Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
2703240_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 30240
4. maj 2023
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af
generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske
regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom.
Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
T-238/21
Titel og kort sagsresumé
Ryanair mod Kommissionen
Emne:
EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse af den danske og svenske stats
rekapitalisering af SAS.
Påstande:
Kommissionens afgørelse af 17. august 2020 om statsstøtte SA.57543
Danmark og statsstøtte SA.58342
Sverige
covid-19: Rekapitalisering af
SAS AB 1 annulleres.
Europa-Kommissionen tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
La Quadrature du Net e.a.
Emne:
Spørgsmål:
1. Er civilstandsoplysninger i form af oplysninger om en IP-adresse blandt de
trafik- eller lokaliseringsdata, der principielt skal gøres til genstand for en
forudgående kontrol ved en domstol eller en uafhængig administrativ enhed,
der træffer bindende afgørelser?
2. Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende ønskes det oplyst, om
direktiv [2002/58] af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor,
sammenholdt med Den Europæiske Unions charter om grundlæggende
rettigheder, i betragtning af den lave følsomhed af data, der vedrører den civile
identitet på brugerne, herunder deres kontaktoplysninger, skal fortolkes
således, at det er til hinder for en national lovgivning, hvorefter en
administrativ myndighed skal indsamle disse data om de pågældende brugeres
IP-adresse uden en forudgående kontrol foretaget af en domstol eller en
uafhængig administrativ enhed, der træffer bindende afgørelser?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende ønskes det oplyst, om
direktiv [2002/58]
i betragtning af den lave følsomhed af data, der vedrører
den civile identitet [på brugerne], af den omstændighed, at disse data alene
kan indsamles med henblik på at forhindre tilsidesættelser af forpligtelser, der
i national ret er præcist, indskrænkende og udtømmende defineret, og af den
omstændighed, at en systematisk kontrol af adgangen til data om hver enkelt
bruger foretaget af en domstol eller en uafhængig administrativ enhed, der
træffer bindende afgørelser, vil skade opfyldelsen af den samfundsopgave, der
er overdraget den uafhængige administrative myndighed, der er beføjet til at
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Kammeradvokaten
Proces-
skridt
Dom
Dato
10.05.23
C-470/21
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Til orientering:
Forsvarsministeriet
MF
15-
16.05.23
1
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0002.png
C-167/22
foretage denne indsamling
er til hinder for, at denne kontrol foretages i
overensstemmelse med hensigtsmæssige retningslinjer, såsom en automatisk
kontrol, i givet fald under tilsyn af en intern enhed i det pågældende organ,
hvis embedsmænd, der foretager indsamlingen, er uafhængige og upartiske?
Kommission mod Danmark (max 25 timers parkering)
Emne:
Påstande:
- Det fastslås, at Kongeriget Danmark har tilsidesat sine forpligtelser i
henhold til den frie udveksling af transportydelser som fastsat i artikel 1, 8 og
9 i Rådets og Europa-Parlamentets forordning (EF) nr. 1072/2009 ved at
begrænse den maksimale parkeringsvarighed på statsejede rastepladser langs
motorvejsnettet i Danmark til 25 timer.
- Kongeriget Danmark tilpligtes at betale sagens omkostninger.
GIS
Emne:
Spørgsmål:
1) Under hensyntagen til den primærretlige bestemmelse i artikel 151, stk. 1,
sammenholdt med bilag XV, del IX, nr. 2), litra h), første afsnit, andet led, i
akten vedrørende vilkårene for tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater,
der danner grundlag for Unionen (EFT C 241 af 29.8.1994, s. 336), skal et
vederlag som den østrigske ORF-programafgift, som det offentlige radio- og
fjernsynsforetagende selv fastsætter til brug for finansiering af sin drift, da
anses som et vederlag som omhandlet i artikel 2, sammenholdt med artikel
378, nr. 1), i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det
fælles merværdiafgiftssystem?
2) Såfremt det første spørgsmål besvares bekræftende, skal da den deri nævnte
ORF-programafgift tillige anses som et vederlag som omhandlet i direktiv
2006/112/EF, for så vidt som personer, der ganske vist anvender en
radiomodtager i en bygning, som ORF leverer sine programmer til via en
jordbaseret løsning, men som ikke kan modtage disse programmer fra ORF,
da de ikke er i besiddelse af det nødvendige modtagemodul, er forpligtet til at
betale dette vederlag?
