Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 482
Offentligt
2709582_0001.png
Ç) FOLKETINGET
Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Svar på ministerens forslag om brug af
standardmandat for pesticidrester
Kære Jacob Jensen
Miljø- og Fødevareudvalget og Europaudvalget har den 19. april 2023 modta
get et grundnotat fra Min stenet for Fodearer Landbrug og Fiskeri med for
slag om fremover at anvende et standardmandat i komitésager om maksimal
grænseværdier for tester af pesticider i eller på specifikke produkter (afgrø-
der og animalske produkter) (MOF, alm. del bilag 299 og EUU, alm. del
1[’. rna
202
]akob.SIotft.dk
337 s3
bilag 412).
Af grundnotatet fremgar det, hvilke kriterier regeringen har til hensigt at
lægge til grund ved afstemninger i den relevante komité om Kommissionens
løbende forslag til ændringer i bilagene til forordning (EF) nr. 396/2005.
Ligeledes fremgår det, at udvalgene årligt i overensstemmelse med den al-
mindelige procedure for sager omfattet af et standardmandat vil modtage
en oversigt over afholdte afstemninger og regeringens holdninger i disse.
Internationalt
Sekretariat
Chrstinstorj
.1240
København
K
3337
5500
ft@ftdi’
w’w f ik
Miljø- og Fødevareudvalget har behandlet sagen på udvalgets møde den 26.
april 2023, og Europaudvalget har behandlet den på sit møde den 28. april
2023. Udvalgene kan godkende, at det foreslåede standardmandat tages i
brug som beskrevet i ministeriets grundnotat.
Et mindretal i Europaudvalget (SF, EL og ALT) har dog tilkendegivet, at de
ikke bakker op om brugen af standardmandatet, hvilket de begrunder med
følgende bemærkninger:
Socialistisk Folkeparti (SF):
SF har gennem historien ofte været uenig i myndighedernes opfattelse af,
hvad der bør give anledning til sundhedsmæssige og miljømæssige betæn
keligheder i forhold til pesticider. Der kan findes en række sager, hvor vores
betænkeligheder efterfølgende har vist sig at være berettigede.
Sidell33
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 482: EUUs og MOFs svar på fødevareministerens forslag om brug af standardmandat for pesticidrester
2709582_0002.png
FOLKETINGET
Det kan ikke være en ministeriel afgørelse, hvilke pesticider der giver anled
ning til sundhedsmæssige betænkeligheder heller ikke når der blot er tale
om en ændret anvendelse/dosis. Ligeledes kan det heller ikke være en mini
steriel afgørelse, hvornår der er tale om et forringet beskyttelsesniveau på
pesticidom rådet. SF finder det desuden bekym rende, at der lægges op til at
aftapportere årligt, idet tvivlsomme sager ikke vil nå offentlighedens kend
skab, før længe efter de er vedtaget.
SF har forståelse for, at der er et betydeligt arbejdspres i både Miljø- og Fø
devareudvalget og Europaudvalget, og der kan være argumenter for at smi
diggøre behandlingen af nogle sagstyper. Men pesticidom rådet er centralt
med henblik på miljøbeskyttelse og menneskers sundhed, og der bør derfor
ikke lempes pa de parlamentariske kontrolmekanismer. SF vil kunne støtte,
at entydige begrænsninger i anvendelsen af pesticider kan godkendes uden
politisk behandling, men det er åbenlyst ikke det, der lægges op til.
Alternativet (ALT) og Enhedslisten (EL):
ALT og EL er principielt imod standardmandater, fordi partierne mener, at der
flyttes magt fra Folketinget til ministerierne. Folketingets mulighed for at kon
trollere regeringen bliver mindre. ALT og EL ønsker det modsatte, nemlig at
styrke Folketinget over for ministerierne.
I det konkrete eksempel flyttes magt fra Folketinget til afstemninger i Den
Stående Komite for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SC0PAFF). ALT og EL
finder det bekymrende, da det ikke umiddelbart er offentligt, hvem der sidder i
komiteen, ud fra hvilke kriterier bliver de valgt, og hvor længe de sidder der.
ALT og EL er politisk imod, idet partierne i forhold til miljøpolitikken og pesti
cidlovgivningen er uenige i den nuværende politiske linje. Mindretallet ønsker
en miljøpolitik, der baserer sig på en mere faglig tilgang end regeringen det
vil sige, hvor natur og folkesundhed vægtes tungere end økonomiske interes
ser. ALT og EL mener, at man altid skal agere ud fra et forsigtighedsprincip,
fordi vi ved, at der allerede er blevet gjort så meget skade på natur, miljø og
folkesundheden. Vi ser på disse sager med stor alvor og har derfor ingen for
ståelse for, hvorfor Folketinget skal afgive sin ret til og mulighed for at for
holde sig til alle sager. Vi ønsker mere regulering for at opnå mindre pesticid
forbrug og færre kemikalier i vores natur, ikke mindre regulering.
Side2133
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 482: EUUs og MOFs svar på fødevareministerens forslag om brug af standardmandat for pesticidrester
2709582_0003.png
FOLKETINGET
ALT og EL har også specifikke kritikpunkter til standardmandatet. Mindretall
et
mener, at standardmandatet i sin ordlyd er for upræcist formuleret, så man
datet kan ende med at være en gummiparagraf. dec kan bruges til at god
kende alt. Det er bekym rende, 1) at “For nogle pesticider vurderes det ikke
nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier”, 2) at listen med stoffer
endnu ikke er defineret, 3) at der ikke er en præcis definition af sundheds
mæssige risici, og 4) at der lægges op til en deregulering, hvor man blot hå
ber på “god landbrugsmæssig praksis” og “sikker anvendelse”.
Med venlig hilsen
Med venlig hilsen
//f?
Ï/4
Hansen
Formand for Europaudvalget
Hans Kristian Skibby
Form and for Miljø- og Fødevare
udvalget
Side
3
I 23