Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2638578_0001.png
Kemikalier
Ref. MIAUM/HESEL/KBH
Den 10. november 2022
MIM 124-22
GRUNDNOTAT til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring med henblik på tilpasning til
den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU (RoHS-direktivet) vedrørende ny undtagelse 9(a)-III for anvendel-
sen af hexavalent chrom anvendt til korrosionsbeskyttelse af gasabsorptionsvar-
mepumper (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har den 28.10.2022 fremsendt en delegeret retsakt om ændring med henblik på til-
pasning til den tekniske udvikling af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/65/EU af 8. juni 2011 om begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elek-
tronisk udstyr. Med retsakten optages en ny undtagelse 9(a)-III for anvendelsen af hexavalent
chrom til korrosionsbeskyttelse af gasabsorptionsvarmepumper i en tidsbegrænset periode på fem
år. Den delegerede retsakt vurderes ikke at svække beskyttelsesniveauet i Danmark. Retsakten vur-
deres at medføre positive samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser, da den vil føre til øget
fortjenester og energibesparelser. Regeringen kan støtte undtagelsen, da beskyttelsesniveauet under
Forordning (EF) nr. 1907/2006,
REACH,
ikke vil være svækket og den samlede negative indvirkning
på miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse som følge af et krav om substitution sandsynligvis vil
være større end de samlede fordele herved. Frist for medlemsstaternes indsigelse er d. 28.11.2022.
Regeringen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt
og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 28.10.2022 fremsendt delegeret retsakt om tilpasning til den tekniske udvikling
af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/65/EU om begrænsning af anvendelsen af
visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet).
Kommissionen har vedtaget den delegerede retsakt med hjemmel i RoHS-direktivets artikel 5, stk.1, litra
a), som et delegeret direktiv. Artikel 5 indeholder bestemmelser om tilpasning af direktivets bilag III og
IV til den videnskabelige og tekniske udvikling.
Den delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, såfremt Eu-
ropa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder, i dette tilfælde indtil
29.12.2022. Fristen for indsigelse kan forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-
Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Formandskabet har anmodet om eventuelle indsigelser fra medlemsstaterne senest den 28.11.2022.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Delegeret retsakt om anvendelsen af hexavalent chrom anvendt til korrosionsbeskyttelse af gasabsorptionsvarmepumper
Formål og indhold
RoHS-direktivet giver aktører og virksomheder mulighed for at ansøge om optag eller fornyelse af mid-
lertidige undtagelser fra de begrænsninger, som et stof er underlagt under direktivet. Direktivets bilag
III og IV indeholder en optegnelse over de materialer og komponenter i elektrisk og elektronisk udstyr,
til specifikke anvendelser, som er fritaget fra begrænsning i henhold til direktivet.
For at en undtagelse ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra a) kan optages eller fornyes på bilag III og IV,
skal det fastslås, at optagelsen ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning
(EF) nr. 1907/2006 (REACH), og at en af følgende betingelser er opfyldt:
- Det er ikke teknisk eller videnskabeligt muligt i praksis at eliminere eller substituere dem ved hjælp
af ændringer af udformningen eller materialer og komponenter, der ikke kræver anvendelse af
materialer eller stoffer på listen i bilag II;
- Alternativernes pålidelighed er ikke sikret;
- Den samlede negative miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitutionen er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige fordele
herved.
Beslutninger om optagelse eller fornyelse af undtagelser og disses gyldighedsperioder skal tage hensyn
til alternativernes tilgængelighed, substitutionens socioøkonomiske indvirkning og enhver potentiel
indvirkning på innovationen.
Er ingen af ovenstående betingelser opfyldt, skal undtagelsen ifølge direktivets artikel 5, stk. 1, litra b)
ophæves og fjernes fra bilag III og IV. I de tilfælde udløber undtagelsen tidligst tolv måneder og senest
atten måneder efter beslutningen er truffet
Kommisionen modtog den 23. december 2020 en ansøgning om optag af en ny undtagelse 9(a)-III i
RoHS-direktivets bilag III for anvendelsen af hexavalent chrom til korrosionsbeskyttelse i arbejdsvæ-
sken i det lukkede kredsløb af kulstofstål i gasabsorptionsvarmepumper.
De gasabsorptionsvarmepumper, der er beskrevet i den ønskede undtagelse, falder ind under kategori 1
"store husholdningsapparater".