Danish Fluid System Technologies (forelagt af Vestre Landsret)
Emne:
Hvorvidt bestemte ’rørfittings’ skal tariferes som muffer med toldsats på 0%
eller som andre varer med gevind med toldsats på 3,7%.
Spørgsmål:
Skal underposition 7307 22 10 i Den Kombinerede Nomenklatur i Den Fælles
Toldtarif, som affattet ved bilag I til Kommissionens forordning (EU) nr.
861/2010 af 5. oktober 2010 om ændring af bilag I til Rådets forordning
(EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og Den Fælles
Toldtarif fortolkes således, at den omfatter varer som de i hovedsagen
omhandlede varer?"
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Transportministeriet
Erhvervsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
MF
25.05.23
C-249/22
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
GA
25.05.23
C-368/22
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Skatteministeriet
Kammeradvokaten
Dom
25.05.23
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
T-102/21
C-817/21
Titel og kort sagsresumé
Bastion Holding m.fl. mod Kommissionen
Inspectia Judiciara
Spørgsmål:
Skal artikel 2 og artikel 19, stk. 1, andet afsnit, i traktaten om Den
Europæiske Union, beslutning 2006/928 (om oprettelse af en
mekanisme for samarbejde og kontrol vedrørende Rumæniens
fremskridt med opfyldelsen af specifikke benchmarks på områderne
retsreform og bekæmpelse af korruption) samt de garantier for
uafhængighed og upartiskhed, som kræves efter EU-retten, fortolkes
således, at de er til hinder for en national lovgivning, ifølge hvilken
retsinspektoratets chefinspektør kan udstede administrative
retsakter af regulerende karakter (trinlavere end en lov) og/eller af
individuel karakter, hvormed denne selvstændigt bestemmer
organiseringen af retsinspektoratets institutionelle ramme for
udvælgelse af retsinspektører og evalueringen af disses arbejde,
Interessent
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Sags-
type
O-sag
O-sag
Proces
-skridt
Dom
Dom
Dato
10.05.23
11.05.23
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0003.png
C-33/22
C-66/22
gennemførelsen af inspektionsaktiviteterne samt udnævnelsen af
den assisterende chefinspektør, såfremt disse personer i henhold til
den relevante organiske lov er de eneste, som har beføjelse til at
gennemføre, godkende eller anfægte foranstaltninger bestående i
disciplinære undersøgelser af chefinspektøren?
Österreichische Datenschutzbehörde
Spørgsmål:
[1.] Er aktiviteter udøvet af en undersøgelseskommission, der er
nedsat af en medlemsstats parlament i forbindelse med udøvelsen af
dettes beføjelser til at kontrollere den udøvende magt, uafhængigt af
undersøgelsens
genstand
omfattet
af
EU-rettens
anvendelsesområde som omhandlet i artikel 16, stk. 2, første
punktum, TEUF, således at Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse
databeskyttelsesforordningen) finder anvendelse på en medlemsstats
parlamentariske
undersøgelseskommissions
behandling
af
personoplysninger? Såfremt spørgsmål 1 besvares bekræftende:
2. Er aktiviteter udøvet af en undersøgelseskommission, der er
nedsat af en medlemsstats parlament i forbindelse med udøvelsen af
dettes beføjelser til at kontrollere den udøvende magt, og hvis
undersøgelsesgenstand er en politimæssig efterretningstjenestes
aktiviteter, og dermed aktiviteter vedrørende statens sikkerhed som
omhandlet i 16. betragtning til den generelle forordning om
databeskyttelse,
omfattet
af
undtagelsen
i
databeskyttelsesforordningens artikel 2, stk. 2, litra a)?
Såfremt spørgsmål 2 besvares benægtende:
3. Såfremt en medlemsstat
som i den foreliggende sag
kun har
etableret en enkelt tilsynsmyndighed i henhold til
databeskyttelsesforordningens artikel 51, stk. 1, fremgår dennes
kompetence til at behandle klager som omhandlet i
databeskyttelsesforordningens artikel 77, stk. 1, sammenholdt med
databeskyttelsesforordningens artikel 55, stk. 1, da allerede direkte
af den generelle forordning om databeskyttelse?
