Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 317
Offentligt
2676605_0001.png
Den 15. marts 2023
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen
2021-23 (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Det regionale samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Nordsøen (Scheveningen-gruppen)
1
har ud-
arbejdet en fælles henstilling om ændring af planen for udsmid for fiskeriet i Nordsøen 2021-2023.
Udsmidsplanen bidrager til at gennemføre landingsforpligtelsen for fiskerier i Nordsøen, Skagerrak
og Kattegat i overensstemmelse med grundforordning for den fælles fiskeripolitik og den flerårige
forvaltningsplan for Nordsøen (delegeret retsakt). Scheveningen-gruppen forventes at udarbejde en
fælles henstilling til Kommissionen med forslag om ændring af en nuværende undtagelse for udsmid
af rødspætte i trawlfiskeriet med henblik på at give mulighed for undtagelse for videnskabelig forsk-
ning
(”videnskabelige forsøgsfiskerier”)
fra landingsforpligtelsen. På baggrund af en fælles henstilling
fra Scheveningen-gruppen forventes Kommissionen at udarbejde forslag om ændring af den delege-
rede retsakt 2020/2014 om gennemførelsen af landingsforpligtelsen, der vedtages som en delegeret
retsakt. Forslaget skønnes at have en uændret virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da
forslaget tager højde for bestandssituationen. Regeringen kan støtte en fælles indstilling til ændrin-
gerne af den gældende udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen og vil otte dage fra oversendelse af nær-
værende notat, lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende et forslag til ændring af Kommissionens delegerede forordning
om en udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen for 2021-23.
Grundforordningen (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik lægger op til, at detaljer om imple-
mentering af landingsforpligtigelsen specificeres i flerårige forvaltningsplaner.
Med hjemmel i den flerårige forvaltningsplan for demersale bestande i Nordsøen (EU) nr. 2018/973,
artikel 14 kan medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse i Nordsøen fremsende en
fælles henstilling om indholdet af en plan for gennemførelse af landingsforpligtelsen (udsmidsplan) til
1
Scheveningen-gruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil sige Danmark,
Sverige, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Gruppen er drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering
af fælles henstillinger på fiskeriområdet og helt aktuelt i arbejdet med formuleringen af planer for implementeringen af landingsforpligtelsen.
Kommissionen deltager ad hoc.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 317: Delegeret retsakt om udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen 2021-23
2676605_0002.png
Kommissionen. Kommissionen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage en endelig udsmids-
plan i form af en delegeret retsakt.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med et
flertal af sine medlemmer, mens Rådet træffer beslutning med kvalificeret flertal.
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt ca. seks måneder efter, at
den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
Formål og indhold
Et af de centrale elementer i reformen af den fælles fiskeripolitik er gradvist at bringe udsmid til ophør
i alle fiskerier ved at indføre et udsmidsforbud (landingsforpligtelse). Målet med landingsforpligtelsen
er at tilskynde et mere målrettet fiskeri ved at undgå eller begrænse uønskede fangster, bl.a. ved udvik-
ling af mere selektivt fiskeri. Fra den 1. januar 2019 er alle kvotebelagte bestande som udgangspunkt
omfattet af landingsforpligtelsen. Det regionale samarbejde mellem medlemsstaterne indgår i den fælles
fiskeripolitik som et vigtigt element i forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag in-
den for fiskeriforvaltningen.
Scheveningen-gruppen udarbejder i dialog med Kommissionen og de relevante rådgivende råd et udkast
til fælles henstilling om ændring af udsmidsplanen for fiskeriet i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat gæl-
dende for perioden 2021-23. Den fælles henstilling forventes fremsendt til Kommissionen medio marts
2023 af Scheveningen-gruppens formandskab, der i 2023 forestås af Danmark. Inden Kommissionen
kan fremsætte forslag til den delegerede retsakt, skal henstillingen forelægges Den Videnskabelige, Tek-
niske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) med henblik på en faglig videnskabelig vurdering af
de enkelte elementer i den fælles henstilling, herunder en vurdering af den krævede videnskabelige do-
kumentation for eventuelle undtagelser fra udsmidsplanen. Forelæggelsen for STECF varetages af Kom-
missionen. Det forventes, at Kommissionens delegerede retsakt herefter kan vedtages, og såfremt Rådet
og Europa-Parlamentet ikke gør indsigelser, kan den træde i kraft med virkning fra den 1. september
2023.
