Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2672948_0001.png
Erhvervsudvalget 2022-23 (2. samling)
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 88
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
3. marts 2023
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 88 (Alm. del) af 2. marts
2023
Spørgsmål
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 2. marts 2023 om straks-
betalinger i euro samt redegøre for de danske prioriterer på ministerens område og
de for udvalget relevante sager under det svenske EU-formandskab i 1. halvår 2023,
jf. ERU alm. del - samrådsspm. C?
Svar
Talepapir til samråd 2. marts 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Økonomiminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
2672948_0002.png
Side 2 af 8
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i ERU 2. marts 2023
Samrådsspørgsmål C:
Ministeren bedes orientere udvalget om forslag
om straksbetalinger i euro samt redegøre for de danske prioriterer på mini-
sterens område og de for udvalget relevante sager under det svenske EU-
formandskab i 1. halvår 2023?
Tak, formand. Jeg har som ny økonomiminister fået ansvaret
for det internationale økonomiske område og for at repræsen-
tere Danmark i ECOFIN. Jeg vil prioritere samarbejdet med
Erhvervsudvalget og ser frem til at orientere om sager på ECO-
FIN, som er relevante for Udvalget.
Jeg vil orientere om et forslag om straksbetalinger i euro, som
forelægges for Europaudvalget til mandat (i morgen).
Derudover vil jeg benytte lejligheden til at orientere Udvalget
om udvalgte aktuelle sager. Jeg vil for uddybning henvise til
skriftligt svar på ERU spørgsmål 22 oversendt 9. februar, der
også handlede om danske prioriteter på Udvalgets område un-
der det svenske formandskab.
Straksbetalinger i euro
Først forslaget om straksbetalinger i euro. Der ventes enighed i
Rådet senere i 1. halvår. Der ventes snart fremlagt et samlet
kompromisforslag.
En
straksbetaling
betyder, at en bank eller en anden udbyder af
betalingstjenester, flytter midler fra betalers konto til betalings-
modtagers konto inden for få sekunder, på alle tidspunkter af
døgnet og året rundt.
Det adskiller sig fra
almindelige
betalinger, som normalt gennem-
føres den følgende bankdag.
Formålet med forslaget er at udbrede straksbetalinger i euro
mellem EU-landene, også EU-lande med anden valuta end euro.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
Side 3 af 8
Brugen af straksbetalinger i euro er i dag begrænset. Forslaget
skal gøre euroen til et mere effektivt betalingsmiddel.
Forslaget gør det obligatorisk for betalingsudbydere i alle EU-
lande at udbyde straksbetalinger i euro, såfremt de tilbyder al-
mindelige betalinger i euro. Det gælder uanset, om landene har
euroen som valuta eller ej.
Danske
betalingsudbydere skal dermed også udbyde straksbeta-
linger i euro, hvis de udbyder almindelige betalinger i euro.
Forslaget begrænser også gebyrer for straksbetalinger i euro. Be-
talingsudbydere må ikke kræve højere gebyrer for
straksbetalin-
ger i euro end for
almindelige
betalinger i euro.
Forslaget indeholder også et krav om, at pengeinstitutterne skal
tilbyde en løsning, hvor en kunde kan kontrollere, om navnet på
kontohaver og kontonummer stemmer overens, før en straks-
betaling godkendes.
Forslaget indeholder desuden et nyt system til screening af kun-
der op imod EU’s sanktionsliste.
Regeringen ser positivt på forslagets formål om at styrke det in-
dre marked, understøtte digital innovation og fremme effektive
og rettidige betalinger samt konkurrence til fordel for forbru-
gerne.
Det er vigtigt, at forslaget giver merværdi og tager højde for for-
skelle mellem EU-lande i og uden for euroområdet. En mulig
proportional løsning kan være, at forslagets krav kun omfatter
institutter, der har valgt at tilbyde konti i euro. Det vil opnå for-
slagets formål og samtidig sikre hensyn til de administrative byr-
der for institutterne. Vi er også åbne for andre løsninger, der er
proportionale og tilgodeser hensyn til lande uden for euroen.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
Side 4 af 8
Vi finder det helt centralt, at EU-landene ikke forpligtes til at
indføre administrative bøder. Vi arbejder for, at et kompromis-
forslag imødekommer os.