Infraestruturas de Portugal et Futrifer Indústrias Ferroviárias
Spørgsmål:
I. Er den udelukkelsesgrund, der er fastsat i artikel 57, stk. 4, litra d),
i direktiv 2014/24/EU, et område, der er forbeholdt den
ordregivende myndighed at træffe afgørelse om?
II. Kan en national lovgiver fuldt ud erstatte den afgørelse, som en
ordregivende myndighed skal træffe i henhold til artikel 57, stk. 4,
litra d), i direktiv 2014/24/EU, med en generel afgørelse (med
virkningerne af en afgørelse) fra konkurrencemyndigheden om at
pålægge en tillægssanktion i form af et forbud mod at deltage i
offentlige udbudsprocedurer i en vis periode, som er truffet i
forbindelse med pålæggelsen af en bøde for overtrædelse af
konkurrencereglerne?
III. Skal en ordregivende myndigheds afgørelse vedrørende en
økonomisk aktørs »pålidelighed« for så vidt angår overholdelsen
(eller den manglende overholdelse) af konkurrencereglerne uden for
rammerne af den konkrete udbudsprocedure forstås som
nødvendigheden af at foretage en begrundet vurdering af den
økonomiske aktørs relative egnethed, som udgør et konkret udtryk
for retten til god forvaltning i henhold til artikel 41, stk. 2, litra c), i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder?
IV. Kan den løsning, der er vedtaget i portugisisk ret ved artikel 55,
stk. 1, litra f), i Código dos Contratos Públicos (lov om offentlige
kontrakter), hvorefter udelukkelse af en økonomisk aktør fra en
udbudsprocedure på grundlag af en overtrædelse af
konkurrencereglerne, der er begået uden for rammerne af den
konkrete udbudsprocedure, beror på den afgørelse, som
konkurrencemyndigheden træffer i forbindelse med anvendelsen af
en tillægssanktion i form af et forbud mod at indgå kontrakter i en
procedure, hvor det er konkurrencemyndigheden selv, der i denne
forbindelse vurderer, om de trufne korrigerende foranstaltninger er
hensigtsmæssige, anses for at være i overensstemmelse med EU-
retten og navnlig med artikel 57, stk. 4, litra d), i direktiv
2014/24/EU?
V. Er den løsning, der er vedtaget i portugisisk ret ved artikel 70, stk.
2, litra g), i Código dos Contratos Públicos (lov om offentlige
kontrakter), og som begrænser muligheden for at udelukke et tilbud
som følge af tungtvejende indikationer for handlinger, aftaler,
adfærd eller oplysninger, der kan fordreje konkurrencereglerne, til
den konkrete udbudsprocedure, hvor denne adfærd konstateres,
Justitsministeriet
O-sag
GA
11.05.23
Erhvervsministeriet
Energistyrelsen
O-sag
GA
11.05.23
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0004.png
ligeledes i overensstemmelse med EU-retten og navnlig med artikel
57, stk. 4, litra d), i direktiv 2014/24/EU?
C-155/22
Bezirkshauptmannschaft Lilienfeld
Spørgsmål:
Skal EU-retten fortolkes således, at den er forenelig med en national
bestemmelse, som tillader den strafferetligt ansvarlige i en
transportvirksomhed at overdrage sit ansvar for alvorlige
overtrædelser af fællesskabsbestemmelser vedrørende chaufførernes
køre- og hviletider til en fysisk person ved en fælles aftale, hvis denne
overdragelse bevirker, at den i forordning (EF) nr. 1071/2009
fastsatte prøvelse af opfyldelsen af vandelskravet ikke foretages, idet
denne ifølge de nationale bestemmelser kun er fastsat i tilfælde af, at
den overdragende strafferetligt ansvarlige pålægges en sanktion?
Telia Finland
Spørgsmål:
1. Sigtes der med hensyn til licensaftaleorganisationer, som kollektivt
forvalter intellektuelle ejendomsrettigheder, med beføjelsen til at
anlægge sag for at forsvare disse rettigheder, som forudsættes af
søgsmålskompetencen på grundlag af artikel 4, litra c), i direktiv
2004/48, udelukkende til den almindelige partsevne i retssager, eller
kræves der dermed en ret til i eget navn at anlægge sag for at forsvare
de omhandlede rettigheder, som udtrykkeligt er anerkendt i den
nationale lovgivning?
