Europaudvalget 2022-23 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 493
Offentligt
2712270_0001.png
Den 16. maj 2023
MIM 44-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008
om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, med
henblik på tilpasning af den tekniske og videnskabelige udvikling til del 1,
sektion 1.1.3.1, i bilag VI (delegeret retsakt)
KOM-dokument C(2023) 2672 final
Resumé
Kommissionen har 25. april 2023 vedtaget en delegeret forordning om tilpasning af den tekniske og
videnskabelige udvikling til del 1, sektion 1.1.3, i bilag VI i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger.
Forordningens bilag VI, del 1, oplister noter i sektion 1.1.3.1 og 1.1.3.2, som tilskrives en eller flere
indgange for harmoniseret klassificering og mærkning (tabel 3 i del 3 i bilag VI). Noterne har til
formål at give juridisk klarhed og sikkerhed ved anvendelse af harmoniseret klassificering og
mærkning. Med nærværende forordning indføres tre nye noter i del 1 til bilag VI: Note X
omhandlende klassificering af stoffer i en gruppeindgang, note 11 og 12 omhandlende klassificering
af blandinger med indhold af flere stoffer med samme klassificering, hvor note 11 er specifikt for bor-
forbindelser og note 12 kan dække flere stoffer. Den delegerede forordning vurderes generelt at
opretholde beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, og forordningen har ingen lovgivningsmæssige,
administrative eller økonomiske konsekvenser. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Baggrund
Den delegerede forordning forventes vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 53, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og
emballering af stoffer og blandinger (herefter CLP-forordningen), som en delegeret retsakt. Den
delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 493: Delegeret retsakt vedr. klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, mhp tilpasning af den tekniske og videnskabelige udvikling til del 1, sektion 1.1.3.1, i bilag VI
2712270_0002.png
Den delegerede retsakt er vedtaget og fremsendt til medlemslandene den 25. april 2023 af Rådet med
frist for indsigelser 30. maj 2023.
Formål og indhold
CLP-forordningens bilag VI omhandler harmoniseret klassificering og mærkning af visse farlige
stoffer. Del 1 i bilaget indeholder noter, under punkt 1.1.3, der er knyttet til en eller flere indgange for
harmoniseret klassificering og mærkning. Indgangene med harmoniserede klassificeringer findes i
tabel 3 i del 3 i samme bilag. Noterne i sektion 1.1.3.1 relaterer sig til identificering, klassificering og
mærkning af stoffer, hvor noter i sektion 1.1.3.2 relaterer sig til klassificering og mærkning af
blandinger. Noter i både sektion 1.1.3.1 og 1.1.3.2 har til formål at give juridisk klarhed og sikkerhed
ved anvendelse af harmoniseret klassificering og mærkning.
Den nærværende delegerede forordning vil indføre en ny note i del 1, sektion 1.1.3.1, i bilag VI, note X,
og to nye noter i del 1, sektion 1.1.3.2, i bilag VI, note 11 og 12.
Note X
Noten indføres i CLP-forordningen og tilskrives en eller flere indgange af harmoniserede
klassificeringer for at tydeliggøre at klassificeringen i indgangen, som dækker en gruppe af stoffer i
tabel 3 i del 3, kun baserer sig på de farlige egenskaber af den del af stoffet, som er fælles for alle
stofferne i indgangen. Ydermere præciserer noten, at egenskaberne af den del af stofferne, som de ikke
har til fælles, skal vurderes ift. en eventuel mere alvorlig klassificering eller et bredere omfang af
samme klassificering (eks. anden faresætning).
Noten er udarbejdet til generelt at kunne tilskrives grupper af stoffer med samme harmoniseret
klassificering (indgang i tabel 3, del 3, i bilag VI).
Note 11
Noten er udarbejdet til specifikt at håndtere klassificering af blandinger, der indeholder flere bor-
forbindelser, og noten vil derfor kun blive knyttet til indgange med bor-forbindelser i tabel 3 i del 3 i
bilag VI.
Noten beskriver, at klassificeringen af en blanding, som værende skadelig for forplantningsevnen, er
nødvendig, hvis summen af koncentrationerne af de enkelte bor-forbindelser, der er klassificeret som
skadelig for forplantningsevnen, i blandingen er ≥0,3%.
Note 12
Noten er udarbejdet til generelt at håndtere klassificering af blandinger, der indeholder flere stoffer fra
samme indgang i tabel 3, del 3, i bilag VI, og den kan derfor tilskrives flere indgange med grupper af
stoffer, der har fået en harmoniseret klassificering.
Noten beskriver, at klassificeringen af en blanding, som værende skadelig for forplantningsevnen, er
nødvendig, hvis summen af koncentrationerne af de enkelte stoffer (dækket af den pågældende
indgang i tabel 3 i del 3 i bilag VI) i blandingen, som markedsført, er lig med eller større end den
generiske koncentrationsgrænse for klassificeringen eller den specifikke koncentrationsgrænse, som
angivet for indgangen.
2
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 493: Delegeret retsakt vedr. klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, mhp tilpasning af den tekniske og videnskabelige udvikling til del 1, sektion 1.1.3.1, i bilag VI
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret forordning, hvor bemyndigelsen til Kommissionen er fastsat i en allerede
vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Ingen lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af den delegerede forordning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Ingen udgiftskonsekvenser:
Den delegerede forordning har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for
det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Ingen samfundsøkonomiske konsekvenser:
Den delegerede forordning skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser for virksomhederne
Den delegerede forordning vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske eller
administrative konsekvenser.
Ingen berøring af beskyttelsesniveauet for miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse
En vedtagelse af den delegerede forordning skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU i forhold til miljø, sundhed og forbrugerbeskyttelse.
Høring
Retsakten har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
bemærkninger fra Erhvervsstyrelsen, som støtter vedtagelsen.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Noterne, som vil indføres med nærværende delegeret forordning, er blevet drøftet på flere møder
blandt de kompetente myndigheder for REACH og CLP (CARACAL) i 2021 og 2022. Generelt er der
opbakning til at indføre de foreslåede noter i bilag VI, del 1. På baggrund heraf forventes
medlemslandene at være positivt indstillede over for Kommissionens delegerede forordning.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens delegerede forordning, der har til formål at
forbedre og præcisere CLP-forordningen og dennes bilag VI, del 1, med henblik på at sikre juridisk
klarhed og sikkerhed ved anvendelse af harmoniseret klassificering og mærkning. Noterne, der
indføres i CLP-forordningen, vil sikre en fortsat høj beskyttelse af menneskers sundhed og miljøet, da
de er medvirkende til korrekt klassificering og mærkning af kemiske stoffer og blandinger.
3
EUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 493: Delegeret retsakt vedr. klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger, mhp tilpasning af den tekniske og videnskabelige udvikling til del 1, sektion 1.1.3.1, i bilag VI
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning og
vil otte dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4