En udsmidsplan kan i henhold til grundforordningen indeholde følgende elementer:
Bestemmelser om undtagelser fra landingsforpligtelsen for så vidt angår arter, som ifølge videnska-
belig dokumentation udviser en høj overlevelsesrate.
Bestemmelser om særlige undtagelser (”de minimis”)
2
.
Det Rådgivende Råd for Nordsøen bliver hørt om udkastet til fælles henstilling. De rådgivende råd er
nedsat i henhold til forordningen om EU’s fælles fiskeripolitik og
består af repræsentanter fra fiskerier-
hvervet i de relevante farvande
og NGO’er.
Henstillingen fra Scheveningengruppen forventes at indeholde en ændring af den nuværende undta-
gelse fra landingsforpligtelsen for rødspætte når der fiskes med trawl efter rundfisk og fladfisk med hen-
blik på videnskabelig forskning.
Høj overlevelse
”De minimis” er en begrænset undtagelsesbestemmelse, som indebærer, at visse fangster inden for en nærmere fastsat grænse ikke
skal fratræk-
kes en kvote, ligesom der ikke er krav om, at sådanne fangster skal bringes i land, men de skal dog registreres fuldt ud. Den overordnede bestem-
melse fremgår af grundforordningen 1380/2013, mens de nærmere betingelser fastlægges i udsmidsplanerne.
2
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 317: Delegeret retsakt om udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen 2021-23
Henstillingen forventes at indeholde en forenkling af undtagelsen fra landingforpligtelsen for rødspætte,
når der fiskes efter rundfisk og fladfisk med trawl for at give mulighed for videnskabelig forskning. Hen-
sigten
er at tillade udsmid af rødspætte i forbindelse med videnskabelige forskning (”videnskabelige
forsøgsfiskerier”) i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat
med henvisning til høj overlevelse i lighed med det
kommercielle fiskeri.
Den nuværende bestemmelse i udsmidsplanen indeholder en detaljeret gengivelse af tekniske foran-
staltninger for trawlfiskeriet. Specifikationerne følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2019/1241 om tekniske foranstaltninger. Med denne detaljeringsgrad vil enhver ændring af maske-
mål i trawl og paneler indebære, at fiskeriet ikke er omfattet af undtagelsen. Dette betyder, at fiskere,
der deltager i forsøg med ændrede maskemål med henblik på udvikling af mere selektive redskaber i
fiskeri med trawl, skal ilandbringe alle fangster af rødspætte. Dette opleves af fiskerne som en unødig
byrde og har i et konkret dansk projekt med deltagelse af fiskeri og DTU Aqua om forsøgsfiskeri betydet,
at fiskerne ikke ønskede at deltage i projektet.
Videnskabelig forskning er reguleret i forordningen om tekniske foranstaltninger, jf. artikel 25. Forord-
ningens tekniske foranstaltninger finder ikke anvendelse i videnskabelig forskning. Der er dog tilknyttet
en række krav til videnskabelig forsøgsfiskeri, herunder krav om tilladelse fra landets myndigheder, an-
tal fortøjer og tidsbegrænsning af forsøget.
Baseret på viden om den nuværende undtagelse for rødspætte med henvisning til høj overlevelse og
kendte faktorer for påvirkning af overlevelsen har DTU Aqua vurderet, at der vil være fra lidt til ingen
påvirkning af rødspættebestanden i Skagerrak og Kattegat. DTU Aquas vurdering gælder for fartøjer
udstyret med elektronisk monitering, og som deltager i forsøg med fuldt dokumenteret fiskeri, for så
vidt angår videnskabelig forskning om ændringer i fiskeriredskaber og valgfrie paneler, hvor udsmid af
rødspætte samtidig tillades.
For at fremme udviklingen af mere selektive redskaber og fiskemetoder forventes Scheveningen-grup-
pen at fremsætte en henstilling til Kommissionen om ændring af udsmidsplanen for Nordsøen, der for-
enkler undtagelsen for rødspætte i trawl ved alene at henvise til fiskeri med trawl uden specifikation af
maskemål og paneler. Uanset forenklingen, vil kommercielt fiskeri stadig skulle overholde de redskabs-
krav, der er angivet i forordningen om tekniske foranstaltninger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgode-
set.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Der forventes ingen statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offentlige ved forenklingen
af undtagelsen fra landingsforpligtelsen for rødspætte.