2. Skal udtrykket »direkte interesse i at forsvare rettighederne
tilhørende de rettighedsindehavere, som den repræsenterer« ved
fortolkningen beroende på artikel 4, litra c), i direktiv 2004/48
fortolkes ensartet i alle medlemsstater, når det drejer sig om retten
for en forvaltningsorganisation som omhandlet i artikel 3, litra a), i
direktiv 2014/26/EU til i eget navn at anlægge sag vedrørende
krænkelse af ophavsretten, hvis
(i) det drejer sig om anvendelser af værker, for hvilke en organisation
som licensaftaleorganisation som omhandlet i Tekijänoikeuslaki (lov
om ophavsret) er berettiget til at tildele licensaftaler, som gør det
muligt for licenstageren også at anvende værker af ophavsmænd i
denne branche, som ikke har givet organisationen fuldmagt til at
forvalte deres rettigheder
(ii) det drejer sig om anvendelser af værker, for hvilke
ophavsmændene ved kontrakt eller fuldmagt har givet
organisationen bemyndigelse til at forvalte deres rettigheder, uden at
ophavsrettighederne er blevet overdraget til organisationen?
[Org. s. 15]
3. Såfremt det lægges til grund, at organisationen som
licensaftaleorganisation
har
en
direkte
interesse
og
søgsmålskompetence til at anlægge sag i eget navn: Hvilken
betydning har det ved bedømmelsen af søgsmålskompetencen
eventuelt i lyset af artikel 17 og 47 i Den Europæiske Unions charter
om grundlæggende rettigheder, at organisationen som
licensaftaleorganisation også repræsenterer ophavsmænd, som ikke
har bemyndiget den til at forvalte deres rettigheder, og at
organisationens ret til at anlægge sag for at forsvare disse
ophavsmænds rettigheder ikke er reguleret ved lov?
ANTERA
Spørgsmål:
1. Er operationel leasing og/eller langtidsudlejning af biler omfattet
af direktiv 2006/123/EF (Tjenesteydelsesdirektivet), som angivet i
Håndbog i Gennemførelsen af Tjenesteydelsesdirektivet eller
»servicedirektivet« af 13. marts 2008 udstedt af Generaldirektoratet
for det Indre Marked og Tjenesteydelser? Skal en person, der udøver
virksomhed med operationel leasing (men ikke finansiel leasing)
og/eller langtidsudlejning af biler, betragtes som et
finansieringsinstitut som omhandlet i artikel 4, stk. 1, nr. 26), i
forordning (EU) nr. 575/2013?
2. Hvis første led i det første spørgsmål skal besvares bekræftende
og det andet led benægtende, er indrømmelsen af bemyndigelsen til
Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (det kroatisk
tilsynsagentur for finansielle tjenesteydelser) (HANFA) til at føre
tilsyn med leveringen af operationelle leasingtjenester og/eller
langtidsudlejning af biler i henhold til artikel 6, stk. 1, i lov om
leasing, og til at stille yderligere krav til og fastsætte yderligere
begrænsninger for erhvervsdrivende, der udøver en sådan
virksomhed, forenelig med artikel 49 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde, sammenholdt med artikel 9-13 i direktiv
2006/123/EF?
3. Skal artikel 49 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde og artikel 9-13, i direktiv 2006/123/EF, under
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Transportministeriet
O-sag
Dom
11.05.23
C-201/22
Udenrigsministeriet
Kulturministeriet
F-sag
GA
11.05.23
C-278/22
Erhvervsstyrelsen
O-sag
GA
11.05.23
4
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0005.png
C-156/22
C-158/22
omstændigheder som de i hovedsagen foreliggende, hvor et
moderselskab i en medlemsstat gennem et datterselskab har til
hensigt at levere tjenesteydelser i en anden medlemsstat af samme
type, som det leverer i den oprindelige medlemsstat, fortolkes
således, at en national lov (lov om leasing) kan pålægge
datterselskabet yderligere krav og begrænsninger og dermed gøre det
vanskeligt eller mindre attraktivt at udøve den pågældende
virksomhed?
TAP Portugal m.fl.