Nærværende anvendelse er foruden stofrestriktionerne i RoHS underlagt restriktioner under forordning
(EF) nr. 1907/2006, REACH, bilag XIV indgang 22, hvorfor anvendelsen kræver såvel indrømmelse af
nærværende undtagelse under RoHS som godkendelse under REACH. Ansøger indgav i februar 2019
ansøgning på sådan godkendelse under REACH, som er blevet behandlet af Udvalget for
Risikovurdering (RAC) og Udvalget for Socioøkonomisk Analyse (SEAC).
De tekniske og videnskabelige undersøgelser under RoHS og REACH har fremhævet følgende:
Varmepumper kan anvendes til at opvarme eller afkøle lukkede rum. De anvender en arbejdsvæ-
ske til at overføre termisk energi fra eller til rummet. Gasabsorptionsvarmepumper er termisk
varmedrevne, f.eks. ved forbrænding af naturgas. Deres arbejdsvæske består af et kølemiddel og
et absorptionsmedium.
De gasabsorptionsvarmepumper, der er relevante for den aktuelle anmodning om undtagelse, er
udformet til opvarmning i beboelses- og erhvervsbygninger, hvor de også kan erstatte eksiste-
rende kedler, navnlig i sektorer med høj eller mellemhøj temperatur. Disse gasabsorptionsvarme-
pumper er omfattet af RoHS-direktivet, fordi dele såsom pumpen til arbejdsvæsken er eldrevne,
og fordi de er mindre end større gasabsorptionsvarmepumper til industriel anvendelse, som
kunne undtages fra RoHS som faste installationer i stor skala.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Delegeret retsakt om anvendelsen af hexavalent chrom anvendt til korrosionsbeskyttelse af gasabsorptionsvarmepumper
2638578_0003.png
Arbejdsvæsken i den pågældende anordning er en blanding af ammoniak og vand, der cirkulerer i
et lukket kredsløb af stål, som kræver anvendelse af et korrosionshæmmende middel. For at be-
skytte mod korrosion tilsættes hexavalent chrom i form af natriumchromat til arbejdsvæsken. I
løbet af gasabsorptionsvarmepumpens levetid reduceres det hexavalente chrom til trivalent chro-
moxid, hvilket skaber et beskyttende lag. Trivalent chromoxid er ikke underlagt begrænsning i
henhold til RoHS-direktivet.
Det er i den tekniske vurdering blevet bekræftet, at gasabsorptionsvarmepumper med arbejdsvæ-
ske, der indeholder hexavalent chrom, er den nyeste teknologi, og at der på nuværende tidspunkt
ikke findes praktisk tilgængelige alternativer med hensyn til korrosionsbeskyttelse.
Teknologien kan i princippet erstattes af andre varmeanlæg. Gasabsorptionsvarmepumpe-tekno-
logien er dog mere energieffektiv end forbrændingsteknologier som f.eks. almindelige kedler
(kondensationskedler).
Gasabsorptionsvarmepumper bidrager til CO
2
-besparelser, hvor det er hensigtsmæssigt i forbin-
delse med modernisering af visse varmeanlæg. Den tekniske vurdering konkluderede, at hver
yderligere installeret gasabsorptionsvarmepumpe kunne give CO
2
-emissionsbesparelser på yder-
ligere 15 t over 20 år sammenlignet med konkurrerende teknologier såsom kondensationskedler
eller hybride systemer
1
.
Det estimeres, at der i værste fald på årlig basis vil indføres 1400 kg hexavalent chrom i EU. He-
xavalent chrom udgør en sundhedsrisiko, navnlig under fremstillingen af gasabsorptionsvarme-
pumper og i slutningen af produktets levetid. Risikoen ved natriumchromat i gasabsorptionsvar-
mepumper er blevet evalueret, navnlig i forbindelse med REACH-godkendelsesprocessen på om-
rådet, hvor Udvalget for Risikovurdering (RAC) har konkluderet, at de
risikostyringsforanstaltninger og driftsbetingelser, der er beskrevet i ansøgningen og nærmere
præciseret af ansøgeren på udvalgets anmodning, forventes at være hensigtsmæssige og effektive
med hensyn til at begrænse miljørisikoen for arbejdstagerne og den almene befolkning. Koncen-
trationen af hexavalent chrom reduceres gradvist til et beskyttende lag i løbet af gasabsorptions-
varmepumpens levetid som følge af den kemiske reaktion. Hvis det antages, at kølemidlet fjernes
professionelt ved udløbet af gasabsorptionsvarmepumpens levetid, hvilket svarer til behandlin-
gen af absorptionskøleskabe efter kravene i direktivet om affald af elektrisk og elektronisk ud-
styr
2
, skal affaldet fra gasabsorptionsvarmepumper behandles på en miljømæssigt forsvarlig
måde.
