Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 447
Offentligt
2699650_0001.png
Den 28. april 2023
FVM 275
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for
rester af pesticiderne pyriproxyfen i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for et aktivstof i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurdering for stoffet pyriproxyfen. Der er for det anførte
stof gennemført risikovurdering ved Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). EFSA kon-
kluderer, at ændringerne er sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet er enig i denne
vurdering. Endvidere er eventuelle kombinationseffekter blevet vurderet af DTU Fødevareinstituttet,
uden at det har givet anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. En vedtagelse af forslaget vur-
deres at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning
i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 10.- 11. maj 2023. Rege-
ringen agter på den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget
ligger inden for de retningslinjer for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænse-
værdier for pesticidrester, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegeta-
bilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter
forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 49, stk. 2 i forordningen om pesti-
cidrester.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
med henblik på legalitetskontrol
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 447: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne pyriproxyfen
2699650_0002.png
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 10. - 11. maj 2023.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om pesticid-
rester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse
som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimal-
grænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede
med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen
1
, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nultolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet eller nye oplysninger om toksikologi.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU
tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under
FN’s Fødevare-
og Landbrugs-
organisation
FAO og Verdenssundhedsorganisation
WHO).
1
Detektionsgrænse: Den laveste koncentration af et stof, der kan påvises.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 447: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne pyriproxyfen
2699650_0003.png
5) Stoffet er ikke længere godkendt til brug i EU.
6) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde
DTU’s
risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag III ændres
med hensyn til maksimalgrænseværdier for stoffet pyriproxyfen.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema.
I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstående liste over baggrund
for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Pyriproxyfen
Pyriproxyfen
Pyriproxyfen
Kernefrugter, tranebær,
tomater, peberfrugt, au-
berginer, okra, agurk og
drueagurk
Citrusfrugter, kirsebær og
kumquat
Bomuldsfrø, courgetter og
vandmelon
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op
2
.
Maksimalgrænseværdi foreslås fast-
sat. Maksimalgrænseværdien har
hidtil ligget på detektionsgrænsen.
3
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
2
Sat op på baggrund af EFSA’s revurdering af restforsøg.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 447: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne pyriproxyfen
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og vurderes ikke at have statsfi-
nansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget.
Forslaget skønnes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne. Efter anmodning fra Fødevarestyrelsen har DTU Fødevareinstituttet vurderet, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier.
Endvidere bemærker DTU Fødevareinstituttet, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i
EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode. Det fremgår af artikel 14, stk. 2 i forordningen om pesti-
cidrester, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer,
når der findes en egnet metode. I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinati-
onseffekter har DTU Fødevareinstituttet
på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffek-
ter og indtag af pesticidrester hos den danske befolkning
foretaget en overslagsmæssig vurdering af
risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf
vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænke-
ligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på ovenstående baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 447: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for rester af pesticiderne pyriproxyfen
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V. Det er vurderet, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der
er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5