Spørgsmål:
Skal artikel 5, stk. 3, i forordning (EF) nr. 261/2004 fortolkes
således, at der foreligger en usædvanlig omstændighed i denne
bestemmelses forstand, hvis en flyvning fra en lufthavn uden for det
transporterende luftfartsselskabs base aflyses, fordi et
besætningsmedlem på denne flyvning (her andenpiloten), som har
bestået de foreskrevne regelmæssige lægelige undersøgelser uden
begrænsninger, kort før flyvningens påbegyndelse pludselig, og uden
at det kunne have været forudset af luftfartsselskabet, dør eller bliver
så syg, at vedkommende ikke er i stand til at gennemføre flyvningen?
Funke
Spørgsmål:
Skal
- Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/95/EF af 3.
december 2001 om produktsikkerhed i almindelighed, EFT 2002, L
11, s. 4, som ændret ved forordning (EF) nr. 765/2008, EUT 2008,
L 218, s. 30, og forordning (EF) nr. 596/2009, EUT 2009, L 188, s.
14 (herefter »direktiv 2001/95/EF«), navnlig artikel 12 i dette
direktiv og bilag II hertil,
- Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 765/2008 af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og markedsovervågning i
forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, EUT 2008, L 218, s. 30
(herefter »forordning nr. 765/2008«), navnlig forordningens artikel
20 og 22, samt
- Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2019/417 af 8.
november 2018 om retningslinjer for forvaltningen af EU-systemet
for hurtig udveksling af oplysninger (RAPEX), jf. artikel 12 i direktiv
2001/95/EF om produktsikkerhed i almindelighed, og det
tilknyttede meddelelsessystem, EUT 2019, L 73, s. 121 (herefter
»RAPEX-retningslinjerne«), fortolkes således,
1. at der af disse bestemmelser umiddelbart følger en ret for en
erhvervsdrivende til at supplere en RAPEX-meddelelse?
2. at Europa-Kommissionen (Kommissionen) har kompetence til at
træffe afgørelse om en sådan anmodning?
eller
3. at myndigheden i den pågældende medlemsstat har kompetence
til at træffe afgørelse om en sådan anmodning?
(Såfremt det tredje spørgsmål besvares bekræftende)
4. at retsbeskyttelsen ved (nationale) domstole i forbindelse med en
sådan afgørelse er tilstrækkelig, når den ikke indrømmes enhver
erhvervsdrivende, men kun den erhvervsdrivende, der er berørt af
den (obligatoriske) foranstaltning, i forbindelse med den
(obligatoriske) foranstaltning, der træffes af myndigheden?
Right to Know
Spørgsmål:
(1) Skal referater fra formelle møder i en medlemsstats udøvende
magt, hvorregeringsmedlemmer er forpligtet til at give møde og
handle som en kollektivmyndighed, med henblik på anmodning om
adgang til miljøoplysninger indeholdti disse referater, betragtes som
»interne meddelelser« eller som offentligemyndigheders
»sagsbehandling«, som omhandlet henholdsvis i artikel 4, stk. 1, litra
e), og artikel 4, stk. 2, litra a), i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til
miljøoplysninger og omophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF?
(2) Rækker princippet om retskraft (som drøftet i Köbler, sag C-
224/01, ECLI:EU:C:2003:513 og efterfølgende retspraksis) ud over
domskonklusionen itidligere domme, således at det derudover
omfatter konklusioner angående defaktiske omstændigheder eller
retlige spørgsmål, der er behandlet i den tidligeredom? Med andre
ord, er princippet om retskraft begrænset til tilfælde, hvoradgangen
til søgsmål er afskåret (cause of action estoppel), eller omfatter
detligeledes tilfælde, hvor anbringender er afskåret (issue estoppel)?
