Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 445
Offentligt
2699609_0001.png
Den 28. april 2023
FVM 271
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier
for rester af pesticidet bifenazat i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for ét aktivstof
i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer
af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger for stoffet bifenazat. Der er for det anførte
stof gennemført risikovurderinger ved Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). EFSA
konkluderer, at ændringerne er sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet er enig i denne
vurdering. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et øget beskyttelsesniveau i Danmark og EU.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 10. - 11. maj 2023. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemær-
kes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af komité-
sager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i 2012
forelagde Folketingets fødevareordførere.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og V til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på
vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (her-
efter forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 1, litra b i forordningen om
pesticidrester.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 445: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet bifenazat
2699609_0002.png
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 10. - 11. maj 2023.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om pesticid-
rester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse
som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimal-
grænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede
med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen
1
, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet eller nye oplysninger om toksikologi.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s Fødevare-
og Landbrugs-
organisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
5) Stoffet er ikke længere godkendt til brug i EU.
1
Detektionsgrænse: Den laveste koncentration af et stof, der kan påvises.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 445: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet bifenazat
2699609_0003.png
6) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde
DTU’s
risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA og efterfølgende re-
view-rapporter, at bilag II og V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stoffet bifenazat. De
væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af ne-
denstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående
liste over baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Bifenazat
Citrusfrugter, trænødder,
kernefrugter, stenfrugter,
vindruer, jordbær, stæn-
gelfrugter, andre små
frugter og bær undtagen
hyben og korbær, toma-
ter, peberfrugter, aubergi-
ner, agurker, courgetter,
meloner og græskar, basi-
likum, bønner og ærter
med bælg, bønner og ær-
ter uden bælg, linser, tør-
rede bønner, bomuldsfrø,
humle samt animalsk fedt
med undtagelse af fjerkræ
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 445: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet bifenazat
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og vurderes ikke at have statsfi-
nansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget.
Forslaget skønnes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne. Efter anmodning fra Fødevarestyrelsen har DTU Fødevareinstituttet vurderet, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier.
Det fremgår af artikel 14, stk. 2 i forordningen om pesticidrester, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. I det konkrete
tilfælde, hvor alle maksimalgrænseværdier sættes ned til detektionsgrænsen, vurderer DTU Fødevare-
instituttet, at en beregning af kombinationseffekter ikke er relevant. På baggrund heraf vurderes de fo-
reslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et øget beskyttelsesniveau i
Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 445: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticidet bifenazat
Det er vurderet, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundheds-
mæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5