Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 328
Offentligt
2679732_0001.png
Den 21. marts 2023
FVM 252
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet nikotin
i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for et aktivstof i en
række afgrøder (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund
af revurdering af stoffet nikotin. Der er for det anførte stof gennemført risikovurderinger ved Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). EFSA konkluderer, at ændringerne er sundheds-
mæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet er enige i denne vurdering. Endvidere er eventuelle kom-
binationseffekter blevet vurderet af DTU Fødevareinstituttet, uden at det har givet anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyt-
telsesniveau i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes,
at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i 2012 fore-
lagde Folketingets fødevareordførere. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 30. marts 2023.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegeta-
bilske og animalske fødevarer og foderstoffer samt om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter
forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i forordningen om pesticidrester.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 328: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet nikotin i eller på specifikke produkter
2679732_0002.png
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 30. marts 2023.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om pesticid-
rester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse
som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimal-
grænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede
med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet eller nye oplysninger om toksikologi.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s Fødevare-
og Landbrugs-
organisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
5) Stoffet er ikke længere godkendt til brug i EU.
6) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 328: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet nikotin i eller på specifikke produkter
2679732_0003.png
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilken det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde
DTU’s
risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af,
hvad det betyder for beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA og efterfølgende re-
view-rapporter, at bilag III til forordning (EF) nr. 396/2005 ændres med hensyn til maksimalgrænse-
værdier for stoffet nikotin.
For stoffer
som f.eks. nikotin
der er naturligt forekommende i afgrøder, men som også har været
anvendt som pesticid, sættes maksimalgrænseværdier på baggrund af de målte niveauer i de givne af-
grøder. Det er en forudsætning for fastsættelsen af maksimalgrænseværdier, at indholdet ikke udgør en
sundhedsmæssig risiko.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Nikotin
Kanel
Nikotin
Krydderier (frø), Krydde-
rier (frugter)
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op på baggrund af monitore-
ringsdata.
Maksimalgrænseværdien sættes på
en justeret detektionsgrænse, så
den svarer til, hvad man teknisk
kan måle i laboratoriet.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 328: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet nikotin i eller på specifikke produkter
2679732_0004.png
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, og vurderes ikke at have statsfi-
nansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget.
Forslaget vurderes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne. Efter anmodning fra Fødevarestyrelsen har DTU Fødevareinstituttet vurderet forslaget. DTU Fø-
devareinstituttet vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede
ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier.
Endvidere bemærker DTU Fødevareinstituttet, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i
EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode. Det fremgår af artikel 14, stk. 2 i forordningen om pesti-
cidrester, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer,
når der findes en egnet metode. I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinati-
onseffekter har DTU Fødevareinstituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffek-
ter og indtag af pesticidrester hos den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af
risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf
vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænke-
ligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle føde-
varer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Brancheforeningen for Kaffe og Te har indsendt høringssvar. Heri udtrykkes bekymring for at skulle
trække produkter tilbage fra markedet baseret på et fejlagtigt datagrundlag vedrørende irske børns ind-
tag af te.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at de fejlagtige indtags data for irske børns indtag af te er udeladt i
de reviderede beregninger, som danner baggrund for Kommissionens forslag. Dermed fastholdes den
eksisterende maksimalgrænseværdi i te, idet den ikke udgør en sundhedsmæssig risiko.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for forslaget.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 328: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet nikotin i eller på specifikke produkter
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V. Det er vurderet, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der
er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5