Transportministeriet
O-sag
Dom
11.05.23
C-626/21
Miljøministeriet
O-sag
Dom
17.05.23
C-84/22
Transportministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
GA
17.05.23
5
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0006.png
C-97/22
T-2/21
C-575/21
C-667/21
(3) I verserende sager mellem parter angående manglende
overholdelse afdirektiv 2003/4/EF med hensyn til en bestemt
anmodning
om
miljøoplysninger,
hvor
en
sagsøger/informationssøgende har fået medhold i, at en beslutning
skalannulleres og visse klagepunkter, der er baseret på EU-retten,
blev tiltrådt, mensandre blev forkastet, udelukker EU-retten, og i
særdeleshedeffektivitetsprincippet, en national bestemmelse om
princippet om retskraft, der erbaseret på afskærelse af anbringender
(issue estoppel), hvorefter de nationaledomstole i nye sager
angående en senere afgørelse vedrørende den sammeanmodning
skal afvise et søgsmål fra en sådan sagsøger/informationssøgende,
hvorved den nævnte senere afgørelse
hvori der henvises til EU-
retten iklagepunkter, der tidligere blev forkastet, men ikke konkret
appelleret
anfægtes?
(4) Ændres besvarelsen af det tredje spørgsmål af, at: (i) der ikke blev
indgiveten anmodning til Domstolen; og (ii) ingen af parterne har
gjort den relevanteretspraksis fra Domstolen gældende for den
nationale ret?
DC
Spørgsmål:
Skal artikel 14, stk. 5, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/83/EU af 25. oktober 2011 om forbrugerrettigheder, om
ændring af Rådets direktiv 93/13/EØF og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 1999/44/EF samt om ophævelse af Rådets direktiv
85/577/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/7/EF
(herefter: »direktiv 2011/83/EU«) fortolkes således, at
bestemmelsen i tilfælde af, at ordregiveren i en byggekontrakt først
fortryder sin viljeserklæring om at indgå en byggekontrakt, som er
indgået uden for fast forretningssted, efter at den erhvervsdrivende
har foretaget (hele) sin levering, også udelukker ethvert krav om
erstatning eller kompensation til den erhvervsdrivende, når
erstatningsbetingelserne i henhold til bestemmelserne om
retsvirkningerne af udøvelsen af en fortrydelsesret ganske vist ikke
er opfyldt, men ordregiveren i kraft af den erhvervsdrivendes
byggeydelser har fået en formuegevinst, dvs. er blevet beriget?
Emmentaler Switzerland mod EUIPO (EMMENTALER)
Påstande:
Den anfægtede afgørelse annulleres.
EUIPO tilpligtes at betale sagsomkostningerne, herunder
omkostningerne forbundet med sagens behandling for
appelkammeret.
WertInvest Hotelbetrieb
Sagen vedrører:
1. Er Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private projekters
indvirkning på miljøet, EUT 2012, L 26, s. 1, som ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/52/EU af 16. april
2014, EUT 2014, L 124, s. 1, (herefter »direktiv 2011/92«) til hinder
for en national lovgivning, hvorefter gennemførelsen af en
miljøkonsekvensvurdering af »Städtebauvorhaben« (»anlægsarbejder
i byzoner«) både er betinget af, at der nås tærskelværdier for
omfanget af det anvendte areal på mindst 15 ha og et
bruttoetageareal på mere end 150 000 m2, og at der er tale om et
anlægsarbejde til samlet, multifunktionel bebyggelse, i hvert fald med
beboelses- og erhvervsbyggeri, herunder de adgangsveje, der er
planlagt med henblik herpå, og forsyningsinstitutioner, hvis opland
går ud over anlægsarbejdernes område? Har det i denne forbindelse
betydning, at den nationale lovgivning fastsætter særlige betingelser
for
fritids- eller forlystelsesparker, sportsstadioner eller golfbaner (fra
et vist anvendt areal eller fra et vist antal parkeringspladser)
industri- eller erhvervsparker (fra et vist anvendt areal)
indkøbscentre (fra et vist anvendt areal eller fra et vist antal
parkeringspladser)
indlogeringsfaciliteter, såsom hoteller eller feriebyer, og
accessoriske anlæg (fra et vist antal senge eller fra et vist anvendt
areal, begrænset til området uden for lukkede beboelsesområder)
offentligt tilgængelige parkeringsarealer eller parkeringsgarager (fra
et vist antal parkeringspladser)
M.fl.