Det vurderes, at der under igangværende godkendelsesprocedure under REACH ikke er fremført
begrundelser for afslag på ansøgningen med henblik på overholdelse af REACH-betingelserne for
udstedelse af en godkendelse.
Kommissionen har i lyset af ovenstående vurderet, at undtagelsen optages, da det er vurderingen, at den
ikke svækker den miljø- og sundhedsbeskyttelse, der ydes efter forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH), og da kravet i artikel 5 stk. 1, litra a) vurderes at være opfyldt med henvisning til, at den
samlede negative miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige indvirkning som følge af
substitution sandsynligvis er større end de samlede miljø-, sundheds- og forbrugerbeskyttelsesmæssige
fordele herved.
1
Eksempel: husstand med 25 MWh årligt energiforbrug til varme. Det hybride system består her af en kondensa-
tionskedel og en elektrisk varmepumpe.
2
EUT L 197 af 24.7.2012, s. 38
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Delegeret retsakt om anvendelsen af hexavalent chrom anvendt til korrosionsbeskyttelse af gasabsorptionsvarmepumper
2638578_0004.png
Det vurderes, at undtagelsen kan indrømmes for den maksimale gyldighedsperiode på fem år, da
forskningsindsatsen for at reducere, erstatte eller fjerne indholdet af hexavalent chrom sandsynligvis vil
tage mere end fem år fra tidspunktet for den tekniske evaluering.
Kommissionen har hørt ekspertgruppen for delegerede retsakter under RoHS-direktivet den 6. april
2022.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den
29.12.2022, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt
med, at Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
RoHS-direktivet er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse om begrænsning af anvendelse af visse
farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr i EU (RoHS-bekendtgørelsen).
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det delegerede direktiv implementeres ved udstedelse af ny RoHS-bekendtgørelse med de ændringer,
der følger heraf. Implementeringsfristen er seks måneder efter det delegerede direktivs ikrafttræden.
Statsfinansielle konsekvenser og administrative konsekvenser for det offentlige
Vedtagelse af det delegerede direktiv forventes ikke at medføre væsentlige statsfinansielle eller admini-
strative konsekvenser for det offentlige eller EU’s budget.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen skønnes at medføre positive samfundsøkonomiske konsekvenser, da godkendelsen af gas-
absorptionsvarmepumper til segmentet opvarmning i beboelse- og erhvervsbygninger vil føre
energibesparelser.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne
Vedtagelsen skønnes at medføre positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, da godkendelsen af gas-
absorptionsvarmepumper til segmentet opvarmning i beboelse- og erhvervsbygninger vil føre til øget
fortjeneste og energibesparelser.
Konsekvenser for miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse
Vedtagelsen af undtagelsen vil medføre anvendelse af produkter, som udgør en sundhedsrisiko, navnlig
under fremstillingen af disse og i slutningen af deres levetid. Denne risiko vurderes dog, at kunne hånd-
teres ved de indførte risikostyringsforanstaltninger og driftsbetingelser, og opvejes endvidere af kli-
mamæssige fordele ved en mere effektiv opvarmning og reducerede CO2 emissioner. Endvidere vil de
nærmere betingelser for anvendelsen af hexavalent chrom blive fastsat i forbindelse med godkendelsen
af ansøgningen under REACH.
3
Det bemærkes, at det delegerede direktiv er behæftet med en fejl, idet det angiver, at ekspertgruppemødet fore-
gik den 18. marts 2022.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 25: Delegeret retsakt om anvendelsen af hexavalent chrom anvendt til korrosionsbeskyttelse af gasabsorptionsvarmepumper
Høring
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet be-
mærkninger fra Fagbevægelsens Hovedorganisation og Erhvervsstyresen, som støtter forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for
forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Der er tale om indrømmelse af en ny undtagelse, som vurderes alt i alt at have miljømæssige fordele.
Endvidere vil de nærmere betingelser for anvendelsen af hexavalent chrom blive fastsat i forbindelse
med godkendelsen af ansøgning under REACH om brug af hexavalent chrom til dette formål. Regerin-
gen kan derfor støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil otte
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5