Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2663453_0001.png
Den 10. februar 2023
FVM 247
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 for så vidt angår maksimalgrænseværdier for mykotoksinet de-
oxynivalenol (DON) i korn til fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december
2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (komitésag). For-
slaget vedrører reviderede grænseværdier for mykotoksinet deoxynivalenol (DON). DON findes i korn
og kornprodukter med højst indhold i majs og hvede. DON dannes af fusariumsvampe, som angriber
kornet under vækst. Dannelsen afhænger af bl.a. vejret, kornsort, tidligere afgrøde mv. Den Europæ-
iske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at det kroniske indtag for børn kan være højt
og indikere en sundhedsmæssig bekymring. DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet forslaget
og fundet, at grænseværdierne er høje i forhold til at beskytte små børn med højt indtag. Forslaget
vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da flere af grænseværdierne reduceres i for-
hold til gældende grænseværdier. Forslaget ventes til afstemning i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 27. februar 2023. Regeringen agter på den baggrund at
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring til forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006
om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Forslaget er fremsat med
hjemmel i artikel 2, stk. 2 i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabspro-
cedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for tre måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 233: Notat om komitésag om grænseværdier for DON i korn til fødevarer
2663453_0002.png
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget ventes til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 27. februar 2023.
Formål og indhold
Deoxynivalenol (DON) er et mykotoksin, som dannes af fusariumsvampe på kornafgrøder, mens de sta-
dig er på marken. Væksten af fusariumsvampe og deres dannelse af toksiner afhænger bl.a. af afgrøde-
type og vejr. Højst indhold ses i majs og hvede i fugtigt vejr. Akut indtag af DON kan forårsage opkast-
ninger, og DON er derfor også kendt som vomitoxin. Den mest markante skadelige langtidseffekt ved at
indtage DON er reduceret vækst. Vejret spiller en stor rolle på dannelsen af toksinerne, hvorfor der ses
stor variation fra år til år og også stor geografisk variation. Eksempelvis havde majshøsten i 2013 høje
niveauer af DON i store dele af EU på grund af en meget våd sommer.
Indhold af DON i korn er allerede reguleret med EU maksimalgrænseværdier, men på baggrund af en
skærpet risikovurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), har Kommissionen
taget initiativ til en revision.
Generelt foreslås en reduktion af grænseværdierne. Beskrivelserne af nogle fødevarekategorier bliver
dog ændret i forslaget, hvorfor det ikke er alle nye grænseværdier, der er direkte sammenlignelige med
de eksisterende grænseværdier. Eksempelvis er polenta i dag ikke reguleret med en specifik grænse-
værdi, men får med forslaget en specifik grænseværdi.
Grænseværdierne vil gælde fra 1. juli 2024, idet allerede lovligt markedsførte produkter vil kunne for-
blive på markedet.
Hovedkategori
Fødevarekategori
Foreslået maksimal-
grænseværdi
(mi-
krogram/kg)
1.000
1.750
1.750
1.750
750
750
600
750
1.000
250
400
600
150
Nuværende
maksi-
malgrænseværdi (mi-
krogram/kg)
1.250
1.750
1.750
1.750
750
750+forarbejdningsfaktor
750
750-1.250
Uforarbejdet korn
Korn til salg direkte
til forbruger
Forarbejdede
pro-
dukter
Andre kornsorter ikke nævnt specifikt
Majs
Durumhvede
Havre med husk
Andre kornsorter ikke nævnt specifikt.
Majs til popcorn samt popcorn
Formalet korn af andre kornsorter ikke nævnt
specifikt.
Majs formalede produkter direkte til forbru-
gerne
Andre majs formalede produkter
Polenta klar til brug
Bageriprodukter korn snacks og morgen-
madsprodukter
Pasta (tørret)
Kornbaseret babymad og babymad med sær-
lige medicinske formål
750+forarbejdningsfaktor
500
750
200
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 233: Notat om komitésag om grænseværdier for DON i korn til fødevarer
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale om gennemfø-
relsesbestemmelser til en allerede gældende retsakt.
Gældende dansk ret
Grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer reguleres af Kommissionens forordning
(EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer inklusive DON. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen stats-
finansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører forslaget ingen nævnevær-
dige administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
DTU Fødevareinstituttet har vurderet samlet set, at de forslåede grænseværdier i stort omfang sikrer, at
forbrugerne ikke udsættes for et potentielt sundhedsskadeligt akut eller subkronisk indtag af DON og
DON metabolitter. Ud fra en ren sundhedsfaglig vurdering, så vurderes der dog ikke at være rum til, at
grænseværdien for formalede kornprodukter (f.eks.
gryn, flager, mel), sættes højere end 500 μg
DON/kg. Risikoforøgelsen ved den forslåede grænseværdi på 600 μg/kg i stedet for 500 μg/kg vurderes
dog som lille.
DTU Fødevareinstituttet er mere betænkelig ved fastsættelsen af en grænseværdi på 1.000
μg/kg
for de
formalede majsprodukter. På baggrund af EFSA’s beregninger af det kroniske indtag af DON og DON
metabolitter kan det for de formalede majsprodukter ses, at visse børn risikerer at overskride TDI (To-
lerable Daglige Indtag), om end der ikke er tale om store overskridelser. På den baggrund vurderer DTU,
at eksponeringen udgør en sundhedsmæssig risiko. DTU peger på, at der er tale om en meget lille indi-
viduel risiko, men omvendt er det en risiko, der vedrører mange børn i landet.