Krankenversicherung Nordrhein
Spørgsmål:
1. Skal artikel 9, stk. 2, litra h), i forordning (EU) 2016/679 (generel
forordning
om
databeskyttelse,
herefter
»databeskyttelsesforordningen«) fortolkes således, at en sygekasses
medicinske tjeneste ikke må behandle sin arbejdstagers
Justitsministeriet
O-sag
Dom
17.05.23
Patent- og
Varemærkestyrelsen
O-sag
Dom
24.05.23
Miljøministeriet
Til orientering:
Energistyrelsen
F-sag
Dom
25.05.23
Miljøministeriet
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Justitsministeriet
O-sag
GA
25.05.23
6
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0007.png
C-750/21 P
C-8/22
helbredsoplysninger, som er en betingelse for vurderingen af den
pågældende arbejdstagers erhvervsevne?
2. Såfremt Domstolen besvarer det første spørgsmål benægtende
med den konsekvens, at en undtagelse i henhold til
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra h), fra det i
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, fastsatte forbud mod
behandling af helbredsoplysninger kommer i betragtning: Skal der i
et tilfælde som det foreliggende ud over de i
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 3, fastsatte
bestemmelser også tages hensyn til andre databeskyttelsesretlige
bestemmelser, og i givet fald hvilke?
3. Såfremt Domstolen besvarer det første spørgsmål benægtende
med den konsekvens, at en undtagelse i henhold til
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra h), fra det i
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1, fastsatte forbud mod
behandling af helbredsoplysninger kommer i betragtning: Afhænger
lovligheden af behandlingen af helbredsoplysninger i et tilfælde som
det foreliggende desuden af, at mindst en af betingelserne i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, er opfyldt?
4. Har databeskyttelsesforordningens artikel 82, stk. 1, special- eller
generalpræventiv karakter, og skal der tages hensyn til dette ved
fastsættelsen af størrelsen af den immaterielle skade, som den
dataansvarlige henholdsvis databehandleren pålægges at erstatte på
grundlag af databeskyttelsesforordningens artikel 82, stk. 1?
5. Afhænger fastsættelsen af størrelsen af den immaterielle skade, der
skal erstattes på grundlag af databeskyttelsesforordningens artikel
82, stk. 1, af graden af den dataansvarliges henholdsvis
databehandlerens skyld? Må der navligt tages hensyn til en ikke
foreliggende eller ringe skyld hos den dataansvarlige henholdsvis
databehandleren til fordel for denne?
Pilatus Bank mod ECB
Påstande:
Den appellerede kendelse ophæves.
Det fastslås, at ECB’s afgørelse af 21. december 2018, hvorved det
over for appellanten erklæredes, at ECB ikke længere var kompetent
til at sikre sit direkte tilsyn med appellanten og træffe
foranstaltninger vedrørende denne, er ugyldig i henhold til artikel
264 TEUF.
For så vidt som Domstolen ikke kan træffe afgørelse om sagens
realitet, hjemvises sagen til Retten, for at denne kan træffe afgørelse
i annullationssøgsmålet.
ECB tilpligtes at betale appellantens omkostninger og
omkostningerne i forbindelse med appelsagen.
Commissaire général aux réfugiés et aux apatrides
Spørgsmål:
1. Skal artikel 14, [stk. 4, litra b,]) i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/95/EU af 13. december 2011 om fastsættelse af
standarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere eller statsløse
som personer med international beskyttelse, for en ensartet status
for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær
beskyttelse, og for indholdet af en sådan beskyttelse fortolkes
således, at denne bestemmelse foreskriver, at det er godtgjort, at der
foreligger en fare for samfundet, alene med den begrundelse, at den
person, der har flygtningestatus, er idømt straf ved en endelig dom
for en alvorlig lovovertrædelse, eller skal den fortolkes således, at
den omstændighed, at denne person er idømt straf ved en endelig
dom for en alvorlig lovovertrædelse, ikke i sig selv er tilstrækkelig til
at godtgøre, at der foreligger en fare for samfundet?
2. Såfremt idømmelsen af en straf ved en endelig dom for en alvorlig
lovovertrædelse ikke i sig selv er tilstrækkelig til at godtgøre, at der
foreligger en fare for samfundet, skal artikel 14, [stk. 4, litra] b), i
direktiv 2011/95/EU da fortolkes således, at denne bestemmelse
kræver, at medlemsstaten godtgør, at appellanten efter sin dom
fortsat udgør en fare for samfundet? Skal medlemsstaten godtgøre,
at denne fare er reel og umiddelbar, eller er det tilstrækkeligt, at der
findes en potentiel fare? Skal artikel 14, [stk. 4, litra] b), i direktiv
2011/95/EU,
alene
eller
sammenholdt
med
proportionalitetsprincippet, fortolkes således, at denne bestemmelse
kun tillader fratagelse af flygtningestatus, hvis denne fratagelse er
forholdsmæssig, og den fare, som personen med flygtningestatus
udgør, er tilstrækkeligt alvorlig til at begrunde denne fratagelse.
