Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 290
Offentligt
2673312_0001.png
MIM 23-23
9. marts 2023
RAMMENOTAT TIL Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 for så vidt angår anvendelse i kosmetiske
produkter af visse stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende,
mutagene eller reproduktionstoksiske (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 for så vidt angår anvendelse i kosmetiske produkter af visse stoffer,
der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-stoffer).
Med forslaget vil 30 nye stoffer, der er klassificeret som CMR ved delegeret forordning (EU)
2022/692, blive opført på listen over stoffer, der ikke må anvendes i kosmetiske produkter (bilag II
til kosmetikforordningen). Forslaget vurderes generelt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i
EU. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for
dansk ret. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter den
17. marts 2023. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1223/2009 for så vidt angår anvendelse i kosmetiske produkter af visse stoffer, der
er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske.
Forslaget fremsættes med hjemmel i artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1223/2009 om kosmetiske produkter (Kosmetikforordningen).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske
Produkter. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og
absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke
kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig
med kvalificeret flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 290: Notat om komitésag om anvendelse i kosmetiske produkter af visse stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
2673312_0002.png
Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes
til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-
Parlamentet ikke indenfor en frist på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité den 17. marts 2023.
Formål og indhold
Med forslaget fra Kommissionen vil stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene
eller reproduktionstoksiske (CMR-stoffer) ved delegeret forordning (EU) 2022/692
1
blive opført på
listen over stoffer, der ikke må anvendes i kosmetiske produkter (bilag II til kosmetikforordningen). I
alt bliver 30 nye stoffer opført på bilag II. De relevante stoffer er i øjeblikket hverken underlagt
begrænsninger i bilag III til kosmetikforordningen eller tilladt i bilag IV, V eller VI til nævnte
forordning
Forslaget medfører ligeledes en ændring for begrænsningen af stoffet 2-ethylhexansyre (CAS-nr. 149 -
57-5), som på nuværende tidspunkt er opført under løbenummer 1024 i bilag II til
Kosmetikforordningen og derfor er forbudt at anvende. Ændringen medfører, at salte af stoffet 2-
ethylhexansyre ligeledes medtages i begrænsningen, da disse salte blevet er klassificeret som CMR-stof
i kategori 1B ved delegeret forordning (EU) 2022/692.
I henhold til artikel 15 i Kosmetikforordningen er CMR-stoffer forbudte at anvende i kosmetiske
produkter. Ifølge Kommissionen skal CMR-stofferne tilføjes bilag II for at gennemføre CMR-forbuddet
ensartet på det indre marked, for at sikre retssikkerhed navnlig for de erhvervsdrivende og de
nationale kompetente myndigheder og for at sikre et højt beskyttelsesniveau for menneskers sundhed.
Begrænsningerne i forslaget finder anvendelse fra 1. december 2023.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen og ændringer hertil er umiddelbart gældende i Danmark.
Det bemærkes, at CMR-stoffer eller grupper af CMR-stoffer efter dansk fortolkning af
Kosmetikforordningen er forbudte at anvende i kosmetiske produkter, så snart deres klassificering
under CLP-forordningen (forordning (EU) 1272/2008) finder anvendelse, uanset om stofferne er
opført på listen over forbudte stoffer (bilag II til Kosmetikforordningen).
1
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/692 af 16. februar 2022 om ændring med henblik på
tilpasning til den tekniske og videnskabelige udvikling af del 3 i bilag VI til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger (EUT L 129 af
3.5.2022, s. 1).
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 290: Notat om komitésag om anvendelse i kosmetiske produkter af visse stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
2673312_0003.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en
forordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov
for ændringer i gældende dansk ret.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlig eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil
primært have betydning for producenter af kosmetiske produkter, som skal reformulere eller
tilbagetrække produkter, der indeholder et eller flere af de omfattede stoffer. Forslaget vil også have
betydning for detailhandlen, da de vil skulle fjerne produkter, der indeholder et af de omfattede
stoffer, fra hylderne ved udgangen af overgangsperioden. Det vurderes dog ikke, at dette vil medføre
væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for det danske erhvervsliv. Det skyldes først
og fremmest, at det kun er et fåtal af de omfattede stoffer, der har en anvendelse i kosmetiske
produkter. Det bakkes op af, at kosmetikindustrien med hjemmel i kosmetikforordningen har
mulighed for at søge om undtagelse fra CMR-forbuddet for de stoffer, som de fortsat ønsker at benytte.
Der er ikke indgivet nogen anmodning om forsat anvendelse af de stoffer, som nærværende forslag
omfatter. Det formodes derfor, at det fortsat vil være muligt for producenterne at fremstille deres
produkter uden de pågældende stoffer. Derudover finder begrænsningerne anvendelse pr. 1. december
2023, og der er derfor en overgangsperiode, så erhvervslivet kan nå at tilpasse sig de nye regler.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes umiddelbart at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet en
række CMR-stoffer bliver forbudt at anvende i kosmetiske produkter.
Høring
Sagen har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget i perioden 24. februar
1. marts 2023. Der er
indkommet 3 høringssvar.
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget.
Brancheforeningen for Dansk Vask-, Kosmetik- og Husholdningsindustri (VKH) har ingen
bemærkninger udover, at det er afgørende løbende, at opdatere viden og lovgivning i forhold til at
forhindre anvendelse af CMR stoffer i kosmetiske produkter.
Kosmetik- og hygiejnebranchen (KOH) har ingen bemærkninger til forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemsstater er positive over for forslaget, og at der vil være kvalificeret
flertal for forslaget.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 290: Notat om komitésag om anvendelse i kosmetiske produkter af visse stoffer, der er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for problematiske stoffer, herunder stoffer
som er klassificeret som kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR-stoffer).
Efter dansk fortolkning medfører en klassificering som CMR-stof under CLP-forordningen automatisk,
at stoffet er forbudt at anvende i kosmetiske produkter. Regeringen bemærker dog samtidigt, at
forbuddet vil finde anvendelse fra samme tidspunkt som for den klassificering, der følger af CMR-
klassificeringen ved den delegerede forordning (EU) 2022/692, hvilket er sammenligneligt med den
danske fortolkning af det automatiske forbud. Regeringen accepterer derfor, at implementeringen af
CMR-forbuddet sker ved opførelse af stofferne på kosmetikforordningens bilag II, eftersom det skaber
klarhed over reglerne.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4