Vi arbejder også for, at forslaget er foreneligt med et fortsat højt
niveau for beskyttelse mod hvidvask og omgåelse af sanktioner.
Og endelig arbejder vi for, at forslaget giver passende frister for
omstilling og implementering af de nye systemer og tjenester.
Finansielle sager i 1. halvår 2023
Det svenske EU-formandskab arbejder for fremskridt på en
række sager på Erhvervsudvalgets område, som generelt har til
formål at styrke det indre marked for finansielle tjenester.
Revision af kapitalkravsregler
Rådet opnåede i november enighed om forslag om revision af
EU’s kapitalkrav. (Forslaget
har været drøftet intensivt her i
Udvalget og i Europaudvalget i de seneste år) Forslaget gen-
nemfører anbefalinger fra Basel-komitéen og indeholder en
række elementer til at styrke robustheden af kreditinstitutter.
Forslaget har stor betydning for rammevilkårene for danske
penge- og realkreditinstitutter.
Rådets kompromis fastholder Kommissionens forslag om
overgangsordninger til kapitalgulvet. Gulvet betyder, at kapi-
talkravet, som institutterne selv beregner, ikke må være mindre
end 72,5 pct. af kapitalkravet beregnet efter en mere simpel og
ensartet standardmetode. Ordningerne indebærer lavere kapi-
talkrav for boliglån med lav risiko for tab og lån til virksomhe-
der uden kreditvurdering med lav risiko for tab.
Ordningerne er midlertidige og løber til og med 2032. Kom-
missionen kan inden udgangen af 2031 evt. fremsætte et nyt
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
Side 5 af 8
forslag på baggrund af en analyse fra Den Europæiske Bank-
tilsynsmyndighed. Der skal således tages stilling til, om ordnin-
gerne skal udløbe eller forlænges.
Ordningerne sikrer indtil 2032 et hensyn til danske penge- og
realkreditinstitutter. Ordningen med lavere kapitalkrav på bo-
liglån med lav risiko er vigtig for dansk realkredit, fordi danske
realkreditinstitutter generelt har lave tab på deres udlån.
Europa-Parlamentet har medio februar fastlagt sin holdning.
Europa-Parlamentet foreslår, at overgangsordningerne kan
forlænges i op til fire år, dvs. fra og med 2032 til og med 2036.
Trilogforhandlingerne mellem Rådet og Europa-Parlamentet
ventes snart indledt.
Regeringen er meget opmærksom på, at væsentlige danske pri-
oriteter tilgodeses i forhandlingerne mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, herunder at overgangsordningerne fastholdes i et
kompromis.
Bekæmpelse af hvidvask
Rådet nåede i juni sidste år til enighed om forslaget om en EU-
hvidvasktilsynsmyndighed. Myndigheden skal føre direkte til-
syn med udvalgte finansielle virksomheder, fx banker. Virk-
somhederne udvælges efter en risikobaseret tilgang, dvs. efter
hvor risikoen for hvidvask typisk er størst.
Og Rådet nåede i december til enighed
om en revision af EU’s
hvidvaskdirektiv og en ny hvidvaskforordning. De to forslag
indebærer styrkede regler til bekæmpelse af hvidvask på en
række områder. Det gælder bl.a. styrkede regler for registre
over bankkonti, fast ejendom samt reelle ejere af virksomhe-
der, fonde og foreninger. Det gælder også skærpede kunde-
kendskabsprocedurer.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
Side 6 af 8
Fra dansk side har vi arbejdet for, at nye tiltag bliver ambitiøse
og har størst mulig merværdi i bekæmpelsen af hvidvask. Det
er vigtigt, at vi i Danmark kan fastholde de skrappe regler, som
gælder i dag, at reglerne indebærer en klar ansvarsfordeling
mellem nationale myndigheder og den fælles EU-tilsynsmyn-
dighed og et styrket myndighedssamarbejde. De danske prio-
riteter er generelt imødekommet i Rådets kompromis.