3. Såfremt medlemsstaten ikke skal godtgøre, at appellanten efter
dommen fortsat udgør en fare for samfundet, og at denne fare er
reel, umiddelbar og tilstrækkeligt alvorlig til at begrunde fratagelsen
af flygtningestatus, skal artikel 14, [stk. 4, litra] b), i direktiv
2011/95/EU da fortolkes således, at denne bestemmelse indebærer,
Finanstilsynet
O-sag
GA
25.05.23
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
O-sag
Dom
25.05.23
7
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 457: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 4/5-23
2703240_0008.png
C-114/22
C-141/22
at truslen mod samfundet i princippet er godtgjort ved den
omstændighed, at personen med flygtningestatus er blevet idømt
straf ved en endelig dom for en alvorlig lovovertrædelse, men at
denne kan godtgøre, at han ikke eller ikke længere udgør en sådan
trussel?
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie
Spørgsmål:
Skal bestemmelser i artikel 167, artikel 168, litra a), artikel 178, litra
a), og artikel 273 i Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november
2006 om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT 2006 L 347, s. 1
med senere ændringer) samt neutralitetsprincippet og
proportionalitetsprincippet fortolkes således, at de er til hinder for
en national bestemmelse som artikel 88, stk. 3a, nr. 4, litra c, i Ustawa
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i uslug (lov af
11.3.2004 om afgift på varer og tjenesteydelser) (Dz.U. af 2011, nr.
177, position 1154 med senere ændringer), hvorefter den
afgiftspligtige person fratages retten til at fratrække den indgående
moms på grundlag af en erhvervelse (af varer), som anses for at være
en proformatransaktion i de nationale civilretlige reglers forstand,
uanset om det er konstateret, om transaktionens tilsigtede
retsvirkning var at opnå en afgiftsfordel, hvis tilkendelse ville være i
strid med et eller flere formål med direktivet, og hvorvidt denne
afgiftsfordel var hovedformålet med den gennemførte aftalemæssige
løsning?
TLL The Longevity Labs
Spørgsmål:
1.) Skal artikel 3, stk. 2, litra a), nr. iv), i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning af 25. november 2015 om nye fødevarer fortolkes
således, at »boghvedekimmel med højt spermidinindhold« udgør en
ny fødevare, hvis kun boghvedekimmel med et ikke forhøjet
spermidinindhold før den 15. maj 1997 i nævneværdigt omfang blev
anvendt til konsum i Unionen eller derefter har en
anvendelseshistorie som sikker fødevare, uafhængigt af, hvordan
spermidinen kommer ind i boghvedekimmelet?
2.) Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal artikel 3,
stk. 2, litra a), nr. vii), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
af 25. november 2015 om nye fødevarer fortolkes således, at
begrebet fremstillingsproces til fødevarefremstilling også omfatter
processer i primærproduktionen?
3.) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende: Er det
afgørende for spørgsmålet om, hvorvidt en fremstillingsproces er ny
som omhandlet i artikel 3, stk. 2, litra a), nr. vii), i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning af 25. november 2015 om nye
fødevarer, om selve fremstillingsprocessen ikke tidligere er blevet
anvendt til nogen fødevare, eller om den ikke er blevet anvendt til
den fødevare, som skal vurderes?
4.) Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende: Er spiring af
boghvedefrø i en spermidinholdig næringsopløsning en proces, der
hører til primærproduktionen vedrørende en plante, og som de
fødevareretlige bestemmelser, navnlig Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2015/2283 af 25. november 2015 om nye
fødevarer, ikke finder anvendelse på, da planten ikke er en fødevare,
før den høstes [artikel 2, litra c), i forordning (EF) nr. 178/2002]?
5.) Gør det en forskel, om næringsopløsningen indeholder naturligt
eller syntetisk spermidin?
Skatteministeriet
O-sag
Dom
25.05.23
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
O-sag
Dom
25.05.23
8