Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 386
Offentligt
Den 13. april 2023
MIM 36-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for
kemikalier (REACH) for så vidt angår syntetiske polymermikropartikler
(”mikroplast”)
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag XVII til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (REACH) for så vidt angår syntetiske polymermikropartikler
(”mikroplast”)
(komitésag). Formålet med forslaget er at undgå eller reducere udledning af mikroplast til miljøet
fra produkter, der markedsføres i EU/EØS. Det foreslås af Kommissionen, at mikroplast ikke må
markedsføres som stoffer alene eller i blandinger i en koncentration på 0,01 vægtprocent eller
derover, hvis mikroplasten er til stede for at give en eftertragtet egenskab. For udvalgte anvendelser
eller produkttyper er der foreslået overgangsperioder på mellem fire og 12 år, inden begrænsningen
finder anvendelse.
Forslaget finder ikke anvendelse for mikroplast i sig selv eller for blandinger, der er markedsført før
ikrafttrædelsesdatoen for forordningen. Disse kan således fortsat markedsføres.
Herudover er der foreslået undtagelser for visse anvendelser, hvor frigivelsen af mikroplast til
miljøet kan undgås eller minimeres under brug. Forslaget vurderes generelt at have en positiv
virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU generelt. Forslaget kan have negative
konsekvenser for klimaet, hvad angår genanvendelse af udtjente bildæk. Forslaget vil have
lovgivningsmæssige konsekvenser i og med, at Danmark skal ophæve sine nuværende regler om
kosmetiske produkter, som afrenses, der indeholder mikroplast. Forlaget vil medføre væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser på op til 2,1 mia. kr.
Forslaget kan ligeledes medføre økonomiske konsekvenser for ejere af kunstgræsbaner (kommuner
og foreninger) på op til 305 mio. kr. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH komitéen den 26.
april 2023.
Regeringen kan støtte forslaget, men finder det væsentligt, at der i stedet for et forbud mod
markedsføring af mikroplast som fyldmateriale til kunstgræsbaner indføres krav om, at der på
nuværende og fremtidige baner etableres passende foranstaltninger, som reducerer udslip af
mikroplast til miljøet.
Regeringen finder det vigtigt, at fremlægger dokumentation for funktionaliteten af alternative
fyldmaterialer til kunstgræsbaner, samt om der er potentielle miljømæssige effekter forbundet med
brug af alternative fyldmaterialer hurtigst muligt.