Det er muligt, at man under svensk formandskab indleder tri-
logforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet, af-
hængig af, hvornår Europa-Parlamentet fastlægger sin hold-
ning. Placeringen af hvidvasktilsynsmyndigheden er en stor sag
i sig selv og kan også blive drøftet i dette halvår.
Kapitalmarkedsunionen
Rådet har opnået enighed om en række forslag på kapitalmar-
kedsområdet, der skal bidrage til udviklingen af EU-landenes
finansielle markeder, den såkaldte kapitalmarkedsunion.
Det gælder bl.a. et forslag om et fælles europæisk adgangs-
punkt (ESAP), som digitalt samler offentlige finansielle og
ikke-finansielle oplysninger om europæiske virksomheder, her-
under om bæredygtighed og årsrapporter.
Der er også opnået enighed om forslag til revision af direktiver
om forvaltere af alternative investeringsfonde og kollektive in-
vesteringsinstitutter.
Det er muligt, at der under svensk formandskab vil blive ind-
ledt trilogforhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet
om forslagene.
Rådet ventes i 1. halvår at have drøftelser mhp. rådsenighed
om nye forslag i relation til kapitalmarkedsunionen. Det gælder
blandt andet forslag vedr. notering af virksomheder til handel
på finansielle markeder, som bl.a. indebærer ændrede krav til
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
2672948_0007.png
Side 7 af 8
prospekter med information til investorer ifm. virksomheders
børsnotering og præcisering af reglerne vedr. intern viden mv.
i relation til markedsmisbrug.
Kommende forslag
Revision af rammer for krisehåndtering: Kommissionen ven-
tes i dette halvår at fremsætte nye forslag, bl.a. et forslag om
styrkede EU-rammer for krisehåndtering af kreditinstitutter,
som kommer i problemer og bliver nødlidende (BRRD), samt
forslag om styrkede EU-rammer for brug af nationale indsky-
dergarantimidler (DGSD).
Forslagene vil omfatte alle EU-lande og ventes bl.a. at revidere
rammerne for, hvilke institutter, der håndteres i henhold til
BRRD i stedet for efter nationale konkursregler. BRRD’s cen-
trale princip er, at tabene skal bæres af den nødlidende banks
aktionærer og kreditorer, frem for at tabene bæres af de offent-
lige finanser. I dag er det sådan i EU, at det primært er store
institutter, der håndteres iht. BRRD, mens mindre institutter
ofte håndteres under nationale konkursregler, som kan inde-
bære større mulighed for statslige midler til redning af de nød-
lidende banker. Danmark anvender derimod generelt BRRD
på alle institutter. DGS-direktivet fastlægger rammer for EU-
landenes nationale indskydergarantiordninger, herunder regler
for nationale sektorfinansierede indskydergarantifonde, dæk-
ningsniveau og udbetalingsfrister.
Digital euro: Kommissionen ventes i 1. halvår 2023 at frem-
sætte et forslag om digital euro på baggrund af en analyse i Den
Europæiske Centralbank (ECB) og Kommissionen.
En digital euro kan, afhængig af udformning, indebære en for-
dring (et krav) direkte på ECB. Det adskiller sig fra en elektro-
nisk euro, hvor den direkte fordring er på fx en bank. Formålet
med en digital euro kan overordnet være bred adgang til et
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 283: Kopi af ERU alm.del - svar på spm. 88, fra økonomiministeren
2672948_0008.png
Side 8 af 8
simpelt, sikkert og billigt betalingsmiddel. Ikke-eurolandes stil-
ling ift. en digital euro er fortsat ikke afklaret.
Detailinvestorer: Kommissionen ventes også i 1. halvår at
fremsætte et udspil vedr. detailinvestorer, som generelt har til
formål at fremme detailinvestorers deltagelse på de finansielle
markeder og forbrugerbeskyttelse.
Det var en gennemgang af udvalgte aktuelle finansielle sager.
Jeg ser frem til at fortsætte dialogen med Udvalget om sagerne.