Det vurderes, at landingsforpligtelsen bidrager til en mere effektiv og bæredygtig anvendelse af ressour-
cerne, og dermed har en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget skønnes
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 317: Delegeret retsakt om udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen 2021-23
2676605_0004.png
at have en uændret virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da forslaget tager højde for be-
standssituationen for de berørte bestande.
I relation til den konkrete ændring af udsmidsplanen forventes der ikke øgede offentlige udgifter til ad-
ministrationen eller kontroldelen, idet landingsforpligtelsen i 2019 udvidedes til at omfatte alle be-
stande underlagt kvoteregulering.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri), hvilket gav anledning til følgende bemærknin-
ger:
Danmark Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) kan overordnet tilslutte sig udsmidsplanen.
DFPO har stort fokus på at sikre, at landingspligten overholdes, men for at sikre overholdelse under-
streger DFPO behovet for, at der indføres undtagelser for de arter, der giver udfordringer i forhold til
arbejdsbyrden. DFPO finder det vigtigt, at der for overholdelsen af landingsforpligtelsen for rødspætte
gennemføres forsøgsfiskerier af forskellig karakter. DFPO har oplevet, at undtagelser fra landingsfor-
pligtelsen ikke kan fortsætte, mens et fartøj deltager i et forsøgsfiskeri. Dette betyder ifølge DFPO, at
undtagelsen for høj overlevelse for rødspætte i forbindelse med gennemførelsen af et forsøgsfiskeri efter
tunge, ikke længere er gældende. Konsekvensen er, at fartøjer der deltager i et forsøg skal frasortere
rødspætte og lande disse, uagtet at der stadig vurderes at være høj overlevelse. DFPO støtter derfor Fø-
devareministeriets tilgang for at sikre, at undtagelser for landingspligten kan fortsætte under forsøgsfi-
skeri.
I fiskerier efter jomfruhummer og blandede demersale arter med slæbende redskaber er der konstateret
en kraftig stigning i forekomster af kuller under mindstemålet. DFPO understreger, at forekomsten be-
virker, at den tid, der anvendes til sortering af fangster, med henblik på overholdelse af landingspligten
er mere end fordoblet. Forekomsten af kuller og de relaterede effekter er sammenlignelige med faktorer
der begrunder den nuværende ”de minimis” undtagelse for hvilling i samme redskaber og farvande.
DFPO anbefaler
på den baggrund en ”de minimis” ordning på kuller under mindstemålet i 3AS som
nødvendig og fuldt ud foreneligt med kravene og formålene i den fælles fiskeripolitik. DFPO har tidligere
bedt om indførelsen af en de minimis ordning på rejer i det demersale fiskeri. Selvom ordningen er
indført, så mener DFPO ikke, at den afhjælper de danske fiskeres udfordring med rejer. DFPO bemærker
at danske fiskere oplever forekomst af rejer, når de fisker efter demersale arter med en række redskaber.
Uanset at det er små mængder, så er der et krav om, at mængderne frasorteres og landes, hvilket giver
store udfordringer i forhold til det praktiske ombord. DFPO anmoder derfor Fødevareministeriet om at
denne ændring medtages i forslaget om tilpasning af Kommissionens ændring af udsmidsplanen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er enighed om den fælles henstilling i Scheveningen-gruppen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som følger af grund-
forordningen om EU’s fælles fiskeripolitik. Regeringen
støtter en praktisk velfungerende landingsfor-
pligtelse og at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
Regeringen finder, at en plan for de omfattede fiskerier i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat skal opfylde
målene i reformen om den fælles fiskeripolitik i EU, herunder skal en anvendelse af undtagelser fra
landingsforpligtelsen være videnskabeligt begrundet. Regeringen støtter blandt andet i den forbindelse
en forenkling af undtagelsen fra landingsforpligtelsen for rødspætte med henvisning til høj overlevelse
for at fremme udviklingen af selektive redskaber.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 317: Delegeret retsakt om udsmidsplan for fiskeriet i Nordsøen 2021-23
Regeringen har forståelse for udfordringer med fangster af kuller under mindstemål i det demersale
fiskeri og vil fortsætte drøftelser med andre medlemsstater om dette med henvisning til socioøkonomi-
ske betragtninger, idet det er byrdefuldt for erhvervet at håndtere disse bifangster. Regeringen finder,
at projektet med elektronisk monitorering i Kattegat giver et aktuelt og målbart billede af fiskerisituati-
onen, og at undtagelsen bør finde anvendelse for fartøjer, der deltager i projektet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt,
og vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5