DTU Fødevareinstituttet angiver, at de foreslåede grænseværdier samlet set må forventes at have en
positiv effekt i forhold til at nedbringe forbrugernes eksponering. Dog kan den foreslåede grænseværdi
på 1.000
μg/kg for alle formalede majsprodukter måske trække i
en modsat retning. Om implemente-
ringen af de forslåede grænseværdier vil være tilstrækkelig til at bringe eksponeringen under TDI for
alle forbrugergrupper er usikkert.
DTU Fødevareinstituttet har angivet, at de foreslåede grænseværdier alene dækker DON.
EFSA’s
forslag
til TDI’er dækker summen af DON og DON metabolitterne; 3-acetyl-DON, 15-acetyl-DON og DON-3-
glucosid. Imidlertid har Kommissionen fravalgt regulering af DON metabolitter, så grænseværdierne
kun dækker DON. Der foreligger således ifølge DTU en risiko for, at indholdet af toksiske stoffer i et
parti underestimeres, hvis der kun analyseres for DON (og dermed, at befolkningens eksponering un-
derestimeres). DTU vurderer imidlertid, at risikoen for akutte forgiftninger er minimal, hvis de forslåede
grænseværdier for DON overholdes, og det er også muligt at nedbringe befolkningens langsigtede ek-
sponering alene ved at regulere på indholdet af DON. For at sikre, at kortlægningen af befolkningens
eksponering er så retvisende som muligt, finder DTU, at det er vigtigt, at der foretages analyser af både
DON, 3-acetyl-DON, 15-acetyl-DON og DON-3-glucosid. I forhold til risikovurderinger af enkeltpartier,
vil vurderingerne være funderet på et bedre grundlag, hvis der foreligger analyser af alle stofferne. DTU
finder således, at der er et rationale for at fortsætte arbejdet med at få indarbejdet analyser, der dækker
alle stofferne. DTU har angivet, at ovenstående konklusioner alene dækker indtaget af DON og DON
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 233: Notat om komitésag om grænseværdier for DON i korn til fødevarer
2663453_0004.png
metabolitterne, og ikke dækker evt. kombinationseffekter, der måtte være fra det samlede indtag af fu-
sariumtoksiner i cerealier.
Når det gælder Kommissionens forslag til grænseværdier for babymad, så vurderer DTU Fødevareinsti-
tuttet, at
150 μg/kg er fint til at sikre små-
og spædbørn. Der vil ikke være overskridelser af hverken TDI
eller ARfD (Akut Reference Dosis) ud fra de scenarier, som DTU vurderer realistiske.
Fødevarestyrelsen bemærker til vurderingerne fra DTU Fødevareinstituttet, at grænseværdierne i for-
slaget bygger på ALARA-princippet (As Low As Reasonably Achievable)
som et kompromis mellem
det sundhedsmæssigt ønskelige og det praktisk opnåelige (altså et kompromis mellem det sundheds-
mæssige og sikringen af markedsforsyningen). Majs er en afgrøde, som let angribes af fusariumsvampe,
hvilket er afspejlet i de foreslåede grænseværdier for DON. Yderligere har der i visse år været problemer
med majsproduktionen, hvis vejret har været gunstigt for vækst af fusarium-svampe. Hvis grænsevær-
dierne for majs reduceres yderligere, vil der være en større andel af majsproduktionen, som skal kasse-
res. Fødevarestyrelsen vurderer, at de foreslåede grænseværdier udgør et nødvendigt kompromis mel-
lem hensynet til forbrugerbeskyttelsen og hensynet til forsyningssikkerheden.
Vedrørende DON og DON-metabolitter samt kombinationseffekter, så er Fødevarestyrelsen enig i, at
grænseværdierne optimalt set burde omfatte alle stofferne. Dette er dog en udfordring rent analytisk, og
Kommissionen har ud fra input fra det europæiske referencelaboratorie for mykotoksiner vurderet, at
det er præmaturt at regulere alle stofferne på nuværende tidspunkt. Regulering af DON alene som en
indikator er et skridt i den rigtige retning. I den offentlige kontrol analyserer Fødevarestyrelsen for DON,
3-acetyl DON og 15-acetyl DON.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
DI Fødevarer bemærker, at de har fået oplyst, at grænserne i normale høstår ikke er en udfordring. Nogle
høstår har der dog været meget høje værdier i havre fra Sverige.
DAKOFO (Dansk Korn & Foder) har ingen bemærkninger til de foreslåede grænseværdier for DON (de-
oxynivalenol). DAKOFO repræsenterer de danske korn- og foderstofselskaber, en række handelshuse,
følgeerhverv og de danske malterier.
Forbrugerrådet kan generelt og principielt tilslutte sig grænseværdier for mykotoksiner i fødevarer, da
der er tale om sundhedsskadelige stoffer, og da en begrænsning af disse derfor potentielt medfører en
forbedret sikkerhed og sundhed for befolkningen som helhed. De ser gerne, at mykotoksin-niveauerne
i fødevarer er så lave som muligt, og støtter derfor op om forslaget om, at grænseværdierne reduceres
for DON for adskillige fødevaregrupper.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget vurderes at medføre et øget beskyttelsesniveau, da en del af grænseværdierne for DON redu-
ceres i forhold til nuværende grænseværdier. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4