Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 385
Offentligt
2689702_0001.png
Kære medlemmer af Folketingets Europaudvalg og de danske
medlemmer af Europa-Parlamentet
Vi deltager alle på forskellig vis og fra et forskelligt udgangspunkt i lovgiv-
ningsprocessen i EU. Fra KL’s side tænker jeg især på vores medlem-
skab i Det Europæiske Regionsudvalg og vores deltagelse i den sociale
dialog som offentlige arbejdsgivere.
De mange kriser, som EU skal håndtere, og ambitionerne om en stadig
udbygning og modernisering af unionen, f.eks. i forhold til udbygning af
den sociale søjle, digitalisering og klimatilpasning, øger behovet for at
målrette interessevaretagelsen og tale med en klar dansk stemme, hvor
der er grundlag for at gøre det.
Samtidig har vi noteret os, at Kommissionen i stigende grad bruger for-
ordninger frem for direktiver som retsakt. Ændringen i brugen af retsakt
understreger, at det i langt højere grad er vigtigt, at vi fra dansk side ar-
bejder sammen på EU-plan for at interessevaretage på EU’s lovgivnings-
proces, da en forordning ikke rummer mulighed for efterfølgende tilpas-
ning til danske forhold.
KL’s analyser viser, at ca. 40 pct. af en kommunalbestyrelsesdagsorden
er påvirket af lovgivning og politikker fra EU. Det er særligt på miljøområ-
det, men også på udbudsområdet, digitalisering og arbejdsmarkedsområ-
det, som fylder på den kommunale dagsorden.
KL prioriterer årligt de sager i Kommissionens arbejdsprogram, som er
vigtige for kommunerne. Det er ofte kommunerne, der skal administrere
lovgivningen og derfor er det vigtigt, at den også fungerer i en kommunal
sammenhæng. Vi vil fra KL gerne gøre opmærksom på følgende EU-ini-
tiativer, som i særlig grad har KL og kommunernes fokus i år;
-
-
Forordning for naturgenopretning,
da dette område i høj grad
varetages af kommunerne i Danmark.
Forordning for sundhedsdata,
som betyder nye it-systemer/ar-
bejdsgange eller tilpasning af de eksisterende. Det har konse-
kvens for de systemer, som kommunerne anvender ift. borgerne.
Forordning for Kunstig Intelligens,
som betyder noget for kom-
munerne, som allerede i dag arbejder med brug af kunstig intelli-
gens.
Evaluering af EU’s budget 2022-27,
som er relevant for kommu-
nerne pga. af struktur- og investeringsfondene, som har betyd-
ning for kommunernes muligheder for at skabe vækst og beskæf-
tigelse.
Dato: 28. marts 2023
Sags ID: SAG-2023-01118
Dok. ID: 3312583
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
-
-
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 385: Henvendelse af 28/3-23 fra KL’s Internationale udvalg
2689702_0002.png
-
Sag om Tech-giganternes efterlevelse af lovgivning.
Sagen
udspringer af den danske Chromebooksag fra Helsingør kom-
mune og stammer således ikke fra Kommissionens arbejdspro-
gram. Andre europæiske lande har haft lignende udfordringer
bl.a. i Tyskland, hvor det tyske datatilsyn fx har vurderet, at bru-
gen af Microsoft 365 er ulovlig. De store tech-giganters systemer
er en integreret del af kommunernes hverdag, og der er behov for
en aktiv indsats fra EU’s side så det sikres, at tech-giganterne
overholder lovgivningen, således at kommunerne kan fortsætte
med at anvende tech-giganternes produkter uden at være på kant
med EU-lovgivning.
Dato: 28. marts 2023
Sags ID: SAG-2023-01118
Dok. ID: 3312583
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3477
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
I kan i den videre dialog med os forvente, at KL vil lægge særlig vægt på
interessevaretagelsen i ovenstående sager. Vi vil gerne indgå i en fælles
dialog om at finde løsninger, der kan passe ind i en dansk kontekst , hvor
vi sikrer de høje ambitioner på såvel den grønne- og digitale dagsorden,
og samtidig passer på den danske arbejdsmarkedsmodel.
Med venlig hilsen
Erik Flyvholm