.
18
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0019.png
19
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 220: Henvendelse af 10/2-23 fra Fagbevægelsens hovedorganisation vedr. FH's Europapolitiske sigtelinjer 2025
2661415_0020.png
20